15 депутати от ГЕРБ, Реформаторския блок и "Български демократичен център" са внесли в парламента промени в Закона за движение по пътищата, които ще върнат масовото използване на мобилните камери за контрол на скоростта и ще позволят българи, извършили пътно нарушение в друга страна от ЕС, да бъдат санкционирани у нас, съобщава dnevnik.bg.
Текстът на предложените промени е публикуван на страницата на парламента, като сред вносителите са Радан Кънев, Атанас Атанасов, Гроздан Караджов, Корман Исмаилов и Вили Лилков от Реформаторите и бившият зам.-министър на вътрешните работи Явор Хайтов ("Български демократичен център").
Промените предвиждат преди местата, на които се извършва контрол на скоростта, независимо дали с мобилна или стационарна камера, да бъдат поставени предупредителни знаци, като информацията присъства и на страницата на МВР. Депутатите предлагат да се запише, че пътните полицаи само поставят "началото и края на работния процес" по контрол на скоростта с мобилна камера, като самият контрол е автоматизиран.
Предвидена е и възможността, при обжалване на електронния фиш от мобилните радари, в съответния съд да се изпраща административна преписка, в която се описва мястото, координатите и позицията на камерата, ограничението на скоростта, посоката на движение на автомобила, вида на техническото устройство, засякло нарушението и данни за последната му проверка.
Ако поредната актуализация на пътния закон бъде приета в този вид, глоби за пътни нарушения ще плащат и жителите на ЕС, провинили се в България. Предложенията на вносителите са глоби от други страни да идват за каране след употреба на алкохол, превишена скорост, говорене по телефон, минаване на червено, шофиране без колан и др.
В мотивите към предложените промени депутатите посочват, че след решението на ВАС, отменило електронните фишове, издавани от мобилните камери, са отчетени 43 загинали повече, а средната скорост се е повишила с 10-15 км/ч. Освен това издадените глоби са с 280 000 по-малко и се е "формирала предпоставка за корупционна среда". Като последен аргумент се посочва, че предлаганите промени не изискват допълнителни финансови средства.
Както е известно след решението на ВАС санкции, фиксирани с мобилни камери, се налагаха на място, което намали сериозно ефективността на този начин на контрол и даде вариант за пазарлъци с контролните органи. Със заповед на министъра на вътрешните работи Веселин Вучков от края на миналия месец е посочен вариант глобите да се налагат впоследствие, но има съмнение, че те пак ще падат в съда.
Разпоредбата, пътни полицаи да могат да спират шофьори само когато проверката се заснема, пък предизвика коментари, че на практика контрол за повечето пътни нарушения липсва.