В НДСВ отдавна очаквали раздялата с Меглена Кунева
В НДСВ отдавна очаквали раздялата с Меглена Кунева / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с лидера на НДСВ Христина Христова
51234
Интервю на Йовка Йовчева с лидера на НДСВ Христина Христова
Христина Христова за управлението на Сребърния фонд
  • Интервю на Йовка Йовчева с лидера на НДСВ Христина Христова
  • Христина Христова за управлението на Сребърния фонд

Нужна е промяна в Закона за Сребърния фонд, която да доведе до умерена либерализация на управлението на част от парите за възрастните - това заяви пред Дарик лидерът на НДСВ Христина Христова. Тя подчерта обаче, че трябва да се поддържа баланса между доходност и спестовност на тези средства, които могат да подпомагат пенсионната система от 2018 г. Според бившият социален министър с поправка в закона можело да се разпишат условията за едно професионално управление на Сребърния фонд, каквато идея лансира в" Седмицата" на Дарик еврокомисар Кристалина Георгиева.

В интервю за рубриката „МеждУредие" на Дарик кафе лидерът на НДСВ коментира още, че в жълтата партия са очаквали Меглена Кунева да ги напусне на фона на намеренията й за създаването на нова политическа сила. „Не може да се говори за разочарование - повечето хора отдавна очакваха тази раздяла", коментира Христина Христова, като подчерта обаче, че остава отворен въпросът за морала в политиката. По думите й в НДСВ обсъждали както самостоятелно участие на следващите парламентарни избори, така и явяване в коалиция с някои от десните партии.

Разочарова ли Ви Меглена Кунева с решението си да поеме друг път и реално да напусне НДСВ?

Не може да се говори за разочарование. Повечето хора в НДСВ отдавна очакваха тази раздяла с госпожа Кунева. Аз мисля, че е правилно нейното решение, защото не можеш да бъдеш в една партия и същевременно да работиш по проект за създаване на друга партия, както беше заявявано от госпожа Кунева и хората около нея. Така че мисля, че това е правилно. Ние продължаваме нататък, просто пътищата ни се разделиха. Тук веднага искам да кажа, че аз и много хора от НДСВ ценим последователността и верността на каузата НДСВ. Аз мисля, че НДСВ е било последователно от 2001 година насам в основните елементи на своята кауза за върховенство на закона, за създаване на добри условия за бизнес, за ниски данъци, за подкрепа на семейството, за работни места. Мисля, че сме били последователни и до ден-днешен. Разделят ни се пътищата, както се казва в политиката никога не се казва „не" и никога не се казва „никога". Продължаваме нататък с подготовката си за парламентарните избори.

От медиите ли научихте всъщност или Ви предупреди?

Обади ми се предварително госпожа Кунева и ме уведоми, че ще даде брифинг, на който ще съобщи, че напуска НДСВ.

Попитах Ви, защото преди може би две седмици Вие реагирахте на едно изявление на Даниел Вълчев, който каза, че за него НДСВ е вече приключен въпрос пред медиите, а не в партийната централа.

За НДСВ Даниел Вълчев също е приключен въпрос. Както виждате, то е двустранно приключен въпросът. Но тук остава големият проблем за морала в политиката. Никога няма да се съглася с тези, които казват „В политиката няма морал". Не, политиката е също човешка област на действие и там също трябва да се спазват определени норми. Не може да се използва една политическа сила, една партия, да принадлежиш към нея само когато ти дава властови позиции. И в момент, в който не ти дава властови позиции... Защото аз поех НДСВ в най-тежкия период от неговата история, когато е извън властта, извън парламента и тогава когато не ти дава властови позиции, да кажеш „Аз вече не принадлежа на тази политическа сила". Нещо повече, да започнеш да сипеш хули и неблагоприятни изказвания и да се ориентираш към друг субект, който евентуално би ти дал нови властови позиции. Не смятам за естествено това.

Ако се върнем към госпожа Кунева, фактът, че за нея на президентските избори гласуваха и много десни избиратели, но доколко НДСВ и онова, което е останало от подкрепата за вас, имаше принос в тези нейни четиринадесет процента.

Трябва да ви кажа, че в голямата си част тези, които гласуваха, бяха хора, които гласуват за НДСВ. Да не говорим, че организациите на НДСВ в страната, които са над 200, помагаха изключително интензивно в кампанията на госпожа Кунева, както за събирането на подписите за регистрация - 25 000, така за осигуряване на застъпници в секционните избирателни комисии, така и за самите предизборни събития. Първо, това е един пряк принос на партията за нейната предизборна кампания, а и голяма част от хората в това число от 14,5 на сто са хора от НДСВ. Разбира се, има и от други партии, давам си сметка, защото това е вот за нея с много силен мажоритарен елемент, друго ще бъде на парламентарни избори, когато се гласува главно за партии.

Ако мога така да кажа, Вие тогава деликатно я подкрепихте, на една ръка разстояние от нея. Тя ли ви помоли да стоите на известна дистанция, когато все пак се обяви за независим кандидат, гражданска фигура. Тя не се припозна като кандидат само на НДСВ.

Така е, правилно сте оценили. Ние и на заседание на ръководните органи на партията си дадохме сметка и оценихме силния мажоритарен елемент в нейната кандидатура и уважихме този мажоритарен елемент и я подкрепихме като независим кандидат за президент, независимо че е член на НДСВ и цялата й политическа кариера е протекла с подкрепата на НДСВ. Другото не беше естествено. Представете си да бяхме издигнали и партийна кандидатура. И госпожа Кунева от НДСВ, и една друга чисто партийна кандидатура и да създаваме объркване в нашите членове, поддръжници и симпатизанти за кого да гласуват. Мисля, че беше естествено да подкрепим човек от нашите редици с най-висок рейтинг.

Разговаряхте ли тогава, а може би и сега покрай всички тези събития, със Симеон Сакскобургготски за всичко, което се случва. Неговото отношение какво е към хората, които са излезли от НДСВ, дистанцират се, било формално, сега и реално от политическата сила? Вероятно не му е приятно тези хора да напускат редиците на партията.

Със Симеон Сакскобургготски поддържаме постоянни връзки, срещаме се редовно, разговаряме по проблемите на партията. Категорично мнение не съм чула от царя по този въпрос, но при всички случаи е болезнен за всички ни проблемът с отлюспванията, които се случваха в НДСВ. Вие знаете „Новото време", БНД, в една голяма степен лидерите на ГЕРБ бяха кандидати за депутати и депутати.

Сега и Кунева и хората край нея...

Сега и госпожа Кунева. Ние го приемаме този процес болезнено, но като естествен и факт е, че се случва в политиката. Различни може да са причините за това, но главно е да се търси по-голяма изява и начин за повече изява и повече позиции във властта.

Като говорим за повече позиции във властта, направих си труда и проверих и щях да започна нашия разговор с провокация какво означава минус 1 119 441? Това са гласовете, които НДСВ загуби между двата мандата, тоест преди втория, в който участва в тройната коалиция. Това е разликата в гласовете между 2001 и 2005 година. След това да не цитирам цифри, но на последните парламентарни избори не ви достигнаха десети от процентите, за да преминете бариерата от 4 на сто. Все събития, за които Вие всъщност нямате вина като лидер, защото поехте партия в тази ситуация. Не сбърка ли НДСВ през 2007 година, когато може би трябваше да чуе гласовете на онази зала в НДК, която пожълтя на въпроса на Соломон Паси „Кой иска да излезем от тройната коалиция?" и почти цялата зала вдигна своите делегатски карти.

Очевидно Вие имате много добра памет. Така беше тогава, на конгреса през 2007 година, но по въпроса въобще за този отлив на гласове... НДСВ от 2001 година насам е било последователно, както ви казах, в основните неща на своята кауза, в икономиката, в социалната политика, в сферата на правата на гражданите. Очевидно участието в управлението носи негативи. Първо, мандатът 2001-2005, който беше основно мандат на НДСВ, след това участието в тройната коалиция 2005-2009 година и тази повратна година 2007, когато от 1 януари станахме вече членове на Европейския съюз. Първо, самото влизане в тройната коалиция беше заради това, че НДСВ четири години беше подготвило България в най-интензивния период за подготовка за членството й в ЕС и въз основа на това подписа и договора за присъединяване на 25 април 2005 година. После вече в тройната коалиция трябваше да се влезе, за да бъде НДСВ гарант на това влизане, защото то не беше гарантирано въпреки подписания договор.

Да, но дойде 2007 година и тогава първите гласове, не много високи в началото, след това вече официално и сред водещи фигури в НДСВ бяха, че трябва да се напусне коалицията, защото реално НДСВ носеше най-сериозните негативи от тройната коалиция като резултат, отражение върху партията, макар че се държахте като опозиция във втората половина на мандата....

Както се казва, какво от това?

Какво от това? Останахте извън парламента.

За този момент през 2007 година трябва да ви кажа, че имаше много голям дебат в партията и той продължава, не е напълно успокоен. Чуваха се много гласове „Ето, трябва, изпълнихме си ролята, влезе България в ЕС", но тогава се чуха и други гласове като например на нашия лидер и някои други ключови фигури в НДСВ, които казаха какво значи България току-що влязла в ЕС, бяха започнали да се появяват големите проблеми, ако си спомняте с усвояването на еврофонодовете, бяха започнали да се появяват в докладите на Европейската комисия големите проблеми по механизма за сътрудничество и проверка на правосъдието и вътрешния ред и излизането на основен партньор от коалицията щеше да предизвика политическа криза и още по-голямо влошаване на статуса на България като страна, току-що станала член на ЕС. И тогава се погледна държавнически, подходът не беше партиен. Може би ако беше партиен, и сега НДСВ щеше да е в парламента, но така се погледна на този въпрос и се наложи както Вие сте забелязали в рамките на коалицията НДСВ да се държи като вътрешна опозиция, да гласуваме на вотове на недоверие с въздържали се, да гласува различни законови текстове против, което обаче не помогна много, а още повече отдръпна навярно избирателите на НДСВ.

Тоест от призмата на времето може да се каже, че това донякъде е било грешка и че се оказаха верни прогнозите на онези от Вашите колеги, а може би и Вие сте ги споделяла тогава, че тройната коалиция съществуваше за сметка на НДСВ и НДСВ плати тази цена.

Има и позитивни неща, които се случиха в тройната коалиция. НДСВ знаете, че е партия, която настоява за ниски данъци - ниски данъци за хората, ниски данъци за бизнеса, това се случи. Тоест не е да не са се случили важни неща. В областта на социалната политика цяла система от мерки предложихме и те се състояха за подкрепа на младите семейства, майчинството, което стана платено до една година на детето с 90 процента от заплатата, за близначетата, за майките студентки, за намаляване на данъчните тежести на младите хора.

Да но хората забравят.

Очевидно Вие като човек, който анализира и следи политиката отдавън, сте го забелязали това. Така е и не знам какво е това най-ефективно нещо, което трябва да се прави, че хората да не забравят. Защото се нарушава балансът, справедливостта в оценката на политическите субекти. Очевидно трябва да намираме начин и чрез вас, медиите да казваме кой какво е вършил, кой какъв резултат е постигнал в управлението си. Аз даже веднага искам, без да ме питате, да отида на един мит, за който хората казват да бе, да, вярно царят каза, че за 800 дни ще подобри живота на българите, пък не стана. Това не е така. Въз основа на предизборната платформа на НДСВ тогава през 2001 година беше направена управленската програма на тогавашното правителство и сега, ако намерите този документ, и тръгнете да проследявате ред по ред това, което е записано, искам да ви кажа, че 95 процента е изпълнено. Тоест това, което е казано, че ще се направи, е направено.

Бъдещето какво е? Соломон Паси заговори за нов проект, каза, че няма да напуска НДСВ, тоест не мисли за друга формация извън НДСВ, но на базата на НДСВ и десни формации - визираше СДС - ще търси ново политическо поприще. Възможно ли е? Какво има предвид, знаете ли за това?

Господин Паси е от нашите най-публични на централно ниво фигури и той в момента е един голям ентусиаст. Това е съгласувано с ръководството на партията. Той работи по въпроса за обединяване на демократичните сили и търсене на алтернатива на сегашното управление. Очевидно има за какво. Трябва да върнем икономическия растеж в България, трябва отново да създадем закритите над 400 000 работни места. Трябва да работим срещу полицейското насилие, за повече прави и свободи на гражданите и той съвсем обективно търси обединяване на демократичните политически субекти да се явят като алтернатива на това, което не се прави сега.

Това означава ли, че е възможно коалиция преди парламентарните избори и това е формулата, върху която е разсъждава - НДСВ, СДС, за ДСБ не знам дали се водят разговори, но част от десния спектър?

Да, това означава възможността и за коалиция. Нещо повече, националният съвет на НДСВ даде мандат на политическия съвет да работи в два аспекта за подготовка за следващите парламентарни избори: от една страна, самостоятелно явяване на НДСВ, тоест поддържане на кондицията на партията, на жизнеспособността, което ние правим с много обучения и срещи в страната, дискусионни форуми и така нататък и второто е търсене на обединяване със съюзници, които са от пространството център-дясно, от този спектър и ние имаме разговори с редица политически субекти. Както правилно сте забелязали, в основата на тази активност е господин Соломон Паси. Той като най-стар, не по възраст, а като демократ от всички нас, на демократичните сили, той има опит, има нюх за тези неща и аз много разчитам, че ще доведем заедно до успешен завършек тези усилия.

От 2007 година НДСВ носи своето променено име - Национално движение за стабилност и възход. Успя ли да се отърси вече партията от етикета „царската партия" или не е нужно това да се случва.

Аз си мисля, че не е лош знак, че създателят и лидер на НДСВ осем години, когато е управлявана от НДСВ България, е бил Симеон Сакскобургготски. Мисля, че не е нещо, от което трябва да се срамуваме...

Той сам поиска да се махне името му от партията.

Царят е човек с много модерно, съвременно мислене и той пожела това. Затова е ново името. Разбира се, абревиатурата е същата, за да се запази нашата идентичност и мисля, че би било самоцелно да тръгнем да променяме името си, когато нямаме намерение да променяме ценностите си и да променяме последователността на отстояване на тези ценности от 2001 година до 2012 година.

Излишно е да Ви питам, би трябвало да се надявате и да работите за това, но оптимист ли сте за реални шансове да се мине бариерата от 4 процента на следващия парламентарен вот?

Вярвам, наблюдавайки кондицията на партията, ентусиазма на нашите членове в повече от 200 структури, организирани в страната, че НДСВ ще се представи добре на следващите парламентарни избори. Разбира се, още е рано съвсем да е уточнена формулата - дали самостоятелно или в обединяване с други политически сили от центристкото пространство.

От думите Ви разбирам, че не изключвате коалиция в Меглена Кунева и нейната бъдеща партия?

Както споменах, в политиката никога не се казва „не" и никога не се казва „никога". Аз си мисля, че ние сме от един спектър на политическите ценности с госпожа Кунева. И, разбира се, ние бихме работили и за таково сътрудничество.

Доколко е удачно лансираното преди дни предложение на еврокомисар Кристалина Георгиева за професионално управление на средствата в Сребърния фонд? Тя се съгласи с това, че е добре да се търси по-висока доходност на парите за възрастните, но предупреди, че ситуацията е доста рискова и трябва много внимателно и малка част от тези средства да се управляват по-агресивно.

Съгласна съм с това, което казва еврокомисар Кристалина Георгиева. Сребърният фонд да припомня за какво е създаден - той е резервен фонд за поддържане на финансовата устойчивост на пенсионната система. Поради тежката демографска ситуация - очевидно ние вече сме в тежка ситуация, бюджетът дава 2,5 млрд. лева само за покриване на дефицита на пенсионната система. Основно правило навсякъде, където има сребърни фондове в ЕС, е консервативното управление на фондовете, т. е. мисли се за добра доходност, но само в не много рискови инвестиционни мероприятия. Тук трябва да се поддържа балансът между доходност и спестовност във фонда. Това за професионално управление на фонда - напълно го приемам, адмирирам го. Трябва да се направи отново преглед на закона за т. нар. Сребърен фонд и да се види в текстовете за управлението какво трябва да бъде променено, така че наистина да се управлява по един по-доходен начин без много рискове. Даже големи международни корпорации като „Дженерал мотърс", които имат собствени пенсионни фондове, никога не си позволиха техният пенсионен фонд да закупува собствените им акции. И по този начин да им помага в трудна икономическа ситуация, както се видя, в която изпадна компанията, пенсионният им фонд беше непокътнат и хората си имаха гарантирани приходи за пенсиите си. Ето защо - да се прегледа законът, да се възложи по един прозрачен и ясен начин управлението и наистина да се мине към едно по-активно управление на части от активите на Сребърния фонд. Защото сега наистина националната банка борави с тези средства, но доходността отива в крайна сметка в БНБ. Трябва да се променят текстове в закона и това трябва в най-скоро време да стане.

Т.е. промяна в закона е необходима и правейки аналогия с това, което казахте за „Дженерал мотърс", разбирам, че според Вас не трябва да се случва това, което анонсира като намерения финансовият министър?

У нас не трябва да се случва, както виждаме, имаме затруднения с връщането на външния си дълг. Държавата все едно да купи от самата себе си държавни ценни книжа и след това да чакат пенсионерите едни хартийки, които ще бъдат в Сребърния фонд, да се осребрят. Ами, ако не е възможно, ако падне цената на тези книжа в тази икономическа криза?!? Сега в закона е дадена възможност да се излиза на международните фондови пазари, но намирам, че е разумно да се каже - доходност по-добра, да, но без големи рискове и с голяма спестовност.

Всъщност вие от НДСВ дадохте първи знак за Сребърния фонд.

Точно така, разработихме нормативната рамка за създаването на Сребърния фонд, направихме първата конференция с хората, които участват в управлението на белгийския сребърен фонд през 2004 г. Правилно е да го имаме. Нашият Сребърен фонд може да започне да подпомага финансово пенсионната система от 1 януари 2018 г. и мисля, че има време дотогава да се работи така, че да се умножават парите в този фонд.

Не, аз имах предвид, че вие повдигнахте и сега темата - насочихте вниманието към онова, което смята да прави финансовият министър?

Абсолютно, даже и в един друг аспект. Сребърният фонд е нещо много важно и ключово, за което трябва да се внимава как ще се управлява финансово. Но той трябва да се гледа и в аспекта като част от фискалния резерв. Слизаме вече във втората половина от фискалния резерв. За две години и половина се похарчиха около 5 млрд. лева и ако слизаме надолу - първо да вземаме пари от Сребърния фонд, второ въобще да черпим още от фискалния резерв, има опасност кредитният рейтинг да се редуцира. Инвеститорите загубват доверие в една държавата, която няма достатъчен фискален резерв, автоматично започват да се повишават лихвените проценти на банките. Въобще не е добре това да продължава. И нещо много ми липсва в досегашните тегления на средства от фискалния резерв. Трябваше като се теглят днес средства от фискалния резерв, утре да се отива в парламента и да се казва 500 млн. лева се извадиха - те отиват за построяване на 5 км. магистрали еди-коя си например. За да е ясно какво се случва с тези пари, събирани от предишни правителства.