Рисковете при купуване на кола „секън хенд”
Рисковете при купуване на кола „секън хенд” / netinfo
Още щом заговорим за продажби на автомобили втора употреба, голяма част от мъжете, а защо не и от дамите, се досещат за поне един или два случая, в които те самите или техни приятели са били жестоко измамени от търговци на употребявани коли.

Тук, естествено, не става дума за големи престъпни организации, а по скоро за групи от по 4–5 човека, които се водят прекупвачи на автомобили. Това са хора, които пътуват най-често до Италия или Австрия и купуват коли от автокъщи там. След това обикновено колата се качва на автовоз и се кара в България, като преди продажбата се излъсква и позакрепва така, че купувачът да „налапа въдицата” и да даде исканата цена.

Експерти от полицията обаче разказаха пред Дарик, че в последно време са зачестили сигналите от излъгани купувачи за това, че вместо добре подържана кола са купили развалина, която след месец–два започва да дава какви ли ле дефекти. Полицаи обясняват, че в случая много трудно може да бъде установена точната измама, тъй като купувачът сам оглежда колата преди да я плати.

Често и колите, вкарвани у нас, са в лошо състояние не по вина на прекупвача, а не са малко и случаите, в които самите търговци са лъгани зад граница. Това е така, тъй като най-големите автокъщи за коли втора употреба в Италия и Австрия се държат от албанци, румънци и сърби. Според полицаи в тях вероятността да попаднеш на автомобил, събиран от няколко други, или пък на крадена и по-късно пребоядисвана кола е доста голяма. Ако крадената кола е нисък клас, често и собственикът на Запад не си я търси и така тя просто потъва в България.

Полицаи разказаха пред Дарик, че подобни автомобили в страната има стотици. Те се продават и по автокъщите, и чрез частни обяви. Най-рисковите в този случай са автомобилите от нисък клас – те се ремонтират сравнително по-евтино, а и вероятността полицията да се заинтересува от произхода на такава кола е почти нулева.

Друга честа практика на част от автокъщите, най-вече в Италия, е да продават ударени коли, които са грижливо поправени и пребоядисани. След месец–два каране обаче такава кола започва да дава доста дефекти, а поправката й излиза цяло състояние. Ако сте решили да купувате кола, по-добре си платете на майстор от сервиз да дойде с вас и да я погледне вместо да рискувате, съветват полицаи. Така няма да можете да станете жертва на измама. От полицията препоръчват още да се внимава много с автомобили, които се продават като нов внос, а са със сложени български номера. В случая колата или има скрит дефект или има проблем с произхода й.

Прекалено ниските цени на колите у нас, въпреки присъединяването на страната ни към Европейския съюз, също говорят за скрит проблем. Не е възможно „Ауди А 4” например, да струва по-малко от 10 000 лева особено, ако е внесено през 2006 г. Такава кола струва и в Германия поне 4000 евро. Като се сложи пътят и таксите при цена от 10 хиляди у нас, излиза, че продавачът е на загуба.

Експерти препоръчват и да се избягва покупката на кола, внос от Италия. Там измамите с коли „секънд хенд” са най-масови, макар че често колите са с перфектен външен вид и често документите им сочат, че идват от шоу рум на известни марки. Най-често колите от Италия са с разбита ходова част и трагично състояние на двигателя. Така че, ако купувате употребявана кола от Италия, си пригответе поне още 1000 лева за ремонти след това.

Най-добри са возилата от Швейцария, но там пък цените са доста високи и не можете да си купите кола на над 5–6 години – такива по улиците поти няма. Макар че според специалисти в автомобилния бранш най-добра е новата кола. Ако имате достатъчно пари, разбира се.