НЗОК иска от резерва още 150 млн. лева
НЗОК иска от резерва още 150 млн. лева / снимкa: Sofia Photo Agency
Досега са ни дадени 350 млн. лева, но ни трябват поне още 150 млн. лева за плащания за здравето на българите, каза в “Седмицата” на Дарик радио д-р Румяна Тодорова, директор на Националната здравноосигурителна каса. Тези пари може да дойдат от резерва, заделен на първо четене от депутатите, в размер на 400 млн. лева, посочи тя.

В проектобюджета, който е дала Националната здравноосигурителна каса и който е бил приет и от Събранието на представителите, най-висшият управляващ орган на касата, е бил даден разчет, в който ръстът за 2009 година е предвиден да бъде около 500 милиона лева, каза още д-р Румяна Тодорова. Тя уточни, че този ръст е бил направен на базата на изчисления, тоест той не е виртуален или просто защото здравната каса е поискала така, а всичко се базира на реални цифри.

Д-р Тодорова потвърди, че това увеличение от 500 милиона лева ще е благодарение на увеличаването на здравната вноска с 2%, тъй като разчетът на здравната каса е бил даден върху здравноосигурителна вноска от 8%. Тя допълни, че ако ръстът остане такъв какъвто е в момента – 350 милиона лева спрямо Бюджета за 2008 година, от 1 януари не може да има увеличение на цените на нито една дейност, тъй като касата вече е направила увеличение от 1 октомври. Ето какво още каза Румяна Тодорова:

Прекомерен резерв ли залагат депутатите за касата? Нови над 400 милиона лева или общо почти 800 милиона лева щели да бъдат в резерв, а те могли да се използват за лечение, твърди не само опозицията, а и част от управляващите, а вашата всъщност разходна част се увеличава съвсем слабо. Вие за какво сте - да си държите 800 милиона да ви е спокойно или да можете да оперирате с тия пари?

Значи, точно, когато държим 800 милиона някъде не ни е спокойно. В проектобюджета, който даде касата, който беше приет и от най-висшия орган на управление на касата - събранието на представителите, в което има 18 представители на държавата, ние дадохме разчет, в който ръстът за следващата година е около 500 милиона лева, като този ръст е на базата на изчисления. Значи той не е виртуален, той не е просто защото така ни се иска, а защото цифрите това го показват.

500 милиона повече благодарение на увеличена вноска с 2 процента.

Да, точно така, тъй като разчетът ни беше даден върху здравноосигурителна вноска 8 процента.

Сега управляващите в парламента казват тия пари по-добре да не ги харчи Румяна Тодорова.

Значи, Румяна Тодорова нищо не харчи, харчи го договорният партньор и го дава за здраве, за здравето на здравноосигурените лица. Ако ръстът остане такъв, какъвто е в момента, 350 милиона спрямо бюджета за 2008 г., от 1 януари не може да има увеличение на цените на нито една дейност, тъй като ние вече увеличение направихме от 1 октомври, което ни беше позволено от преизпълнението в приходната част. Вие знаете, че около 85 милиона очакваме към края на годината в повече.

Да, но има инфлация, има повишени очевидни разходи, например за отопление.

Определено.

Електричество, тия неща поскъпнаха през тая година, а вие казвате, че няма да може да ги покриете догодина при такъв бюджет.

Значи, аз тук ще ви коригирам, тъй като определението за клинична пътека е. .. това са средства, които се дават за дейност. Безспорно в тази дейност се калкулира и електричество, и отопление, и вода, и т. н. Но пък, от друга страна, тези лечебни заведения имат собственици и тези собственици крайно време е да започнат да участват по някакъв начин като собственици. Значи, когато аз искам да притежавам една болница или един център, аз трябва да знам, трябва да имам своя бизнес план освен как ще го мениджирам как ще го финансирам, откъде ще дойдат приходите. Повечето от болниците си имат принципали. Тези принципали са длъжни да осигуряват средства за сградния фонд, за апаратура и т. н. Това, което се случва специално в болниците с този ограничен ресурс, защото той е наистина ограничен и той става все по-ограничен не защото по-малко пари се дават, нали, тук министърът на финансите веднага ще каже аз за здравеопазването давам 480 милиона повече за следващата година, но нека да видим колко нови болници са се появили, колко нови лаборатории, нови медицински центрове, индивидуални практики.

Е, то хубаво де, ама нови болни, по-болни ли ставаме?

Вижте, логиката наистина е такава, че болните са една константа и няма значение къде се лекуват. Но не е така, и това го доказват и чуждестранни наблюдатели, и експерти от други държави. Има ли свободно легло, болницата има интерес да го запълни и тя ще намери начин да го запълни. А нека да кажа и още нещо. Всички болници в България, които са с държавно участие и които подписват договори за управление с управителното тяло, вътре има задължително условие, че минимум 80 процента от леглата трябва да бъдат използвани, т. е. трябва да има използваемост на легловия фонд 80 процента. Това е задължение на директора на болницата.

Вие отваряте дума обаче за един проблем, който пък е аргументът на онези, които казват, че тези пари наистина трябва да стоят в резерв, а не да се дадат на тази система, в която съществуват излишни болници с излишни легла, лошо управлявани от своите собственици. Българите не са станали по-болни спрямо 2008 г. през 2009 г., за да се излеят още повече пари в системата на здравеопазването.

Но така излиза, че ние наказваме тези, които са отговорни за нашето здраве, за това, че законът е несъвършен. Защото не можем да отречем, че болници трябват в България, че населението застарява, а застаряващото население страда от хронични заболявания, тези пациенти ние ги намираме както в извънболничната помощ, така ги намираме и в лекарствата за домашно лечение, така ги намираме и в болниците. Тези рецидивиращи заболявания ги откриваме по два пъти, по три пъти в болниците. Гръбнакът на здравеопазването в болничната сфера са областните и университетските болници.

Въпросът е откъде трябва да се започне и дали с вас е този разговор, а не с министъра на здравеопазването, който трябва да има смелостта да закрива болници, да премества отделения?

Значи, аз нееднократно казвам, че финансирането е последното звено от един дълъг процес. Значи, законът позволява на пазара да излизат непрекъснато нови и нови играчи, а в един момент ние казваме - да, вие сте на пазара, но няма да ви дадем пари. Значи, тук се губи логиката вече на нещата. Пак за сетен път ще кажа, че ако искаме да има контрол и ако искаме да има някакъв ред в системата, трябва да се започне отначало, да си прегледаме законодателството. Първо, защо касата трябва да сключва договор с всички, които са се появили на пазара? Трябва да имаме здравна карта обаче за това. Трябва да има критерии, по които касата ще сключва договори.

Защото иначе ще стане шуро-баджанашки.

Абсолютно.

То и няма да зависи от вас, нали, вие, ако се делегира на болницата на братовчеда, после на другите.

За да не става това, трябва много ясно да са проучени необходимостите в даден район. И въпреки че по едно време и д-р Желев подхвана темата за продължителното лечение, не е въпросът само в това, че няма пътека за продължително лечение. Пътека за продължително лечение не може да има, защото това е един пакет от дейности. Той започва с чисто социални дейности, минава през медицински дейности и в чисто морално-психични дейности. По този въпрос не се работи у нас. Пак казвам, застаряващо население с хронични заболявания. Тези хора имат нужда от грижи, не толкова от активно лечение. Той е познат, джипито знае неговите заболявания хронични. При него е досието. Този болен не е нов за него. Влизайки в неговия кабинет, той знае този пациент с какви оплаквания ще влезе. Той има нужда от грижа, такава грижа, която да не позволява този пациент да влиза 3 или 4 пъти в годината в болницата за активно лечение, която е скъпо струващата болница.

Т.е. вие искате от правителството всъщност да подреди здравната карта на България, преди да се води разговорът за парите.

Точно така, и да се ревизира законодателството.

Ако позволите да се пошегувам, аз се притеснявах, че управляващите ще имат превес като участие в това предаване, но вие говорите направо като от опозицията. Тезата ви е опозиционната теза.

Не, защо да е опозиционната теза. Въпросът за здравната карта отдавна се дискутира. Аз мисля, че в момента се създава една работна група по нареждане на д-р Желев, която ще има задачата точно това да направи, като ангажиментът на касата е да покаже разпределението на договорните партньори.

Вие това го вадите от компютрите и го давате.

Точно така. Финансовата част.

Е, то какво толкова има да се мисли? Трябва някой да има смелостта да отиде в град Х и да каже вижте, няма да има болница тук, защото това струва скъпо и ще пътувате, и ние ще осигурим линейка и транспорт, и ще пътувате до съседния град.

Не толкова, че няма да има болница, и според мен това няма да бъде процес, който ще се извърши едноактно. Това не е толкова лесен процес за България. На теория сигурно е много лесно. Тази болница я правим медицински център и нещата са приключени. Когато се насложи инфраструктурата в България, когато се насложат разпределенията на специалистите, които отново започнаха да се концентрират в големите градове, джипитата, които също започнаха да се концентрират в големите градове, тогава нещата вече започват да стават по-сложни. Но има райони, в които самата местна власт вече е узряла и е стигнала до извода, че не може да издържа тази болница. Тя не работи, тя се поддържа изкуствено. Те самите вече искат и търсят нашата помощ, да им помогнем как да стане това. Ами как да стане, когато законът все още казва, че за да има една многопрофилна болница, тя трябва да има 4 отделения. От друга страна, ако там няма болница, районът е толкова отдалечен и толкова трудно достъпен, че в едно ей такова време, каквото е в София.

Всички ще се преселят.

Там просто няма да има здравеопазване.

Колко от тези 400 милиона, които на първо четене депутатите сложиха в резерв, според вас трябва да бъдат дадени да бъдат управлявани от касата оперативно, да бъде плащано от тях за здраве?

Аз продължавам да държа на това, което касата даде като проектобюджет. Значи 350 милиона са дадени към момента, поне още 150 милиона са достатъчни, за да можем да вдигнем цените от 1 януари.

Ако ви дадат тези 150 милиона, ще се запази ли, увеличи ли лимитирането на лечението на българите?

Лимитиране имате предвид какво?

Ами, още от джипитата. Това, че като отидеш и ти казват направленията свършиха. .. за определени изследвания например.

Лимитирането ще остане безспорно, само ще. .

Липсата на пари ще стане ли повод за още повече затягане?

Не би трябвало, не би трябвало и нашите разчети дават точно обратното.

Ако обаче, ако ви дадат 150-те милиона.

Да.

Ако не ви дадат обаче, ще намалеят направленията и вместо на 25-ти ще свършват на 20-ти примерно.

Ако не ни дадат, ще запазим положението, каквото е в момента. Сега в момента ние получаваме отчетите от първото увеличение. Знаете, че сега се отчита октомврийската дейност, а ние от 1 октомври увеличихме цените. Така че другата седмица ние ще имаме отговор какво е реалното потребление след 10-процентното увеличение на цените.

Какъв е смисълът от наливането на повече пари в система, която е изградена на базата на повсеместна лъжа? Вие вчера обявихте уникални случаи на, вие го казахте, лекарска наглост. Лекари без специалност оперират, не се правят описани изследвания, приемат се пациенти за минимален срок, пък се пише, че стоят по-дълго. Потреблението на лекарства нараства на хартия страшно много. Едни и същи данни от профилактични прегледи в амбулаторните листове се нанасят за различни пациенти. Даже правят една кардиограма на един и я турят на няколко души, за да не харчат пари за повече кардиограми. Пациенти не познават лекарите, които пишат, че са ги лекували даже дълго време.

Всичко това, което изброихте, това е точно така и това са го доказали нашите контролни органи. Доказателственият материал е в нашите доклади, това може да бъде проверено от тези, на които не им се вярва, но аз искам да кажа друго. Нашата пресконференция вчера, като започна, ние обявихме, че данните, които ще изнесем, са за тези 29 болници, които имат преразход в бюджета си. Значи ние целево проверихме само 29 от 400 болници, които показаха, че са надвишили своите лимити. Значи другите 380 болници са работили така, че да не надвишат, да не натоварят касата, да не натоварят бюджета на държавата, защото знаете, че нашият бюджет е консолидиран. Имаше въпрос не е ли тенденциозно. Не може да бъде тенденциозно, след като има преразход.

Т.е. вие проверихте абсолютно всички, които твърдят, че парите, които им плащате, не стигат за тяхната работа?

Те са показали, че им трябват повече пари от това, което им е било разпределено като лимит.

И там хващате тези далавери.

И там намерихме различни казуси. В никакъв случай не мога да кажа, че така се работи в системата. Българското здравеопазване е едно добро здравеопазване.

Да, ама става дума за големите сериозни болници, включително предпочитани от пациентите болници.

Големите сериозни болници не са в този лист. Тук преобладаваха частните болници за съжаление. И тъй като аз съм упреквана напоследък, че имам определено отношение към частните болници.

В лошо или добро, в какво сте упреквана?

Ами, в това, че контролът ни е насочен към частните болници. Пак казвам, контролът е насочен там, където някой от показателите излиза от норма.

При 60 процента от проверките хващате лъжи.

На тези болници и на тези истории на заболяванията, които сме прегледали.

Обаче това може би пък говори за някакъв проблем в системата на отчитането и зад всички от тези случаи, за да бъдат принудени лекарите да правят такива хватки, може би има проблем.

Проблемът е следният. Специално в контрола проблемът. .. наистина има проблем и той е свързан пак с нормативната база. Ние имаме право да проверим тогава, когато дейността вече е отчетена, т.е. тя е факт. Затова искаме сега, когато електронната ни система е факт и когато тя позволява това да се случи, всеки пациент да се движи с електронна карта, така че ние веднага в момента да знаем той намира ли се в болницата или в кабинета на лекаря, и веднага може да бъде проверено какви дейности се извършват върху него.

Кога ще я има тази карта?

Ами, идеята е следващата година да стартира тази процедура.

Може ли да се каже за колко пари е лекарската лъжа или лъжата на тези болници в България? В началото на седмицата от Сицилия беше новината, че там са сметнали, че тамошната каса е излъгала с 14 милиона евро за 50 хиляди пациенти, които вече били починали, и по 38 евро месечно тамошните доктори взимали. Значи сицилианската мафия прави 50 милиона евро. А тук?

Не бих направила този паралел в никакъв случай, защото тук нашата електронна система позволява това да не се случи. Абсурд е на починал пациент да се отчита дейност, това веднага се хваща.

А, на починал не може значи Сицилия е по-зле, щом минава номерът.

По-зле, определено. Само една скоба ще отворя, аз скоро бях на едни обучения, най-напред на една сбирка на балканските държави в Словения, където се хвалеха нашите балкански държави с това какви постижения имат най-вече в областта на информационните технологии. Трябва да ви кажа, че сме доста преди тях, но не умеем да се похвалим.

Накрая, ще има ли демонополизация на касата? Вие какво знаете, какви сигнали идват от управляващите?

Сигнали никакви не идват.

Не, защото нали имаше, първо казаха, че това почва догодина.. . а сега всичко умря.

Да, така беше. Даже аз наскоро чух, че касата участвала в изработването на един проект, но ние го нямаме този проект. И ще помоля синдикатите, тъй като разбрах, че проектът е даден в "Подкрепа", а пък д-р Душков е член на нашия управителен съвет, да ни даде този проект, за да се запознаем. Има много добри системи, само това ще кажа по темата, тъй като проблемът е много голям.

Ние вече с вас говорихме дълго по тази тема.

Да. Проблемът е огромен. Когато тръгва една социална сфера, и то сферата специално на здравеопазването да се реформира, трябва да сме изключително внимателни. Има много добри социални модели. Аз лично познавам модела на Франция и смятам, че той е много близък до нашия и много лесно. . .

Вие сте всички да са осигурени във вашата каса и в допълнителни фондове. ..

Точно така.

. .. които не са конкурентни на касата, да надграждат здравната помощ.

Трябва да има едно задължително осигуряване, което е гарантирано за всички, независимо колко те са бедни и колко богати, и оттам нататък въпросът е на личен избор.