Д. Янкова: Дай боже, всяка партия да има силни лидери като Станишев и Първанов
Д. Янкова: Дай боже, всяка партия да има силни лидери като Станишев и Първанов / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Интервю на Йовка Йовчева с председателя на НСОРБ Дора Янкова
49434
Интервю на Йовка Йовчева с председателя на НСОРБ Дора Янкова
  • Интервю на Йовка Йовчева с председателя на НСОРБ Дора Янкова

Дебатите за лидерското място в БСП не отнемат от енергията на левицата. И Сергей Станишев, и Георги Първанов имат място в БСП - двамата носят сила на партията и се надявам конгресът да успее да съчетае енергията им. Това каза в интервю за рубриката „МеждУредие" на „Дарик кафе" Дора Янкова.

Бившият кмет на Смолян опроверга опасенията, че лидерският въпрос в левицата преди конгреса ще предизвика трусове и напрежение в партията. Дора Янкова коментира и проблемите в местната власт, месец преди Общото събрание на Националното сдружение на общините в България да избере наследникът на Янкова като председател на организацията. Ето какво още каза тя пред Дарик:

Гостуването ви съвпада с края на нашата вече традиционна кампания за най-добрия град за живеене. Класация, която правим вече пет години с колегите от вестник „24 часа". Предстои да бъдат огласени резултатите от тази класация.

Аз ви поздравявам с тази класация и съм много горда, че миналата година Смолян беше на първо място като „зелен град". Всъщност това е една от истинските класации, защото предизвиквате активното население в интернет и социалните мрежи да изкажат своето усещане за това къде и как живеят. Нямам представа кои ще бъдат общините, които сте класирали, но се надявам, че пак ще бъдат гладове, където хората се чувстват уютно.

Стара Загора Бургас и Габрово се бориха до последно за първото място, но окончателните резултати предстои да бъдат обявени. Да започнем с проблемите на местната власт, които са доста и на старта на 2012-а. В края на следващия месец би трябвало да предадете поста си на председател на Националното сдружение на общините в България. Как върви процесът?

Разделям ги на две: въпросите, които са актуални за местната власт сега и самата роля на сдружението за тяхното решаване. За съжаление въпросът с финансовата децентрализация е в застинала форма. Президентът Плевнелиев, когато беше министър, ръководеше съвета по децентрализация. След това всичко се прехвърли към министър Дянков като ръководител на реформата в администрацията и реално сдружението на общините констатира един застой в тези години по отношение на децентрализацията. Естествено, обяснението е кризата. Напротив, кризата би могла да бъде по-лесно заобикаляна от общините, ако повече власт се делегира с инструментите, които могат да бъдат и финансови, и политически, и законови, които кметовете и общинските съвети в интерес на гражданите да решават.

Вторият въпрос е, че 2012-а година бюджетът на общините в 20 годишния преход в бюджетните отношение към целия бюджет на отечеството е на най-малък процент. Това слизане е едно отношение към гражданите, които живеят в общините, отново с презумция криза. Липсата на ресурс в общините като местни данъци и такси, липсата на икономическа среда да има от другаде приходи, тоест продажби, прави едно свиване на публичните услуги, което не се отразява добре. Това са проблеми, които стоят пред колегите кметове. Паралелно с това има голям успех за общините - в последните години общините натрупахме много капацитет, написахме много проекти, подадохме ги. Аз мисля, че общините имат огромен дял в успеха на България в досегашното усвояване на фондовете от Европейския съюз. Но затова също е необходимо съфинансиране, необходима е по-голяма партньорска подкрепа за усвояването на тези средства, по-динамично разплащане, а не бавене от над 3 месеца и повече, защото това пък фалира фирми. Това са проблеми, които стоят пред българските общини и си стоят. Осем години, моите мандати са ги съпровождали тези проблеми. Ту сме били със засилване - аха, да решим нещо, ту сме били със стъпки назад. И в тази цялата дейност, ако не е сдружението на общините като един силен колегиален орган на висок глас да поставя тези въпроси, би могло да е и по-зле. Затова съм много горда, че сдружението на общините се запази, силно е, сдружението е един много силен партньор, който постоянно да припомня какви въпроси да стоят пред местните власти. Местните власти не са кметове или съветници, видите ли ги, избрани там. Това е властта на гражданите, пряката власт на гражданите. Затова според мен с голямо уважение трябва да се отнасяме именно към проблемите, които решават местните власти, защото ние си помагаме на нас, на гражданите в тези общини.

Добре, защо за толкова години - ето, сегашният премиер беше и кмет, изпита на гърба си трудностите да управляваш община - защо не успяхте да убедите централната власт, че 2 на сто от данъка на гражданите върху доходите им спокойно биха могли да остават в местната хазна, за да оперира тя по-добре с финансовите си ресурси?

Спомням си тези битки, когато сегашният премиер беше кмет, дойде в НДК с едно силно слово да иска данъците, подоходното облагане да дойде при нас (в общините - бел. ред.) частично, което ще реши много проблеми и общините ще имат икономически интерес да са по-близо до бизнеса, да стимулират икономическата среда.

Ще припомня и след това как се забравя и обикновено става вижте там, решете го, аз съм добронамерен, но го решете вие. Мишел Делбар, председателят на Комитета на регионите каза три пъти съм бил кмет и съм искал да има децентрализация, два пъти съм бил министър и съм искал да има централизация, питайте ме за децентрализацията след 30 години. Не ми се иска това да е в България, да се водим от емоциите, а ние трябва всяко нещо в държавата да го подреждаме по правилата и да бъдем спокойни, да има въздух за всички.

За проблемите на общините може да се говори дълго. В края на миналата година в „Междуредие" с Гинка Чавдарова (изпълнителен директор на НСОРБ - бел. ред.) говорихме за просрочията, с които местната власт посреща 2012 година. Има ли кратка рецепта как да си стъпи местната власт на краката и да бъде достатъчно еманципирана от централната, защото се вижда всяка централна власт се държи...

Има, предстои събранието на 29 февруари и 1 март (Общото събрание на НСОРБ - бел. ред.). Мисля, че трябва да бъдат номинирани и сега вървят номинациите в районите за планиране, призовавам колегите, които са делегати на тези събрания, да изберат смели и силни представители. Гласът на общините да е по-висок, да имат куража, да не се огъват, да не се притесняват, защото те представляват добра кауза - на местната власт. И когато те са единни, когато са по-сплотени, когато на по-висок глас поставят тези въпроси, и тук в България, и от нашите европейски приятели в Комитета на регионите дават рамо и подкрепа, стъпка по стъпка нещата ще се решават. Но просто трябва единно, силно сдружение отново да продължи да поставя всички тези въпроси и да бъде онзи акумулатор, който задвижва онези позитивни сили, които трябва дай Боже през този мандат, който предстои, да се направят тези стъпки в посока децентрализация.

Например, много се гордея за предишния мандат, когато с министър Орешарски (Пламен Орешарски - министър на финансите в кабинета „Станишев" - бел. ред.) решихме въпроса със стандарта в общинското заплащане на общинските служители. Тогава имаше големи разлики едно към три - в една община по-малки заплати, в друга - по-големи, според традициите. Тогава въведохме стандарта и решихме дай да се разпишем с нещо, Орешарски даде 100 млн., разпределихме ги в общините и се получи едно изравняване и общината от един ранг от един район в друг хората имат едно по-спокойно, достойно заплащане. Не пожелавам да газят тези принципи новите колеги, защото с презумцията да спестят, достойнството на тези хора, които обслужват гражданите, работят за гражданите, трябва да бъде и пазено.

Още месец ще вървят вероятно дебатите и до самото общо събрание за това накъде и как трябва да върви сдружението на общините. Вие въобще вярвате ли, че в рамките на този управленски мандат на ГЕРБ ще има някакви сериозни промени?

Редно е ГЕРБ да бъде по-чувствителен към местната власт сега, защото има повече кметове и повече съветници. Ако преди им бяха по-малко, сега много повече хора от тяхното политическо семейство се ангажираха и натопиха с местното самоуправление и местната власт. Много по-силен ще бъде и при тях надявам се този дебат. Това е редно да се случи и се надявам, че колегите ще бъдат смели да поставят тези въпроси не с презумцията видите ли предишните бяха лоши, а да се види причината и да се търси решението.

По-трайни, разбира се, решения всички очакваме в тази държава. Отдавате се на повече партийна дейност след края на втория си кметски мандат в Смолян. Как ви се вижда, накъде води ГЕРБ страната, имате ли опасения, че можем да се загубим по пътя в мъглата на кризата, образно казано?

Моето усещане и в кметско време, и сега като човек, който може да погледне отстрани да види какво се е случвало и как се случва и като човек и със социални сетива, и с ангажираност към обществените процеси: и хората и бизнесът са изоставени. Няма кой да им подаде ръка. Ние всички говорим да, правилна е, добра е финансовата стабилност на страната. Но има хора, които мизерстват. Социалната чувствителност в момента е изострена до безкрайност.

Опасна ли е?

Опасна е. Тя води и до маргинализиране, води и до други процеси, но ние трябва да работим за достойнството на народа, за правата на хората. Бизнесът, стопанството на страната се трансформира вече в частни ръце. Кой е близко до бизнеса? Ние не можем да кажем само, че имаме най-ниските данъци и че имаме европейските фондове. Има нужда от държавническа стратегия за икономиката на страната. Да сте чували някой да се занимава с икономиката на страната? От една взаимопомощ. Те са изоставени тези хора, никой не им подава ръка. Имат огромни проблеми, а и в прехода много хора честно създадоха своите икономически субекти и формации, инвестираха. Паралелно с това в момента са в една безпътица. Дебатът за бъдещето на страната: каква страна искаме да построим, с каква икономика, къде е базата за тази икономика, кои са основните фирми? Този дебат не се води и в този дебат трябва да влезем всички партии. По този дебат трябва, когато всички партии влезем, да направим национално съгласие по тези въпроси. В този дебат, ако има държавни силни мъже, които да могат да погледнат към стопанството на страната, това е капиталът, той ще се обръща и тогава ще има повече пари за здравеопазване, за образование. Сега сме свиване и орязване. Свити бюджети, орязани общини, орязано здравеопазване и едни еврофондове. Еврофондовете са да изравнят различията. И поради тази причина... Аз следя големите лидери на големите държави, ами те повече говорят за икономика, за стопанство, ние повече говорим за действително, да, финансовата среда, това е важно, но паралелно с това трябва някой да изтегля страната напред. Как я виждаме България? Опита се президентът (Росен Плевнелиев) да потърси решението от поставената от Европа цел за всички европейски страни членки стратегията 2020, да даде своята ориентация, но в крайна сметка той напипваше и разписваше своите мечти и желания като президент. Поради тази причина има много мъка в хората и покрай тази голяма мъка в хората, като че ли поглеждайки вече политически, те ще търсят постоянно спасител, един вълшебник. А вълшебници няма. Трябва всички да се впрегнем, но да се впрегнем мотивирано в каузата за България като стабилна икономически страна. Коя е? Трябва да се каже, има. Аз лично знам за района на Смолян, за Родопския район какво трябва. Много хора също знаят. Тези хора, които знаят, трябва да седнем на дебат, да го разпишем, да го подадем, правителството да го поеме, да го поведе, да се направи съгласие и да се работи енергично за извеждането... Какво е било създаването на Европа? Събирането около икономиката.

Конструктивно говорите, но в този вариант, като се гледа напред, неизбежно се проектира едно следващо управление. Допускате ли коалиция БСП-ГЕРБ на едни следващи избори за Народно събрание.

На този етап ние сме опоненти.

Факт. Остра реторика върви.

Имаме много претенции към партия ГЕРБ, ние имаме много претенции към това как се ръководи страната. На този етап ние сме опоненти. Когато Негово величество народът се произнесе, тогава се сяда и се мисли.

Има ли място за двама президенти в БСП - един държавен глава и един президент на ПЕС (Партия на европейските социалисти). Все един трябва да е на кормилото. Този лидерски въпрос може ли да раздруса левицата в следващите месеци?

Дай боже на всяка партия силни лидери от типа на Станишев и Първанов. И двамата имат и във вътрешен, и във външен план силно участие. Първанов е формирал политика, Сергей е признат европейски лидер. Неслучайно мисля, че утре той ще бъде на закуска с Барозу, с лидерите на европейските партии, в това число в понеделник има друг дебат по ЕКОФИН. Мисля, че двамата имат място в БСП, двамата носят сила на БСП. Дори в момента дебатът, който се води, дава енергия в БСП.

Дава, а не отнема?

Не отнема. Ние, хората, които стоим начело, сме мъдри и знаем, че партията ще има възможност да съчетае тяхната енергия, за да може БСП да стане по-силна като единствената опозиционна партия - силна със социални послания и друго виждане за развитието на страната.

Президентът заговори за вариант в лидерската битка, както ние, медиите, я наричаме, да се включи всъщност трети, нов човек за лидер, млад.

Сега е важно в събранията, които започнахме за отчетно-изборната кампания, да бъдат събрания, в които местните организации да отговорят на много въпроси: какво се случва в селото, в квартала, в града; каква е кризата; как може да се преодолява; какво е социалната взаимопомощ; какво е в партията, да укрепим партията; да направим онази мрежа от партийните организации с повече сила, с повече идеи, с повече заявени позиции в обществото. Да дойдат общинските организации и след общинските организации конгресът ще вземе мъдро решение. Надявам се, че ще успее да съчетае енергията и на двамата.

Без трети.

Една майка, когато има две добри деца, трудно може да каже да се отрече от едното или другото. Семейството е силно, когато има силни лидери и то е значимо и видимо.

От това, което казвате, разбирам, че майката не би припознала трето дете някъде отвън, което да дойде и да реши спора между двете.

Едно семейство понякога има не само две деца. В България има и многодетни семейства. Лидерския проблем ще го реши конгресът. Мисля, че този спор няма нужда да го привнасяме. Президентът има възможности да развива стратегии, да обединява, Сергей има своя си капацитет. Ние нямаме притеснение от този дебат, който тече, напротив, той е полезен.

Преди дни Румен Петков обяви, че Георги Първанов е готов за премиер и той е единствената реална алтернатива на Бойко Борисов. Рано ли е да се говори за бъдещия премиер на България, макар че самият Бойко Борисов неотдавна посочи, че Първанов се готви за премиер?

Мисля, че в дебатите между настоящия премиер и силни политически лица ще излезе бъдещият премиер. Нека на този етап преминем през нашия Конгрес, след преминаването на нашия конгрес безспорно конгресът ни е пердизборен, ние сме де факто вече в годината преди изборите и след това много ясно, влизайки по-активно в изборния процес, може би ще бъде посочен и бъдещият премиер. На този етап мисля, че трябва да се покажат силните мъже и жени от БСП и да заявят своя глас в общественото и политическо пространство, за да могат хората да ги припознаят като хора на промяната, на другите политики и, естествено, ще си дойде и този процес.

Вие заключихте без прогноза за трусове в левицата поне около избора на новия или може би стар лидер на левицата. Ще видим, има още месеци до конгреса.

Ние сме голяма партия с традиции, просто трябва органите да се произнесат. Влизаме в този процес.