От най-древни времена, като част от изкуството, скулптурата е била важен начин за изразяване на културата на цивилизацията ни. Независимо дали става въпрос за бюст-паметници на велики лидери или символични изображения от каменната епоха.
От Елада, през древните Египет и Рим, до днешен Ню Йорк - образци на скулптурата от хилядолетия красят храмове, паметници и обществени сгради.
Ето кои са произведенията на изкуството, които са издържали изпитанието на времето и са останали в историята на човечеството.
Венерата от Вилендорф
Вилендорфската Венера или Венера от Вилендорф е миниатюрна статуетка от периода на праисторията, която изобразява женска фигура с пищни форми.
Открита е в палеолитното находище край село Вилендорф, Австрия. Смята се, че датира от периода между 24 хилядолетие пр.н.е. – 30 хилядолетие пр.н.е. Венерата представлява гола жена с хипертрофирани кръгли форми, за които смята, че символизират женското плодородие. Тя няма лице, което е характерна особеност за изкуството от палеолита.
Днес статуетката се съхранява в Природоисторическия музей във Виена.
Бюстът на Нефертити
Бюстът на Нефертити е изработен от варовик, върху който е поставена боядисана гипсова мазилка.
Нефертити е била Великата кралска съпруга на египетския фараон Ехнатон. Смята се, че произведението е изработено през 1345 г. пр. н. е. от Тутмос, в чиято работилница е открит бюстът. Това е едно от най-често копираните произведения от Древен Египет.
Благодарение на него, Нефертити се превърна в една от най-известните жени на древния свят и икона на женската красота. Скулптурата е открита през 1912 година от немски археолози. Бюстът е с височина 48 сантиметра и тежи около 20 кг. Лицето е напълно симетрично и върху него почти няма увреждания, но липсва инкрустацията на лявото око. Зеницата на дясното око е изработена от кварц, боядисана с черна боя и закрепена с пчелен восък.
Днес бюстът на Нефертити може да бъде видян в музей в Берлин.
Големият Сфинкс в Гиза
Сфинксът в Гиза е огромна статуя, която се намира край пирамидите в днешно Кайро. Той е символизирал фараона на Древен Египет като въплъщение на Бога на слънцето, затова гледа на изток. Сфинксът има човешка глава и тяло на лъв, която пази покоя на фараоните, погребани в пирамидите. Фигурата на Сфинкса датира от 2500 г. пр.н.е. Той е изобразен с човешко лице, широко около шест метра. Статуята е издялана от варовик. Според класическата египтология изображението е на Хефрен – син на Хеопс.
Това е една от най-емблематичните фигури, завещани от древните египтяни. Носът на Сфинкса е счупен, като най-разпространената теория хвърля вината върху Наполеон Бонапарт. Твърди се, че статуята е била обстрелвана по време на френското нашествие в Египет през 18 век. Тази теория, обаче, бързо е отхвърлена, след като се появяват стари рисунки на Сфинкса, правени около век преди раждането на императора. На тях ясно се вижда счупеният нос.
Теракотената армия
Тази археологическа находка e открита през 1974 година. Композицията бързо става сред главните забележителности на Китай. Представлява ансамбъл от статуи на 8101 воини. Всички те, заедно с каляските и конете, са изработени от теракота в реален размер. Височината на воините варира от 185 сантиметра до 209,77 см. Счита се, че Теракотената армия е изваяна около 240 пр.н.е. специално за мавзолея на император Цин Шъхуан.
За своята теракотена армия първият китайски император използвал огромни финансови и човешки ресурси. Всяка статуя е различна от другите, както по ръст, така дори и по размера на обувките. Творците, работещи в мавзолея наброявали над 700 хиляди души, а армията е правена в продължение на 40 години – чак до смъртта на Цин Шъхуан, когато гробницата му дори не е била завършена.
Нике от Самотраки
Нике е статуя на едноименната древногръцка богиня на победата. Открита е на гръцкия остров Самотраки. Предполага се, че между 3 и 2 век пр.н.е. тя е била поставена върху стръмна скала на острова, точно на входа на пристанището върху пиедестал с формата на корабен нос.
През 1863 г. много фрагменти от фигурата на Нике са намерени заровени из остров Самотраки от френския консул и любител археолог Шарл Шампоазо. Главата и ръцете ѝ обаче, така и не са открити. Статуята е стояла на носа на кораб и представяла слизащата от небето към флотата богиня. Изваяната от бял пароски мрамор фигура е висока над 3 метра. Преди да загуби ръцете си, Нике вероятно е свирила хвалебствен химн на тръба, както е показано на древни монети. Авторът, изпод чиито ръце се появила статуята на богинята, не е известен. Нике от Самотраки служи като вдъхновение на емблемата на луксозните автомобили „Ролс Ройс”.
Днес статуята се намира в Лувъра.
Дискохвъргачът на Мирон
Мирон е бил древногръцки скулптор от средата на 5 век пр.н.е. Работил е почти само с бронз и въпреки че създава няколко статуи на богове и герои, неговата слава идва предимно заради изображенията на атлети, с които прави революция в скулптурата, като въвежда по-голяма изразителност на позата.
Мирон обаче бил обект на огромни критики от своите съвременници, които го упреквали, че докато успешно пресъздава движението на телата в своите статуи, той не успявал да вдъхне емоции на лицата им. Така например всички мускули в тялото на Дискохвъргача са изпънати и показват напрежение, но в дисонанс с това, лицето му е спокойно и невъзмутимо.
Съществуват няколко копия на Дискохвъргачът, от които най-доброто е това в двореца Масимо в Рим. Копието в Британския музей е с глава, разположена неправилно.
Венера Милоска
Венера Милоска е името на едно от най-прочутите произведения на древногръцкото скулптурно изкуство. Открита е през 1820 г. сред руините на древния град Милос на едноименния остров в Бяло море.
Счита се, че изобразява древногръцката богиня на любовта и красотата Афродита. Статуята е от пароски мрамор и е висока e 203 см. Ръцете ѝ са отчупени и загубени, както и оригиналната плочата, служеща някога за постамент на скулптурата. Датирана е към 130 – 90 г. пр.н.е. и се счита, че е творение на Александър от Антиохия.
Понастоящем се намира в Лувъра в Париж.
Давид на Микеланджело
Давид е шедьовър на ренесансовата скулптура от Флоренция. Създаден от Микеланджело между 1501 и 1504 г. Фигурата е висока внушителните 5,17 м. Изработена е от мрамор. Пресъздава библейския герой Давид, който е сред най-често срещаните образи в изкуството в италианския град на изкуството.
Давид на Микеланджело се различава от други предхождащи го интерпретации на този библейски герой по това, че той не е изобразен с главата на убития Голиат, както е при статуите на Донатело и Верокио. Според повечето учени Давид е изобразен преди битката си с Голиат. Статуята се отличава с перфектно изваяната физика на героя.
Пиета̀
Пиета̀ е още един шедьовър, излязъл изпод ръцете на Микеланджело. Днес разположен в базиликата Свети Петър във Ватикана, където всяка година е обект на възхищение от милиони туристи. Скулптурната композиция била изработена по поръчка на френския кардинал Жан Билер, който бил представител в Рим. Тя трябвало да краси гробницата му, но през 18 век Пиета̀ е преместена на сегашното си местоположение. Това е единствената творба на Микеланджело, която е подписана от него.
Пиета̀ изобразява Дева Мария, оплакваща смъртта на Христос. Фигурната композиция показва божията майка, която държи в скута си тялото на починалия Исус преди неговото възкресение.
Мислителят
Огюст Роден е работил над Мислителят между 1880 г. и 1882 година. По първоначалния замисъл на твореца, скулптурата се наричала Поет и е била част от композицията "Вратите на ада" по мотиви на "Божествената комедия", като изобразява Данте. С течение на работата си Роден променя статуята, правейки я събирателен образ на твореца изобщо.
Бронзовата фигура е с височина 72 см. и е фино полирана и патинирана. През 1902 г. скулптурата е увеличена до 181 см. височина. Тази монументална версия е първото произведение на Роден на открито. Съществуват над 20 бронзови и гипсови копия в различни градове.
Оригиналът на скулптурата се намира в музея „Роден“ в Париж.
От Елада, през древните Египет и Рим, до днешен Ню Йорк - образци на скулптурата от хилядолетия красят храмове, паметници и обществени сгради.
Ето кои са произведенията на изкуството, които са издържали изпитанието на времето и са останали в историята на човечеството.
Венерата от Вилендорф
iStock
Открита е в палеолитното находище край село Вилендорф, Австрия. Смята се, че датира от периода между 24 хилядолетие пр.н.е. – 30 хилядолетие пр.н.е. Венерата представлява гола жена с хипертрофирани кръгли форми, за които смята, че символизират женското плодородие. Тя няма лице, което е характерна особеност за изкуството от палеолита.
Днес статуетката се съхранява в Природоисторическия музей във Виена.
Бюстът на Нефертити
Getty Images
Нефертити е била Великата кралска съпруга на египетския фараон Ехнатон. Смята се, че произведението е изработено през 1345 г. пр. н. е. от Тутмос, в чиято работилница е открит бюстът. Това е едно от най-често копираните произведения от Древен Египет.
Благодарение на него, Нефертити се превърна в една от най-известните жени на древния свят и икона на женската красота. Скулптурата е открита през 1912 година от немски археолози. Бюстът е с височина 48 сантиметра и тежи около 20 кг. Лицето е напълно симетрично и върху него почти няма увреждания, но липсва инкрустацията на лявото око. Зеницата на дясното око е изработена от кварц, боядисана с черна боя и закрепена с пчелен восък.
Днес бюстът на Нефертити може да бъде видян в музей в Берлин.
Големият Сфинкс в Гиза
Getty Images
Това е една от най-емблематичните фигури, завещани от древните египтяни. Носът на Сфинкса е счупен, като най-разпространената теория хвърля вината върху Наполеон Бонапарт. Твърди се, че статуята е била обстрелвана по време на френското нашествие в Египет през 18 век. Тази теория, обаче, бързо е отхвърлена, след като се появяват стари рисунки на Сфинкса, правени около век преди раждането на императора. На тях ясно се вижда счупеният нос.
Теракотената армия
Getty Images
За своята теракотена армия първият китайски император използвал огромни финансови и човешки ресурси. Всяка статуя е различна от другите, както по ръст, така дори и по размера на обувките. Творците, работещи в мавзолея наброявали над 700 хиляди души, а армията е правена в продължение на 40 години – чак до смъртта на Цин Шъхуан, когато гробницата му дори не е била завършена.
Нике от Самотраки
iStock
През 1863 г. много фрагменти от фигурата на Нике са намерени заровени из остров Самотраки от френския консул и любител археолог Шарл Шампоазо. Главата и ръцете ѝ обаче, така и не са открити. Статуята е стояла на носа на кораб и представяла слизащата от небето към флотата богиня. Изваяната от бял пароски мрамор фигура е висока над 3 метра. Преди да загуби ръцете си, Нике вероятно е свирила хвалебствен химн на тръба, както е показано на древни монети. Авторът, изпод чиито ръце се появила статуята на богинята, не е известен. Нике от Самотраки служи като вдъхновение на емблемата на луксозните автомобили „Ролс Ройс”.
Днес статуята се намира в Лувъра.
Дискохвъргачът на Мирон
iStock
Мирон обаче бил обект на огромни критики от своите съвременници, които го упреквали, че докато успешно пресъздава движението на телата в своите статуи, той не успявал да вдъхне емоции на лицата им. Така например всички мускули в тялото на Дискохвъргача са изпънати и показват напрежение, но в дисонанс с това, лицето му е спокойно и невъзмутимо.
Съществуват няколко копия на Дискохвъргачът, от които най-доброто е това в двореца Масимо в Рим. Копието в Британския музей е с глава, разположена неправилно.
Венера Милоска
Getty Images
Счита се, че изобразява древногръцката богиня на любовта и красотата Афродита. Статуята е от пароски мрамор и е висока e 203 см. Ръцете ѝ са отчупени и загубени, както и оригиналната плочата, служеща някога за постамент на скулптурата. Датирана е към 130 – 90 г. пр.н.е. и се счита, че е творение на Александър от Антиохия.
Понастоящем се намира в Лувъра в Париж.
Давид на Микеланджело
Getty Images
Давид на Микеланджело се различава от други предхождащи го интерпретации на този библейски герой по това, че той не е изобразен с главата на убития Голиат, както е при статуите на Донатело и Верокио. Според повечето учени Давид е изобразен преди битката си с Голиат. Статуята се отличава с перфектно изваяната физика на героя.
Пиета̀
iStock
Пиета̀ е още един шедьовър, излязъл изпод ръцете на Микеланджело. Днес разположен в базиликата Свети Петър във Ватикана, където всяка година е обект на възхищение от милиони туристи. Скулптурната композиция била изработена по поръчка на френския кардинал Жан Билер, който бил представител в Рим. Тя трябвало да краси гробницата му, но през 18 век Пиета̀ е преместена на сегашното си местоположение. Това е единствената творба на Микеланджело, която е подписана от него.
Пиета̀ изобразява Дева Мария, оплакваща смъртта на Христос. Фигурната композиция показва божията майка, която държи в скута си тялото на починалия Исус преди неговото възкресение.
Мислителят
Getty Images
Бронзовата фигура е с височина 72 см. и е фино полирана и патинирана. През 1902 г. скулптурата е увеличена до 181 см. височина. Тази монументална версия е първото произведение на Роден на открито. Съществуват над 20 бронзови и гипсови копия в различни градове.
Оригиналът на скулптурата се намира в музея „Роден“ в Париж.