Омбудсманът Мая Манолова
Омбудсманът Мая Манолова / БГНЕС, архив
През 2015 година столичната Топлофикация е платила над 2 милиона и 250 хиляди лева за адвокатски възнаграждения. Това става ясно от отговори на столичното дружество до омбудсмана Мая Манолова. Тя ще поиска и информация за изплатените хонорарите на юристи и за следващите години до 2018 година включително.
 
„Топлофикация всъщност работи много добре, като една правна кантора, която осигурява присъдени, според нейните годишни счетоводни отчети, за 2015 – 6 115 000, за 2016 – 10 224 000, за 2017 – 11 844 000 лв. И в същото време загубата продължава да бъде – най-ниското число е от 32 млн. лв.”, каза Манолова. Тя посочи, че възниква въпросът колко струва тази правна дейност на гражданите на София.
 
„Веднъж заплатите на юристите, които стигат до 800 000, а сигурно следващата година и повече, веднъж плащанията на адвокатски кантори 2 300 000 и трети път събраните пари за юристконсултски възнаграждения от столичани, които стигат през 2017 г. близо 12 млн. лв.”, заяви тя. Омбудсманът подчерта, че всичко това е за сметката на гражданите на София и за съжаление с нищо не подобрява състоянието на дружеството.

„Топлофикация София” отговори на Манолова за парите от юрисконсултски хонорари
 
Омбудсманът коментира предоставената информация и дали има разминаване с отговорите на столичното топлофикационно дружество, спрямо други официални източници. „За съжаление отговорите на основните въпроси, които зададохме през 2016 г., предоставени от изпълнителния директор, се разминават с официална информация от други официални документи, изходящи от същото дружество”, каза Манолова.
 
Така например в отговор на въпроса колко юристконсулти са работили в дружеството през 2015 г., „според отговора на "Топлофикация" са работили 19 юристконсулти, които са получили възнаграждения в размер на 269 000 лв. Според доклад обаче на Агенция държавна финансова инспекция за 2014 и 2015г. в дирекция Правна в Топлофикация са работили, средно ги изчислихме месечно по 54 души, като през месец май и юни в правна дирекция са работили 67 души, които са получили възнаграждения в размер на близо 800 000 лв. Само отбелязвам, че тези 800 000 лв. се плащат от столичани, тъй като се включват в техните сметки за парно, плюс осигуровките”, каза тя.

Мая Манолова осъди „Топлофикация София“
 
Отделно от това, посочи Манолова, въпреки 67-те души, които работят в правна дирекция на Топлофикация, дружеството е сключило 8 договора с адвокатски кантори за 2 245 000 лв. за защита по 7дела. „При положение, че имат правна дирекция от 67 души, те са платили 2 245 000 на адвокатски кантори за 7 дела. Тези пари също влизат в цената на парното и се плащат от всички столичани”, заяви омбудсманът.
 
Тя обяви и действията, които ще предприемат, след като след тригодишна сага станало ясно, че Топлофикация е субект, който дължи обществена информация: ще поискат същата информация, която са поискали за 2015г., за 2016, 2017 и 2018 година.
 
„Освен това, че настояваме, ще поискаме по официален ред Агенция „Държавна финансова инспекция“ да направи пълна проверка за това какви дела, колко дела е завела Топлофикация през всяка една от тези години 2015 – 2018 г. срещу столичани заповедни искови, колко изпълнителни производства, какви суми са присъдени за разноски, за юристконсулстки възнаграждения и какви суми са постъпили в касата на дружеството за този период”, заяви тя.

Манолова: Топлофикация да информира жителите как харчи парите им
 
По-късно през деня говорителят на „Топлофикация София“ Елизабет Павлова посочи, че дружеството предприема редица действия, преди да вземе решение да даде клиент с непогасени сметки на съд.
 
„Ако не успеем след няколко пресрочено сметки да установим връзка с клиентите си, тогава търсим връзка с тях по телефона, по мейл, изпращаме им допълнителни писма. Всеки човек би могъл да изпадне в ситуация, в която да няма възможност да плати месечните си задължения и затова ние на следващия етап вече търсим директна връзка с клиента, който има неплатени сметки“, каза Павлова.
 
Целта е да предложим най-добрия начин за издължаване на тези просрочени сметки. Предлагаме споразумение, възможност за плащане на равни месечни вноски на текущите сметки. Необходимо е да намерим начин да се разберем с клиента. Даването на съд на клиент с неплатени задължения е свързано с методиката, като последно стъпка, която ние предприемаме“, допълни тя.