40 до 40 или една инициатива за 40 успели българи, които вдъхновяват
40 до 40 или една инициатива за 40 успели българи, които вдъхновяват / 4040.dariknews.bg
Максим Гурвиц и Константин Вълков в Кой говори по Дарик
67551
Максим Гурвиц и Константин Вълков в Кой говори по Дарик
  • Максим Гурвиц и Константин Вълков в Кой говори по Дарик

С проекта "40 до 40" екипът на Дарик търси интересни и иновативни хора, които с идеите си променят българския бизнес и общество. Популярното в много страни проучване стартира у нас на 14 октомври и има за цел да представи успешно реализирали се млади българи до 40 години.

До края на ноември ще бъде ясно кои са одобрените участници в "40 до 40", като до 31 октомври всеки може да направи своята номинация на сайта 4040.dariknews.bg.

През февруари 2014 на официална церемония ще бъде представена наградата "Пръв между равни" - един от всички 40 избрани ще стане посланик на проекта за една година, като ще бъдат отличени всички участници.

В предаването "Кой говори" повече за идеята на проекта разказа програмният директор на Дарик радио Константин Вълков. Гост в студиото е и Максим Гурвиц - член на журито на "40 до 40" и безспорно доказал се млад предприемач.

Константин Вълков: Първо искам да отбележа, че ако не бяха Максим Гурвиц и още неколцина като него, този проект може би нямаше да е факт. Когато се стартира проект на родна земя, който вече е реализиран в други държави, прозира скептицизъм, че той може да не се случи точно така, както ти се иска. Когато се запознах с Максим Гурвиц, Боян Бенев, Георги Камов, те ме окуражиха с историите си, които - надявам се - да разкажем, чрез проекта. Това не са едри бизнесмени, а хора с големи идеи или с други думи - предприемачи.

Ето защо чрез този проект ние търсим 40 българи до 40 години, които имат потенциал и са иновативни. Всички могат да номинират себе си или човек, който ги е вдъхновил с идея, променяща по някакъв начин средата в България. Могат да го направят на официалния сайт на проекта 4040.dariknews.bg. Това трябва да са хора, които са реализирали нещо креативно, различно и чиято история си струва да бъде разказана. Членовете на журито също ще дадат своите номинации за личности с доказан потенциал и иновативност в сферите, в които те самите работят.

В началото на декември ще станат ясни тези 40 души, които след това ще бъдат представяни на широката публика чрез медийните канали на Дарик. Тези 40 истории ще мотивират и вдъхновят много хора и ще покажат, че в България се случват и смислени, стойностни неща, които обаче не винаги стават достояние на обществото.

Да представим и Максим Гурвиц - кой е той и с какво се занимава?

Максим Гурвиц: От година и половина съм част от инвестиционния фонд Eleven, чиято дейност е свързана с инвестирането в млади хора и техните идеи в България. По-голямата част от стартиращите бизнеси, в които влагаме средства, за да се разрастват бързо, са свързани с новите технологии. Има обаче и компании, които се развиват в други сфери. Пример за това са българската start up компания Biottery, която разработва иновативна енергийна напитка или Farmhopping, която представлява социална мрежа за ферми и потребители на биопродукти.

Фондът получава финансови средства от Оперативна програма "Конкурентоспособност", която се ръководи от Европейския инвестиционен фонд. Много е важно, че за разлика от държави като САЩ, където подобни инициативи се създават от бизнеса, в България процесът е подкрепен от държавата. Стимулирането на стартиращия бизнес подпомага не само развитието на нови продукти и услуги, но и изгражда конкурентна среда.

Роден съм в Русия, след това като дете съм живял в САЩ, а после в Холандия, където стартирах бизнес, който продадох преди две години. В България ме доведе за първи път моята приятелка, която е българка. Избрах да живея и да се развивам в България, защото тук е много интересно, всичко тепърва се случва и можеш да си част от изграждането на едно ново общество.

От какви сфери ще бъдат хората, които ще попаднат в класацията на "40 до 40"?

Константин Вълков: Първосигнално много хора ще се сетят за личности, които развиват бизнес идеи в сферата на технологиите, защото това е областта, в която се правят най-много иновации. Но ние ще търсим и други хора - учители, лекари... Ще има и хора, които с идеите си променят нагласите на обществото.

Максим Гурвиц: Според мен за да е прогресивно развитието на едно конкурентноспособно общество, трябва да се преосмисли схващането, че да се занимаваш с бизнес е нещо лошо. В България не важи фразата, използвана от Бил Клинтън при встъпването му в длъжност: "Няма нищо лошо в Америка, което да не може да се оправи с нещо добро, което притежава Америка". На българите обаче им пречи може би черногледството, за да съумеят да използват своите положителни страни и ресурсите, които имат. Това е и най-голямото предизвикателство за промяна. Тук бих споменал каузата на проекта "40 до 40" - да промени именно схващанията, че тук всичко е само лошо.

"40 до 40" или една инициатива за 40 успели българи които вдъхновяват
netinfo

Вече стана ясно как ще бъдат избрани 40-те личности в проекта, но е интересно и как беше избрано журито?

Константин Вълков: Това стана по субективни критерии, защото вярвам, че така се получават добри резултати. Журито се състои не само от хора, които са познати и успешни, но и от такива, които покриват възможно най-широк спектър от сектори. Защото ще има номинации от различни области и компетентността на журито е важна, за да прецени дали тези номинации са меродавни и подходящи за проекта. Сигурен съм, че е много полезно да се правят подобни неща, те имат добавена стойност за голям кръг хора, които научавайки за тези 40 истории, ще имат мотивацията да реализират своя идея, да променят с нещо средата. Ако за една седмица например човек реши да чете различни от ежедневните новини, да чете алтернативни истории за други сфери, освен политика например, в края на седмицата ще си даде сметка, че се е обогатил с поне една иновативна идея, която може да промени живота му. Това означава да променим собствените си стереотипи.

Максим Гурвиц: В този контекст си спомням за началото на учебната година преди месец. Тогава в медиите имаше казус по повод гостуването в едно училище на фолк певица и футболист. С този проект можем да дадем примери, които не са на всяка цена част от ежедневието; примери, които ще покажат и друга страна от живота; ще накарат обществото да се замисли, че съществуват не само поп фолк и скъпи коли.

Константин Вълков: Хубавото на проекта е, че ще провокира позитивизъм. Когато прочетеш или чуеш някоя от тези 40 истории, това ще предизвика положителна емоция.

Интересно е какви са примерите за подобни проекти в Азия например?

Константин Вълков: Мога да дам пример за предприемачи от Азия, които търсят нов тип благотворителност за събиране на храна в Африка. Те правят приложение, което в момента е активно в Ню Йорк и включва 52 ресторанта. Благотворителността се задейства, когато клиент отиде в един от тези ресторанти, поръча си определено ястие и го снима. След това собствениците на ресторантите са длъжни да дарят сумата за въпросното ястие за благотворителната кауза. Това предизвиква голям обществен интерес и сега тези ресторанти са много по-посещаеми и печелят от това.

Максим Гурвиц: Искам да си пожелаем с проекта "40 до 40" да игнорираме от ежедневието си типичния български израз "Някой трябва да ни оправи", да видим и оценим потенциала си чрез смислените хора на България.

В аудио файла можете да чуете целия разговор с Максим Гурвиц и Константин Вълков в "Кой говори" по Дарик.

Повече за проекта на Дарик радио ще откриете на 4040.dariknews.bg.

"40 до 40" или една инициатива за 40 успели българи които вдъхновяват
netinfo