Н. Пр. Филип Отие: България имаше нужда от закон за конфискация
Н. Пр. Филип Отие: България имаше нужда от закон за конфискация / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Н. Пр. Филип Отие: България имаше нужда от закон за конфискация
53329
Н. Пр. Филип Отие: България имаше нужда от закон за конфискация
  • Н. Пр. Филип Отие: България имаше нужда от закон за конфискация

Френският посланик Н.Пр. Филип Отие събеседник в „Седмицата” на Дарик (превод в ефир Нина Кунова):

Какво става с френските посланици при смяна на президента?

Нищо незабавно и нищо кой знае колко драматично. Така или иначе в момента нищо не се предвижда. Посланическият пост е това, което наричаме правителствена служба, така че е възможно наистина след няколко месеца, след шест месеца, след девет месеца да има, така, по-сериозно раздвижване и промени, но което вероятно ще засегне много малко от тях, ще остане, така, доста ограничено. Така че рискувам да ви разочаровам, мисля, че нищо драматично няма да се случи.

Не, аз много се радвам да останете по-дълго. Вие впрочем как е и с френските посланици, конкретно при вас - политическа ориентация имате ли, или това е чисто професионален пост?

Не, нямаме политическа ориентация, ние сме неутрални. Голяма част от нас, много голямата част от нас с много малки изключения сме дипломати от кариерата и служим на правителството независимо то дали е от левицата, или от десницата. Естествено ние сме неутрални и справедливи, и честни. Освен това посланическият пост е един много временен пост, непостоянен. Така че ние сме в съответната страна, в която сме назначени, до момента, в който не ни повикат обратно в Париж, а това може да се случи във всеки момент. Президентът на републиката е този, който решава в кой момент да прекъсне мандата. Той не е длъжен да мотивира по някакъв начин това да ни прекрати предварително мандата, както не мотивира и това, че ни праща в дадена страна.

Французите в България гласуват ли, има ли секция в резиденцията?

Да, французите, живеещи в България, могат да гласуват и в случая френската резиденция през тези две съботи на първи и втори тур беше превърната в изборно бюро. Имаме избирателни списъци, около 600 души се бяха записали за гласуване.

Кой спечели - Оланд или Саркози?

В България г-н Саркози беше с по-голям процент и това между другото се наблюдава много за такива французи, които живеят в чужбина. Те са с тенденция да бъдат по-вдясно, отколкото националната вълна, националната тенденция, те са по към дясното политическо пространство.

Защо спечели г-н Нормален срещу г-н Лъскав президент обаче във Франция?

Защо г-н Нормален спечели срещу г-н Лъскав  - ами, не мога точно да отговоря, защото всеки сигурно може да ви даде различен отговор и има свое мнение. Това, което аз обаче наблюдавам от моя страна, е това, че в Европа и по-скоро в страните членки на еврозоната през последните години всички правителства...има една такава тенденция да им бъде благодарено. Когато казвам  да им бъде благодарено, т.е. да им бъде казано сбогом и да им бъде благодарено, т.е. да бъде поискано тяхното оттегляне. Това се случи в Испания, в Португалия, ще видим догодина в Германия какво ще се случи. Това се случи във Франция. Вероятно това е един фактор, който наистина се наложи. Във Франция като президент на републиката десницата е от 17 години, така че може би французите са преценили, че вече е време да се замени, да дойде пък на власт левицата.

Откъде си представя новото ръководство на Франция и хората, които го избраха най-вече, да дойдат пари за растежа, за който говори президентът Оланд?

Ами, да, това е, това е въпрос, това е въпрос, който много скоро ще бъде поставен на дневен ред и ще започнат дискусии. Избраният президент вече е приел в бюрото си, не в Елисейския дворец, но в своето бюро той е приел президента Ван Ромпой и президента Юнкер. Както знаете, предаването на властта, инагурацията ще се състои на 15-и и каза, че веднага ще назначи  премиера си, което ще стане във вторник, и веднага ще замине за Берлин за среща с канцлера Ангела Меркел. И след това има, така, един план за външна политика с много срещи, който е изключително, така, изключително натоварен. Така че през всичките тези срещи ще бъде темата ръстът. На 23 май, доколкото си спомням, ще има едно извънредно заседание в Брюксел, което свиква Ван Ромпой, за да се види как може да се постигне равновесието между дефицит и растеж, между дисциплина и растеж. В никакъв момент обаче кандидатът Оланд не се е отдалечавал от императива на налагащата се финансова дисциплина. Тук няма различия. И тук няма различия между французите и германците относно абсолютната необходимост от финансова дисциплина в... Президентът Оланд не иска промени по финансовия пакт, подписан от 25-те, той иска да добави нещо. Не да отнеме, но да добави. Да добави икономически растеж - нещо, за което всички са съгласни. Съгласни са от необходимостта за растеж и за намиране на изход от еврокризата. И трябва да престанем да противопоставяме финансовата дисциплина и растежа. Ако не успеем да ги съчетаем, няма да има изход от кризата в еврозоната. Мисля, че всички са съгласни. Президентът Барозу, президентът Ван Ромпой, г-н Монти е съгласен, Барак Обама е съгласен, който призовава към по-голям растеж. Г-н Вестервеле, външният министър на Германия, също е съгласен, включително и канцлерът Меркел. След това обаче въпросът е да се обсъдят детайлите какво да се постави в този пакет от мерки, свързани с растежа, и това ще се случи от вторник нататък в Берлин.

Т.е. Меркози ще бъде сменен от Мерколанд.

Ами, не знам, не мога още да кажа. Всъщност не зная, но съм сигурен. Сигурен съм, че френско-германската двойка ще мине през всички политически, така, предизвикателства, защото по-принцип устоява на всички избори. Имали сме Де Гол и Аденауер навремето,има ли сме Жискар д`Естен - Шмит, имали сме Митеран - Хелмут Кол, имали сме Ширак - Шрьодер, имали сме Меркози и сеща ще имаме Мерколанд. Абсолютно съм убеден, нямам абсолютно никакво съмнение в това, по много причини между другото. Ние нямаме избор между другото. Европа има нужда от това съгласие между Германия и Франция. И като личност, искам да добавя, че като личности г-жа Меркел и г-н Оланд много си приличат и абсолютно са съчетаеми. Така че след Меркози - Мерколанд, прав сте.

И по какво си приличат?

Ами, като характер, като характер. Вие говорите за г-н Нормален и за г-н Лъскав…

Лъскав.

…да. При тях имаше по-скоро различия в темперамента, на Саркози и на г-жа Меркел, сега имам усещането, че г-н Нормален много лесно ще успее като характер да се адаптира. Може би пък и да се лъжа, но се съмнявам, това е моето лично усещане.

Ще се вдигнат ли данъците за богатите във Франция?

Има речи и лозунги, които се казват по време на една предизборна компания - да се увеличат данъците и данъчното облагане на богатите. Президентът Оланд беше много ясен, казвайки, че няма да промени нещата, що се отнася до дисциплината и фиска, но че трябва нещата да бъдат равноправни и справедливи и това би могло да допусне към някои категории на населението да бъдат увеличени налозите наистина. Но със сигурност няма да има сочене с пръст или стигматизиране на даден французин по отношение на друг или дадена категория по отношение на друга, дадена професия по отношение на друга.

Аз не ви много разбрах - ще се вдигнат ли данъците? Понеже чета, че две-три седмици преди изборите богати хора вече напускали Франция.

Да, да, ще има, ще има, след като е било оповестено от кандидата и новоизбран президент Франсоа Оланд.

Има ли вариант пари на богати французи да дойдат в България? Тук е 10% данъкът, понеже чета, че вече се измъквали парите на французите в други държави.

Не мога да ви кажа със сигурност, но доколкото знам, става въпрос за много малко хора, за ограничен брой хора. По-голяма част от французите, бих казал, че обичат страната си и са патриоти и едва ли ще решат да отидат да живеят другаде по такива причини, по причини на данъчно облагане. Да, вероятно това би могло да се случи, но мисля, че макроикономически това ще има доста скромни последствия. Що се отнася дали към България могат да се ориентират някои от тези финансово потоци, не мога точно да кажа. Това, което бих казал, е, че България ще присъства винаги във всички области и тя е много привлекателна като правова държава. Остават обаче много неща, които трябва да се свършат, за да стане тя още по-привлекателна - да се пребори корупцията, и това важи за всичко за съвместна работа на френски предприятия с български и т.н. Единственото, което я прави недостатъчно атрактивна, е това, че не е решила своите проблеми като правова държава.

Сега вече има закон за конфискация на незаконно имущество без присъда, вие го харесвате. Можем ли да очакваме, че след като толкова Франция харесва този закон, ще си го въведе и на собствената територия - без присъда за извършено престъпление да бъдат взимани и къщи на хора?

Бих искал малко да коригирам това, което казахте. Сега, не мога да кажа, че Франция или пък аз лично изцяло подкрепям този закон, тъй като аз нямам текста и не съм го чел целия текст, пълния текст, не го познавам и по този начин не бих могъл, а и не мисля, че това е роля на Франция или на чужд посланик в България да се вмесва до такава степен във вътрешните работи на една страна, за да каже този проект на закон с този член и тази алинея са по-добри, отколкото другия. Но наистина съществува голям консенсус между почти всички европейски посланици в България, и не само, че имаше нужда, България имаше нужда от закон за конфискация на незаконно придобито имущество. Защо? Защото все още в тази страна има доста силно влияние на организираната престъпност и е абсолютно жизненоважно за България да се плаща за дадено престъпление. И това е целта на закона за конфискация на незаконно придобито имущество. Престъпните деяния не трябва да остават ненаказани. Смятам, че този въпрос за борбата срещу корупцията и организираната престъпност днес със сигурност е основен приоритет на България и трябва да се реши, защото общо Европейският съюз е абсолютно единодушен, че това е необходимо. Така че аз се радвам. Да, в този аспект по принцип аз се радвам, че това беше прието и се напредна в тази…

Не, аз питам друго - дали във Франция ще сложите такъв закон срещу… Понеже лидерът на Партията на европейските социалисти, от чието семейство е вашият нов президент, Сергей Станишев казва тая седмица, че целият Европейски съюз трябва да въведе такъв закон за конфискация. Франция е вече с ляв президент. Ще въведе ли?

Да, виждам за какво говорите. Разбира се, към днешна дата в Европейския съюз има дискусии, има, така, извършва се една работа, за да се постигне единодушно мнение, и тези дискусии се провеждат, но не са приключили по отношение именно на конфискация на незаконно имущество. Всички страни членки и комисията се стремят да приложат единни мерки в това отношение и Франция ще се съобрази с тези мерки, разбира се. Аз все още не познавам тези правила, защото, т.е. не сам запознат в конкретиката на тези правила, защото те в момента се обсъждат в комисията.

Какво означава френският избор за България? Би трябвало да стане по-лесно влизането в Шенген, френската подкрепа да стане още по-настойчива предвид това, че левите навсякъде в Европа са за обединение. Все по-голямо обединение. От друга страна обаче, левите в Европа са за общи данъци, например върху финансовите транзакции, а България не иска общи данъци.

Не съм сигурен, че избирането на президента Оланд във Франция ще промени много неща и ще промени из основи отношенията между нашите две страни. Смятам, че приемствеността ще бъде тази, която ще се наложи. Разбира се, трябва да оставим време на следващото правителство, което още не е съставено и което ще бъде номинирано следващата седмица, трябва да изчакаме то да бъде съставено и да започне работа, но смятам, че що се отнася до Шенген, Франция ще си остане на същата права, на същата позиция. Можем да се надяваме, че през септември в Брюксел е предвидено да се обсъжда този проблем и че това ще бъде решено през септември. През последните месеци, бих казал, от 15 месеца насам България и Франция са на едно и също мнение и смятам, че ще останем на същото това мнение по отношение на влизането ви в Шенген. Говорите за хормонизиране в данъчното облагане. Да. Смятам, че отново приемствеността ще се наложи. И тук има действително различия между България и Франция. Президентът Саркози беше, така, благоприятно се изказваше по отношение на постепенно хармонизиране на данъчното законодателство. Не мисля, че президентът Оланд ще промени драстично тези неща, смятам, че той ще остане на мнението на едно такова уеднаквяване и хармонизиране. Ще разговаряме, за да се опитаме да се разберем взаимно и да доближим позициите си по този въпрос. Но ако ми позволите още нещичко тук по това отношение - много е важно всяка страна да бъде конкурентоспособна. България не може да бъде достатъчно конкурентоспособна, единствено ако се базира на… Да, значи, конкурентоспособността на всяка страна е изключително важна и България греши като смята, че с по-ниски цени може да добие по-голяма конкурентоспособност, било то като данъци, било то като заплащане. Защо? Защото винаги по-евтино може да се намери някъде, винаги по-ниски заплати могат да се намерят и по-ниски данъци могат да се намерят. Но стратегията за конкурентоспособност не трябва да се базира само на това, а трябва да се базира най-вече на образование и на подготовка, на квалификация. Така че грешно, определено грешно е да се смята, че една държава може да бъде много конкурентоспособна единствено като дава ниски заплати и като поддържа ниски данъци.

Вие удряте срещу това, с което най-много се хвалят нашите политици. Всъщност основният аргумент, където и да се търсят инвестиции за  България, е това, че в България е по-евтино, по-ниски данъци, съответно по-ниски заплати.

Смятам, че България има право да се гордее с бюджетните си, така, параметри, може да се гордее със своята валута, с отношението на валутата към еврото, с това, че валутният борд й е позволил да задържи една ниска инфлация, така че смятам, че наистина има консенсус по всички тези въпроси, и това ние го разбираме. Но въпреки всичко, ако искате да се развивате и да бъдете конкурентоспособни, трябва да търсите и други параметри и критерии за конкурентоспособност, а не само данъци и заплащане. Франция е абсолютно наясно, че от утре данъците не могат да се изравнят навсякъде, става въпрос просто за това постепенно да се движим към стандарти, към общи стандарти. По никакъв начин не може да се получи едно внезапно уеднаквяване, но не трябва пък и да съществува една дива, дивашка конкурентоспособност, защото, ако започнем с това по отношение на данъците, винаги ще се върви към по-ниски данъци и към по-нисък публичен дефицит, което не е всъщност целта на тази конкурентоспособност.

Добре. Трябва да свършваме. Според френския посланик Филип Отие Мерколанд ще смени Меркози, Европа върви към по-голямо обединение и рано или късно и данъците ще бъдат уеднаквявани, а в европейските държави избирателите не правят толкова ляв или десен избор, колкото наказват тези, които управляват. Това като анонс за дебата, който започваме с политиците накъде върви.

Хармонизация, не уеднаквяване на данъците…