- Златев за неяснотите при договорите с небанкови институции
Банките са променяли неправомерно лихвения процент по потребителските и ипотечните кредити на своите клиенти. Това е установила комисията за защита на потребителите при проверка на всички 25 банки у нас, които работят с физически лица. Сред основните нарушения на банковите институции са промяна на лихвения процент заради пазарните условия, което според комисията е твърде общо понятие. Освен това банки са изисквали допълнителни обезпечения, защото по свое усмотрение са решили, че вече предоставените не са достатъчни. Сериозни нарушения са констатирани и при обезщетенията, които се искат от клиентите, ако не спазят условията.
„Имаше и клаузи, които бяха свързани с факта, че промяната в лихвения процент може да се извърши по преценка на банката във всеки един момент, тоест дори не бяха свързани със съществуващите пазарни условия и пазарна конюнктура. Тези условия по вече изложените причини бяха преценени от комисията като неравноправни клаузи и към настоящия момент са отстранени", каза Златев.
По думите му втората плоскост, върху която може да бъде определено наличието на тези непълноти или неясноти касае определянето на лихви за забава при просрочени вноски, несъобразени със съществуващата нормативна уредба. „Така например върху непогасените в срок суми за времето на забавата се начисляваше обезщетение за забава в размер на договорената лихва плюс надбавка от 10 на сто годишно", посочи шефът на КЗП.
21 от банките са приели указанията на Комисията за защита на потребителите, една от банките е променила общите условия, но и в тях е имало неравноправие между банката и клиентите. Останалите три банки са поискали удължаване на срока за промяна на условията. Веселин Златев бе категоричен, че ако условията не бъдат променени, ще бъдат заведени съдебни искове.
Комисията е започнала проверка и при небанковите дружества. Към момента са проверени 15 дружества, които обхващат 50 на сто от пазара. Там също са установени нарушения по отношение на изискваните обезпечения и начисляваните лихви и наказателни такси при просрочие. Имало е случаи, при които наказанието е в рамките на 50 на сто от изтегления заем.
„Неравноправие констатирахме в ограничаване свободата на договаряне и задължението на потребителя да предоставя документи, свързани със сключения от него договор с други кредитни институции. Това очевидно е неравноправна клауза, защото всеки има възможността да избира своето икономическо поведение и не е длъжен да дава отчет никому, особено на една небанкова финансова институция, от която е изтеглил примерно 1000 или 2000 лв. заем. Клаузите, които са неравностойни, бяха свързани с искането на допълнителни обезпечения в условията отново на една мъглявина, като най-често тук проекциите касаеха възможността на кредитора да счете, че стойността на обезпечението е спаднала и същото следва да се допълни от кредитополучателя без наличието на всякакви други обективни критерии", обясни Златев.
Комисията за защита на потребителите ще направи проверки в застрахователния сектор, лизинговите компании и мобилните оператори.