Ст. Цветанов: Казват „Вземете си тръбите!” Те са на гражданите, а не на „Топлофикация”
Ст. Цветанов: Казват „Вземете си тръбите!” Те са на гражданите, а не на „Топлофикация” / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с изпълнителния директор на Топлофикация-София Стоян Цветанов
51690
Интервю на Йовка Йовчева с изпълнителния директор на Топлофикация-София Стоян Цветанов
  • Интервю на Йовка Йовчева с изпълнителния директор на Топлофикация-София Стоян Цветанов

„Всеки иска да плати онова, което е консумирал като енергия - и така трябва да бъде. Решението обаче няма да го даде „Топлофикация", няма да го даде и топлинният счетоводител. Решението е вътре между хората в етажната собственост". Това коментира в интервю за рубриката „МеждУредие" на Дарик кафе изпълнителният директор на „Топлофикация-София" Стоян Цветанов.

По думите му пътят да има справедливи сметки за парно е в съвременните методи на отчитане. „Това е пътят, който ще ни извади от тази ситуация, която вече 10 години дебатираме, защото дистанционното отчитане е малко по-скъпо, но тази инвестиция се възвръща", заяви Цветанов.

Над 13 млн. лева е събрала „Топлофикация" София по съдебен ред през миналата година, а само за първите три месеца на 2012 година събраните стари задължения са 3,2 млн. лева. Около 14 хиляди са заведените граждански и изпълнителни дела през 2011 г., а 7 000 са делата при частен съдебен изпълнител. 164 млн. лева са към момента задълженията на дружеството към „Булгаргаз".

„Топлофикация-София" няма нито желание, нито намерения да продаваме жилищата на длъжниците, заяви още изпълнителният директор на дружеството. Той коментира позицията на юристи, според които текстове в законите за енергетиката и за етажната собственост допускали възможност „Топлофикация" да обяви за публична продан цял блок в случая, че живеещите са си направили асоциация на собствениците и че имат две неплатени фактури.

В деня на общественото обсъждане на цената на природния газ от 1 април решихме да обърнем внимание на този важен потребителски въпрос как и предстоящите нови, по-високи цени на синьото гориво ще се отразят на сметките на столичани за топла вода и парно и много коментираните въпроси за справедливостта на онова, което плащаме и онова, което получаваме като услуга. Но да започнем с най-коментирания въпрос извън сметките кога ще спрете парното. Навън в определени часове е почти лято и хората питат.

Нормативната уредба ни задължава до 30 април да осигурим топлоподаване на столицата. Разбира се, има две условия, които ако бъдат изпълнени, ние трябва да спрем топлоподаването - средно денонощната температура в три поредни дни да е над 12 градуса, тогава ние ще спрем. Към момента няма такава възможност, тъй като средноденонощните температури са доста по-ниски, а от вторник по прогнози се очаква отново да застудее. Въпреки това ние сме дали възможност на хората, които искат да спрат топлоподаването, да подадат съответното заявление в съответния топлорайон и в рамките на няколко часа сградата им ще бъде спряна. От техническа гледна точка няма никакъв проблем.

Става дума обаче за цяла сграда.

Става дума за цяла сграда, трябва да се вземе решение на общото събрание, за да няма колизии. Знаете, че в повечето сгради хората трудно могат да се разберат. На един му е топло, на друг му е студено.

Топлото е субективно усещане.

Субективно усещане е за съжаление.

След високите януарски и февруарски сметки столичани се притесняват вече и за високи мартенски сметки, защото дори да завъртят кранчето на своя радиатор, плащат за сградна инсталация и от това се опасяват.

Почти всички сгради в София са оборудвани с нови абонатни станции, електрониката в тях позволява при затопляне на времето тази абонатната станции да се притвори и да подава по-малко топлинна енергия. Така че ако всички хора в сградата намалят със съответните термостат вентили потреблението ще се отрази долу в абонатната станция, тя ще подава по-малко топлинна енергия. Така че с новите абонатни станции този проблем не съществува. Но отново казвам, ние сме дали възможност, когато хората кажат, че искат да бъде спряно отоплението, да го направим в рамките на няколко часа.

Наши читатели и слушатели изразиха съмнения, че отоплителният сезон свършва тогава, когато свърши заявеното от вас количество газ, защото доставчикът ви взема неустойка както ако изразходвате повече, така и ако не изразходвате заявеното и от това смятат, че ще се удължи отоплителния сезон.

Аз пак ви казвам - никога не можем да знаем кога ще има три поредни дни с температури над 12 градуса, може да е в началото, в средата или в края на месеца. Така че по отношение на количествата природен газ, това е съвсем друга тема, тя не касае пряко отоплението на хората. Така че ние сме готови, ако утре, вдругиден, и на следващия ден има температури над 12 градуса да спрем веднага.

Но пък казахте, че се чака застудяване, какво сочат дългосрочните прогнози при вас?

Това е второто изискване, за да бъде спряно топлоснабдяване - дългосрочната прогноза да е с температура над 12 градуса. Към момента нямаме тези условия, но тези сгради, които искат да бъдат спряни, могат да го направят.

По предварителни данни ДКЕВР ще разреши увеличение на цената на парното и топлата вода в София от 1 април с 9 на сто. Това е значително увеличение за голяма част от клиентите ви, ще успеете ли да подобрите качеството на услугата, защото през зимните месеци имаше оплаквания за намалено топлоподаване в определени часове от денонощието, за по-студена топла вода, а пък високи сметки.

Всеки конкретен случай трябва да се разглежда отделно, но това, което трябва да призная, е че в последните години действително не е инвестирано достатъчно в мрежата. Подменяха се буквално четири-пет километра от 2006 година насам. Ние сме предприели действия. Тази година ще е първата, в която ще подменим между 30 и 32 километра. Това е технологично нормалното за подмяна всяка година, за да може мрежата да живее нормалния си експлоатационен живот. В следващите три години сме предвидили също от 32 до 34 километра на година. Това значително ще подобри топлоподаването и ще намали пробивите в мрежата, защото знаете и миналата седмица имаше голям пробив на голяма тръба до Окръжна болница, близо 24 часа и повече екипите работеха, за да отстранят този проблем. Тръбата беше на над 40 години. Сами разбирате, че всяко нещо има живот и трябва да бъде подменяно. Затова инвестиционната политика на фирмата в следващите години ще бъде изключително агресивна.

Ще успеете ли с тези 9 процента увеличение да компенсирате, от една страна, загубите, натрупани като стари задължения, а, от друга страна, увеличените разходи за синьо гориво?

Няма да успеем. Казвам го съвсем откровено. Трябва да се има предвид, че цената на природния газ скочи от 1 януари. Цената на топлинната енергия беше задържана именно от гледна точка на това сметките да бъдат по-поносими. Сега цената ще се повиши от 1 април.

Но това е на база вече генерирани загуби.

Загубите, които са генерирани през първите три месеца, няма как да бъдат компенсирани. Това беше направено, за да може през тази тежка зима да бъдат подпомогнати хората. Защото цената, изобщо сметката в крайна сметка за джоба на много хора е вече проблем и ние напълно го съзнаваме това.

Сметките се оказаха обект на внимание през последните седмици. Февруарските май се оказаха най-високи тази зима.

Февруарските. Но и средномесечната температура през февруари е минус 3,6 градуса или това е третият февруари от 36 години насам като студен месец. Така че тази зима беше изключително тежка по отношение на метеорологичните условия. Беше много по-студено, затова и сметките на хората бяха по-високи, защото те консумираха повече.

Много от потребителите обаче се оплакват от изключително високата цена за сградна инсталация. Вие като обяснихте високите сметки посочихте и кражбата.

Кражбата е една от причините.

И потреблението от страна на некоректни съседи.

Сградите, в които има нормално потребление, нормалното е примерно термостат-вентилите да са на три, там сградната инсталация е много по-малко, отколкото сгради, в които се краде, защото кражбата на практика отива в сградната инсталация и трябва да бъде поета от някой друг. И тук е въпросът, който в началото поставихте, за справедливото разпределение. „Топлофикация-София" е длъжна да доставя топлинната енергия до абонатните станции. Оттам насетне разпределението се прави от топлините счетоводители, включително вече и от нас като топлинен счетоводител. И в тази връзка трябва да ви кажа, че през този сезон нямаме нито една жалба от всичките 155 сгради, които обслужваме.

Като топлинен счетоводител.

Като топлинен счетоводител. Ние сме в постоянен контакт с хората, обясняваме какво трябва да се направи, обясняваме за санирането, обясняваме всяка сметка и това ни е задължението. Така че правим всичко онова, което е възможно, да подпомогнем хората от техническа гледна точка като разясняваме фактурите, какво трябва да бъде подобрено в самата сграда.

Преди да поговорим за слушателските въпроси, защото те са основно свързани именно с тази тема за справедливостта, ми се иска да отделим няколко минути за актуалните въпроси около дружеството. В момента какви са задълженията на абонатите към вас. Знам, че водите статистика за дела, събрани стари задължения, брой на спечелените искове срещу дължници. Вероятно става въпрос само за цифри, които ако не може сега в такъв порядък да бъдат изредени, тенденциите да очертаем.

Вие зададохте много въпроси. Почти трябва да се разходя из баланса на дружеството, за да отговоря на всички. Но по-важното е, че до днешна дата имаме около 2800 заявления за расрочване на сметките. Това показва, че ние търсим индивидуален подход с всеки клиент, защото разбираме, че крайната сметка, която трябва да платят хората, е доста тежка за голяма част от гражданите на София. Затова тези, които не могат да ги покрият веднага, ние се срещаме с тях и търсим механизмите да разсрочим.

Това обаче намалява ли броя на водените дела?

Трябва да кажа, че този процес в годините беше доста неглижиран от доста ръководства преди нас. Това е единственият законов механизъм, с който ние можем да си съберем парите. Успеваемостта по делата е над 95 процента. Наскоро някои, изявяващи себе си като експерти, призовават хората да не плащат и попадаме в един омагьосан кръг, в който никой не печели. Съдебното дело е крайната фаза, към която пристъпваме. Преди това ние сме се опитали да се свържем с всеки клиент, да поговорим с него и да намерим общия път да излезем от създалата се ситуация. Продължаваме да завеждаме дела, защото няма как да не си съберем парите. Това е задължение и ако аз не го направя, това означава, че не си върша работата. През първото тримесечие имаме около 2700 заявления за издаване на заповед за изпълнение. Около 1300 са изпълнителните дела, а сме успели да съберем около 3,2 млн. лв. за първото тримесечие на тази година.

Стари задължения.

Стари задължения. Трябва да ви кажа, че от анализите, които правим, голяма част от хората, които отиват в съда са такива, които могат да си платят. Една част от тях, след като виждат развитието на ситуацията, идват и си плащат в хода на делото.

По информация на Федерацията на потребителите в България има масов отлив на клиенти от топлофикация София. Вярно ли е това.

Абсолютна лъжа. „Топлофикация-София" е може би единствената топлофикация в страната, която бележи ръст на клиентите си всяка година. Вярно е, че миналата година имаме по-малък ръст, но имаме ръст на клиентите, нямаме проблем с откази.

Като говорихме за делата, имате ли изгубени дела, изплатили ли сте суми на ваши потребители по тези дела?

Имаме, разбира се. Имаме загубени дела Но процентното съотношение на заведените дела е 95 към 5, тоест около пет процента. Това, което се твърдеше наскоро пак от някои публични личности, че Топлофикация имала 135 млн. за завеждане на дела. Аз бих бил щастлив, ако някой може да ми покаже къде по перата на баланса може да открие тази цифра, ще му бъда благодарен. Ако имахме 135 млн., със сигурност щяхме да инвестираме в мрежа и топлоизточници, а не в завеждане на дела. Още повече, че голямата част от сумите, които се плащат като съдебни такси, след това се връщат при спечелено дело се връщат, включително и експертизите, включително и юристконсултските възнаграждения. Затова призовавам хората да търсим варианти за извънсъдебно споразумение, а не за съдебно, защото то товари всеки клиент допълнително. Ние не искаме това. Ние искаме повече клиенти, които да са коректни, а, разбира, ние трябва да направим всичко от себе си така че да подаваме качествена топлоенергия.

Мога да обобщя, че при повечето от слушателските и читателските ни въпроси казусът със справедливото отчитане, онова, което плащат хората като услуга виси с пълна сила. Може ли да се намали този висок процент сградна инсталация, който се плаща при една по-висока събираемост на сметките, защото мнозина казват „омръзна ми да плащам за съседа, за нещо общо".

Абсолютно правилно. Всеки иска да плати онова, което е консумирал и така трябва да бъде. Въпросът е, че справедливото разпределение се прави от топлинните счетоводители. Сградната инсталация ще намалее, когато няма кражби. Тогава, когато сами, в етажната собственост намерим решението. Решението няма да го даде топлофикация, няма да го даде топлинният счетоводител, решението е в етажната собственост, между нас.

Не е ли решението в индивидуалните сметки.

Има съвременни методи за отчитане, които позволяват всеки месец да бъде отчетен вашият уред и вие да получавате вашата сметка. Това според мен е пътят, който ще ни извади от тази ситуация, която вече десет години подред дебатираме. Дистанционното отчитане е малко по-скъпо, но този инвестиция се възвръща.

Откъде обаче трябва да дойде тази инициатива? Вие, топлинните счетоводители, законодателят? Ако прибавим към това и една мярка, която отдавна се коментира - криминализиране на кражбата на енергия?

Всяка етажна собственост може да вземе решение да подмени своите уреди. Една част от уредите трябва да бъдат подменени през тази година, така че хората сами могат да решат кой да бъде техният топлинен счетоводител и уредите, които искат да ползват. Ние като топлинен счетоводител сме единствените на пазара, които предлагаме шест типа уреди.

Има и дистанционно.

Има и дистанционно. Тук бих казал, че не сме особено конкурентни, тъй като за дистанционния отчет уредите са малко по-скъпи от останалите. Но в момента водим преговори директно с производители отвън, за да се опитаме да доставим по-евтини уреди за дистанционен отчет.

Дълго коментираното криминализиране на кражбата на топлинна енергия ще реши ли проблема?


Проблемът ще го решим, когато заедно в етажната собственост спрем да се крадем и започнем повече да си говорим. Решението е в етажната собственост. Криминализирането да, ще има ефект, разбира се, но преди да се стигне до някакъв съдебен път или наказателна процедура, трябва да намерим решението между нас. Затова ние откликваме на желанието на хората за сключване на споразумения.

Така или иначе ние си говорихме, че вие нямате и правомощия по закон да влизате, да правите проверки вътре в домовете кой краде, как краде. Трябва всичко да бъде оставено в ръцете на междусъседските отношения. Говорим за казус наследство от миналото - тази комунална система. Мнозина казват аз искам да скъсам на сто процента с Топлофикация, обаче не мога, техните тръби минават през моя дом. Може ли някога да се намери едно такова решение на проблема.

Във всички сгради, строени след 2000 г., решение има и то е промяна на тръбната разводка. Централните щрангове вече не са вертикални, а са хоризонтални, на входа на всеки апартамент има индивидуален топломер, който отчита реално само вашата консумация.

За старите блокове проблемът си стои. И има едно неразбиране в някои от хората, които казват „ама тия тръби, елате вземете си ги, не ги искам, трябва да ми плащате наем и т. н". Нека веднъж завинаги да си кажем, че тези тръби не са на „Топлофикация", те са на гражданите - нямаме никаква собственост върху тях. Собствеността върху тези тръби е на гражданите. Така, както всеки има идеална част от общата част, така е и с тръбите, както всички ползваме асансьора, канала и така нататък.

Сигурна съм, че хората сега влизат в дебат със вас, можем дълго да говорим. Интересен ми е, един казус от днешната преса повдигна въпроса може ли да бъде отнето жилище заради неплатена сметка за ток. Тази опция съществувала в момента в два от законите ни като вратичка, юристи коментират.

Ние досега апартаменти не сме вземали. И нямаме такова намерение. Аз отново заявявам желанието на компанията да води нормален разговор със своите клиенти. Съдът е този, който присъжда едно дело в полза на „Топлофикация" или на клиентите. Когато се стигне до изпълнителното дело, то се дава на съответната съдебно-изпълнителна служба и тя предприема своите действия. Но това вече е работа на съответните съдебно-изпълнителни служби, не на топлофикация. Ние нямаме нито желание, нито намерение да продаваме жилищата на хората. Търсим решението преди това, решението е преди завеждането на съдебното дело.

Не е пред мен статията, дано коректно цитирам сумата, но ставаше дума за над 600 евро на година парно и топла вода във Виена. Как да приема българинът тази цифра. Кога ще имаме добра услуга на поносима цена.

77 процента от стойността на парното е за газ. Няма как и самият Ангел Семерджиев го каза, когато на входа на газопреносната мрежа цената на природния газ расте, цената на топлинната енергия да пада. Но това, което трябва да направим през следващите години е да инвестираме в мощности, за да можем да компенсираме едно бъдещо увеличение на цената на природния газ, защото тя се повишава в световен мащаб. И решението на нашата компания е през инвестиционна политика, балансирана, така че да можем в бъдеще да задържаме цената на услугата и да не е толкова голям шокът.

Очакваме от изп. директор на "Топлофикация-София" Стоян Цветанов да отговори писмено на онези от въпросите, които слушателите на Дарик поставиха в сайта ни, но не успяха да намерят място в интервюто! Ще публикуваме позицията на г-н Цветанов по въпросите в момента, в който той изпрати своите отговори!