20 години по-късно: Избирателите на ДПС не харесвали Борисов, чакал ни лявоцентристки кабинет

20 години по-късно: Избирателите на ДПС не харесвали Борисов, чакал ни лявоцентристки кабинет
20 години по-късно: Избирателите на ДПС не харесвали Борисов, чакал ни лявоцентристки кабинет / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Всички еднопартийни управления тласкат след себе си властта в противоположната посока - към коалиции. Това каза в интервю за Дарик зам.-председателят на ДПС Христо Бисеров, според когото няма как Бойко Борисов да управлява втори мандат. По думите на Бисеров трябва да се работи за бъдещо надпартийно правителство, което не трябвало да бъде функция на партийните централи. Все пак зам.-председателят на ДПС прогнозира едно ляво-центристко управление след изборите през лятото. Ето какво още каза Бисеров пред Дарик:

С вас ще се върнем към 2005 година, когато с дълги преговори беше създадено коалиционното правителство с мандата на ДПС. Историята обаче, както добре знаят читателите ни, не е доминираща в тези интервюта. Връщаме се разбира се, към нея, анализираме и коментираме минали събития, но някак винаги започваме с актуалните теми и събития. И тъкмо защото на ДПС първо й престои един важен партиен форум в края на тази седмица, а освен това предстои и националният референдум в края на януари, предлагам от там да започнем. Има ли ДПС решение и ще даде ли знак, един вид директива централата как да гласуват избирателите на ДПС на предстоящия референдум?

Към днешния ден ние нямаме официално решение. Ясно е, че ние не можем да останем безучастни към първия национален референдум. Макар че ако се върнете малко назад във времето, когато НС в миналия мандат приемаше този законопроект, ние имахме много активна позиция тогава и много настоявахме и се борехме да има ясни правила, които да не позволяват злоупотреба с референдуми. Злоупотреба с референдуми както на национално, така и на по-долни нива. Така че Движението за права и свободи има традиционно изразена, резервирана позиция за референдума като средство за решаване на прекалено голям кръг въпроси. Ето сега например ще има локален референдум в една община дали да се строи джамия. Не, дали да се издаде строително разрешително за построяване на джамия. Представяте ли си административни актове - издаване на строително разрешително, да бъдат подлагани на референдум? Абсурдите могат да бъдат доста крайни. Още повече че този референдум според нас беше заченат и се разви неправилно.

Точно това щях да ви питам - злоупотреба с референдума ли е това, което като крайна формулировка виждаме на въпроса първо...

С този референдум злоупотребиха много политически фактори. Аз няма да вземам категорично мнение по това дали този въпрос е правилно конфигуриран от гледна точка на конституцията и закона. Юристите в БСП смятат, че е както те го формулираха.

Първият вариант.

Да. И тогава вие си спомняте, че имаше едни консултации при президента. И президентът каза, че въпросът трябва да бъде преформулиран. Ние казахме „Не, това е незаконно. Законът казва, че въпросът може да бъде редактиран, а не преформулиран. Господин президент, моля, не излизайте с тази позиция пред публиката". Той въпреки всичко го направи. Той каза, че въпросът трябва да бъде преформулиран. Ние казахме „Добре, ако има съмнения в това дали този въпрос е конституционно съобразен, защо някой не сезира Конституционния съд? Защо вие, господин президент, не го сезирате?".

Да, КС можеше да се произнесе и да реши въпроса.

Да. Защо ГЕРБ като разполагащи с достатъчен брой народни представители, не се обърна към КС? Защо отиващият си главен прокурор не направи този жест на излизане от Главна прокуратура? А се тръна по другия път - ГЕРБ да преформулира въпроса, което е противозаконно.

Стигна се до Иванчо, Марийка...

И нещата са опорочени тотално. За съжаление позицията на ГЕРБ сутрин, обед, вечер е различна. Аз дори не съм сигурeн, че тази позиция, за която днес говорят, е позицията им за 27-и. Колко му е утре премиерът нещо друго да каже.

И все пак като настроение сред хората, избирателите, симпатизантите на ДПС? Те подкрепят ли ядрената енергетика, онова, което го говорим от месеци, да се строи?

Вие знаете, че без да бъдат делени гражданите на България по партийна насоченост и кому симпатизират, общо взето съществува такова разбиране, че ядрената енергия е по-евтина. За което ние не сме убедени, че е така, но все пак това е едно разбиране, което съществува и което може да бъде оборвано или потвърждавано от хора, които са с много по-голям експертен потенциал. Лошото е, че този въпрос за ядрената енергетика в България се превърна в политически сблъсък между двете основни политически партии - ГЕРБ и БСП, и всъщност вместо да провеждаме референдум за ядрената енергетика сега сме на прага на референдум за това кой ще спечели този мач.

Добре, вашата лична гледна точка, очевидно няма още партийно решение - ДПС трябва ли да се бърка в тази история кой ще спечели в този мач? Защото очевидно други две политически сили си мерят подкрепата в този мач.

Аз няма да заема лична позиция, защото въпросът е много политически. И вие знаете, че ние категорично сме за това това управление да бъде прекратено, този стил на управление и управлението на тази партия, имам предвид ГЕРБ, да бъде прекратено, така че това силно ще надделее в това позициониране, включително и в референдума. Но пак да кажа: това няма да е най-важното събитие на годината. Важното събитие ще бъде през юли.

Изборите.

Да.

От всичко, което казахте обаче, аз разбирам, че по-скоро бихте застанали на позиция, която не е защитавана от ГЕРБ като вариант?

От всичко, което казах, не трябва да разбирате нищо конкретно засега по-добре. Все пак действително националната ни конференция е мястото, където този въпрос ще бъде обсъден много сериозно. И ние затова и не бързаме да излизаме с решение. Защото на фона на една национална конференция други, по-малки органи да се произнасят не е много правилно.

По-добре е да чуете и хората, които идват от страната.

По-добре да ги чуем. Идват 1000 човека делегати, които ще кажат.

Националните конференции на ДПС винаги са мястото, където Ахмед Доган прави ключови изказвания. Често медиите ги коментират с дни след това, даже някои от тезите му с месеци продължиха да живеят в публичното пространство. Ще чуем ли от Ахмед Доган на 19 януари как ще изглежда следващата власт в България като конструкция? Да чакаме ли подобно послание?

Да, може би ще чуем каква би трябвало да бъде философията на следващата власт, а не чисто конструктивно как би изглеждала една сграда примерно. Ако мога да използвам такава терминология, сега ми идва наум: той няма да говори като инженер, а по-скоро като архитект.

Като архитект?

Е, засилвам думите.

Метафорично?

Метафорично. Значи не структурата на властта като инженер, който прави структурите на сградата, а архитектурата, философията на властта. Вероятно ще има оценки в такава посока, че векторите на българската демокрация са изместени през последните години и въпросът за това дали българската демокрация е пълноценна по европейските стандарти, е един от важните въпроси според нас в навечерието на изборите. Диктаторски елементи в българската демокрация вече живеят няколко години.

Говорите за последния мандат, последното управление.

Да, говоря за последните три години и половина директно на управляващата партия ГЕРБ, всъщност управляващата група на Бойко Борисов.

Група?

Да, мисля, че това е по-правилният термин.

Това означава ли, че по никакъв начин ДПС не вижда в проекция в тази обща архитектура за следващите четири години след лятото партньорство с ГЕРБ на властово ниво?

Не, ние не залагаме на такава политическа конфигурация, в която да партнираме с ГЕРБ в следващия мандат.

Той и Бойко Борисов нещо не проявява мераци към ДПС.

Чудесно. Избирателите на ДПС не харесват Бойко Борисов, защото управлението на Бойко Борисов им отне голяма част от правата и ги натовари с много нови финансови тежести. Ако в живота на човека има главно две сфери - материална и духовна, и в двете сфери нашите избиратели понесоха тежки ограничения и нови натоварвания през тази власт. Как да харесват Бойко Борисов, който да речем чрез своите министри или чрез своята политика им наложи нови данъци, нови осигуровки, доходите им паднаха драстично. В същото време те се чувстват застрашени от гледна точка на личните си права и свободи, правото на вероизповедание, правото на... Разбирате ли, няма как. Защо си мисли някой, че избирателите на ДПС харесват Бойко Борисов? Напротив, те са напълно наясно, че при управлението на Бойко Борисов техният живот се влоши.

Понеже на последните парламентарни избори резултатите показаха, че той дръпна наистина от сериозна подкрепа от различен политически спектър.

Ама на ДПС не са намалели гласовете.

Факт е, че ДПС беше една от най-добре представените.

За избирателите на ДПС говорим, за тези, които подкрепят политиката на ДПС и поведението й, включително и поведението на лидера на ДПС.

Може ли вече хладилникът да определи следващите избори? Или още мислите, че телевизорът ще има превес?

Според мен усещането за намалена демокрация с ограничени права, съчетано с утежнено финансово състояние на хората, много тежката безработица... Всъщност според мен бедността и безработицата ще бъдат едни от важните фактори. Има няколко сфери. Едната е бедността и безработицата, другата е полицейщината в държавата, другата е ограничаването на демокрацията, свободата в медиите. Това са все фактори на управление, които тук вече мога да направя лична прогноза, че няма как ГЕРБ да остане в управлението в другия мандат. Има един-единствен начин и това е тежка фалшификация на изборите.

За което опозицията се кани да внимава и да не допусне.

Е, кани се да внимава, разбира се. В сряда имаме среща с посланиците на ЕС и НАТО в България в парламента, ще им представим нашите позиции.

Тази среща не е инициирана само от ДПС нали?

ДПС и левицата. Тя е отворена за „Атака" и Синята коалиция. Дали ще се включат пряко в инициативата не мога да кажа. Те все пак се пазят да не би някой да ги обвини, че след като повече от две години...

Половината мандат.

Половината мандат и повече подкрепяха ГЕРБ, сега много искат да са опозиция. Въобще тази тема кой е опозиция в българския парламент също е важна и как през годините се развиваха нещата, защото, каквото и да си говорим, ГЕРБ не спечели изборите. ГЕРБ спечели 117 мандата, 116 даже. Хайде този мандат, който дойде с решение на КС, няма да го коментирам. Но Бойко Борисов получи властта с 45 чужди мандата, на три партии - Синята коалиция, РЗС и Атака. Иван Костов продължава да има представители във властта - Евдокия Манева (зам.-министър на околната среда и водите - бел. ред. ) беше негов министър, сега е зам.-министър.

Някак обаче ми се иска да погледнем напред във времето. Споделяте ли тезата на президента Георги Първанов, че сме обречени на коалиция в следващата власт и кой е потенциален партньор на ДПС, ако ДПС реши, че поема твърдо курс към властта?

Трудното е, че сега трябва да направя опит да формулирам едни бъдещи неща с една терминология, която е натоварена със старо съдържание. Ако под коалиция разбираме партниране изобщо, тогава можем да използваме този термин. Обаче ако под коалиция и тройна коалиция разбираме коалиция от партии, които са вътре в парламента и които определят балансите помежду си на някаква формула 3-5-8 и излъчват своите министри от своите политически елити, на такова нещо категорично няма да бъдем свидетели.

Историята показа, че не е добре.

Не, историята показа, че когато е трябвало е станало. Не е вярно, че не е добре, напротив, много добре си беше, защото се изпълниха най-важните политически задачи пред държавата. И тогава, каквото и да говорим, тезата, че власт власт възпира работеше. Нито имаше полицейщина, нито имаше тръшкания по земята, нито имаше пострадали бити невинни граждани, нито имаше бизнеси, унищожавани или преразпределяни чрез силовите структури на държавата. Нямаше такива неща. Така че сега това, за което си струва да се работи, е България да има формула на управление, при която да се управлява от правителство, което да има надпартиен характер, да не е обвързано с партийните елити непременно. То може да има по-лява или по-дясна, или по-центристка ориентация. Това не е нещо, което няма да има, напротив, но това ще бъде кабинет, който да управлява държавата, за да се излезе от тази ситуация. Защото ние сме в условия на депресия и не можем да излезем вече толкова години.

Надпартиен, експертен - това са най-честите думи, които се използват напоследък. Но пък това винаги у една част от зрителя и избирателя навява на липса на отговорност, защото когато някой просто стои, подкрепяйки отстрани едно правителство...

Не, не навява липса на отговорност, защото това не означава, че в парламента няма да има мнозинство, което да избере такъв управленчески екип, мнозинство, което да гласува бюджетите, мнозинство, което да гласува основните закони, по които работи това правителство. Мнозинство, което да одобрява външната политика, мнозинство, което да има отношение към националната сигурност. Тоест политическата ангажираност няма да липсва. Тя просто няма да е в онази форма...

В която беше през 2005-а.

...в която беше. Защото това, което е характерно за нашия преход, е, че политическите мнозинства функционираха не през парламента през много години, а през партийните централи. Което безспорно не е нетипично за млада демокрация, но в един момент наистина трябва парламентаризмът да заеме водещо положение.

Мислите ли, че властовият инструмент може да се върне в НС? Толкова правителства до момента...

Мисля. Когато има баланса....

... избутваха в кьошето...

Ще видите как, не знам дали е точно така, но наистина има голяма вероятност тези избори да доведат до такава ситуация, която, без да е патова, да изисква на парламентарно ниво да се решават нещата.

Скептик съм леко, лична позиция изразявам, просто от опита ми до тук. Това, което виждаме за съжаление през последните десетилетия в България. Остава политиците пък да ни опровергаят.

Да. Но, вижте какво, в политиката се случват разни неща само когато им дойде времето. Е, не без усилията на хората, разбира се. Но в политиката има едно нещо: като не му е дошло времето, няма как да се случи. Така е и в човешкия живот. Ако му е дошло времето, ще се случи.

И все пак ние винаги търсим някакви детайли. Казахте „Не си го представяйте така 3-5-8, някакви договорки". Освен левицата, кой е партньорът, който ДПС провижда като потенциален, коректен, онзи, с който може да прави политика, от тези партии, които са на терена с шансове за влизане в НС?

Поначало, на всеки, който влезе в парламента, би трябвало така да се гледа на него, след като е изпратен.

Като на потенциален партньор.

Но реалностите наистина не са точно такива. Много е важно колко парламентарни фракции ще има в следващия парламент, дали ще са четири или повече. Общо взето...

Ляво, Кунева?

Общо взето вероятно по-ляво правителство.

По-ляво.

По-ляво, лявоцентристко, но в тази посока смятам, че биха се развили нещата. Но пак казвам, това, което е важно и което ще се случи, е, че групата на Бойко Борисов няма да управлява следващия мандат.

Твърда прогноза.

Е твърда прогноза... Но прогноза. Аз все пак си позволявам да правя прогнози като всеки участник в политиката.

Еднопартийно няма да управляват.

Не, в никакъв случай еднопартийно. Всъщност всички еднопартийни управления след това, независимо че някои от тях бяха така скривани под маската на някаква коалиционност след това тласкат нещата в противоположната посока, така че ние сега сме в цикъла на смяна.

Махалото се връща.

Махалото се връща, да, според мен се връща. И ако вместо коалиционност, разбираме повече партниране и партньорство, повече парламентаризъм във всичко, мисля, че това е посоката.

Да се върнем към 2005 година, когато 50 дни преговори струваше създаването на правителство, което беше направено с мандат, реализиран за минути.

Да.

Много изпитания имаше през 2005 година не само за политиците, но и за хората с тези наводнения. За втори път ДПС стана мандатоносител, тоест формира се правителство с мандата на партията. Мнозинството българи смятат обаче, че ДПС основно е спечелило от тройната коалиция. НДСВ загубиха, изпаднаха от НС след този мандат. Левицата и сега се обяснява за това време. ДПС с какъв тотал излезе от коалицията, от властта?

Не знам, такава сметка не мога да кажа. Но факт е, че ДПС два поредни мандата участва във властта, което май че е изключение. Не, НДСВ също го направи, разбира се. И от всеки мандат (ДПС) излизаше с повече гласове. И не защото има автобуси, а защото увеличава подкрепата си.

Как го направи ДПС? Останалите два коалиционни партньора загубиха.

Основният начин е грижа за избирателите на партията.

Кои от греховете в рамките на мандата на тройната коалиция ДПС трябва и ще признае, за да има очи да иска нов вот на доверие от своите избиратели.

ДПС няма нужда да признава някакви грехове от един мандат, който е през един друг мандат. Казвам това, защото идеята на управляващите постоянно да се изместват политически дебати от днешния ден на вчерашния и по-вчерашния ден е неправилен подход.

Не в този контекст.

Аз знам, че не в този контекст.

Като политическа сила, която пак застава пред избирателите.

Разбира се, ние на миналата национална конференция бяхме казали неща, и в доклада на председателя, и после в коментарите, които сме правили, и в изборната кампания, отчетохме грешки. Не искам да припомням стари доклади.

Новия ще го чуем след дни, няма смисъл.

Да, след няколко дни ще има нов доклад. В политиката грешките се плащат веднага. В смисъл доарето пада и на първите възможни избори става ясно, че нещата не са такива, каквито си мислиш, че са. Това не важи с такава сила за нас. Разбира се, грешки се допускат и когато си в опозиция. Но когато си в опозиция, грешките не са фатални, те не решават съдбини.

Могат и да решават понякога съдбини, но защо смятате и как бихте оборили аргументите на онези, които твърдят, че ДПС е пасивна опозиция през този мандат. Даже това мълчание по някои важни, ключови теми се тълкува като подкрепа за властта, за ГЕРБ.

Ами с аргументите на контратеза. Искам да припомня, че ДПС беше първата политическа партия в България, която направи оценка на управлението на ГЕРБ, категорична, завършена оценка още в средата на мандата. Датата беше 19 май 2011 година, когато формулировката, която даде господин Доган в публични мероприятия, е, че управлението на ГЕРБ е пълен провал. Пълен провал означава много категорична позиция, означава много категорична оценка. Не става въпрос за провал, за грешка, а за пълен провал. Пълен провал. Тогава ние бяхме първата политическа сила. Тогава Атака и Синята коалиция подкрепяха ГЕРБ. БСП също имаше опозиционно поведение, но такава завършена оценка все още не бяха правили така или иначе. И от тогава нашето поведение е подчинено изцяло на тази оценка. Ние не сме я променяли.

Защо тогава у масовия зрител остава впечатлението, че ДПС нещо май така с Бойко...

Какво значи това сега: нещо, май, Бойко, ДПС... Няма такова нещо. Това не са политически реалности. Постоянно се правят опити да се внушава, че нещо Бойко Борисов, пък Доган, пък те не се ли срещаха... Не.

Задкулисна договорка.

Няма такива неща. И пак казвам: ние отиваме на изборите, за да извадим ГЕРБ от властта. А каква ще бъде формулата на следващата власт, ще зависи от резултатите. И тя трябва да бъде такава, че да не продължава този модел на управление, в който един човек със своето обкръжение, с методи, които са типични за диктаторски режими, управлява страната.

Последен вот на недоверие ще има ли иницииран?

Ще има. Ние няма да отстъпим от тази позиция, че след референдума ще трябва да пристъпим към вот на недоверие. Междувпрочем ние сме инициатори на много вотове на недоверие. Даже единият беше нарочно, знаково с подписа на Ахмед Доган начело, за да подчертаем, че когато става въпрос за разделение власт-опозиция, не може да има никакви колебания от наша страна.

През 2005 година, към която се върнахме, е важна за вас и в личен план. Тогава всъщност вие попаднахте, бяхте в листите на ДПС за парламентарните избори. До 2001 година бяхте едно от ключовите лица на СДС, даже ви наричаха „сив кардинал" тогава. Тази стъпка през 2005 година...

През 2005 година аз не бях член на ДПС.

Бяхте включен с Йордан Цонев в листите.

Бях включен, да. Бях втори в листата в Хасково. През втория мандат също не бях член на партията и това беше като осъзнато поведение от моя страна, пък и от страна на ръководството на партията да... Всички в СДС знаят, че през всичките години още от 1989 година, защото това е моя позиция още от тогава, че партнирането между тогавашната автентична десница СДС и ДПС трябва да бъде постоянно и на всички нива. През всичките години, независимо от това какви са били конюнктурните ситуации, независимо от това дали говорим за национални или регионални, аз винаги съм работил в тази посока и всъщност това и други неща бяха в основата на раздялата ми не със СДС, а с Иван Костов. Това са стари неща. Аз не знам дали трябва да се отпелсваме.

Защо? Трябва от време на време да се напомнят някои неща, защото може би за вас или за СДС решението да се разделите, може би дойде след онова послание на Костов, че ДПС е проклятие за България през 1999 година май.

Не, не е това.

От там тръгнаха хладните отношения между двете формации.

Да. Така е. Но пак казвам, не знам дали трябва да припомняме детайли от всичко това назад във времето. Истината е, че тогава, как да го кажа, да не прозвучи неправилно, стремежът за акумулиране на още и още власт в едни ръце...

На Костов.

Да, тласна СДС към много грешна коалиционна политика. Вместо да потърси разширяване на формулите на управление в края на мандата, когато имаше вече ясни, силни политически фактори, заявени не само в лицето на ДПС, а в лицето и на царя, който искаше да влезе в българската политика, вместо да сме отворени към новите тенденции, които можеха да бъдат вкарани в едни успешни рамки, Иван Костов тръгна на конфронтация. Но да не се връщаме чак към Иван Костов, защото скоро четох един такъв израз „За всички лоши неща днес е виновна тройната коалиция с изключение на тези, за които е виновен Иван Костов". Но това не е тема на разговора надявам се.

Как бихте определили последните 20 години на България? Това е голяма тема.

Това е балкански преход. Аз винаги съм смятал, че българската политика е заредена преди всичко с повече балкански характеристики и те неизбежно водят до...

До лашкане.

Трудно е, Балканите са най-трудното място в Европа. Така че все пак това, че сме страна членка на ЕС...

Дава някаква надежда.

Да.

Че може и да надскочим балканското в политиката.