Мурат Пингов: Пари за ремонт на „Баня Баши” ще се намерят, но няма втора джамия в София
Мурат Пингов: Пари за ремонт на „Баня Баши” ще се намерят, но няма втора джамия в София / снимка: DarikNews.bg, Йовка Йовчева

Пукнатината в купола на единствената джамия в София - „Баня Башъ" отново повдига въпроса за нуждата от втори храм, в който мюсюлманите в да се молят. Това каза в интервю за рубриката „МеждУредие" на Дарик кафе заместник главният мюфтия Мурат Пингов. Като изпълняващ длъжността районен мюфтия на София Пингов коментира състоянието на джамията след последното земетресение от 22 май.

Столична община е назначила експертиза за това дали има конструктивни проблеми в сградата, която е паметник на културата, но заради липсата на друга джамия засега тази не може да бъде затворена за ремонт. Зам.-главният мюфтия Мурат Пингов припомни, че проектът за културен ислямски център в столичния квартал „Малинова долина" е отпреди 7 години. Планирано е било в комплекса да има и джамия, заради появилото се обаче обществено недоволство проектът е променен.

Главно мюфтийство обмисля и други варианти за временно укрепването на единствения действащ мюсюлмански храм - изграждането на междинно скеле под купола, което да предпазва молещите си от падащи предмети.

Как се молите сега в единствената действаща джамия в София? Само Господ ли пази молещите се вътре при тази очевидно сериозна пукнатина на тази стара сграда в столицата?

Ние вярваме, че Господ ни пази нон стоп, ако мога така да се изразя, но няма някаква промяна в графиците. Няма как и да има промяна, понеже това е единствената джамия в София. Няма къде другаде да отидем. Дори да има някакви конструктивни проблеми, да се надяваме, че няма някакви сериозни конструктивни проблеми, ако има някакви, трябва да търсим вече впоследствие, но, както се казва, Аллах да пази.

Кога се установи тази пукнатина. От земетресението ли се появиха тези проблеми или е имало и преди знаци, че тази стара сграда - паметник на културата, трябва да претърпи по-сериозен ремонт?

Пукнатината, която сега се вижда, беше в един малък стадий, ако мога така да се изразя, още по времето на копаенето на тунела на метрото. Впоследствие след първото и второто земетресение тя значително се отвори. Още от започването на работата по софийското метро, ние няколко пъти сме сигнализирали за проблема.

Изкупните работи са предизвикали....

Не можем да говорим само за проблем с метрото. Там минават и всякакви трамваи и това, както каза и главният мюфтия, последният ремонт , ако не ме лъже паметта, е през 1976 година. Оттогава всички природни явления, които са се случили, са оставили следите си върху софийската джамия и тя доста време има нужда от основен ремонт и основен преглед.

Тя е строена през 15-16 век някъде.

Тя е строена през 15-16 век някъде от всеизвестния османски архитект Синан паша, който между другото има корени в България. Тя е един от забележителните културни паметници както джамията Селимия, може да се говори за другия паметник - археологическия музей.

От същия архитект ли е строена?

От същия.

Красива сграда. От това, което казвате, е рано да говорим колко би струвал такъв ремонт, всичко трябва да мине през Министерството на културата, тъй като е паметник на културата поне като разрешителни и проучвания. Имате ли средства, с които бихте могли да поемете този ремонт и в какви срокове трябва да се случи всичко?

Средства за такъв уникален културен паметник винаги ще се намерят.

Къде е проблемът?

Сложността на проблема е, че в момента са ангажирани няколко институции - Столична община изпрати експерти, за да бъде проверено и да се установят конструктивните проблеми на сградата. От друга страна, ние бяхме започнали работа по смята на покривния материал на купола. Преписката ни беше стигнало до Министерството на културата или звеното, което обслужва тези паметници, но тъкмо вече да получим разрешение, сега се оказва, че това наше искане стана като козметичен проблем, който сега остава на втора линия. Първо трябва да разрешим проблема с конструктивните проблеми евентуално, които ще бъдат установени от специалисти.

Със сигурността - това е най-важно.

Да, сигурността е най-важна.

Колко души побира джамията в оптимален случай, знам, че я препълвате. И какво се случва, ако се наложи временно затваряне за конструктивно укрепване на сградата и къде ще се молят вярващите мюсюлмани.

Това е сложен въпрос. Джамията като цяло има капацитет около 500-600 души. При ползване на сервизните помещения, които не са предназначени за молитва, а се пълнят всеки петък, можем да поберем около 700 души и да речем, че около 200-300 души, това са занижените цифри, джамията и около нея става около 1000-1200 човека може би се събираме всеки петък. При евентуален проблем трябва да търсим място със сходен капацитет.

Тоест сграда, която е достатъчно голяма, но такава пък няма в София.

Такава няма в София, затова в момента сме изправени пред един много интересен въпрос: ако имаше втора джамия в София, дали щяхме да можем да си организираме молитвите там.

Отиваме веднага към казуса „Малинова долина" и вашето искане. От колко години се чака решение по този въпрос, поставен от вас. Теренът е купен, нали така?

Теренът е купен, ако не ме лъже паметта, през 2005 година. От 2005 година досега теренът е купен с тази цел.

Да се строи втора джамия?

Не, искам дебело да подчертая, че теренът не е купен за втора джамия, напук на всички изяви, които излязоха. Там ние искахме и все още искаме да построим културен център, който да поеме цялата администрация на Главното мюфтийство, ислямски институт....

Който сега е наблизо.

Във „Враждебна". Впоследствие да може да се изгради ислямска библиотека. Идеите са ни много красиви. Разбира се, след като бяхме начертали първия проект, обмисляхме и една малка джамия, която да обслужва всички тези хора. Но след като се вдигна голяма пара за пететажна джамия, която аз досега не съм виждал никъде, от толкова години съм съзнателен мюсюлманин.

Редуцирахте?

Наложи се да го редуцираме.

Тоест без джамия да бъде проектът или с малка джамия?

Без джамия.

То пак не решава въпроса. Дори да се построи ислямски център, втората джамия пак липсва. Очевидно има проблем с местата в тази.

Ние имаме нужда от втора джамия и това можете да го видите в петък, когато излезете. На никой редовен мюсюлманин не му е приятно да излезе на улицата, да отслужва молитвата, в която той трябва да остане насаме с Всевишния, от друга страна, когато изпълнява молитвата на тротоара, да слуша някой отстрани.

Да му свири.

Да използва най-различни епитети, ако мога така да се изразя.

На 20 май миналата година бяхте ли там, край джамията?

Да, може да се каже, че бях един от пострадалите. Не колкото хората до мен, които лежаха в кървища, но все пак няколко яйца рикошираха в някого и спряха в мен.

Какво се случи от тогава насам, по-спокойни ли са петъчните молитви, какво се случи с висоговорителите, звукът там?

Някаква основна промяна няма. Високоговорителите си останаха на същите децибели. Столична община предполагам няколко пъти ги измери. Не само общината, имаше и няколко различни ентусиасти, които аз съм ги виждал лично, които замерваха, едва ли не че сме превишили шумовата зона. От друга страна, наложи се да бъдат осигурени една-две патрулки.

Всеки петък да са там.

Всеки петък да бъдат там. Съответно се повдигна някакво разследване, в което впоследствие излезе, че двама редовни мюсюлмани се оказаха провокаторите донякъде, повдигнати са им такива обвинения, че са провокирали едва ли не сблъсъка. Жалка картинка. Просто не искам да коментирам думите на господина, който минава като депутат в българския парламент. Общо взето е това.

И един нерешен проблем с мястото, където да се молят хората. Защото пък не само хората на Волен Сидеров и националистите, мнозина казаха: абе те излизат нарочно навън да се молят, за да ни дразнят, без да отговарят на въпроса къде да отидат. Колко мюсюлмани всъщност живеят в София?

Това е много сложен въпрос, защото статистиката не показва къде колко мюсюлмани.

Доброволно е заявяването на религиозната принадлежност, а и не всички ходят да се молят в храма.

Аз няколко пъти съм поглеждал статистиката, която е обявена в сайта на НСИ. Там не пише колко мюсюлмани има в София. Нито проценти има, нито бройка, просто не е заявено. Или в друго населено място.

По Ваши наблюдения. Трябва да си знаете хората поне онези, които активно търсят молитвата, храма.

Много е сложно. Аз не мога да се позова на нищо. Нито по собствени наблюдения, нито има как да ги преброя толкова много хора. Но като започнем от 50-60 000 души, можем да стигнем и нагоре, да се качваме до много хора. Истината е, че мюсюлманите в София по никакъв начин не могат да се изчислят, защото ние имаме много студенти, бежанци, хора, които идват за сезонна работа. Има много променливи и няма как да се изчисли.

Добре, втора джамия очевидно е належаща според изповеданието. От много време за това се говори. Търси ли се вариант за ново място, говори ли се, изобщо с каква спешност се поставя този въпрос?

Изповеданието никога не е спряло да търси нова джамия. Просто много често се спекулира с това нещо. Когато стане въпрос за втора джамия и се разбумват едни такива вълни, маже би и на неприязън, които наистина понякога... Виждате 20 май миналата година, казва си думата.

Вие притеснявате ли се, остава само година до изборите, че отново някой ще яхне тази вълна?

Ние вече сме свикнали. Имаме такъв имунитет. Когато започнат изборите, спираме да гледаме новини, защото колкото и да казваме, че не им обръщаме внимание, малко или много на всеки мюсюлманин му става болно, защото в собствената си държава биваш гледан като едва ли не един натрапник.

Какво сега излиза, молите се да не се окаже сериозен конструктивен проблемът с купола на джамията, защото тогава 1000 мюсюлмани, а не 200 души ще се молят на пътя.

Да. Искрено се молим. Мислим и други варианти, които евентуално биха могли да предотвратят някакви падащи предмети, това е по предложение на една голяма част от архитектите, които се занимаваха със случая. Да се изгради едно междинно скеле между купола и мястото за молене, но това ще бъде обмислено впоследствие.

Много неща могат да се говорят за религията, митовете около мюсюлманското изповедание в България. Вие сте млад човек, как се обърнахте към религията, учил сте в чужбина вероятно?

Да, учил съм в чужбина. Как се обърнах? Интересен въпрос. Ние по принцип населеното място предполага, родителите, семейството предполага, че аз съм се родил мюсюлманин. Осъзнал съм се малко преди да отида да уча, предполагам.

Във века на интернет и Фейсбук как се съвместява всичко това с усещането на един млад човек, пък заемате и висок пост в ръководството на вероизповеданието в България.

Интересно е. Интернет не пречи на един човек да бъде религиозен, било то и християнин. По никакъв начин не пречи. Това може би често се дава като пример, някои технологии биха могли да бъдат използвани като ножа.

Ножът убива, ножът реже и хляба.

Ножът убива, ножът реже и хляба, зависи как ще бъдат използвани.