Десетки хиляди парчета пластмасови отпадъци на планетата идват само от шепа мултинационални корпорации, съобщи група за въздействието върху околната среда.
Coca-Cola, Nestle и PepsiCo бяха обявени от „Break Free from Plastics“ - глобална коалиция от хора и екологични организации, които предупредиха, че компаниите в голяма степен избягват отговорността от почистване.
Доброволците на коалицията събраха близо половин милион парчета пластмасови отпадъци по време на координиран „Световен ден за почистване“ в 51 държави преди месец, от които 43% бяха с етикети на известна потребителска марка.
Селяни заменят пластмасови боклуци за ориз
За втора поредна година, както се оказва, Coca-Cola е на върха, с 11 732 пластмасови части, събрани от 37 държави на четири континента - повече от следващите я три най-големи глобални замърсители.
„Много от тях поеха ангажименти, с които твърдят, че ще направят продуктите си по-устойчиви, но до голяма степен защитават остарелия бизнес модел, който ни вкара в тази каша в най-голяма степен“, се казва в доклада, публикуван в Манила.
Нации като Китай, Индонезия, Филипините, Виетнам и Шри Ланка изхвърлят най-много пластмаса в океаните, но „истинските двигатели на голяма част от това пластмасово замърсяване в Азия всъщност са многонационални корпорации със седалище в Европа и САЩ“, се казва в съобщението.
Нов вид замърсяване: Пластмасовите отпадъци вече се инкрустират в скалите
Кока-кола, PepsiCo и Nestle са отговорни за най-много събрани парчета пластмаса, според доклада.
Други сред топ 10 замърсителите са Mondelez International, Unilever, Mars, P&G, Colgate-Palmolive, Philip Morris и Perfetti Van Mille.
Докато световните потребителски марки сега признават своята роля за продължаване на кризата, в доклада се казва, че „са били също толкова агресивни в насърчаването на фалшиви решения за справяне с проблема“.
Насърчаването на рециклирането е техният начин да прехвърлят отговорността на потребителите, каза той.
Само 9% от цялата пластмаса, произведена от 50-те години насам, всъщност е рециклирана, се казва в доклада. Популяризирането на бутилката Coca-Cola за еднократна употреба от пластмаса, събрана от океаните, както и усилията на PepsiCo за насърчаване на рециклирането, „не само не стигат до основата на проблема, но и гарантират, че кризата със замърсяването с пластмаса ще се задълбочи“.
Гърция започва кампания срещу замърсяването с пластмаса
Nestle продава над милиард продукти на ден в опаковки за еднократна употреба, "но няма ясни планове за намаляване на общия брой", се твърди в доклада. Фирмата заяви, че работи за решения "да направи доклади като този минало".
„Като най-голямата компания за производство на храни и напитки в света знаем, че имаме важна роля за оформянето на устойчиви решения за справяне с въпроса за отпадъците от пластмаси“, заяви говорител на Nestle пред АФП.
Черна гора забранява пластмасовите изделия за еднократна употреба
"Напълно неприемливо е пластмасовите опаковки да се окажат отпадък в околната среда и ние работим усилено, за да направим всички наши опаковки рециклируеми или за многократна употреба до 2025 г."
Всички посочени компании поеха публични ангажименти за намаляване на пластмасовите отпадъци и увеличаване на рециклирането.
Coca-Cola и PepsiCo - като Nestle - обещаха да направят опаковките си рециклируеми, многократно използваеми или компостируеми до 2025 г. Гигантите за напитки са изтеглени също от лобистка организация на САЩ, която представлява пластмасовата индустрия.
"Промяната на начина, по който обществото прави, използва и изхвърля опаковки, е сложно предизвикателство и ние трябва да изиграем нашата роля", заяви говорител на PepsiCo. "Искаме да помогнем за изграждането на система, при която пластмасовите опаковки никога не се превръщат в отпадъци."
Билети за транспорт срещу пластмасови бутилки
Компанията Coca-Cola заяви, че работи за предотвратяване на попадането на пластмасови отпадъци в моретата, описвайки това като "критичен глобален проблем".
"Всеки път, когато опаковката ни попадне в океаните - или където и да е, където не й е мястото - е неприемливо за нас", се казва в съобщението на фирмата.
„Break Free from Plastics“ наброява 6 188 лица и 1 475 организации по целия свят. Сред нейните членове е и Гринпийс.
Coca-Cola, Nestle и PepsiCo бяха обявени от „Break Free from Plastics“ - глобална коалиция от хора и екологични организации, които предупредиха, че компаниите в голяма степен избягват отговорността от почистване.
Доброволците на коалицията събраха близо половин милион парчета пластмасови отпадъци по време на координиран „Световен ден за почистване“ в 51 държави преди месец, от които 43% бяха с етикети на известна потребителска марка.
Селяни заменят пластмасови боклуци за ориз
За втора поредна година, както се оказва, Coca-Cola е на върха, с 11 732 пластмасови части, събрани от 37 държави на четири континента - повече от следващите я три най-големи глобални замърсители.
„Много от тях поеха ангажименти, с които твърдят, че ще направят продуктите си по-устойчиви, но до голяма степен защитават остарелия бизнес модел, който ни вкара в тази каша в най-голяма степен“, се казва в доклада, публикуван в Манила.
Нации като Китай, Индонезия, Филипините, Виетнам и Шри Ланка изхвърлят най-много пластмаса в океаните, но „истинските двигатели на голяма част от това пластмасово замърсяване в Азия всъщност са многонационални корпорации със седалище в Европа и САЩ“, се казва в съобщението.
Нов вид замърсяване: Пластмасовите отпадъци вече се инкрустират в скалите
Кока-кола, PepsiCo и Nestle са отговорни за най-много събрани парчета пластмаса, според доклада.
Други сред топ 10 замърсителите са Mondelez International, Unilever, Mars, P&G, Colgate-Palmolive, Philip Morris и Perfetti Van Mille.
Докато световните потребителски марки сега признават своята роля за продължаване на кризата, в доклада се казва, че „са били също толкова агресивни в насърчаването на фалшиви решения за справяне с проблема“.
A new report has found that #CocaCola, #Nestle and #PepsiCo are the worst brands in the world for plastic pollution.https://t.co/G3uHdyeDGj
— Newstalk (@NewstalkFM) October 23, 2019
Насърчаването на рециклирането е техният начин да прехвърлят отговорността на потребителите, каза той.
Само 9% от цялата пластмаса, произведена от 50-те години насам, всъщност е рециклирана, се казва в доклада. Популяризирането на бутилката Coca-Cola за еднократна употреба от пластмаса, събрана от океаните, както и усилията на PepsiCo за насърчаване на рециклирането, „не само не стигат до основата на проблема, но и гарантират, че кризата със замърсяването с пластмаса ще се задълбочи“.
Гърция започва кампания срещу замърсяването с пластмаса
Nestle продава над милиард продукти на ден в опаковки за еднократна употреба, "но няма ясни планове за намаляване на общия брой", се твърди в доклада. Фирмата заяви, че работи за решения "да направи доклади като този минало".
„Като най-голямата компания за производство на храни и напитки в света знаем, че имаме важна роля за оформянето на устойчиви решения за справяне с въпроса за отпадъците от пластмаси“, заяви говорител на Nestle пред АФП.
Черна гора забранява пластмасовите изделия за еднократна употреба
"Напълно неприемливо е пластмасовите опаковки да се окажат отпадък в околната среда и ние работим усилено, за да направим всички наши опаковки рециклируеми или за многократна употреба до 2025 г."
Всички посочени компании поеха публични ангажименти за намаляване на пластмасовите отпадъци и увеличаване на рециклирането.
Coca-Cola и PepsiCo - като Nestle - обещаха да направят опаковките си рециклируеми, многократно използваеми или компостируеми до 2025 г. Гигантите за напитки са изтеглени също от лобистка организация на САЩ, която представлява пластмасовата индустрия.
"Промяната на начина, по който обществото прави, използва и изхвърля опаковки, е сложно предизвикателство и ние трябва да изиграем нашата роля", заяви говорител на PepsiCo. "Искаме да помогнем за изграждането на система, при която пластмасовите опаковки никога не се превръщат в отпадъци."
Билети за транспорт срещу пластмасови бутилки
Компанията Coca-Cola заяви, че работи за предотвратяване на попадането на пластмасови отпадъци в моретата, описвайки това като "критичен глобален проблем".
"Всеки път, когато опаковката ни попадне в океаните - или където и да е, където не й е мястото - е неприемливо за нас", се казва в съобщението на фирмата.
„Break Free from Plastics“ наброява 6 188 лица и 1 475 организации по целия свят. Сред нейните членове е и Гринпийс.