Росен Плевнелиев: Да се мотивираме и да работим
Росен Плевнелиев: Да се мотивираме и да работим / cнимкa: Sofia Photo Agency
Росен Плевнелиев: Да се мотивираме и да работим
22787
Росен Плевнелиев: Да се мотивираме и да работим
  • Росен Плевнелиев: Да се мотивираме и да работим

Събеседник в "Денят на Дарик" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.

Днес се срещнахте с еврокомисаря по регионална политика. Кога ще започне строителството на автомагистрала "Тракия"? Започваме оттук, защото това е един от най-острите въпроси, който вълнува нашите слушатели. Помолихте еврокомисаря и Европейската комисия да ви позволи по-ранен старт за отсечката Стара Загора - Нова Загора, и каква част от нужните средства вече сте осигурили?

Дори и в момента пътуваме заедно с комисаря. Надявам се да не прекъсне връзката. Съвсем конкретно по магистрала "Тракия". Ние сме разписали в нашия план за действие, който е сложен и на сайта, следното: старт на тръжна процедура - есента на 2009 г., избор на изпълнител - зимата на 2009-2010 г., начало на строителството - пролетта на 2010 г. Движим се в графика, дори предварително. Искаме да обявим лот 2, начало на тръжна процедура, в началото на ноември месец, т.е. по средата на есента, а не в края на есента. И искаме да имаме избран изпълнител, както казахме и обещахме, в края на февруари месец. И в средата на март, началото на април най-късно да стартира спрямо условията и самото строителство. Това се отнася и за трите лота, и лот 2, и лот 3, и лот 4. Но лот 2 искаме да стартира като тръжна процедура малко по-рано, с около 3 седмици преди лот 3 и лот 4. Парите, разбира се, са налични, включително и българското кофинансиране. Това, което е необходимо, разбира се, да стане, е да имаме разбирането от Европейската комисия, че можем да стартираме тръжната процедура, преди да сме получили строителните разрешения. Ние таргетираме, както знаете, все още нямаме строителни разрешения, но да ги получим не по-късно от февруари месец, така че, когато имаме изпълнител, да имаме и строителни разрешения.

Министър Плевнелиев, според разчетите ви и плана, който току що изложихте, кога ще приключи строителството на автомагистрала "Тракия"? Знаем, че прогнозите са в рамките на този мандат на правителството. Това означава...

Точно така. Ние се ангажирахме не само в рамките на този мандат, но и, първо, нашият план беше, защото нормално една такава магистрала се строи между 24 и 36 месеца, 24 месеца е един изключително кратък период. Аз се опитах, както знаете, за да бъда честен и почтен с вас, да защитя края на 2012 г., но министър-председателят отсече - началото на лятото на 2012, и неговият аргумент е много ясен. Около 150 човека на година загиват по това трасе, опитвайки се да изпреварват турските ТИР-ове и тежкия трафик по отношение на морето. Тези човешки животи струват много пари, затова и министър-председателят вдигна високо летвата. Така че ние сме длъжни да го направим. Срокът, който ни е зададен, е началото на лятото на 2012 г., тоест имаме за изпълнение около 26-27 месеца.

Тоест лятото на 2012 г. ще можем да пътуваме до морето, от София до Бургас и обратно, по една цяла магистрала "Тракия".

Това е целта, която ние си поставяме, и трябва да я постигнем.

Министър Плевнелиев, Европейската комисия, една друга тема от вашата среща с еврокомисаря, търси вариант за удължаване на сроковете по програмите ФАР и ИСПА. Вие обаче споделихте, че, първо, трябва да си напишем домашното, цитирам ви, за да се случи това. Ще бъде ли България в този тон, във вашия тон, изряден ученик този път?

Аз искам, първо, да направя разликата между програма ФАР и програма ИСПА. По отношение на програма ФАР вие знаете, че това, което ние правим, е просто да изчистим натрупаните негативи от миналото, проектите и да приключим този казус. За целта дори подготвяме постановление на Министерския съвет, което трябва да влезе следващата сряда, което да павира пътя, да разчисти пътя, да махнем в бъдещите окончателни преговори с Европейската комисия онези 12 проекта в пътната инфраструктура, които са с доказано много лоша репутация и дефекти, и неспазване на правилата. Те са на българското финансиране, за да приключат тези проекти, в размер на около 35 милиона лева и ние ще искаме това да бъде осигурено от правителството, за да можем да приключим този казус. Оттам нататък всички останали проекти, вие знаете, общо на стойност около 313 милиона евро ще бъдат изчистени, надеждата ни е до края на ноември месец да има окончателно решение и гейм овър за ФАР. По отношение на ИСПА. Знаете, че това е една програма, която върви от 10 години и в момента е на една четвърт усвоена. Това е скандално. И именно това изпраща много ясния сигнал към България. Не може просто Европейската комисия да удължи ето така срока, защото ние не сме си написали домашното. Трябва да направим всичко възможно, дали са пречиствателни станции, дали е магистрала "Люлин", дали е водният цикъл на Русе, да си свършим работата. Да се мотивираме и да работим, така че срокът да е спазен. Разбира се, Европейската комисия има разбиране по проблема с програма ИСПА. Търси се обаче генерално решение и с други държави, които имат подобни проблеми. Такива държави са държавите от Централна и Източна Европа, тоест трябва да бъде изграден пул от държави, които заедно да се преборят, така че да бъде получено това удължение. Разчитаме на между шест месеца и една година, но преди всичко трябва да си свършим домашното.

Добре, ако все пак ни дадат това удължаване от 6 месеца до една година, ще успеем ли да усвоим парите за половин година или за една, министър Плевнелиев?

Аз искам да бъда абсолютно коректен с вас и да ви кажа, че към момента, след като ние сме усвоили една четвърт от цялата програма ИСПА, едва ли можем да си правим илюзиите, че ще усвоим на 100 процента всичко. Но е много важно да напреднем максимално, за да има смисъл тази програма. Иначе има огромен риск за самото правителство. Европейската комисия може някога, в средата на 2011 или в края на 2011, когато програмата приключи и се надяваме да има удължение от 6 месеца до 1 година, да види дали все пак програмата е изпълнила, дори и да не сме на 100 процента, целите си или не. И това е изключително важно, затова е необходимо това национално усилие. Затова е необходимо магистрала "Люлин" и пречиствателните станции да бъдат свършени. Ние няма да можем да усвоим на 100 процента парите, но ще покажем, че от това, което е усвоено, е имало смисъл, и тогава рисковете ще бъдат по-малки. Иначе генерално, ако програмата не изпълни целите си, рискът може да бъде и в размер на между 350 и 500 милиона евро, които държавата ще трябва да плаща и да връща.

Министър Плевнелиев, сега по няколко други теми, ако позволите. И вие, както и други ваши колеги от правителството не бяхте очаровани от заварените практики в изпълнителната власт. Пред свършен факт ли се изправихте, когато разбрахте информацията за някакви бонуси, давани по повод празника на строителя Димитровден?

Аз искам да изчистим този въпрос, за да стане ясен. Да, ние сме платили миналата седмица допълнителни материални стимули на нашите служители, всички, от първия до последния, включително и чистачките в това министерство. Те са общо в размер около 350 000 лева и това е в размер на около една месечна заплата за тези хора. Искам само да кажа, че тези допълнителни материални стимули, това не са 12-а, 13-а и 14-а заплата, а са практика в последните години и те имат една много ясна цел. Примерно в министерството на Масларова предишните 4 години са плащали подобни на всеки 3 месеца. Ние го плащаме веднъж в годината. Искам да обясня откъде идват парите и какъв е смисълът. Парите идват не от икономисаните пари от този бюджет, който ние имахме зададен от Министерството на финансите, т.е. бюджета 2009, редуциран с 15 процента, парите идват от допълнителни икономии, които ние направихме. Как? Давам ви пример. Министър Гагаузов е имал 7 съветници, аз имам двама. Министър Гагаузов е имал 5 заместник-министри, аз имам трима. Той е имал много повече и много по-големи разходи за хвърчене назад, назад и напред. Вие видяхте и какви билети са плащани за министър Масларова, по 15 000 лева. Общите разходи на политическия кабинет на Гагаузов са били за 2008 г. 550 000 лева само за 14 човека. При нас са много по-малко в политическия кабинет и са точно наполовината - 280 000 лева. Ето ви тези пари, тоест трима заместник-министри, много по-малко съветници струват много по-малко пари, въпреки че аз можех да имам също седем съветници и пет зам.-министри. С тези пари ние сме дали на всички в министерството. Но какъв е смисълът? Нека да затворим тази страница и да отворим една нова страница. Нали не очаквате, че хората, които трябва да управляват европейските милиарди и стоят на заплати от по 450-500 лв. средна заплата, ще бъдат мотивирани да направят това по един конкретен начин? Дискусията трябва да бъде не как да вземем още от и без това изключително ниските заплати на хората, още повече че ние уволняваме 15 процента. Тези, които останат, ще имат повече работа, имайки повече работа, те трябва да бъдат...

Трябва да бъдат стимулирани.

...малко повече. И още едно последно изречение. Нека да не правим връзка между ситуацията в частния бизнес и това, което ние имаме в министерството. Защото това, което е изключително важно всички ние да разберем, че това министерство трябва да работи така, че да се създават работни места, да се помага на бизнеса. И това може да работи само тогава, когато имате ефективно работеща и мотивирана администрация.

И все пак как кореспондира идеята за тези бонуси, които са в размер на една работна заплата, с общия принцип на правителството да пести от всяка стотинка и да съкращава докрай разходите си?

Вижте, има някои неща, от които ние няма как да пестим, напротив, правим точно обратното. Европейската комисия много ясно и категорично каза - тези министерства, които работят с европейски пари, тези части от тях, които управляват европейските пари, трябва да бъдат мотивирани. Вие знаете много добре, че ние там не режем по никакъв начин. Така че не само че не трябва да се реже навсякъде, но и някъде трябва да се даде. Да се даде административен капацитет, да се даде допълнителна мотивация, за да можем да вървим напред.

Министър Плевнелиев, последен въпрос. Шефът на пътната агенция Димитър Иванов отново се раздели с поста си. Като че ли се разминахте във времето, а всъщност чухте ли се с г-н Иванов?

Разбира се, ние сме в контакт с него.

И какво си казахте?

Последния път, когато ние се видяхме с него преди два дни, се уговорихме да се видим в следващия понеделник, за да видим как той би могъл и къде да бъде полезен на системата, защото той има своите положителни качества. Но генерално това, което ние очаквахме - силна лидерска позиция, бързо взимане на решения и действия в правилната посока, не се случи, затова и предприехме съответните действия.