Национална тол система по пътищата не може да се въведе преди 2016-а
Национална тол система по пътищата не може да се въведе преди 2016-а / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Национална тол система по пътищата не може да се въведе преди 2016-а
53328
Национална тол система по пътищата не може да се въведе преди 2016-а
  • Национална тол система по пътищата не може да се въведе преди 2016-а

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в „Седмицата” на Дарик:

Оправиха ли онзи участък от магистралата, на който бяха сложили по-лош асфалт, на магистрала „Тракия”…

Абсолютно да, въпреки че за мое голямо учудване на наглостта, първоначално спореха, че не трябва да го махат, спореха, че, нали, това всъщност те само пробно са го тествали всъщност как ще се отрази на пътя и т.н. Именно затова инженер Лазаров отиде лично да ги проследи как ще го махнат. Покани и колеги от медиите, за да го видят всички с очите си, защото…

Не, ама махнаха ли целия, защото ставаше дума за километър-два…

Да, да, да, категорично. Почти километър, не, не е цял километър, почти километър е, но го махнаха целия. Така че това е, документирано е, че е махнат.

Какъв е мащабът на проблема с лошото строителство на пътища и конкретно на магистрали в национален мащаб? Това изключение ли е с единия километър или навсякъде се строи лошо и където ги хванете, се оправя?

Все пак не ми се иска да генерализираме, защото за това, че някои се опитват да шикалкавят, както виждаме, други са съвестни и си изпълняват качествено работата. Аз смятам, че проблем в момента с качеството нямаме, именно защото сме повишили контрола, променили сме го и лабораторията, която доскоро не беше много известна, лабораторията на АПИ, института на АПИ, сега е една много актуална тема, тя е навсякъде. И са буквално денонощно сме ги изпратили в регионите на палатки, да бъдат по всички магистрали…

Понеже през ноември говорихте за прекратяване на договор в Ловешка област, пак за път, който лошо се изпълнява…

Ние сега ще прекратим и още три. Ние по оперативна програма прекратихме в Ловешка, сега в Търговище имаме два и още два най-вероятно ще прекратим. Те са по ОП „Регионално развитие”, за втори и трети клас пътища. Там проблемът не е в качеството. Там проблемът е, че изпълнителите играха в търга, първо, с, разбира се, ниска цена, но най-важното, за да получат повече точки в оценката, играха и с категория срок. И те не си спазиха срока и нямат значителен напредък по обектите. Но те си мислят, че като преди ние ще им позволим те да го, да им отлагаме, да им отлагаме, да им удължаваме срока, но… Категорично аз казах много ясно и преди, и мисля, че вече стана ясно на всички, ние няма да направим компромис нито с качеството, нито със срока, и именно затова ги прекратяваме.

Да, ама и път няма. Всъщност упреците на опозицията бяха, че много бързате, че в бързането да се правят пътищата и магистралите…

Както е видно не бързаме, след като си позволяваме и да прекратяваме където се налага. Прекратяваме, обявяваме нов търг, избираме нов изпълнител и той поема нещата в свои ръце и вече в рамките на срока, нормалният срок за една рехабилитация е пет месеца, ще се справи. И аз смятам, че в рамките на тази година, ето Ловеч сега върви, и ще го направим този, който прекратихме миналата година.

И другият упрек беше, че се гони ниска цена, но в гоненето на ниска цена съответно се слагат по-лоши материали…

Както видяхме, ниската цена има своите негативи. Тя за момента, във времето от 2009-2010 беше и даде своя ефект, положителен. Но считам, че вече оттук нататък за големите инфраструктурни проекти категорично не трябва и не можем да говорим за най-ниска цена, защото виждаме какво се случва. Ето, качи се цената битума, качи се цената на горивата и оттам нататък те започват да опитват да пестят и… Това не е добре.

А нямате ли клаузи за увеличаване…

Нямаме клаузи за увеличаване, нямаме клаузи за актуализация, защото това е европейско финансиране и ние не можем да си позволим да ги увеличаваме, анексираме и т.н.

Е, то в законодателството има категории като стопанска непоносимост. Те могат да дойдат и да кажат - да, но всичко се промени.

Има, но когато са с европейски средства нещата са различни. Именно затова правихме и среща. Аз поканих заедно в министерството и „Лукойл”, който е основният производител на битум, като производно на горивата, но и държавата е единственият, бих казала, потребител на това, на тази суровина и продукт, защото това е компонентът, който ние влагаме в магистралите, в асфалта, основен компонент, и браншът, пътната камара, както и всички големи строителни компании в България, които строят, за да можем да обединим количествата и за да можем да получим по-голяма отстъпка от битума, за да съм сигурна, че, както се казва, хем вълкът сит и агнето цяло. Но най-важното е да имаме качествени магистрали, в които няма спестен материал, и да не се случи, това, което се случи и се опитаха гърците да направят…

Т.е. с битума правите обратно на това, което правителството направи с лекарствата. С лекарствата ги разедини, всяка болница да си купува сама, както е било при вас…

То пак фирмите ще си купуват сами.

Е, и се е правил сам за себе си.

Е, как, всеки ще си плаща сметката, разбира се, че „Трейс”, ГБС и така нататък, те ще си плащат сметката, но ние окрупнихме количествата. Направихме, ние знаем кои, колко са ни обектите. И тука радостната новина е, можем да кажем, че от 2007 г. има значителен спад на количествата битум, които се потребяват, поради нормално по-малкото строителство. В момента, за тази година количествата ще се върнат на нивата от 2007 г., което означава, че наистина от всички страни, където и да го погледнем, се строи. Така че идеята е, напротив, да обединим като количество, да знаем в месеците как се разпределя, за да се знае една или две машини да работят в „Лукойл” за производството на този битум, за да може фирмите да го получават първо на по-ниска цена, с отстъпка, защото е видимо количеството, и второто, което договорихме, това е да има специална нощна смяна, защото през нощта да може да се получава на специална платформа, през нощта, за да не се чакат опашки, за да може приоритетно да се взима това количество и да се кара по важните пътища.

То нощната смяна също трябва да води до оскъпяване, защото нощна смяна се плаща на работниците повече, отколкото от дневната.

Те така или иначе я имат, но въпросът е, че трябваше да я канализираме, да не се чака на опашки, да имаме специална линия за нас. Надявам се всичко това да даде добър ефект и пак казвам, никой и да не си помисля да спестява от качеството на материалите.

Фугите и свлачищата на Люлин оправиха ли ги?

Оправят ги, да, това беше контролирано, тъй като сега в края на март им изтича гаранцията на турците. Ние искахме в максимална степен да усвоим и последното евро от гаранцията, защото за всичко това, което имаше като дефекти, нормално е…

А там тия дефекти пак от бързането ли се появиха?

Не, нормално е, във всеки един път, във всеки един проект се случват. Неслучайно във всеки договор, който сключваме с европейско финансиране, и преди, и сега, винаги има едногодишен гаранционен период, независимо дали това е път или пречиствателна станция, случват се. Именно за това се наложи да се сменят покритията в част от тунелите, да си сменят маркировката, ето сега скатовете се сринаха, контролирано, махнаха се мрежите и се замениха, тъй като се бяха разкъсали, случва се, но важното е, че е за сметка на банковата гаранция и за сметка на изпълнителя, а не на държавата.

Сега, ще минем път по път. Актуалният е Русе - Свиленград. Там имате намерение, поне правителството ви упълномощи да започнете подготовка на концесионна процедура, става дума за 300 км от Русе до турската граница. Опитът на България с концесии на пътища не е особено успешен, предвид португалската концесия за „Тракия”. Тук моделът какъв ще бъде, ще има ли конкурс първо?

Безспорно опитът не е много добър, но път хубаво е да има и лош опит, защото сега ще можем да се поучим и от грешките. Стъпвайки на грешките отпреди, именно затова още тук е заложено и в самото решение, с което ми се дава мандат, на мен,  да проведа тази процедура, така че, да е  отговорът, категорично ще има процедура, открита, и търг, а не директно, както беше случаят, директно да се избере инвеститор, с който да се работи…

Т.е. ще бъде обявен международен търг, кой да вземе концесията…

В момента обявяваме процедура, одобрихме обявлението онзи ден. Всеки един инвеститор, който има инвестиционно намерение, желание и интерес, да го заяви, за да можем да предоставим на по-голям брой от един всъщност тази информация и да има конкуренция…

И интересът е, четох, от Катар и Китай…

И Оман.

Катар, Оман, Китай. И се очакват…

Поне за сега, вероятно ще има и друг интерес. Но да се върна на процедурата. Освен че ще има процедура, наученият урок от неуспешната концесия на "Тракия" е именно доплащането и държавната гаранция. В момента не можем да си позволим държавна гаранция. В условията на финансова дисциплина, която налагаме и много стриктно спазваме, за разлика от много страни около нас, всъщност концепцията е, че това е за сметка и за риска… трябва да бъде поет от този, който ще е инвеститор именно този път…

И от разговорите, които сте имали с тези, които проявяват интерес от Катар и от Оман, те са готови да дадат. Колко ще струва такъв път?

Нека да видим. Около милиард, около милиард го изчисляваме, плюс-минус.

И те дават 1 милиард и не е ясно дали ще мине кола оттам.

Вижте, не е точно така. Първо, трябва да кажем, че ние не случайно се спряхме на този път. Вие знаете, че ние започнахме от магистрала „Черно море”.

В момента минават, минавали 7000 моторни превозни средства на денонощие.

Точно така. Но ние не случайно се спряхме на този път, и нормално е за него да има най-голям интерес, макар и предварителен. Ще видим и черно на бяло какво е, защото една магистрала „Черно море” е едно прекрасно инвестиционно намерение, стига да имахме пари, можехме да го изградим. Но от друга страна, там не можем да осигурим целогодишно такъв трафик, който да избие тази инвестиция, докато в тази в направлението Русе - Свиленград или посока Русе определено и в момента има трафик, при все че знаете, че при зимни условия се затваря. Безспорно Хаинбоаз е добра алтернатива, но и в момента трасето е много тежко. И въпреки това трасе има…

Сега само да изясним, понеже пък много хора, които ни слушат, си мислят, че едни добри оманци, катарци или китайци ще дойдат и ще направят един път за без пари на България…

Не, не, никога не сме казвали, че е без пари.

Не, сигурно така си го представят. Въпросът е ясно да кажем, че оттук нататък да идеш от Русе до Свиленград по тоя път ще плащаш.

Ще плащаш. Категорично.

Кеш… тол.

Може и да не плащаш, ако не го ползваш. Можеш да ползваш алтернативните пътища, които са безплатни.

Но за такъв път става дума. Ама странното е, че той няма да е магистрала, а ще…

Той ще е скоростен път, то е същото. Той може и да е магистрала. Зависи отново от инвеститора. Ние казваме, че минимум габарита, който подаваме, е минимум…

Ще са две платна, това наричате…

…ще са две по две, да, както си е дефиницията за…

И това ще стане първият платен път в България.

Дай Боже.          

А отделно плащаш винетка. Общо взето, схемата и двете май я няма.

Това е част от дългосрочната ни стратегия. Нека да кажем с няколко думи. Зависи кое малко изпревари другото, разбира се. Първата част е да направим този платен път и надявам се той да е успешно реализиран.

Ама като го направим, хора, които си плащат винетка, ще могат ли да карат по тоя път?

Те ще ползват пътищата, за който си плащат винетка.

Не мога да се сетя за друга държава с такава система, но може…

Добре, нека да ви разкажа. Това е като временно решение. Ние ще имаме платен път, който иска да си плати, ще мине по него, който иска да си ползва винетката, която има…

Пак ще плати винетка.

…който иска да си ползва винетката, която си е платил, ще може да кара по безплатните, не безплатните, но не и с тол такса, държавни пътища със своята винетка. В дългосрочен план това, което правим, обаче е национална тол система. Националната тол система е разделена в две категории. В момента ще започне процедура, всъщност избор на консултант, който да ни подпомогне в този процес, за да направим анализ коя е най-подходящата тол система национална, която да въведем. Какво представлява националната тол система? Тя може да бъде два вида. Единият е сателитна, вторият е т.нар. микровълнова. Тя така се казва... не като микровълнова печка вероятно. Микровълновата именно това представлява - едни да ги наречем П-образни съоръжения, под които, като мине колата, се отчита. Може би затова се казва…

А будкова система няма?

Не, не, будкова система това е отживелица. Вторият вид е сателитна система. Тези държави, които имат собствени сателитни системи или такива може да бъдат наети, разбира се, се изгражда сателитна система на територията може на цялата страна, но може и само на част от пътищата. Именно това нашият анализ, който ще възложим на този консултант да направи, не само социално-икономически анализ, но и анализ на трафика, анализ на състоянието на пътната мрежа и анализ на възможностите. А идеята е за магистрали, скоростни пътища, първокласни пътища и водещите второкласни, по които върви транзитният трафик, да бъде въведена такъв тип национална тол система за цялата пътна мрежа, за да може тежкотоварният трафик, а това са камиони над 3,5 тона и над 12 тона, в зависимост вече от… Това са и всъщност превозните средства, които най-много рушат пътищата, те да заплащат не както сега за изминато време, а за изминато разстояние. То това е разликата - да не са на винетка, а да си платят буквално за изминатите километри на територията на страната и всъщност те да поемат един вид бремето и тежестта, в кавички казано, на използването на мрежата, но най-вече и те са основните унищожители.

И кога ще стане това?

Ами, това, което сме планирали, е да проведем в лятото на тази година тръжна процедура за избор на консултант. Той ще има около шест месеца време за анализ и надявам се пролетта на следващата година да имаме анализ, първо, дали сателитна или микровълнова тип система е по-подходяща за нашата държава. Второто, е да кажем за кои пътища и за кой тонаж да започнем, по който тонаж тежкотоварни превозни средства, и дали е необходимо да се направи електронна винетка, вече електронна винетка, която да плащат леките автомобили.

Т.е. ще останат, съвършено безплатни пътища ще останат като казвате за кои пътища, ще има вече и без винетка…

Не, не, няма да има. Пак казвам, това говорим за камионите, които минават и си плащат за изминато разстояние. Паралелно с камионите остават леките автомобили. Леките автомобили, с които всички ние се движим, в момента плащат винетка. Има опции да остане на хартиена винетка, както и досега, втората опция е да минем на електронна винетка. В този случай е по-лесно съответно, как да кажа, заплащането, но и най-вече по-лесно е и хващането на този, който кара без винетка, защото ако няма винетка, тя системата дали е микровълнова или сателитна ще го отчете.

Но тя няма да е като при камионите според разстоянието, което изминаваш с колата.

Не, но тя отново ще е за изминато време, а не за изминато разстояние, за леките коли.

И накрая кога ще има, крайното решение ще работи?

Ами, след като изберем каква да е системата, трябва да обявим конкурс кой да я изгради…

Да го направи, така.

…и тъй като тя е една много скъпа система, отново ще търсим частен инвеститор, който да инвестира и да я изгради, защото в зависимост колко пътища, разбира се, изберем и какъв тип система, тя може да струва 200-300 млн. евро и т.н. Това е една сериозна инвестиция и затова ще обявим нова процедура, аналогична на тази Русе - Свиленград, отново да търсим частен инвеститор, който да инвестира в тези средства, да поддържа системата и с приходите, които събира от нея, част от тях остават, разбира се, за да си изплатят инвестицията, другата част се предоставя на държавата, за да може да инвестира в рехабилитация на пътищата.

И крайните сметки са за кога?

И… ако трябва да сме обективни в този процес, преди 2016-2017 г. не можем да имаме такава изградена система.

А пътят Русе - Свиленград кога ще стане?

Той ще стане паралелно, но той трябва да бъде част от тази система. Той ще трябва да се съобрази…

Т.е. значи, сега току-що обяснихте, че всъщност няма да стане, да има хората да плащат за този път отделно.

Разбира се.

Ще си плащат в рамките на другата винетка.

Не, не, хората ще трябва да си плащат за Русе - Свиленград, ако искат да го ползват. Ако искат да ползват, има алтернативен път от Русе, само че през тунела на Шипка, който ние ще направим, обхода от Стара Загора…

Ами, току-що излезе, че няма алтернатива, защото тунел под Шипка няма.

Ами, ние ще го правим. Това е много важно.

Въпросът е дали няма да стане едно важно трасе…

Русе - Свиленград един път е скоростен път…

…през центъра на България да стане само платено.

…е платен, но втори път ние продължаваме и не отменя нашите така или иначе инвестиционни намерения за изграждането на магистрали, тунели.

А тунелът под Шипка кога ще стане?

Тунелът под Шипка, в момента започваме обхода на Габрово, а тунелът под Шипка е планиран за следващия програмен период, което значи 2014 г. да започнем тунела под Шипка.

И той за колко време става такъв тунел?

Ами, около две години.

Т.е. успоредно с платения път ще стане…

Да стане и безплатният път.

Е, тогава какъв ще бъде интересът да минават по платения, ако си има един хубав тунел под Шипка.

Защото ще е много по-бързо и много по-лесно. Тунелът под Шипка е планиран с две платна само, в смисъл едно платно в едната посока и едно в другата, а не е планиран да е 4-лентов скоростен път. Докато ползвайки Русе - Свиленград, ние говорим за магистрала, без аварийни ленти.

Т.е. за скоростен път.

Да.

Според финансовото министерство България няма да плаща за отчуждаване, според вас трябва да плаща за отчуждаване.

Вижте, аз, разбира се, ще съм най-доволна, ако България нищо не плаща и някой дойде и ни изгради една магистрала. Само че трябва да си даваме ясна сметка, че нито един инвеститор няма да дойде просто така да инвестира, ако не получи насреща в договора си за партньорство с тази държава...да направим поне подробни устройствени планове, да учредим терена и да им предоставим един готов терен, върху който те да могат да строят.

Т.е. в обявата, която онзи ден е одобрена, какво пише - че България ще си плати сметката за отчуждаванията, или че няма? Предвид това, че…

В обявата ние търсим…

Вчера на правителственото заседание четох, че сте спорили, и накрая не разбрах какво сте решили.

Спорихме, но накрая решихме, че отчужденията ще останат за сметка на държавата. Но нека да стигнем до отчужденията.

Е, те трябва още догодина, ако при тези темпове, за които говорите, трябва да се стигне още догодина.

Стига да има инвестиционно намерение и проведем процедура, ние, разбира се, паралелно с това ще направим отчужденията. Аз смятам, че една инвестиция от 20-30 млн., колкото може би биха стрували тези отчуждения, няма да ни ощети толкова много за сметка на това, ако имаме един такъв път, който ще носи след себе си приходи за държавата от този трафик, който влиза.

А това, че сега сменяте модела, означава ли, че признавате, че плащането от самата държава на пътищата не е бил най-верният модел, по който тръгнахте?

Не, напротив, ако...напротив, просто нямаме достатъчно европейски средства, за да направим всички пътища, както правим „Тракия”, „Марица” и всички останали пътища, и „Хемус”, безплатни, в смисъл с европейско финансиране. Безспорно искаме
да направим още много такива. Просто не ни стигат парите.

А в следващия период до 2020 г. за коя магистрала ще има европейски средства?

В следващия период ще имаме осигурени 1 млрд. евро, колкото е индикативната стойност за довършването на магистрала „Струма” в участъка на лот 3, където е Кресненското дефиле, където са двата тунела, магистрала „Хемус”…

Двата тунела, говорихте, че последно тунели ще се правят, защото четох, че има спорове дали тунели или две магистрали успоредни, както има такива примери из…

То има един голям и един малък. Категорично тунели, не може да има спорове. Няма спор, ние имаме утвърдена концепция, имаме един малък тунел километър и половина и един около 13 км, като част от общия участък на този лот. Вторият голям проект, за който също индикативната стойност е около милиард евро, плюс - минус, и ето вече станаха два, именно затова нямаме пари почти вече за никакви други пътища, това е магистрала „Хемус” - в участъка София - Велико Търново със сигурност в магистрален габарит, от Велико Търново до Шумен в скоростен път, но то е аналогично, просто е без аварийните ленти, като комбинация в това, за да довършим все пак триъгълника на движението от Русе - Шумен, за да може туристите, които идват от Русе към нашето Черноморие да се придвижват в по-добри условия и пътища, Русе - Шумен може да влезе там като скоростен път. И София - Видин в участъка, понеже Мездра - Ботевград го правим още с този програмен период, обходът на Враца и Монтана, съответно от Мездра до Видин пътят също, когато бъде оправен...

Т.е. около 2 млрд. евро или лева ще бъдат… евро казвате…

Евро, евро.

…ще бъдат изразходени за пътища от европейските фондове между 2014 и 2020 г.

Но с тях ще можем да покрием Видин - Солун, но с тях ще направим целия коридор Видин - Солун, от една страна…

От Видин магистрала през София… Така, цялата магистрала до 2020 ще стане.

През София надолу до… цялата „Струма”. Това ще стане, абсолютно цялата, то отгоре
е скоростен път, но от София надолу е магистрала „Струма”. Ще направим „Хемус”, връзката Русе - Шумен към Черноморието, тунелът под Шипка е следващият проект, който влиза, и с това изчерпваме за мое голямо съжаление финансирането.