Катастрофиралият МиГ-29 не е бил застрахован
Катастрофиралият МиГ-29 не е бил застрахован / DarikNews.bg, Пловдив
Генерал-майор Константин Попов
52829
Генерал-майор Константин Попов
  • Генерал-майор Константин Попов

Интервю в предаването „Денят" на Дарик с командващия на военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов във връзка с инцидента, при който изтребител МиГ 29 се разби до село Голям чардак, Пловдивско. Двамата пилоти катапултираха. Те са настанени в болница с леки наранявания. Самолетът падна малко след началото на полета. Машината участва в съвместно учение на българските и американските военновъздушни сили.

Осем часа след излитането на изтребителя от авиобаза Граф Игнатиево, г-н генерал-майор, може ли да говорим вече за причина. Да не е категорична, но поне да говорим каква е причината за този инцидент - грешка на пилотите, грешка на командването, на техниците по поддръжката?

Всъщност винаги причините са две, това е комплекс машина и техника, машина и пилот, така че причините са или човешки, или по причина на техниката. Ще звуча много некомпетентно, ако мога сега да дам някаква дори и предварителна оценка. Затова има назначена комисия от министъра на отбраната, която работи много интензивно. Бяха само няколко часа след инцидента тук, на място, и започнаха работа.

Доколкото ни е известно, в периода 2007 - 2009 година по договор с руската самолетостроителна компания "МиГ" сме ремонтирали 16 самолета МиГ 29. Разбилият се днес самолет бил ли е на такъв ремонт, г-н генерал?

Да, да, точно така. Това е един от самолетите, който беше на такъв ремонт, както всички останали, разбира се.

А руската страна носи ли някаква отговорност за качеството на изпълнения ремонт?

Разбира се, че носи отговорност. Те са извършили ремонта, той е бил приет от нас, имам предвид военновъздушните сили, след необходимите проверки, които са направили нашите военновъздушни сили по това време. Между другото МиГ 29 е, мога да спомена, доста надежден самолет, но всъщност вие знаете, че това е рискова професия и всички ние сме с ясно осъзнато чувство за това, че ние носим този риск на раменете си, и аз като пилот, и всички пилоти, и всички техници. Така че, повярвайте ми, абсолютно категорично мога да кажа, че са взети абсолютно всички мерки този риск да бъде абсолютно минимализиран.

Какъв като тип е бил днешният полет?

Днешният полет е за изпълнение на тактически прехват, заедно с американските колеги. Инструкторът, всъщност летецът, който е майор Дойчинов, е изключително добре подготвен с над 800 часа общ нальот, само за тези няколко месеца от началото на годината е налетял 27 часа, което, ако можем, така, да го приравним на годишен нальот, той се равнява приблизително на този, който правехме преди 25 години.

Разбрахме от шефа на военната болница в Пловдив, подполковник д-р Ангел Пеев, че състоянието на двамата пилоти е добро и няма засега смисъл да се притесняваме за тях.

Да, аз ги видях, защото бях в авиобаза Граф Игнатиево, тъй като проверявах каква е и подготовката тук, на командването за учението, видях летците веднага след като бяха докарани с вертолета по мое командване. Говорих с тях лично, бях и във военна болница. Наистина имат травми, които са вследствие на катапултирането, което е, общо взето, нормално, ако мога така да кажа, защото в края на краищата ние работим на кресло с барут.

Разбилият се днес МиГ-29 е постъпил на въоръжение във военновъздушните сили на страната през 89-а година, нали така?

Точно така.

Министерството на отбраната съобщи днес, че ресурсът на тези самолети изтича през 2029-а. Според вас нормално ли е една натовска армия да разчита на четирисетгодишни изтребители?

Дори и в Съединените щати самолет А-10, който и в момента се използва... самолети на много повече години.

Но колко от самолетите на американската армия са точно този модел, който е на повече от 40 години?

Не е на повече от 40 години. Самолетът е на повече от 20 години, ако трябва да бъда коректен. Средната възраст, поне аз докато бях на обучение в Щатите, на американските самолети беше 22 години.

Господин Попов, в последните години колко такива инцидента има?

С МиГ-29 такъв инцидент се е случил за последен път през 95-а година. 94-а година, извинявайте.

А какво ще бъде предприето от командването, за да се избегнат такива инциденти?

Всъщност първо трябва да кажем, че всеки ден и в базите се работи по този проблем. Абсолютна парадигма за всеки един летец е да се спазват мерките за безопасност, за техник... защото ние знаем риска. Ние сме тези, които летим. Аз вчера летях на същия самолет. Можеше това вчера да се случи и на мен. Така че провярвайте ми, всеки един е заинтересован максимално безопасно да се изпълняват задачите, основна грижа за човека. Но това е професията, рискова е професията, и ние го знаем това нещо. Естествено, след като завърши комисията, след като се установи причината, ще бъдат набелязани конкретни мерки какво ще се направи и какво ще се изучи с летателния състав от уроците, които са направени с техническия състав. Ако е по техниката, какво трябва да... Очевидно всички самолети ще бъдат проверени от този модел.

По-рано днес, тогава, когато бяхте на мястото на инцидента, самият вие казахте всички самолети, визирайки МиГ-29, са в това техническо състояние. Какво имахте предвид под "това техническо състояние"? Да падат ли?

Казах, че са в такова техническо състояние, каквото са в момента. Нека все пак да завърши комисията и надали мога точно сега да кажа, че техническото състояние е да падат. Аз пак казвам, самолетите МиГ-29 са много надеждни самолети. С тях това много рядко се случва. Последният случай е преди доста години, както виждате. И сега самолетите аз смятам лично, че се поддържат много добре от нашия състав.

Министър Аню Ангелов каза след катастрофата, че след този случай са ни останали 15 броя МиГ-29, с които ще продължи охраната на българското въздушно пространство. Смята ли Министерството на отбраната, че вече е дошъл моментът да се закупуват нови самолети?

Ами този въпрос най-вероятно трябва да е към министъра, но може би всички знаят и това не е нещо скрито от обществото, че се работи за закупуването и на друг тип изтребител.

И един такъв въпрос. Към какви изтребители евентуално бихте се насочили от Министерството на отбраната - към нови или втора ръка?

По този въпрос работи група, назначена от министъра. Начело на тази група е бригаден ген. Радев, който е и директор на учението, което се провежда днес. И след като се обобщи, информацията ще бъде предоставена и на мен, на началника на отбраната и на министъра.

А да открехнете малко завесата поне на това, което се мисли в момента в тази насока. Към какъв изтребител като производство се насочвате - на Съединените щати, на Швеция, такива, каквито оферти има, на Франция, Италия?

Това, което мога да кажа, е, че се изследва целият спектър, целият спектър от възможности с оценка на наистина на икономичност, ефективност и т.н., защото очевидно е, че много компоненти играят при този избор. Но само да поясня нещо. Аз съм един от тези, които най-много иска закупуването на този самолет, и това е нормално. Това е съвсем в духа на един летец. Но няма абсолютно никаква гаранция, че това нещо не може да се случи с всеки един самолет. Просто ние във ВВС сто процента гаранция за безопасност не можем да дадем, такава е професията. Така е и в цял свят.

Какво друго липсва на военновъздушните сили на България като техника?

Най-хубавото е, че имам прекрасни момчета. И аз бях на кулата за ръководство когато стана този инцидент, оттам е абсолютно видно и за всички, които бяха тук, че самолетът беше отклонен надясно, защото първо наше правило е преди да вземеш решение за катапултиране да осигуриш безопасна посока на самолета, след което напускаш самолета. Та това го видях днес в действие. Моите момчета това направиха. Очевидно е, че на всички нас ни се иска да летим на още по-хубави самолети, и това е не просто може би само наша прищявка, може би това е и необходимост на обществото, защото всяка една модерна нация се характеризира с една добра авиация.

Освен катастрофата от днес, другата новина във връзка с военновъздушните сили е, че всички полети от днес вече са отменени. В този ред на мисли...

Това е процедура, това е стандартна процедура.

В този ред на мисли охранява ли се въздушното ни пространство в момента?

Разбира се, не само се охранява въздушното пространство, дежурните са си по дежурните места, но включително и тези, които са дежурни с цел оказване на помощ на населението при бедствия и аварии, те също изпълняват такива задачи. Така че в това отношение не даваме никакъв отбой.

Г-н генерал, какво следва оттук нататък, когато се получат резултатите от работата на тази комисия и може би да кажете кога тя ще е готова с резултатите от проверката на инцидента?

Това не мога да го кажа. Комисията е независима и не е под мое ръководство. Тя е под ръководството на министъра, там има експерти от военна полиция, от най-различни структури, които са включени в заповедта на министъра. Чакаме тяхното решение. След като имаме представа и категорично мнение, изразено от комисията, тогава аз ще взема решение и ще предложа на министъра и на началника на отбраната.

Изтребителят застрахован ли е, каква е сумата, която би била получена от застраховката?

Летците са застраховани от Министерството на отбраната, а самолетите не са застраховани на територията на страната. Мисля, че тук явно оценката е, че това си е риск голям и няма особено голямо желание и от застрахователните компании да правят такова нещо.