Кунева: Най-важното е да имаш репутация и да я пазиш
Кунева: Най-важното е да имаш репутация и да я пазиш / netinfo

Получихтe вече грамотата за събитието, това избраха българските медии - потвърждаване на 1 януари за влизането на България в Европейския съюз.

Имаше едно изречение, което навремето много ме беше впечатлило със своето остроумие, че животът едва ни дава възможност да направим необходимия брой грешки, а да ги повтаряме е истински лукс. И това потвърждаване на датата, с което се опитах скромно да се боря тази една година, че датата не се потвърждава, тя е написана, край - 1 януари 2007 г. в договора.

Но просто, ако не си изпълниш договора от наша страна, следват санкции. И една от тази санкции би могло да бъде генералната, голямата клауза - отлагане една година. Е, слава богу, направихме го.

Толкова много хора очакваха, че събитието ще бъде - отлагане членството на България на 1 януари 2007 г.

Не, не, ние сме си говорили с вас, господин Вълчев. Разбира се, че това не е невъзможен сценарий, но когато ставаше въпрос дали ще ратифицират, или не другите страни, спомняте си, че имаше и някои такива мрачни предположения за Германия, за други страни. Въпросът е, че ние трябва според мен да вникнем в разбирането на това какво означава да се спази дадената дума.

Не може, когато правителството е подписало един договор, както се случи през 2005 г. на 25 април, не може в момента, в който това е станало, след това парламентът да бламира собственото си правителство. И това е много поучително, това е много важно за всички нас и за България като страна европейска членка.

Най-важното е да имаш лице, да имаш репутация и да я пазиш. Дадената дума е свещена.

Трябва ли да остане постът министър по европейските въпроси в България?

Мисля, че е полезно на този етап. Има различен опит в Европа. В някои страни има един пост, който се нарича дезингниран министър, или делегиран. Министър, който е в рамките на друго министерство, но който не е равен на останалите министри, т.е. някакво малко междинно положение. В България обаче по Конституция няма такова нещо. Т.е. ние или ще имаме министър по европейските въпроси, или няма да имаме.

Е, там целият въпрос става политически - на кого да бъде министърът. На НДСВ ли трябва да бъде?

А, не, мисля, че не е това акцента. Аз съм говорила по този въпрос с премиера, той е изключително разумен човек и не би сложил на тази основа разговора. Абсолютно убедена съм, че това и за НДСВ е така. Не става въпрос за сметки, става въпрос как тази дисциплина, която при нас много лесно се връща назад, как това да бъде 24-часова работа на един човек. И кой да е тоя човек.

А вие оставате ли в НДСВ? Има ли пречка да си комисар и едновременно с това в политическа партия?

Не мога да заемам ръководни постове в политическа партия. Никой комисар не може. Но, разбира се, може да бъдеш член.

Да поговорим сега за новия ви ресор, пречупен през българския поглед. Нали знаете коя беше темата на седмицата тук - парното.

Тя е тема на годината, струва ми се.

Трябва ли да се връщат според вас цените, които са плащали българите за парно и които се оказаха в сейфове на шефове на софийската "Топлофикация"? Как биха решили в Европа този въпрос?

Това е правен казус. Тук не става въпрос за защита на потребителите така, както изглежда на пръв поглед, когато вече сме стигнали това ниво. Просто потребителите, ако погледнем през призмата на европейските изисквания, с факта, че има закон и че те могат да упражнят правата си по този закон, това вече е достатъчно стабилна основа. Ако очакваме междувпрочем че Европейската комисия и комисарят по потребителите ще дойде и ще раздаде правосъдие директно, това няма как да стане. Защото в Европейския съюз не се стимулира инфантилността.

Идеята, че някой ще се погрижи вместо теб за твоите работи, е невъзможна. Залага се на това да си гражданин, а не някой да решава вместо теб, някой да ти дава, някой да ти взима, някой да те манипулира и т.н.

Аз бих се вгледала много сериозно в този казус като правен казус и цялата строгост и възможност на закона най-напред за наказание на този, който е злоупотребил, но това си е чисто наказателно право, а след това - да, трябва да се търси адекватна компенсация на тези хора, които са пострадали.

Но проблем на потребителите е, че се оказва, че при формирането на една цена от монополиста, вътре могат да попаднат личните разходи на ръководителите на тази компания, утре да попаднат двойни разходи даже, ако...

Това е просто злоупотреба. Това е парексаланс наказателно право. Това е, ако това ще е защита на потребителите, много лошо. Защото това е престъпление. Надявам се, че колкото и да е наистина мощен този ресор, защита на потребителите, все пак по-голямата част от моята работа няма да бъде свързана с престъпления, а по-скоро с това да можем да бъдем добре информирани, да можем да знаем как да прилагаме закона и да има кой да ни чуе, за тези неща трябва да се грижим наистина.

Като политик от НДСВ вие положихте много усилия, за да накарате големи европейски компании да дойдат в България. Така стана с електроразпределението - дойдоха мощни австрийски, немски, чешки компании. И сега като комисар, който трябва да защитава потребителите, се оказвате в положение да давате отговор на въпроса - как българският потребител да бъде защитаван от тези компании. И всъщност виждате ли някакъв сблъсък между тези два интереса?

Две корекции - първо, нито в лично качество, нито като политик от НДСВ, както вие реферирахте, нито пък самата партия НДСВ е отдавала предпочитания на определени компании.

Не, имам предвид, че търсихте чужди големи инвеститори, за това вложихте огромни усилия.

Няколко български правителства последователно правят това, което е полезно за икономиката - отваряне на пазара. Ето, вие сте с два мобилни телефона, предполагам, че можем да дадем с вас и примери какво означава да имаш повече избор, да имаш повече от един мобилен оператор и как това се отразява на цените.

Тогава когато пазарът се отвори, това навсякъде е добре за потребителя, защото цените падат. Въпросът е обаче да не се злоупотребява с монопол тогава, когато този монопол има предпоставки да съществува. И тук вече защитата на потребителите е много важна - достъпът до универсална услуга.

Има ли битка в Европа с Е.ON, с EVN, битка, която се води тук в момента в България - включително с такива публични протести на потребители, потребителски организации, които остро протестират срещу качеството, срещу начина на работа на тези мощни западни компании?

Има. Да не демонизираме която и да е компания - било национална, било... Самият израз национална компания малко в Европа е странен - затова, защото това просто е европейска компания. По същия начин би могла да бъде и някоя българска, първо, защото, да, България е член на Европейския съюз, второ, защото тя има същите възможности за достъп до пазара, както и всяка друга.

Липсата на дискриминация е много важна за всеки икономически оператор и за потребителя, защото така, пак ще кажа, падат цените. Дали има такава битка? Да, има непрекъснато. Моят акцент в работата е, че никой не дава права даром.

Това са в последна сметка човешки права. Възможността да се защитиш, възможността да защитиш малкия, защото всяка една голяма компания има лоби. И тук съм съгласна с вашия въпрос - кое е лобито на потребителя обаче. Една голяма компания може да плати, за да защити своите интереси. Потребителят е по-малкият, той трябва да бъде подпомогнат и това е задачата на държавата - да може да даде такава основа и на Европейската комисия, да даде такива директиви, да даде такава стабилна възможност, че всеки да защити правата си от по-големия.

Ще ви дам един пример, който е горещ, значи, последно на 6 декември се разгледа една директива за потребителския кредит, която много дълго време отлежава. Има директива, която и в момента урежда потребителския кредит, но се оказва, че той не навсякъде е уреден така, че да подпомага потребителя, а по-скоро подпомага банките. Т.е. ако вие искате по-рано да си платите кредита, да си изплатите задълженията към банката, това в много малко страни е възможно да стане. Или може да стане при такива условия, които да правят безинтересна за вас сделката, т.е. голямата компания, банката е защитена, а вие като потребител не сте. Уверявам ви, че никак не е лесно да се стигне до решение.

Ето, на 6 декември за пореден път Европейският съвет по конкурентноспособност, забележете, пропадна във взимането на това решение, за да може да се защитят потребителите. Това ще е едно от първите неща, които аз ще се опитам да придвижа напред по време на германското председателство, но има още много.

Може ли защитата на потребителите да се окаже проблем за българския износ на земеделски продукти, така излиза - заради ограниченията, които сега ще наложат на българското месо, на българското мляко? Това е новина от седмицата тук.

Да, повече от добре запозната съм с нея за съжаление. Това не е в собствения смисъл част от моето портфолио, защото става въпрос за хранителна безопасност, т.е. това е от другата страна на веригата.

Това е друг комисар.

Това е от другата страна на веригата. Това е контрол върху тези, които произвеждат. Да, като финална задача, разбира се, че това ще рефлектира върху по-добрата защита на потребителя - да не консумира храни, които не са годни. Но за мен е важен като национален въпрос, защото, първо, защото аз продължавам да бъда до края на годината министър по европейските въпроси, а и, второ, не си правя илюзии, че ще има нещо, което се случва в България, което да не рефлектира и върху моята работа в Брюксел.

Това ще продължи да бъде така. Не е въпросът в това, че не ни дават достъп, въпросът е, че са ни дали достъп и не сме могли да го уплътним, да осъществим тази възможност и това е най-сериозното от 1 януари 2007 г. - да си пропуснеш възможностите. Защото те трудно се догонват, както знаем, после.

И тук бих искала да кажа, че законите са ни добри, има контролни органи, които трябва да си вършат работата, защото ако не си я вършат работата, ще страдат всички. И бизнесът. Това оплакване, че нямаме пари, за да можем да си приведем кланиците в това състояние, в което трябва да бъдат, или млекопреработващите предприятия, е съвсем изкуствено. Дълги

години наред имаше възможност да се усвояват такива... те затова бяха тези фондове и това извинение просто не работи. Ако не можеш да вършиш една работа, ако не отговаряш на условията, просто я сменяш и правиш нещо друго.

Интересна е позицията ви по спора между, как да кажа, еколозите и предприемачите. Какъв е интересът на потребителя? В България в момента...

Еколозите?

Да, големият дебат за "Натура 2000". Едните искат много защитена природа, да се строи съвсем малко, други казват - не, интересът е да има много строежи, които да привличат туристи, атракции, това е интересът на България. Какъв е според вас интереса на България и от вашата гледна точка на защитник на потребителите?

Няма нужда да свързваме всичко със защита на потребителите, за да ме питате за него. Като европейски комисар аз ще отговарям за всичко, което се случва в Европейския съюз тук, у нас, защото така виждам ролята си. Така че можем спокойно да отвържем темата за "Натура 2000" за околната среда от потребителите, макар че...

Добре...

... се радвам, разбира се, че...

... отвързваме я.

... че вие правите тази, така, този мил анонс. "Натура 2000" създава проблеми във всяка държава. Но това е подход, върху който се гради съгласието на 27-те държави за една политика, която е много важна за бъдещето ни - политиката на устойчиво развитие. Това означава, че трябва да се балансират икономическите, социалните и екологичните интереси.

Какъв е проблемът? Да, ще се настъпят лични интереси. Това е една от областите, в които такива лични интереси биват жертвани. Дали това е добре, това е свързано с действително философията на Европа към опазването на околната среда и към биоразнообразието.

Всъщност "Натура 2000" идва да опази биоразнообразието. Определянето на тези обекти, които са част от "Натура 2000", е наистина много противоречива работа.

Когато обаче вече има съгласие върху това, както има във всички европейски държави, за да може да се вземат и да се упражнят средствата за пътищата, за които вие със завидна последователност поставяте въпроса и сте абсолютно прав, ние трябва да сме уважили "Натура 2000".

Т.е. ако ние не направим необходимото и не спазваме изискванията за "Натура 2000", ние няма да можем да си усвоим парите, които са за инфраструктурни проекти. А ако нашата държава не изпълни някои от изискванията, може тя да бъде съдена. И обратно.

Добре, но вие...

Искам само да ви кажа за случай, в който в Германия съвсем наскоро имаше дело, в което гражданин се опита държавата си, опита се да осъди Германия за това, че му е взела територия за "Натура 2000", която той смята, че няма да...

Какво стана?

Ами, загуби.

Но има две философии в Европа. Има държави като Словения, които над една, около една трета от територията си казват, когато поискаш да защитиш нещо, природата е такава, че може да бъде защитено и 60 процента, ако сложиш високи критерии. Как да подходи България?

Секторен въпрос, на който няма еднозначен отговор. Аз мисля, че Министерството на околната среда и водите, неправителствени организации с много работа, много, много дискусии по тази тема, с много образователност вървят стъпка по стъпка напред.

Според вас ще се прави ли още нещо? Да отвържем от потребителите, мислех да го свържа сега с цената на тока...

Не, не. Бъдете, бъдете спокоен...

... и да питам за потребителите...

Бъдете спокоен.

... но да ви питам за "Козлодуй" без връзка с потребителите. Според вас трети и четвърти блок ще работят ли някога отново?

Вижте, аз направих в тази област, в която имах възможност за маневриране след гаранционното споразумение 1993, след меморандума 1998 направихме максималното. Няма български политик, който да не е обяснявал, да не е участвал, че тези блокове трябва да живеят.

Станимир Илчев каза, че само боксьори не сте водили...

Точно така.

... в Брюксел...

Малко се знае...

... по този въпрос.

Тъй като изборният период за мен в близко бъдеще е преминал, мога да бъда съвсем откровена, без да се опитвам да спечеля просто симпатиите на публиката с користна цел. Направих аз максимум. Разговаряла съм с всички държави, които и през ум не би им минало, че изобщо могат да разговарят с нас - като например Австрия, които са почти религиозни на тема ядрена безопасност. Била съм на открити дискусии със Зелените, от които едвам съм излизала жива.

В Австрия наистина това е изключителен експеримент. И ми беше доста странно да виждам колко активни са тук нашите политици вътрешно и си казвах, а защо някои от тях не отидат в Австрия да разговарят със Зелените и да се опитат да обърнат общественото им мнение. Но както и да е, тази част няма да я повтарям. Хубавото е, че има две неща в нашия договор. Едното е, че за трети и четвърти блок е употребена думата спиране...

А не затваряне.

... за разлика от първи и втори, можете да го видите. И че ние имаме това пиър ривю, което за мен беше изключителна победа, че успяхме за първи път, това беше... никога не се е случвало досега в преговорите. Преди да се вземе решение, да дойде проверка отново. Всъщност ние върнахме 1992 година. И заключението беше, че като начин на опериране, като работа тези, тези реактори са безопасни.

Т.е. вие казвате...

... обаче за конструкцията...

... реакторите са спрени, а не затворени.

Така е записано в договора.

И това значи, че могат да бъдат отворени. С каква конструкция?

Тук е голямата празнота. Затова, защото една огромна част от страните вярват, че трябва да има един специален саркофаг, който липсва и който ние сме заменили с друга система на безопасност. Дали обаче и кога това може да бъде прието за достатъчно, нека да видим. Аз лично смятам, че когато една страна е вече вътре в Европейския съюз, разговорът изглежда по-различен.

И още нещо искам да ви кажа. Имах съвсем скоро разговор с моя финландски колега, тяхната министърка по европейските въпроси и аз не преставам, така, като китайска капка да повдигам този въпрос. Разбира се, не винаги да шумя около него. И я попитах, те нямат никаква, абсолютно никакъв друг източник енергиен, личен, собствен на страната. Те имат една малка част, която внасят от Русия, една голяма част въглища, която внасят от Полша. И в момента, в който приключат строежа на една ядрена централа, започват да строят следващата.

Пет са в момента. Петата ще бъде пусната 2008-ма всъщност, тя се строи в момента. И след това веднага ще започнат изграждането на следваща. Това е, което аз смятам, че на нас ни е липсвало. Защото ние се фокусираме върху кой е виновен, какво може да се направи, за да задържим старото. И преставаме да мислим, че нещата се развиват постъпателно. Това е политиката. Енергийната политика е политика, а не е само един или друг тежък казус, с който сме се сблъскали.

Още един потребителски въпрос . Кога българите ще пазаруват с евро?

А, не знам. Зависи от икономиката ни, зависи от това дали ще успеем...

Словенски съвет е...

Първи те сменят толерите. Да. Първи те, но никой друг не успя.

Ние последни ли ще останем?

Зависи от нас. По някакъв начин подозирам, че сме към края на разговора и правим перфектна симетрия с вас, защото в началото пуснаха един анонс от мое изказване в началото на тази година, че всичко е в наши ръце и аз искам да завърша по този начин. Животът ни е в нашите ръце и не бива да даваме никой освен нас да решава вместо нас, да ни казва какво трябва да правим.

Ние участваме във взимането на общи решения, но все пак ние имаме точно толкова глас и точно толкова възможности да направим успешна история от страната си и от самите себе си, колкото всеки един европеец.

Вие какво ново научихте тази година? Единственият, който даде много конкретен отговор, беше Петър Стоянов. Каза, че се е научил да праща бързо SMS-си. Другите избраха философски отговори. А вие?

Винаги би било добре да се каже, да се каже нещо. О, ами, да, разбира се, аз си минах изпита в Европарламента, така че това е доказано, че съм го научила.

Научихте се да се явявате за еврокомисар, за кандидат за еврокомисар.

Научих много за потребителите, научих много за тази част от работата си.

Добре. Завършваме с двете минути ваш портрет, който направи Евгения Марчева, защото трябва да признаем, че вие сте отново в класацията сред петте водещи политици на България.

Аз искам преди това да ви благодаря много, на вас лично, на радиото, разбира се, на всички колеги, без съмнение на звукорежисьора и на вашия технически екип, на музикалните редактори. Беше ми много приятно и, моля ви се, не забравяйте, че аз ще продължавам на моя български телефон и след 1 януари 2007 и не губете любопитството си към това, което става съвсем близо до нас.

Меглена Кунева, един от политиците на 2006 година.