Дългоочакваните скулптури на Дега са вече във Варна. Единствената в света цялостна колекция от 74 пластики на прочутия френски импресионист е изложена в Археологическия музей. Официалното й откриване е утре в 18.30 часа, като ценните произведения ще останат в морската столица до 9 януари.
Шедьоврите са собственост на частния Център за визуални изкуства в Съединените щати „Ейбрахам”. Заслугата те да дойдат у нас и съответно във Варна е на Министерството на културата, френското посолство и френския културен институт в София.
Варненските ценители на изкуството ще са от малцината в света, които ще могат да се запознаят с колекцията на Едгар Дега. Варна има честта да е четвъртият град, в който се излагат шедьоврите на френския импресионист. Досега те са били показвани само в Атина, Тел Авив и София.
Варненци ще могат да видят непознатия Дега, защото скулптурните му произведения са по-малко известни. Приживе той никога не ги е излагал с изключение на прочутата „Малката танцьорка на 14 години”, която заема специално място в експозицията. Фигурката е висока 99 см, но е оценена на близо 19 милиона долара според аукционна къща „Сотбис“. За нейната изработка Дега за първи път използва бронз, сатен и тюл, като успява да пресъздаде и най-малкия детайл от нежния й образ, дори и гънките на чорапите й. Когато Дега я излага на показ, е обсипан с много критики, което е и причината Дега да се откаже от по-нататъшните си опити.
А уникалната сбирка има интересна история. Малко след смъртта на майстора, през 20-те години на миналия век, наследниците намират в ателието му захвърлени 150 восъчни произведения и решават да отлеят работите. Борис Данаилов, бивш шеф на Националната художествена галерия и куратор на изложбата, разказва, че те сключват договор с една леярна и съответно са произведени няколко тиража от тези работи, които започват да се разпродават по музеи. „Процес, който по-късно след смъртта на неговите преки наследници, е допълнен и още от един процес, който почти не е познат в България. Музеите започват да купуват и калъпите на работите му, защото това е възможност да ги използват повторно, а и една важна документация”, обясни специалистът.
Около отливането на тези тиражи от произведенията на Дега има много спекулации, допълни Данаилов. Те се активизират през 2004 г., когато съвсем неочаквано в една друга леярна в Париж са открити калъпи на неговите работи. Откритие, смятано за сензация.
„То наистина е сензация, защото много рядко се откриват такива неща. Но то породи и много интересни въпроси. Основният въпрос е специалистите да се опитат да извлекат някакви доказателства, които да определят кой тираж е по-ранен и горе-долу кога е правен. Защото нещата, който са открити през 2004 година също са били тиражирани, но в работите има дребни отлики с тиражите през 20-те и 50-те години. С което се породиха и куп други спекулации, включително че става дума за фалшификати. Всички грешат. Тук не става дума за търсене на фалшификати сред произведенията, а за това да се прецени кои да по-ранно отлети и кои по-късно”, посочи Данаилов.
С какво ще остане запомнен Дега? Той е един от най-видните представители на импресионизма и един от малкото признати художници приживе. Картините му се продават на баснословни цени още по онова време. Оставя след себе си повече от 2 000 картини, както и 150 скулптури, половината от които ще можем да видим от утре в Археологическия музей. Входът за възрастни е 5 лева, а за деца – само 2. Познавачи са категорични, че събитие като това не е за изпускане, защото да видиш накуп толкова много шедьоври на Дега се случва веднъж в живота.