С референдум за излизане от ЕС заплашиха превозвачите
97651
С референдум за излизане от ЕС заплашиха превозвачите
С референдум за излизане от ЕС заплашиха превозвачите
Референдум за излизане от ЕС се заканиха да инициират българските превозвачи, ако предвидените мерки в пакет „Мобилност 1“ бъдат приети без промяна. Ако новите правила бъдат одобрени, няма да има български транспортен бизнес в Европа, заяви за „Дарик“ Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор Съюз на международните превозвачи.
Сред проблемните според бранша предложения са задължението водачите да се прибират в домовете си на всеки три седмици и забраната да нощуват в камионите си. Спорен е и периодът, след който започват да се изплащат командировъчни средства с размер на командировъчните в държавата, през която преминават.
Предложенията в пакет „Мобилност 1“ се гласуват от 17 часа българско време в Транспортната комисия на Европарламента. По същото време българският евродепутат Ангел Джамбазки организира протест.
Водачи на камиони, които се намират в близост до белгийската столица, дори във Франция и Холандия, ще се включат в протеста, посочи Васил Пиронков, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи, заяви от своя страна, че датата на протеста е била оповестена едва миналата седмица и времето за реакция е малко.
Предложенията на Европейската комисия по пакет „Мобилност 1“ са унищожителни за българските транспортни компании. Ако бъдат приети в сегашния им вид, за родните превозвачи било по-добре да са като македонските и сръбските си колеги, които няма нужда да отговорят на такива изисквания, посочи Йордан Арабаджиев и изтъкна, че крайната мярка, която браншът разглежда, е иницииране на референдум за излизане от Европейския съюз: „Ако бъдат приети тези правила, ние считаме, че просто няма да има български транспортен бизнес в Европа. Това го казваме като краен вариант, тъй като турските, сръбските и македонските превозвачи няма да отговарят на такива изисквания, по-добре ние да инициираме организиране на такъв референдум. Искам да бъда оптимист и това да не наложи. Очаквам някой в Западна Европа да ни чуе и да приеме аргументите ни, че няма как с административна регулация да се унищожава цял един бизнес“.
Йордан Арабаджиев добави, че браншовите организации са призовали шофьорите, намиращи се близо до Брюксел, да се включат в протеста, който българският евродепут Ангел Джамбазки организира днес, когато се гласува социалната част на пакет „Мобилност 1“ в Транспортната комисия на Европарламента.
Водачи на камиони, които се намират в близост до белгийската столица, дори във Франция и Холандия, ще се включат в протеста, посочи Васил Пиронков, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи, който има и компания за тежкотоварни превози. Той добави, че очакванията му са мащабът на недоволството да бъде като на това в София на 17 май.
Ангел Траков, председател на УС на Съюз на международните превозвачи, заяви от своя страна, че датата за протеста е била оповестена едва миналата седмица и времето за реакция е малко:
„Добре дошъл е този интерес, той е в наш интерес, но според мен малко несериозно се отнасяме към този проблем, който е много сериозен. Ще бъде жалко, ако някой политик иска да използва този национален протест за политически дивиденти. Не знам доколко ще се организира, защото за да е в наш интерес, трябваше по-рано да бъде организиран“.
Ако бъдат приети, новите правила ще направят българските транспортни компании неконкурентноспособни и ще ги изхвърлят от европейския пазар, категорични са превозвачите.
След днешното гласуване в Транспортната комисия на Европейския парламент, следващата важна стъпка е Съветът на министрите на 7 юни.