Държавата да отговаря за вредите, причинени на граждани и фирми заради бавен съдебен процес, както и за вреди, свързани с нарушаване на правото на Европейския съюз. Това законодателно предложение анонсира екипът на "Юридически барометър" при представянето на третия брой на изследването си, което оценява правния ред в България.
От "Центъра за правни инициативи", който правят анализа, отчитат, че продължава тенденцията за чести промени в едни и същи закони, както и че непрекъснато се увеличава броят на подзаконовите нормативни актове.
Над една трета от приетите закони през първата половина на 2011 г. /или 22 законопроекта/ са изменени повече от веднъж в рамките на шестте наблюдавани месеца, отчита анализът. Един от примерите - Законът за МВР, който е променен 4 пъти. Той и Законът за отбраната и въоръжените сили от създаването си всяка година се променят средно по пет пъти. Или Кодексът на труда, изменен 7 пъти за една година. Има и закони като този за търговския регистър, който е изменен и допълнен цели 5 пъти, още преди да е влязъл в сила.
Освен че продължава да расте броят на поднормативните актове, всеки четвърти от тях е нов, отбеляза ръководителят на екипа "Юридически барометър" Даниел Вълчев.
"По много частни въпроси се създават цели наредби или правилници. За да бъде ясно до каква степен това ще създаде проблем, ще дам един много прост пример - ако един студент преди пет години е постъпил в юридически факултет, то, докато той завърши - за петгодишния курс на обучение в българския правен ред ще има 5000 промени на закони и на подзаконови нормативни актове. От които 1000 подзаконови нормативни акта ще бъдат чисто нови", обясни Даниел Вълчев.
За първи път екипът на "Юридически барометър" излиза и с предложение за законодателни промени - в Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Екипът предлага държавата да носи отговорност за бавно правораздаване, тъй като повече от една трета от осъдителните присъди срещу България на съда в Страсбург /Европейският съд по правата на човека/ са за бавен процес. А повече от 700 са висящите пред съда жалби срещу страната ни с този мотив.
В проекта за законова промяна се предлага държавата да носи отговорност и за вреди, причинени от действие или бездействие на българските власти, свързани с прилагането на правото на Европейския съюз - като неприложени или грешно приложени директиви в нашето законодателство.
Средна оценка 3.11 дават на българското законодателство анкетираните в специално проучване на МБМД. Докато миналата година мнозинството от запитаните са посочили като основна слабост на законодателството ни неговата честа промяна, то тази година повечето българи отговарят, че законите са добри, но не се прилагат.