Фискалните устройства в автобусите ще помогнат на превозвачите на светло
Фискалните устройства в автобусите ще помогнат на превозвачите на светло / netinfo
Интервю на Марта Младенова със заместник-министъра на финансите Владислав Горанов
51355
Интервю на Марта Младенова със заместник-министъра на финансите Владислав Горанов
  • Интервю на Марта Младенова със заместник-министъра на финансите Владислав Горанов

С нови, по-модерни билети за автобус финансовото министерство ще започне борба с нелегалните превози. В интервю за Дарик зам. финансовият министър Владислав Горанов обясни, че новите билетчета ще бъдат едновременно и фискален бон, а приходната агенция ще може да прави проверка във всеки един момент. За част от междуградските и за международните превози ще бъде изписвано и името на пътника на билета, като по този начин, според Горанов, ще бъдат по-добре защитени интересите и на пътника, и на превозвача.


Промените се състоят в това: и досега законът за автомобилните превози даваше алтернативна възможност да се документира превозната услуга или с билет по потвърден от министъра на транспорта и министъра на финансите образец, който не попада в регулациите на наредбата за касовите апарати най-просто казано, и алтернативно - документ, издаден от фискално устройство. Това, което премахваме в момента, е билетът, отпечатан предварително по образец. Разбира се, това не се отнася за картите, които и сега са ценни книги. За тях ще се въведе изискването, когато се извършва продажба на абонаментна карта, за нея да се издава фискален бон.

Това обаче вероятно ще повлияе по някакъв начин на билетите, които се издават да речем за десет пътувания.

Няма пречка и те да бъдат издавани. В представата на хората, като се каже фискален апарат, се появява класическият апарат, който са виждали. Всеки един апарат има техническа възможност да бъде фискализиран, а той би могъл да отпечатва върху различна хартия, предварително да кажем защитена или предварително оцветена по някакъв начин, така че на практика е възможно хората да не разбират по външния вид на превозния документ, че това е фискален бон. Идеята е в техническо устройство да се съхранява информацията за извършените продажби, а не както често и масово се наблюдава, да се извършват превози, които се документират с билет за вход, които колкото и да се опитваш да контролираш, никога не можеш надеждно да смяташ, че си обхванал всички продажби, извършени с подобни билети.

Защо се налага на билетите за междуселищни превози да има и името на пътника? Ако пътувам от София до Перник с автобус, разстоянието между които се изминава за 15 минути са автобус, необходимо ли е да има и трите ми имена на билета?

Не е необходимо. И сега с предложенията за изменения това е право, не е задължение. Тоест няма да бъде задължен превозвачът да впише трите имена за кратките маршрути. Все пак трябва да се има предвид, че билетът освен договор за превозна услуга или документ за фискални цели, има и много други функции. Той е свързан с това, че билетът, когато е поименен, е много по-годно средство при не дай си боже настъпване на застрахователни събития, от една страна. От друга страна, в случаи когато билетът не е поименен, той може да се преотстъпва, докато превозът не е започнал, докато при един поименен билет нещата няма да стоят по този начин. Но обобщено, вписването на имената няма да е задължение за превозвача. То стои като реквизит и при по-дълги пътувания, където рисковете са повече, това е в полза и на превозвача, и на пътника. Колкото по-добре и надеждно се документира превозът, толкова по-лесно са защитени и двете страни при бъдещи спорове или не дай си боже настъпване на застрахователни събития.

Един от въпросите, който възникна в бранша, е ако да речем българска фирма издаде билет за пътуване Германия-България с автобус, във Федералната република по какъв начин то ще бъде отчетено чрез фискалното устройство в НАП. Ще има ли такава връзка?

Няма да се налага на превозвачите по международните превози да подават данни към НАП в роуминг. Няма постоянна връзка между фискалните устройства и системите на НАП, тя е периодична по инициатива на Националната агенция за приходите, когато вследствие на анализ на риска или по друга причина, НАП иска да извлече информация за тези продажби.

Инвестицията, която ще направят общините или частните превозвачи, ще рефлектира ли върху цената на билетите за транспорт?

Подобна спекулация винаги е възможна. Когато един търговец иска да определя някаква цена, той винаги може да включи в себестойността всякакви разходи, които той прецени, но според нас, ако по този начин помогнем сивият сектор да намалее в превозната услуга, това ще даде допълнителен пазар за лоялните и коректни превозвачи и ще намали натиска върху тях. Тоест ние смятаме, че по-скоро подобна мярка ще има положителен ефект върху светлия бизнес, той ще може да реализира по-добри резултати и да заделя повече средства за инвестиции и обновяване на превозните средства. По-скоро въпросът е дали не сме загубили някакво време и дали многобройните случаи с инциденти с стари автобуси не се дължат донякъде и на това - че държавата не се е намесила достатъчно сериозно, така че да не допуска добросъвестните да бъдат притискани от нелоялната конкуренция.

Колко ще бъде ефектът за фиска приблизително, правени ли са изчисления?

Трудно може да се направи точна оценка. Това, което се твърди от бранша - лоялните превозвачи, тези, които са обединени и комуникират с държавата, е, че десетки стотици милиони от данък добавена стойност се губят. Сами сте свидетели, особено за малките разстояния, примерно между София и Перник, колко пъти тази тема е била повдигана, че се извършват незаконни превози, които задушават легалния бизнес, който си плаща всички такси и разрешителни, поддържа автобусите си в състояние, отговарящо на техническите изисквания, за да не се поставя на риск живота на хората.