"Към средната учителска заплата трябва да добавим и това как да оценим качеството в образованието, или това е оценка на добавената стойност в конкретното училище". Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков от името на "Продължаваме Промяната" на преговорите с "Демократична България", "Има такъв народ" и "БСП за България" в сектора "Образование".
Той обясни, че за да се реализира тази система трябва да имаме национално оценяване при стандартизирани условия.
"От гледна точка на тази оценка за добавената стойност е изключително важно да имаме някаква система за стандартизирана оценка - преди първи клас, четвърти клас, седми клас и т.н. Напълно отворен е въпросът как да се подобрят изпитните материали при националното външно оценяване и как да се намали стресът при родителите и учителите, който се пренася и върху децата", каза министър Денков.
Той заяви, че ще се отчитат основни фактори - какъв е типът на населеното място, какво е образованието и какъв е социалният статус на родителите, каква е подготовката и квалификацията на учителите. "След това ще се направи математическо моделиране, което показва какво очакваме средно за страната - като среден резултат на националното външно оценяване, след това ще се постави всяко училище - къде се намира спрямо средния резултат. Предимството на тази система е, че тя премахва термина "елитно училище", като започва да оценява учениците, които са влезли в него, колко са успели да напреднат спрямо техните връстници", обясни Денков.
По думите му до лятото на 2022 г. може да имаме тези две системи и да ги обясним на директорите и на обществото. Ако всичко върви добре, през 2024 г. е добре това да е съществен елемент от финансирането - и като качество, и като отчитане на особеностите на училищата, заяви Денков.
"Подкрепяме учителската професия да стане регулирана професия и да се намали административната тежест за педагозите, заяви министър Денков. Той каза, че от ПП са съгласни, че трябва да има мандатност на директорите, но ако директорът се справя добре, няма причина да бъде сменен. Подкрепяме и пълната деполитизация в образованието", заяви Денков и добави, че ще има промени в Закона за професионалното образование и обучение.
"Във висшето образование трябва да се "изчистят" профилите на висшите училища и всяко от тях трябва да е най-доброто в това, за което е създадено", каза министърът. Той уточни, че ще има изследователски университети, професионални висши училища и образователни висши училища.
"Приоритет е включването на българските университети в европейските университетски мрежи", подчерта Денков. Той допълни, че докторантската стипендия трябва да бъде минимум 1000 лева и да се обвърже със средната заплата. Предстои създаването на нов Закон за насърчаването на научните изследвания и иновациите", съобщи Николай Денков.
Той обясни, че за да се реализира тази система трябва да имаме национално оценяване при стандартизирани условия.
"От гледна точка на тази оценка за добавената стойност е изключително важно да имаме някаква система за стандартизирана оценка - преди първи клас, четвърти клас, седми клас и т.н. Напълно отворен е въпросът как да се подобрят изпитните материали при националното външно оценяване и как да се намали стресът при родителите и учителите, който се пренася и върху децата", каза министър Денков.
Той заяви, че ще се отчитат основни фактори - какъв е типът на населеното място, какво е образованието и какъв е социалният статус на родителите, каква е подготовката и квалификацията на учителите. "След това ще се направи математическо моделиране, което показва какво очакваме средно за страната - като среден резултат на националното външно оценяване, след това ще се постави всяко училище - къде се намира спрямо средния резултат. Предимството на тази система е, че тя премахва термина "елитно училище", като започва да оценява учениците, които са влезли в него, колко са успели да напреднат спрямо техните връстници", обясни Денков.
По думите му до лятото на 2022 г. може да имаме тези две системи и да ги обясним на директорите и на обществото. Ако всичко върви добре, през 2024 г. е добре това да е съществен елемент от финансирането - и като качество, и като отчитане на особеностите на училищата, заяви Денков.
"Подкрепяме учителската професия да стане регулирана професия и да се намали административната тежест за педагозите, заяви министър Денков. Той каза, че от ПП са съгласни, че трябва да има мандатност на директорите, но ако директорът се справя добре, няма причина да бъде сменен. Подкрепяме и пълната деполитизация в образованието", заяви Денков и добави, че ще има промени в Закона за професионалното образование и обучение.
"Във висшето образование трябва да се "изчистят" профилите на висшите училища и всяко от тях трябва да е най-доброто в това, за което е създадено", каза министърът. Той уточни, че ще има изследователски университети, професионални висши училища и образователни висши училища.
"Приоритет е включването на българските университети в европейските университетски мрежи", подчерта Денков. Той допълни, че докторантската стипендия трябва да бъде минимум 1000 лева и да се обвърже със средната заплата. Предстои създаването на нов Закон за насърчаването на научните изследвания и иновациите", съобщи Николай Денков.