Фойерверките - бизнесът гори, но не изгаря в кризата
Фойерверките - бизнесът гори, но не изгаря в кризата / снимкa: Sofia Photo Agency, архив
Фойерверките - бизнесът гори, но не изгаря в кризата
48648
Фойерверките - бизнесът гори, но не изгаря в кризата
  • Фойерверките - бизнесът гори, но не изгаря в кризата

Полунощ - небето се обсипва със звезди или по-точно с огън и светлина. Точно така - това са новогодишните фойерверки. Кризата накара българина да намали масовото „гърмене” по празниците, но не успя да го откаже от красивата заря в новогодишната нощ. Това каза пред Дарик инж. Петър Шишков, ръководител „Маркетинг” в най-старата българска фирма в бранша и дизайнер на пиротехнически спектакли.

Какво е общото и различното между любителските ракетки и грандиозните пиротехнически програми, които сме виждали, и от кое се печели повече, инж. Петър Шишков:

В България бизнеса с фойерверки е разделен на продажба за пиротехнически изделия за масова употреба на гражданите и отделно бизнес за реализиране на пиротехнически спектакли, пиромюзикъли, празнични илюминации, тържествени зари. Това са професионални фойерверки, предназначени за лицензирани пиротехници.

Т.е. такива не можем да си купим, поне не легално?

Такива в никакъв случай не бива да се продават на гражданите, защото те са твърде опасни. Всъщност те са изключително красиви, когато ги употребяват запознати с материята хора, т.е. лицензираните пиротехници.

Да поговорим за любителската пиротехника. Прави впечатление, че магазини, които доскоро миналата година са били само за пиротехнически изделия, сега продават и гащи, и прах за пране, защото само с този бизнес не могат да издържат. Вярно ли е това наблюдение и как се отрази кризата върху пиротехническите забавления?

Аз това, което казвате, не съм го видял с очите си, но нищо чудно да е така. След като на обикновения човек в България му е стегнато около шията и няма възможност да си позволи елементарните луксове, трудно дава пари и за фойерверки. Така че бизнеса с продажба на фойерверки за гражданите, отново се превърна в сезонен бизнес. Истината е, че ние години наред се опитвахме да го превърнем в бизнес за цяла година. И бяхме успели, всички компании от бранша бяхме постигнали това нещо до 2008-2009 г. имаше работа почти през цялата година за фирмите в нашия бранш. За всяко нещо си купуваха хората фойерверки и в България се гърмеше сериозно. Бяхме стигнали даже общините да налагат рестрикции за гърменето на професионални фойерверки, защото бяха започнали да се объркват. Народът си купува и си  гърми, ние фирмите ходим и гърмим също, и на обикновения гражданин започва да му писва. Особено на по-възрастните, защото среднощните зари предизвикват дискомфорт. И у децата, и у по-възрастните. На нас ни върви бизнеса, но не всеки е съгласен с това и трябваше да се урегулират нещата и общините го направиха. Имало е случаи в София в една и съща вечер да стреля нашата фирма по едно и също време от четири различни места. И другите фирми като се съберат, имало е по 10-11 зари в една и съща вечер, и по морето беше същото, и по зимните курорти. Но сега всичко поутихна и замря. Това, което аз наблюдавам, е че тази нова година се гърмя повече отколкото миналата. Дано това означава някакво излизане от кризата. Но по-скоро анализирайки нещата, забелязвам, че предновогодишното гърмене е намаляло. В годините, когато имаше пари в джобовете на хората, те си позволяваха да купят фойерверки и да се запасят за нова година, да пийнат, да хапнат и да ги гръмнат преди Коледа, и после пак да отидат да купят, и пак, и пак. Тази година си запазиха нещата за Нова година да ги изгърмят”, коментира инж. Петър Шишков. Дайджестът, който правим в интернет, и гледаме къде какво се е гърмяло, имаме приятели, които снимат от високо в различните градове, и можем да направим един сравнителен анализ в кой град колко  се гърми. Тази година илюминацията, създадена от гражданите, изглежда по-добре от миналата. По отношение на новогодишните фойерверки, които ги правим организирано лицензираните компании, нещата са без конкретна...

На нивото от миналата година.

Бих казал малко по-добре от миналата година. Отпаднаха най-евтините мероприятия, които се правеха на всяка цена. Този път общините, които нямат пари решиха да минат без тези фойерверки. Но тези, които традиционно задължително искат да имат заря, илюминации на връх нова година, си отделиха необходимите бюджети. Същото е и при корпоративните мероприятия.

А поскъпна ли като цяло направата на един спектакъл спрямо миналата година?

Тъжното е, че правенето на спектакъл като цяло може да понамалее като бюджет, не сме си увеличили цената на услугата, защото условията на пазара не ни позволяват да го направим. Преди години, когато този бизнес вървеше силно, нароиха се много фирми, пазарът утесня и всичко докато се наместим на пейката, се наложи да свалим цените, до нива, които в съседните държави изглеждат смешни. В Румъния общините плащат по над 20 000 евро за новогодишна заря. Тук такова нещо почти не може да се случи. Има един град в България, където се дават големи бюджети за фойерверки, но той е един. И не е София. А пък фойерверките, които гражданите си ги гърмят, са даже на по-ниска цена от миналата година, пак заради финансовите условия на пазара.

Какъв е стандартният бюджет, който една фирма от 10-15 души, би употребила затова да си купи фойерверки?

Зависи от компанията, доколко по-заможни са хората в тази компания. Но средностатистически компания от 10-15 човека спокойно могат 200 лева да заделят общо за фойерверки. По-богатите си позволяват да извадят по 1000-2000 лева да си направят едно хубаво шоу с фойерверки. Законът им позволява да купуват необходимите количества, така че да си направят една добра заря и сами. Въпросът е само един - да са трезви, и да има един, който да следи кое как се прави и да чете инструкциите. Това е най-важното.

Казахте, че градовете са ви изглеждали малко по-красиво тази година, от гледна точка на илюминациите, които хората сами са правили. Това означава ли, че пазаруват по-качествени фойерверки - от една страна тези, които правят по-хубаво шоу, и от друга - са по-качествени?

Точно това означава. В интерес на истината времето на пиратките отминава залага се на красивите фойерверки от типа на пиробатерии, пирокасети, които са и по-мощни и по-красиви, съдържат много повече ефекти - светлинни и визуални, отколкото просто гърмящите пиратки. Времето на пиратките така или иначе ще отмине. Трябва да се залага на красивите пироефекти.

Тези, които правят „звезди”, когато падат?

Да. Това са точно от типа на пиробатериите и римските свещи.

Това ли са най-търсените?

Това са най-удачните фойерверки към момента, които и от гледна точка на безопасността са най-подходящи. Там, и да искаш, трудно може да го държиш в ръка, докато една римска свещ или ракета, някои си позволяват да не четат инструкциите, държат ги в ръка, и често пъти остават ранени. Може да останат и без ръка, има и такива случаи. Но, да пази Господ, тази година, може би има най-малко пострадали от фойерверки в България, което звучи много добре. Хората се осъзнаха вече и не правят пиянски изцепки.

От гледна точка на спектаклите, които правят българските артисти, и в театъра, и в концертите, независимо в кой жанр, има ли по-голямо търсене на пиротехнически ефекти? Вероятно вие правите доста от тези спектакли.

Да, нашата компания се занимава със сценична пиротехника в затворени помещения и на открито. Работим по основните турнета, които се правят в републиката години наред. Тази година, която отмина, беше най-слаба от към турнета. Така че тук нашите артисти не са се отпуснали да си позволят повече пиротехника.

Няма интерес.

Напротив, има интерес, но не искат да отделят средства. Истината е, че повече знаят, че така или иначе концертите им се посещават, имат достатъчно зрители, които са платили билетчето, дали ще направи фойерверки или няма. В година на криза може да минат и без фойерверки. Но това не е правилен начин на разсъждение. Има някои от артистите, които искат да правят шоу, искат да бъдат като Лейди Гага или Рамщайн, Металика, искат да направят красиво шоу и залагат на пиротехника.

Малко жанрово да ги разделите.

От всичките жанрове – и от поп-фолка, и от рок музиката, и от етно формациите. Има, които искат да дадат малко повече бюджет, но да украсят спектакъла си и да го направят наистина зрелищен. Ние фирмите в България вече можем да им правим наистина красиви и зрелищни спектакли.

Да разкажете рокаджиите каква пиротехника искат - огньове, които излизат от сцената, или друго...

Най-общо казано рокаджиите предпочитат яките акценти, направени с много пищни огнени и ярки, искрящи ефекти, кратки акценти, мощни. Във фолка повече залагат на конфетите, които не са точно пиротехнически ефект, те се водят като специален сценичен ефект. Етно изпълнителите залагат повече на дълготрайни искрящи ефекти като фонтани, водопади. Общо така може да се разграничи, но няма закономерност . Тук и не трябва да се търси закономерност. Самото музикално произведение, което ще бъде украсено с пиротехника, то предразполага към определени ефекти и акценти.

Казахте пиратките излизат от мода. А по футболните стадиони има ли хора, които търсят пиратки или друг вид пиротехнически ефекти?

По футболните стадиони залагат повече на факли, специални портфайъри, магнезиеви факли, факли с пушеци, димни пироелементи. Относно гърмящата пиротехника предпочитат да си ги сглобяват сами, което е изключително опасно. И до ден днешен бомботворчеството продължава, самоделките все още съществуват.

Именно такива футболни фенове, които пазаруват почти всяка седмица някаква пиротехника заради мачовете, ли държат бранша на дребно?

Донякъде те, макар че дочухме, че и от чужбина си внасят някакви фойерверки, купуват си по някакъв странен начин, кой знае дали е легално, и ги внасят в България. Защото изискванията на закона за внос са доста сериозни. Но тази малката търговия през останалата част от годината се поддържа от хората със сватби, рождени дни, които искат да празнуват, те си купуват.

Какви са очакванията ви за 2012-а? Ще се възстанови ли пазара?

Бих казал, че надеждите ни за 2012-а са да се повъзстанови пазара, но той никога няма да застане на нивата, които бяха между 2005-2008 г. Близките 10-12 години няма да застане на тези нива. Трябва да се оправи като цяло икономиката в страната, всичко да тръгне в релси, хората да печелят, да се чувстват спокойни за бъдещето и децата си и тогава вече ще започнат да харчат както преди три-четири години. Независимо дали ще бъде за красиви и луксозни дрехи и придобивки или за фойерверки, едно и също е. Ние сме просто един красив аксесоар към живота на хората.