Идеята БДЖ да прехвърли на общините отговорността за крайградските влакове, които са губещи, ще довърши унищожението на железниците в България. Това е становището на Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт по повод предложенията в подготвяната стратегия за развитие на БДЖ. В ефира на Дарик Веселин Кирев - главен координатор на инициативата, заяви, че ако проблемът се прехвърли на местната власт, тези линии ще бъдат закрити.
Той изтъкна, че всичко се прави на парче, няма обща стратегия за транспорта. По думите му добна мярка би била „бягство от отговорност на ръководството на БДЖ и на Министерството на транспорта", тъй като в момента общините изнемогват финансово и не могат да се справят с текущите си разходи, да не говорим, ако им се добави този ангажимент.
„Директно посланието от наша гледна точка е, че тези линии ще бъдат закрити", каза Кирев. Той обясни, че първо трябва да се разбере какво се има предвид под губещи линии и колко са те реално.
Кирев напомни, че през 2002 година е била направена реформа, която е извадила над 20 000 км пътна мрежа и я даде на общините и направи аналогия със случващото се в момента с железниците. „Ако влаковете са губещи, това означава, че някой друг печели, само че ние считаме, че това не са хората. Ако говорим за самите общини, те в момента правят своя избор - получават пари от финансовото министерство и дават за автобусните компании, като за тази година е 101 млн. лв.", каза експертът.
Ситуацията с инфраструктурните такси поставя БДЖ и въобще железопътния транспорт в изключително неизгодно положение. Инфраструктурната такса на година за един вагон е около 10 000 лева, които плаща на НКЖИ, а за един автобус таксата е 600 лева на година, коментира той и допълни, че всеки може да направи сметка, че това ще натовари общината и тя ще се откаже, а по думите му и с пълно право.
Веселин Кирев направи уговорката, че все пак очаква стратегията да бъде представена официално до дни. Според една от планираните мерки ако общините искат губещите крайградски влаковете да пътуват, ще трябва да поемат и разходите за тях, срещу което ще получават полагащата се за съответната линия държавна субсидия, която сега се дава на БДЖ. Местната власт на свой ред ще може да преценява дали да ги заменят с автобусен превоз.