Веселин Вучков: Полицията ни не бива да бъде беззъба
Веселин Вучков: Полицията ни не бива да бъде беззъба / Sofia Photo Agency, архив
Веселин Вучков
51311
Веселин Вучков
  • Веселин Вучков

Готвените промени в Закона за МВР не целят да притъпят активността на полицаите - това коментира пред "Дарик" заместник-министърът на вътрешните работи Веселин Вучков. Въпреки това едни от най-важните текстове, заложени в законопроекта, целят да ограничат използването на сила и оръжие при арест на заподозрени за по-леки престъпления. Въвеждането на така наречения стандарт "абсолютна необходимост" в работата на униформените не е следствие на силното обществено недоволство, което провокираха в последните месеци случаите на полицейско насилие, коментира още Вучков. Според него българската полиция не бива да бъде беззъба.

Какво на практика ще се промени в закона, какви промени ще настъпят? Очаква се на 1 юли те да бъдат гласувани и да влязат в сила.

Първата основна точка това е структурирането на нова главна дирекция в МВР, наречена национална полиция, която ще инкорпорира в себе си правомощията на двете досегашни главни дирекции - Охранителна полиция и Криминална полиция. Все пак и в България трябва да има едно звено на високо ниво, което да символизира националната полиция, като специално искам да подчертая, че вътрешна обособеност ще има, разбира се, на двете важни дейности - охранителната полиция, която се символизира от униформения състав на полицията, и разбира се, криминална полиция, която основно предназначение, подчертавам дебело, е да провежда разследвания, да събира доказателства. Освен всичко друго ние ще се опитаме да постигнем известна оптимизация на началнически състав, както и на администрация, при сливането на тези две главни дирекции, така че да има повече полицейски органи на улицата, а много по-малко ръководители, началници, които да стоят по кабинетите. Вторият, много важен акцент, който също бих искал да споделя с вас, е във връзка с необходимостта българският Закон за МВР да бъде коригиран по посока известно ограничаване на възможността за употреба на оръжие, физическа сила и помощни средства от страна на полицаите. Това е една перманентна критика вече 20 години от страна на Съвета на Европа. Все пак, като сме се присъединили към тази изключително авторитетна европейска организация и най-вече към юрисдикцията на Съда по правата на човека в Страсбург, очевидно е, че трябва да отчитаме и неговите критики. Всяка година, а и в момента приключват по около две дела, които съдържат един и същ критичен акцент, а именно българският Закон за МВР трябва да се коригира именно тук - за да ограничим употребата на оръжие, помощни средства и физическа сила, включително и при ненасилствени деяния. Най-важният текст, който сега сме предложили на депутатите, е насочен към това да забраним употреба на животозастрашаваща сила тогава, когато се предотвратява ненасилствено деяние, освен ако самото лице, което е обект на употребата, не представлява заплаха за живота на другиго, включително и на полицейския орган. Това е една критика, която непрекъснато се прокрадва във всяко решение на съда в Страсбург наред с една друга втора критика, която също мисля, че отчитаме в момента. Това е, че при планирането на полицейските операции не се отчита необходимостта да се минимализира в най-добра степен рискът за живота и здравето на лицата, срещу които се провеждат полицейските операции.

Как се е процедирало да този момент, след като се е наложило очевидно да бъде въведена такава. . .

Да, това не означава, че досега при планирането на полицейските операции не се е отчитал този риск и не е имало такъв елемент. Въпросът е, че законодателят досега това не го предвиждаше в ранг на правна норма закон. И ето защо съдът в Страсбург, като чете българския закон и като вижда, че няма такова изискване, смята, че наистина и при практическото провеждане на операциите досега не е имало такова изискване. Всъщност почти винаги в полицейските операции, разбира се, този елемент се отчита, но много важно според мен е то да се включи в закон, така че да няма никакво съмнение по този въпрос и никакви пропуски.

Можем ли да кажем в кои случаи няма да може един полицай да използва сила?

В случаите на ненасилствени престъпни деяния като документни измами, като търговия с акцизни стоки, да кажем, деяния. . .

Какъвто беше случаят с акцията в Мировяне.

Включително и тогава животозастрашаваща сила, обръщам внимание, животозастрашаваща сила очевидно не бива да се използва, сила, която може да застраши човешкия живот.

Може ли да кажем, че тези промени са провокирани от последните случаи на такива полицейски грешки и полицейско. . .

Аз разбирам, че дори има опасност в пленарна зала, когато дискутираме тази тема, всичко да премине под мотото на тези конкретни случаи от последните два месеца. Но самата идея се породи още в началото на миналата година, 2011. Макар и да нямат, разбира се, пряко отношение с тези конкретни случаи, все пак нека да погледнем и от една по-добра страна на тези случаи, колкото и странно да звучи това. Акцентирахме вниманието върху един проблем и нека да се опитаме да намерим решение на него, поне на законово ниво. Изключително нецелесъобразно е българската полиция да бъде беззъба, точно толкова нецелесъобразно е, колкото да бъде вулгарна. С тези текстове, които ние в момента предлагаме, по никакъв начин няма да притъпим полицейската активност. Просто много по-ясно ще разпишем правилата, при които полицейските органи ще могат да употребяват животозастрашаваща сила. Не бива да се смята, че с промяната само на Закона за МВР може да се отстрани проблемът с превишаване на полицейски правомощия.

След като влязат в сила промените в закона, какво на практика ще се случи?

Ние не можем да очакваме, че до 30 юни полицията ще действа по един начин, от 1 юли ще действа по друг начин, разбира се. От страна на МВР най-важните мерки са тези обучителни мероприятия, които ще проведем на всички нива - от ръководството на министерството до всеки редови полицай, без откъсване от работата. Много важно е полицейският състав да бъде много добре обучен, със сигурност ще направим едно много обширно обучение на полицейския състав за спазването на новите разпоредби. Освен това съдът в Страсбург многократно е отчитал, че е необходимо да се структурира независим орган, който да разследва твърденията за упражнено полицейско насилие. Аз се радвам, че главният прокурор преди около 3 седмици структурира специални звена и във ВКП, и на ниво апелативни прокуратури, ако не се лъжа, и на ниво окръжни прокуратура от прокурори, които ще разследват сигналите за полицейско насилие.

В тази връзка смятате ли, че последните случаи на полицейски грешки, или ако можем да наречем полицейско насилие, се разследват адекватно?

Тези последни случаи, ако се вгледаме конкретно в фактите, поне тези, които са известни, невинаги всъщност се отнасят до случаи на полицейски насилие. Например това, което е предмет и на анализ от анкетната комисия за случая в Перник, мисля, че никой няма да възрази срещу моето твърдение, че тук никой не поставя въпрос за проблем на тема полицейско насилие. По-скоро става въпрос за някакви други грешки.

Смятате ли, че тези грешки и обстоятелствата около допускането им се разследват и се проучват адекватно?

Аз нямам никакво основание да се съмнявам в обективността на разследващите органи и от страна на следствието и прокуратурата няма никакво основание за това. Не се съмнявам, че те съвсем отговорно ще подходят към изясняването на истината по този случай. Въпросът е, че досега нямаше идея и структурирани звена, които специално да се занимават с разследване срещу полицаи, срещу служители на МВР. Такива звена вече са структурирани преди около 3 седмици. Важно е те да добият една професионализация и да добият една специализация, а именно да разследват престъпления, извършени от държавни служители от МВР. В момента, в който се е случил този инцидент, несъмнено това е една много тежка грешка на полицейските служители, в момента, в който се е стигнало до това самоубийство, всички действия са прекратени и се е изчакало да дойде следовател, който да започне разследване. Така че най-важно е до какъв извод ще стигне разследването, което се провежда под надзора на окръжния прокурор на Перник. И, разбира се, ако има установен състав на престъпление, съответните виновни длъжностни лица ще получат своите наказания. Със сигурност ще има и дисциплинарни наказания, това е несъмнено.