Пресконференция на министър-председателя Сергей Станишев
Пресконференция на министър-председателя Сергей Станишев / netinfo

Добър ден, уважаеми дами и господа, и ви благодаря за интереса към днешната пресконференция. Днес, както знаете, е работен ден, така че тя е редовна, не е в почивен ден. Днес бих искал да коментирам редица въпроси, свързани с развитието на нашата държава през последните близо две години след създаването на коалицията, която управлява страната ни днес от 16 август 2005 г. Това, което може да се каже, е, че коалицията постигна една от основните си цели – членството на България в Европейския съюз.

Една цел, която беше водеща, която беше хоризонт за българското общество в продължение на близо 17 години. Понякога тя изглеждаше като непостижима мечта, но стана факт, и това, без съмнение е успех на управляващата коалиция и на правителството. Нещо повече – проведените наскоро избори за Европейски парламент финализираха и формално този процес, защото освен юридическото членство в ЕС, България вече има своите 18, пряко избрани от българските граждани депутати в едно от водещите, основните европейски институции. Това, което може да се констатира също така, е, че коалицията изпълни не малка част от своята програма за управление.

Някои неща, които бяха заложени за периода от 4-годишно управление, вече са реализирани. Нещо повече – има конкретни постижения през последните месеци след членството на страната ни в ЕС. Най-важният извод, от който може да се направи, е, че не се сбъднаха апокалиптичните сценарии и страхове, които бяха доста широко разпространени. Не се случиха нито масови фалити на български фирми, нито шоково увеличение на цените.

Коалицията запази своята стабилност. В това число, на изборите за Европейския парламент спечели над 55% от гласовете на българските граждани, които излязоха да гласуват на тези избори. Но естествено членството в Европейския съюз поставя нови предизвикателства, създава нови очаквания пред цялото общество и създава нова ситуация, на която управляващата коалиция трябва да отговори адекватно, съобразно очакванията на българските граждани. В хода на кампанията се случиха редица обществени скандали и медийни в по-голяма степен.

В целия този период аз действах, водейки се от един европейски принцип – за пълно съдействие на правосъдието. И с тази цел, още на 5 май бяха освободени от заеманите длъжности двама заместник-министри – на икономиката и енергетиката и на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, а също така министърът на икономиката и енергетиката излезе в отпуска до приключване на прокурорската проверка.

Вие знаете, вече прокурорската проверка е факт. Тя беше обявена, мисля че вчера, за вчера от Главна прокуратура и от нея не се намериха никакви потвърждения на обвиненията, които бяха отправени към министър Овчаров, че той е едва ли не господар на Държавата и че той е заплашвал ръководителя на Националната следствена служба /НСлС/. Господин Овчаров още на пети май заяви своята отговорност да подаде своята оставка, ако това действително съдейства на реформата в съдебната система.

Ние проведохме с него среща и преценихме, че в тази обществена ситуация, в обществена нагласа е необходим силен, политически, морален ход, морален жест от негова страна, за което му благодаря, защото, така се прави в европейските страни. Когато е създадено съмнение, когато има недоверие от страна на обществото, един достоен политик и държавник прави своя политически ход.

И г-н Овчаров вчера потвърди пред мен своята готовност да излезе в оставка като министър на икономиката и енергетиката. Аз я приемам, защото това е силен политически ход. Искам да подчертая, че скандалът, който се разрази, показа две неща. Първо, че в обществото ни съществува, вече в резултат на политиката на прозрачност, в това число на това управление, нетърпимост, дори, към подозрение за корупция. И това е положително нещо, това е европейско, което говори и за промяната в нашето общество. И второто нещо, което стана ясно, че в България може много лесно, на базата на спекулации, клевети и обвинения, някой да бъде омаскарен.

Мисля, че това също е факт, при това без нито едно фактическо доказателство. Това говори за други страни на нашето общество. Има още нещо, което мисля, че е важно да споделя с вас в този момент. Както вече казах, България стана член на ЕС, при това стана равноправна, без предпазни клаузи, без ограничения, за което плашеха в продължение на дълги месеци представителите на опозицията. И това стана възможно благодарение на политическата воля и практическите действия на правителството, на прокуратурата, на съдебната система за действителност ефективност в работата срещу корупцията и срещу организираната престъпност без тези последователни усилия за прозрачност и за дейност, това нямаше да бъде факт.

Но с членството в ЕС, ние се нуждаем от ясни политически знаци, че реформата в тази област ще продължи, че има политическа воля и се предприемат конкретни действия, които да отговорят на очакванията на нашите граждани, на нашите партньори от ЕС. Аз смятам, че имаме всички основания да очакваме от Европейската комисия на базата на положените досега и продължаващите усилия, очакваме един положителен доклад за България по отношение на правосъдието и вътрешните работи и по отношение на механизма за взаимодействие и верификация или контрол от страна на Европейската комисия. За това имаме всички основания.

Но както казах, реформите трябва да продължат с още по-голяма целенасоченост. Това очаква от нас българското общество – засилване на държавността, на прозрачността във всички действия. Приемам и оставката, представена от министър Петканов. Той действително свърши много работа като министър на вътрешните работи в предишното правителство. Той беше част от екипа, който доведе България до пълноправно членство в ЕС.

Всеки човек при такова натоварване, действително получава много голяма умора и сега е необходимо усилията да продължат с нова енергия. Не се съмнявам, че проф. Петканов ще намери своята реализация като юрист, като достойна фигура, която добре може да помогне за реформите в съдебната система и за в бъдеще. Освен това смятам, че българското общество очаква още по-категорични знаци за, както вече казах, засилването на държавността.

17 години нашето общество беше в преход. В този преход се създадоха много обвързаности, явни, задкулисни, които се опитват да влияят върху нормалния, демократичен, политически процес. Смятам, че членството на България в ЕС изисква засилване, в това число структурно, на работата за укрепване на държавността, на борбата срещу корупцията, за да покажем още по-голяма ефективност.

Във връзка с това смятам да предложа обособяване, чрез закона, който изрично описва функциите, задълженията и отговорностите на национална агенция за сигурност. Тя би трябвало да се структурира чрез обособяване на съществуващи структури в няколко министерства – МВР, Министерството на отбраната, Министерството на финансите, защото националната сигурност, държавността, борбата срещу сенчестия бизнес, срещу корупцията са действително национален приоритет, а не на едно или друго министерство. Такава е практика от много от европейските, не само европейски страни.

Убеден съм, че тази моя инициатива ще получи подкрепа от коалиционните партньори от гледна точка на развитието на държавността и от гледна точна на нашите външни партньори, които внимателно следят и очакват още по-голяма действеност в тази сфера. Смятам също така, че е необходимо правителството да отговори на много от чувствителните въпроси от гледна точка на функционирането на различни министерства и структури.

Във връзка с това ще предложа от Министерството на земеделието и горите да се обособи отделна агенция за горите – държавна агенция, която трябва да проведе реформата в тази област, защото българската гора е едно национално богатство, към нейното опазване, развитие. Има изключително висока чувствителност в нашето общество и е необходима реформа, която да гарантира разделянето на контролните и стопанските функции, която да гарантира създаването на фонд “Българска гора”. Така че един от символите на България да бъде запазен за бъдещите поколения.

На базата и на тези действия, и на постигнатите резултати от правителството ще инициирам в близките седмици разговор в коалицията за актуализация на управленските приоритети и управленската програма на управляващата коалиция. Вече споделих, че не малко от нашите цели са реализирани. Трябва да си поставим нови, по-амбициозни цели, които отговарят на очакванията на българските граждани. Знаете, че Социалистическата партия е представила своите виждания, утвърдени от Висшия съвет на БСП. Очакваме и подобен подход и от нашите коалиционни партньори – НДСВ и ДПС, за да седнем заедно на една маса и да проведен този разговор, от който се нуждае българското общество, защото ние трябва да видим себе си като общество, като държава.

Да определим и новите актуални приоритети. Да видим как стои България в ЕС, какво иска да постигне в ЕС като пълноправен член на съюза – да видим себе си в глобалния и взаимно обвързан свят. Убеден съм, че в подобна актуализирана програма може да даде още по-голяма енергия на редица реформи и на начина на правене на политика в България. Защото много често през последните години в различните избори имахме следната картина: Гражданите имаха възможност да избират нови лица. Не нови политики, не нов подход към тяхното формиране и от там произтича един от проблемите на българската демокрация.

Все по-малкото участие на хората в пряката демокрация, в изборния процес, което е сериозен проблем на нашето общество и отстраняването на хората от политиката с убеждението, че някъде, някой си прави свой заговор и някой взема решения, които се налагат на българското общество. Ние всички трябва да проведем нашата дискусия за това - каква България искаме да видим в Европейския съюз, кои са нашите национални приоритети, как да разпределим финансовите ресурси за реализацията на тези приоритети и какво трябва да се направи в различните сектори, които са особено чувствителни. Имам предвид такива области като здравеопазване, защото всеки един български гражданин се сблъсква с проблемите в здравния сектор с отношението, с липсата на добра техника, с много други проблеми.

С проблемите на образованието, които засягат всяко едно българско семейство и бъдещото развитие на страната. Със социалните дейности, тяхната ефективност, с подпомагането на българските пенсионери, защото със спешното икономическо развитие България има все по-малко проблеми с безработицата. Българските пенсионери са хората, които няма как да си помогнат сами. Ние като общество трябва да намерим начин да гарантираме по-достоен живот на нашите бащи и майки, на нашите баби и дядовци. Това са все реални проблеми, които трябва да намерят адекватен отговор от страна на управляващата коалиция, но не само. Защото, сега се намираме в много интересен момент на развитие.

Членството в Европейския съюз беше перспектива, която гарантираше консолидация на българската нация. След постигането на тази цел, всяко едно отделно съсловие, социална група, поставя на преден план своите, понякога много остри, понякога много тежки, проблеми. Без да поглежда проблемите на другите, без да търсим общ разговор за всички тях в комплекс, но това трябва да стане по нов начин. И аз ще инициирам нови форми на разговор и диалог с цялото българско общество, търсейки съпричастност за решаването на проблеми, защото всеки един от нас носи своята отговорност за стабилността на страната. За това на къде и с какво темпо вървим.

В този момент на втори юни - деня на Ботев и падналите за свободата на България, винаги е хубаво да си спомняме техния пример. Слава Богу, днес не се налага българските граждани да отдават своята кръв за свободата и независимостта на нашата страна, но в наши ръце е да гарантираме, че България ще се развива динамично напред като успешна държава и като солидарно общество. Като общество, в което всеки гражданин намира своето място, чувства своята съпричастност към проблемите на останалите. Убеден съм, че чрез диалог това е възможно.

Аз, като министър-председател съм готов да участвам в него активно, да допринеса за него със своите скромни възможности и очаквам подобно отношение от всички. От нашите партньори в коалицията, от не правителствения сектор, от цялото българско общество. Благодаря ви за вниманието. Заповядайте за въпроси.

БНТ: Г-н Станишев, има ли яснота кой ще заеме мястото на Румен Овчаров и на министър Петканов? В медиите се появиха много твърдения за това дали Министерството на икономиката и енергетиката ще остане едно. Смятате ли да разделите това ведомство на две, както е било и преди? Благодаря.

Мисля, че всякакви персонални промени трябва да се обсъдят в най-кратко време, отговорно от управляващата коалиция, за да търсим максимална ефективност. В крайна сметка, всяка една фигура е функция не само на политическата партия, която я предлага, а трябва да бъде екипна. Това е едно. Второ - в зависимост от политическите, икономическите и социални приоритети, които си формулираме, може да се правят и други структурни промени в Изпълнителната власт, но те не трябва да бъдат самоцел.

Трябва да бъдат действително, внимателно преценени от гледна точка на ефективността, а не просто да се прави политически баланс. Както заявих и аз, както заявиха и лидерите на нашите коалиционни партньори още в нощта на изборите за Европейския парламент - евроизборите на са повод за промяна на коалиционни баланси и формули. Коалицията съществува не като математическа формула, а като политическа формула за провеждане на добро управление на нашата страна.

Дарик радио: Въпросът ми е към премиера Сергей Станишев, не към партийния лидер Сергей Станишев. Как, г-н премиер ...

Вие смятате, че досега говорех като партиен лидер?

Дарик радио: Не. Как ще продължите да управлявате, след като в собствената ви партия, г-н премиер, текат ожесточени дебати за това колко лява трябва да бъде тя? Кога планира премиерът Станишев да спечели дебата в БСП, за лявата БСП?

Това ще чуете утре, защото утре е заседанието на Висшия съвет на БСП и ще проведем дебати по всички тези въпроси. Искам да кажа, обаче нещо много категорично. Аз съм убеден, че политиката, която провежда това правителство до тук е успешна - като баланс между либералното и социалното. Защото, една коалиция, която съществува в дадения случай, тя не е еднородна идеологически. Аз няма да приема т.нар. леви завои, защото тези, които днес призовават към т.нар. ляв завой, би трябвало да знаят последиците от резки движения. Това не може да става за сметка на финансовата стабилност на държавата и на икономическото развитие на нашата страна, защото в крайна сметка ще доведе до по-краен десен завой.

Тези, които сочат днес примера на унгарските социалисти, който беше проведен преди няколко години, би трябвало да знаят и последиците. От крайно ляв завой се стигна до крайно дясно затягане на всички колани, увеличение на всички данъци, такси, съкращения на таксите за публични разходи и много голямо социално недоволство. Мога да уверя и вас и българските граждани, в това число и моите съпартийци, че правителството ще прави всичко възможно за догонващо увеличаване на доходите в нашата страна. Особено на тези, които зависят от помощта на Държавата. От нейното рамо, от нейната подкрепа, защото нивото на стандарт в България е все още много ниско. Но няма да позволя това за сметка на финансовата стабилизация, поне докато аз съм министър-председател, защото цената за подобно нещо плащат не най-богатите. Тази цена я плащат винаги най-бедните и средната класа в нашата страна. Ние се нуждаем, в БСП, разговор за социалната политика. Аз съм убеден, че представителите на БСП в правителството има какво да представят пред моята партия. Ще правим още повече в рамките на възможното по един отговорен начин.

bTV: Защо точно сега предлагате създаването на такава Национална агенция за сигурност? Това означава ли, че в момента се намираме в апогея на престъпността и това е най-големият проблем на държавата и имате ли представа кой ще оглави тази структура, необходими ли са извънредни законодателни мерки? Това, ако може да обясните.

Журналист: Може ли да допълня към въпроса, тъй като е нова темата, г-н премиер. Кои от правомощията на вътрешния министър ще бъдат орязани и това част ли е търсенето на баланс в двете лобита на Румен-овците в БСП? Благодаря ви.

Първо, няма никаква извънредност в тази ситуация. Има последователност. Аз вече подчертах, че в резултат на усилията на Министерство на вътрешните работи, Министерство на правосъдието и всички други институции, които имат отношение към правосъдието и вътрешните работи, България стана пълноправен член на ЕС без предпазни клаузи, въпреки прогнозите на опозиционни политически партии. Това е действително голяма заслуга на ръководството и на Министерство на вътрешните работи, което аз винаги съм подкрепял в техните усилия.

През миналата година бяха направени много други усилия, не само за борба срещу корупцията и организираната престъпност, а и като цяло за прозрачност в работата на институциите – с имотните декларации и регистри на хората, участващи в управлението и много други неща. Няма никакви основания за каквато и да било извънредност в действията на правителството. Но българските граждани очакват още повече и аз подчертах, че е необходимо засилването на държавността и на политическото ниво, ако щете, за силна държава, която е прозрачна, която работи срещу корупцията, която е част от проблемите на националната сигурност, заедно с другите проблеми на страната ни, и не би трябвало никой да си прави илюзиите, че това е ограничаване на който и да било.

Ние търсим и ще търсим в рамките на коалицията максимална ефективност в работата на институциите. Това засяга, създаването на Национална агенция за сигурност засяга не само МВР – Министерство на обраната, Министерство на финансите, защото е необходима, според мен, нова структура, която да може още по-ефективно да върши тази работа. И по повод втория въпрос – никога не съм разглеждал нито правителството, нито БСП като баланси на отношения между който и да било. Този, който си мисли, че нещо се прави с такава цел, просто не ме познава и греши в своя анализ. БСП и правителството могат да бъдат успешни, ако са достатъчно целенасочени, консолидирани и това мисля, че е реалност и това ще продължи и за в бъдеще. Благодаря.