Николай Цонев: До края на януари новият закон за отбраната може да е факт
Николай Цонев: До края на януари новият закон за отбраната може да е факт / снимкa: Sofia Photo Agency

Министърът на отбраната Николай Цонев в предаването "Седмицата" на Дарик.

1,9 процента от брутния вътрешен продукт в бюджета за армията през 2009 г. при 2,3 процента през 2008 г. Това, че намаляват парите за армията като съотношение в бюджета, означава ли, че България е по-сигурна?

България при всички случаи ще бъде по-сигурна, защото ще има сигурна армия и доста мотивирани военнослужещи през следващата година. С едно малко уточнение - за миналата година бюджетът ни е 2,14, за тази година бюджетът, който е вкаран в Народното събрание, за да бъде гласуван, е 1,99. През тази година на два пъти на Съвета на министрите на страните членки на НАТО и ЕС беше поставян въпросът, че България е една от петте страни, която има бюджет над 2 процента от вътрешния продукт, като пример за страна, която се грижи за своята армия. Мисля, че при бюджет 1,99 и собствените приходи, които ще направим от продажба на дълготрайни материални активи, ние ще минем 2 процента през следващата година и ще се наредим отново сред страните, които спазват своите съюзни договорености.

За колко войници в чужбина като участници в мисии има пари в бюджета за следващата година?

Бюджетът е планиран така, за тези, които в момента участват в мисии, има достатъчно пари да бъдат оборудвани и да бъдат изпратени.

Без Ирак?

Без Ирак, без Ирак, да.

Тоест намаляват парите за мисии.

Парите за мисии са планирани съобразно завършването на мисията ни в Ирак. Ако се наложи да изпратим някакви допълнителни контингенти с допълнителни военнослужещи, естествено това ще бъде политическо решение и държавата ще отпусне допълнително средства, ако има нужда.

Тоест през 2009 г. около колко души ще бъдат зад граница, български войници?

Ами, на този етап с тези 155, които намаляват от Ирак, са около 700 души.

700. А кога ще се вземе официално политическо решение за изтеглянето или няма нужда от такова?

От такова решение няма нужда.

Просто ще изтече мандатът.

Да, мандатът е гласуван в Народното събрание и той изтича някъде преди 20-ти и при всички случаи ще дойдат.

Декември.

Да.

Няма никакъв вариант да останем под никаква форма?

За да останем под някаква форма, трябва да има решение или на Министерския съвет, или решение на Народното събрание, което да оторизира контингента за определен период време и да изпълняват определен вид задачи. На този етап ние в Ирак имаме 5 бройки по ангажиментите ни по линия на НАТО, но тези бройки не са запълнени и няма в момента офицери там.

А започна ли вече редуциране на тези 150 души, които са в Ирак?

Започна подготовката за тяхното прибиране.

Но са още там?

Да.

Веднага след изборите в САЩ външният министър Ивайло Калфин беше цитиран да казва в Брюксел, че до дни ще бъде внесено решение на правителството за прекратяване на мандата на българския контингент. Сега вие казвате, че всъщност такова няма да има.

Аз и министър Калфин внесохме в Министерския съвет доклад за изпълнението на задачите на нашия контингент в Ирак и доуточняване на сроковете за прибиране на контингента.

Тоест все пак някакво решение ще има за прибирането в какви срокове и как ще стане на оперативно равнище?

Не бих използвал думата решение, то по принцип е решено, все пак това е част от административната процедура. Ние трябва да знаем какво сме свършили и какво ни очаква.

Смятате ли, че оставяме Ирак по-сигурен и без опасност там да се появят талибани, терористи или други опасни за света и България като част от него хора?

Не бих си позволил да давам някакви категорични оценки, но мнението на коалиционните сили, мнението на иракското правителство е, че Ирак е възстановен и има собствени сили, и може да се справи със своите проблеми в своята държава.

Нямат нужда от нас, няма включително да останем като треньори например за иракската армия, нито един наш човек няма да остане там?

Има такъв вариант около 10-ина човека да изпратим като обучаващ персонал, но на тази етап иракската страна не е поискала това.

Но ние можем да изпратим, ако поискат?

Можем, да, ако поискат.

И ще бъдат 10 човека.

10-12 човека, но пак трябва да има решение на Министерския съвет и на Народното събрание.

Ще се компенсира ли прибирането на тези войници с увеличение на друг контингент, например в Афганистан, където по всеобщо мнение на международната общност има сериозни проблеми и нужда от хора?

На този етап не предвиждаме такова нещо да стане. Може би в течение на годината може да постъпят искания за увеличение на нашия контингент, но на този етап не се говори за това.

Бяхте цитиран да казвате, че ще увеличим контингента си в Грузия. То ние там контингент нямаме, нали, имаме пет цивилни?

Не, по-скоро вашите колеги по друг начин изтълкуваха, когато пристигаха новите хамъри във Варна, където беше организирана, така, церемония от американското посолство, аз казах, че ще ги използваме в нашите части, но може да ги изпратим дори в Грузия, тъй като там са нужни бронирани машини, които се използват от нашите представители. Ние в Грузия имаме само наблюдатели, които не са всичките военни, и се надявам, че всичко ще мине нормално. Засега са само пет човека.

Ще пращаме или не?

Мисията в Грузия е по линия на ЕС и на България е определена квота от 10-12 човека. Ние сме изпратили 5.

Кога ще пратим другите 7?

Когато решим.

Има ли в плановете ни, включително в бюджета за следващата година?

Засега от самата мисия няма изисквания и желание да бъдат изпращани допълнително.

Тоест България все пак не планира да праща в Грузия?

България е планирала 10-12 да изпрати, но все още искане не е постъпило.

И може да не постъпи и 2009 г.?

Може и да не постъпи, да.

Ако поискат.

Ще остане мирна мисия, без оръжие.

Ще участва ли България като член на ЕС в операцията срещу сомалийските пирати, които само през 2008 г. са нападнали най-малко 92 кораба в Аденския залив, той е между Сомалия и Йемен, и вече редица европейски държави, а и не само европейски, се ангажират с опазването на корабите, които плуват там.

Да, ЕС започна вече подготовка за операция против пиратите.

Има решение на външните министри.

По операцията в Сомалийския залив. На този етап ние нямаме индикации, че България ще бъде поканена да участва.

То ние кораби нямаме да пратим, те дотам не могат да стигнат, нали?

Не бих казал, ние имаме две бойни фрегати, които взехме като политически договор от Белгия, които боеготови и боеспособни да отидат там.

Тоест теоретично тия фрегати до Сомалия може да доплуват?

Да, могат да отидат, но все пак.

Обаче тогава може да се появят пирати тука при нас в Черно море, защото няма да има кой да варди Черно море.

В състава на НАТО в Черно море има три държави, които са в състава на НАТО, като Турция, Румъния и България, така че има достатъчно кораби в Черно море.

Сега, така, както го казахте, излезе, че може пък да вземем да ги пратим тия две фрегати в Сомалия. По-скоро по-сериозно е да изпратим военнослужещи, моряци например.

Нека да говорим, така, малко по-реалистично. Ако имаме две, никога няма да пратим и двете.

Но не изключвате да пратим едната.

Ако бъде направено предложение, ние ще оценим нашите оперативни способности и ако има възможност ще изпратим.

Чувал съм неофициално в НАТО да гледат на България малко несериозно от гледна точка на участие в такива операции. Нас все нещо не ни е наред. Като кажат дайте вертолети, за които се води на хартия, че имаме, за операции в Афганистан, ние почваме да обясняваме: ама той, вертолетът, не може да лети на тъмно, няма оборудване, няма кой да го кара, че не сме ги обучили. Ето сега се очертава също такава ситуация, в която светът, конкретно ЕС се ангажира с тежък проблем. България също търгува с кораби и те плуват може би край тези брегове понякога, и ние. .. няма индикации, че ще се включваме в общите усилия.

Това, което сте чули, навярно е от враговете, които говорят против нашето участие в НАТО. Това, което аз в последните 6-7 месеца съм чувал от своите колеги и от министри от другите държави, от експертите, които са в НАТО и в ЕС, оценката за българските контингенти е изключително висока. Оценката за работата на нашето министерство е изключително висока и никога не е бил поставян въпросът, че нещо не ни е наред. Напротив, ние винаги изпълняваме своите ангажименти. Ние сме първите,и които се включихме в инициативата за недостиг на хеликоптери, има решение на Министерския съвет. . .

Ама пратихме ли?

Значи малко по-сложна е процедурата. Има една инициатива за недостиг на хеликоптери, където се дават хеликоптери за ремонт със съвместни пари от няколко европейски държави. Ние сме предложили два Ми-17 да бъдат ремонтирани и след като бъдат ремонтирани, те ще бъдат изпратени в Афганистан, като екипажът ще бъде наш, но това може да бъде след 2-3 години.

То след 2-3 години тези хеликоптери може да не трябват в Афганистан. Пък нали два пъти дава, който навреме дава.

Ние нямаме такива хеликоптери, които може да изпратим сега веднага.

Т.е. опираме до проблема за модернизацията на техниката в Българската армия. Вие всъщност откровено казвате, ако пак вярно сте цитиран, че следващата година бюджетът заради финансовата криза всъщност не предвижда достатъчно финансиране за пълноценна модернизация.

Бюджетът предвижда продължаване модернизацията в Българската армия. Всички договори, които са сключени до този момент, те ще продължават да бъдат изпълнявани така, както са сключени договорите. По-скоро вашите колеги се интересуват от стартирането на нови модернизационни проекти като проекта за многоцелеви изтребител или проекта за комуникационната система. Също така се интересуват и от въпроса дали ще имаме нови корвети или няма да имаме. Това, което аз казах и не се отричам от думите си, че в бюджета за следващата година не са предвидени средства за тези три модернизационни проекта.

Добре, ама от това, което обяснихте с вертолетите, не знам какво толкова да им се ремонтира. България купи включително нови вертолети, които се оказва, че не са оборудвани. Има ли пари България да ги оборудва, да почнат да летят нормално и да бъдат използвани за военни цели? Това означава вътре да се сложи техника, която да им позволи да летят нощем, да разпознават, когато са обстрелвани. Да бъдат дадени сериозни средства, за да може тези, които ще летят с тях, да бъдат обучени. В бюджета за следващата година има ли пари? Това, дето сме го купили, полукуцо малко, да го направим като сериозен военен вертолет?

Значи тези, които сме купили, нямаме намерение да ги модернизираме и да ги правим вертолети за бойно използване.

А смятаме ли старите съветски вертолети. ..

Да, ще ги модернизираме.

Да си ги оправяме, обаче вие обяснихте, че няма всъщност пари за веднага, защото поне 2 години ще ги оправяме.

Постепенно ще започнем да ги оправяме.

Ще купуваме ли кораби от френската "Армарис", която ни предлага 2 корвети за 1 милиард лева?

Ами, аз ще повторя, че в бюджета пари не са предвидени за 2009 година, и съм го казвал много пъти, че когато бъде взето такова решение, надявам се този, който взима решенията, а това е Министерският съвет, той да отпусне и пари.

Германската фирма "Люрсен", ако вярно я произнасям, предложила вместо французите, според печата, по-изгодни условия. Вие запознат ли сте с това предложение?

Да, запознах се от вестник, имаше реклама, което не смятам, че е начин за представяне на оферта.

Каква е вашата визия за корабите на България? Вие предишния път в това студио казахте, че смятате тези проекти за тези корвети за част от, как го нарекохте, мегаломанските проекти на българските военни? Продължавате ли да мислите сега, когато вече навлязохте по-дълбоко в казуса, че България е по-разумно да купува по-евтини кораби, включително по начина, по който ги предлагат белгийците?

Да, аз не се отричам от думите, правилно сте ме запомнили и ме цитирате. Аз определено смятам, че когато се правят тези модернизационни проекти, би трябвало да се подходи, първо, на първо място и задължително да се закупуват и модернизират средства за бойно използване, а не средства за транспортно използване.

Тези корвети са такива.

Пример за това са военноморските сили, където техниката или бойните средства, които са закупени, те са за бойно използване. Започваме с тези три фрегати и минния ловец, които ги купуваме от. .. да, Белгия.

Които взимаме на старо при много по-ниски цени.

И бих казал, че на военноморските сили им прави чест за това.

Какво е вашето обяснение, че непрекъснато България се оказва в положение да е купувала техника, която всъщност не става за военни цели. Ето тези дни пристигат колесни машини, 7 военни бронирани машини, за 14 милиона лева, които също не били оборудвани и сега нашите военни с подръчни средства. Това все едно да си купиш една хубава скъпа кола и вътре да няма седалки, кормило да няма, да не можеш да я използваш по предназначението, за което си я купил, и да си вземеш от старата жигула кормилото да си го туриш на новия скъп автомобил.

Ами, може би това е проблемът, пак да не се обиждаме ние, понеже сме българи, проблемът в този договор за доставката на 7 бронирани машини за участието ни в Афганистан.

Не сте го подписвал вие.

С американската фирма "Текстрон" не е проблемът в американската фирма, тя е една много сериозна американска фирма, известна е на пазара. Те изпълниха своето задължение. По-скоро проблемът беше в българския подизпълнител, който не си изпълни задълженията по дооборудването на машините, и така е бил сключен договорът, и такава е била процедурата. Имам уверението на "Текстрон", че срокът, който им е даден с анекса до 30 ноември, договорът ще бъде приключен. Тоест ще бъдат оборудвани машините и ще могат вече да бъдат използвани. Факт е, че те 10 месеца стоят на паркинг в Афганистан и ние се опитваме по всякакъв начин да приключим този договор. Не мога друго да кажа. Надявам се в края на ноември да са готови машините.

Те там ще си ги оправят, в Афганистан, и направо ще влязат в експлоатация.

Значи, те в момента шест машини са там, една е в България, което пък, въпреки че ще бъдат оборудвани, не ги освобождава от отговорността да си платят неустойката за забавата във времето.

Кои - американците или нашите, българските подизпълнители?

Фирмата, която е сключила договора.

Подизпълнител.

Фирмата, която е страна по договора.

Иначе какъв е поводът САЩ да подарят 52 бронирани машини "Хамър" на сухопътните войски, и то точно. Празникът им беше впрочем тази седмица, нали, на 19 ноември?

19 ноември, да. Американското правителство има определени финансови програми, с които извършва помощ към държави, съюзнически държави, и тази помощ е част от тези програми.

Това стари хамъри ли са, или. . .

Да, втора употреба.

Които излизат от употреба в Щатите и ни подаряват? И те са и оборудвани.

Те са втора употреба и са доста добро ниво, бронирани са, като всички са бронирани, като дори 20 от тях са бронирани и отгоре, т.е. те са сигурни машини.

Гледат ли съюзниците ни като на армия втора употреба? Белгийците - втора употреба корвети, американците - втора употреба хамъри. Като речем нещо сами да си купим, или правим глупости като корветите, френските, или не си оборудваме. . . поръчките са ни такива, че не стават за бой машините, които взимаме?

Нашите съюзници ние не сме съюзници само ние, те сигурно ни сравняват и с другите държави. Как ни гледат аз не бих казал, но мога да кажа, че определено имат доверие в нас.

Комуникационно-информационна система казахте, че няма да се прави, въпреки че преди две седмици лично премиерът Сергей Станишев настоя този проект да се задвижи по-бързо, обаче явно в бюджета на военното министерство това не е отразено.

Ние ще стартираме подготовката, подготовката на техническите данни, всичко което е необходимо без много големи финансови средства. Когато ще бъдат отпуснати, тогава ще обявим процедурата.

Ще има ли керосин за самолетите? Сега, ако някой ни нападне, от Граф Игнатиево могат ли да се вдигнат самолетите? Защото шефът ген. Румен Радев преди десетина дена мисля, че каза, че привършвало горивото. Свърши ли?

Гориво сме купили, за около 36 млн.

Ще завържем до края на годината?

Да. Сега, аз не влизам малко в, така, чистата специфика на военните, но искам да ви кажа, че част от хората, които служат в армията, невинаги изпълняват това, което е наредено, което е записано в правилниците, та включително и в законите. Армията винаги има резерв в гориво и понякога някои военнослужещи си разрешават да взимат от комбинационния резерв гориво с цел изпълнение на някакви задачи и после се оправдават, че няма гориво. Ние сме предприели мерки това нещо. . .

Тоест в случая е било взето гориво за самолетите в Граф Игнатиево от резерва и не е било възстановено?

Да, и ние трябва да го допълним резерва, който ни е за бойна готовност.

Законно ли България произвежда в "Арсенал" - Казанлък автомати "Калашников"? През седмицата Николай Демедюк, той бил от "Рособоронекспорт", твърдял, че е незаконно.

Не бих си позволил да коментирам тема, която е извън Министерството на отбраната, въпреки че. . .

. .. че е в икономиката.

Да.

А вие взимате ли от "Арсенал" автомати "Калашников"?

Не. На този етап не.

Българската армия не се е оборудвала от. ..

Да, ние все още не сме започнали превъоръжаването със стрелково оръжие.

Караме на старото и догодина. . .

При положение, че си имаме. . .

А догодина ще почваме ли, или пари няма?

На този етап не сме го предвидили.

Имотите. Сам казахте, че ще компенсирате недостига в бюджета с продажбата им, само че пак тази седмица стана ясно, че сте продали само 15 от 30 обявени на търг имота. Какво е обяснението? Световната криза?

Продали сме е много, така, силна дума. Когато получим парите, тогава ще смятаме, че сме ги продали.

А? Разбрали сте се, че ще ги продавате, пък дали ще платят сега в кризата тези, дето са кандидатствали.

Аз предполагам, че част от проблемите, които са при закупуването на имоти военни, е и финансовата криза, тъй като много добре знаете, че всички, които се опитват да купуват имоти, ги закупуват с помощта на кредит и стагнацията в банките, недаването на кредити вероятно влияе и върху това, че не се явяват купувачи. Аз казах, че от 30 проведени търга на 15 от тях не са се явили купувачи или се е явил един, което прави процедурата невъзможна да се проведе. Ние веднага реагирахме, много бързо. Още на следващата седмица, след като направихме тази равносметка, изкарахме още 65 имота на пазара с цел този процес да продължи.

А подходящ ли е моментът пък като се замисли човек? Така. .. защо не се държите като останалите продавачи, които са съветвани от брокери, че не това е моментът. Цените очевидно ще падат като няма купувачи, защото не може да взимат кредити. Толкова ли е спешно за армията баш сега да се освободи от тези обекти, а не изчака да премине кризата и тогава да го направи?

Аз мисля, че не трябва да се разсъждава така. Маркетинговият подход в никакъв случай не е такъв да стоим и да си ги пазим. Това излиза като тези, които примерно си купуваха долари, когато беше на 2800 лв. и си ги пазеха и след това доларът стана 1000 лв., нали си спомняте? Ние трябва да извършваме нашата дейност. Парите веднага ще бъдат вложени в Министерството на отбраната в капиталови разходи, в модернизационни проекти, т.е. те сега също имат стойност каквато ще имат и след една година.

От колко жилища има нужда армията?

Това е много сложен въпрос, на който аз сега в момента не мога да ви отговоря с точни цифри, но нашите разчети, които правим за близките 10-15 години, т.е. в стратегически план, ни показват, че на нас са ни нужни около 8000 жилища за оборотен жилищен фонд и около 600 жилища на година за тези, които се освобождават след петнадесетгодишна служба, за да могат да го закупят жилището.

8000? И откъде ще ги вземете?

Ние имаме 3000 в момента.

Тоест трябват ви още 5?

Да.

Казал сте, че ще купувате ударно или ще давате право на строеж на частници.

Да. Аз се надявам през пролетта на следващата година ние да изкараме на пазара някъде около 40 или 50 имота, които са подходящи за отстъпено право на строеж, което между впрочем е една антикризисна мярка, защото предприемачите, които ще строят на тях, няма нужда да дават пари кеш преди това за закупуване на земята и определено ще подпомогнем българския бизнес, надявам се.

Тоест те ще строят сгради, в които част от жилищата ще остават за армията.

Да.

Това ще бъде плащането от тяхна страна.

Да.

Колко са свободните места за войници? Срещнах цифрата 3500, вярна ли е?

Да, приблизително толкова. Радостно е, че всеки ден аз получавам информация, че се връщат военнослужещи вече в Българската армия, не мога да кажа каква е причината, може да е уплахата от кризата. На мен лично ми се много иска да бъде увереността, че социалната програма, която е заложена в закона, ще сработи.

Вестник "Стандарт" прогнозира, че до края на този месец, а той свършва другата седмица, ще бъде внесен новият закон за отбраната в Министерския съвет.

Те не прогнозират, просто може би ме цитират, да, аз имам намерение другия четвъртък да бъде разгледан новият проект на закона.

Как се реши спора за президентските правомощия? Аз не съм убеден и доколко стана ясно на българите какво точно спорите с президента, стана ясно, че той нещо не е доволен от правомощията, които му се отреждат в закона, и вие нещо сте променили.

Категорично заявявам, че спор не е имало. Имаше в най-първия вариант редакционни грешки, ние веднага ги оправихме тези грешки, възстановихме текстовете, които са записани в сегашния, действащия Закон за отбраната и въоръжените сили, и спор не е имало, определено не е имало спор. Ние. . .

Какво променихте тогава?

Не, просто бяха изпуснати редове в новия вариант на закона.

Е, например де, кой ред, нещо конкретно кажете.

Сега нямам спомен за какво толкова беше, ставаше въпрос дали е пряко подчинен на министъра на отбраната, дали е пряко подчинен на началника на отбраната.

Началникът на генералния щаб.

Да. Ние го регулирахме това веднага. . .

Е, на кой ще е подчинен сега?

Значи, той е подчинен на върховния главнокомандващ и непосредственият му началник е министърът на отбраната.

А кой например ще може да повишава, остава ли, ако пак вярно съм чел във вестниците, че министърът ще може да направи редник генерал? Това твърди генерал Аньо Ангелов в едно интервю тази седмица.

Не, такова нещо няма. Повишаването на висшите командни длъжности в звание генерал е регистрирано в конституцията и аз не бих си позволил да променям конституцията. Продължава да го прави президентът на Република България.

А остава ли, че по новия закон няма да има видове въоръжени сили - сухопътни, военновъздушни, военноморски. Командващите били протестирали. Честно казано каква е идеята, ако това е така?

Аз не знам дали на широката публика ще бъде възможно да ме разбере, но това, което се прави в момента е един вид приспособяване на нашите въоръжени сили към стандартите на НАТО, на ЕС, разделянето на оперативното и стратегическото ниво за управление на войските и определянето му на точните функции. В оперативното ниво остават съвместно оперативно командване и ще има щабове по подготовката на сухопътни, на военновъздушни, военноморски сили, и ще има щаб по поддръжката. В предишния вариант, който ние бяхме качили на сайта и който се обсъждаше, имаше щаб по подготовката, като трите щаба на трите вида войски бяха в този щаб.

А сега пак сте си ги разделили.

Сега пак ги разделихме, защото на обсъжданията, които с колегите от Генералния щаб ги правихме и сме умували, така, около закона, аз се съгласих с тяхното логично твърдение, че ако не ги разделим пак ще създадем едно малко щабче, което командва тези три големи щаба, и преценихме, че е по-разумно отново те да бъдат щабове по подготовката.

А ще престане ли, с влизането в сила на новия закон, да има за едни и същи работи да отговарят различни хора - едни в Министерството на отбраната, други в Генералния щаб?

Е, това е основната идея - да се спре дублирането на функциите.

Това кога ще стане, това означава, че и някакви хора ще се съкратят?

Да, определено ще се съкратят.

И те сега ще се съпротивляват, че са безценни.

Да, основното съкращение ще бъде в така наречения сега в момента Генерален щаб.

Тоест в Министерството на отбраната експертите, те ще поемат много от експертните функции, това е идеята?

Не, не, не бих казал така. Просто ние трябва да създадем един баланс между военната и административната, и политическата експертиза, и ние ще го направим това.

По новия закон ще правим ли чуждестранен легион?

В един от най-първите и далечните варианти, които започнахме още май месец да дискутираме по закона, имаше такава идея, но впоследствие не беше възприета.

Тоест няма да се допускат чужденци да служат в Българската армия.

Чуждестранен легион е едно, а допускане на чужденци е друго.

Ами, така го преведоха, нали, като ще има чужденци, значи правим като френския чуждестранен, като колониалните държави.

Чуждестранният легион е отделно съединение, отделно военно подразделение, в което служат изключително и само чужденци, които са наемници и сключват договори. В закона е предвидено на определени длъжности по преценка на министъра на отбраната да бъдат назначавани чужденци, които да имат статута на военнослужещи от Българската армия. Ние включително в такава степен сме го мислели този въпрос, че сме предвидили и точка, където те да имат, да полагат клетва за служба по друг начин, защото те не могат да се кълнат в родината и отечеството, в което ние сме родени.

Ама то е логично, и в момента със сигурност има хора, които помагат на Българската армия в Афганистан или в Ирак, или в Косово.

Да, те помагат, но не могат да бъдат военнослужещи. Аз смятам, че трябва да има такива военнослужещи, там където има наши хора.

А какво лошо пък има в чуждестранния легион? Ако се обърнем и към българската история, старите български ханове, царе са наемали цели племена, които да помагат при нужда.

Аз бих потвърдил думите ви какво лошо има, но това, ако бяхме го включили в закона, щеше да породи една много по-сериозна, широка дискусия и мисля, че на закона му беше излишна.

Кога очаквате да се гледа? Мислите ли, че в този парламент наистина ще бъде приет нов закон за отбраната?

Ние проведохме доста широка дискусия проведохме презантации пред всички парламентарни групи в парламента, имаше изнесено заседание на комисията по отбрана в поделението в Асеновград, имаше кръгла маса. Общото мнение, общото мнение е, че законът ни е нужен, той е нов закон, който при новите стекли се социалнополитически и икономически условия трябва на българската армия и на Министерството на отбраната и имаме уверението от всички членове на комисията по отбрана, че те ще го придвижат по най-бързия начин в Народното събрание. До Нова година не се надявам да мине на второ четене, защото няма физическа възможност да стане това, но до края на януари мисля, че законът може да бъде факт.