Шест ресторанта се борят за вниманието на един турист по Черноморието
Шест ресторанта се борят за вниманието на един турист по Черноморието / снимка: Impact Press Group, архив
Шест ресторанта се борят за вниманието на един турист по Черноморието
43488
Шест ресторанта се борят за вниманието на един турист по Черноморието
  • Шест ресторанта се борят за вниманието на един турист по Черноморието

Какво се случва с огромните количества вкусотии, които остават неизядени в ресторантите по Черноморието? От какви продукти са направени те и зад привлекателния им вид не се ли крият нискокачествени съставки? Тези теми станаха изключително актуални, след като 40 чужди туристи - 39 деца и тяхната учителка се отровиха в хотел в Китен. И макар заразата да се оказа от нерегламентиран водоизточник, остана съмнението в качеството на хранителните продукти, предлагани в морските ни курорти. Случайност или практика са некачествените храни и напитки по Черноморието? Отговор на този въпрос от Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма:

България не е известна като дестинация, в която стават хранителни натравяния. Т.е. те стават много рядко. В момента по Черноморието има около 300 000 почиващи и виждаме, че заразяването на тези хора (бел.ред. 39-те деца и тяхната учителка) е станало от нерегламентиран воден източник, изключвам възможността да бъде направено. Явно става въпрос за локална неграмотност или некомпетентност. От неграмотност човек трудно може да се оправи, тъй като това не е някой терористичен акт, не е вражески акт. Не е и като в други страни, за които е известно, че по принцип миенето на храната с вода води до хранителни отравяния и не трябва да се ядат салати и други такива неща. За България това не важи и туристите трябва да са спокойни, тъй като ние нямаме значителни хранителни отравяния в историята на българския туризъм, включително и миналата година. Инциденти са се случвали, включително и този в Китен, който е неприятен, но като цяло той не може да повлияе на имиджа на дестинацията, тъй като България не е известна като други средиземноморски и други страни по Индийския океан, където флората и фауната е толкова различна, че европейците или трябва да не ходят, или да бъдат много внимателни, или да ползват някакви имунизации. България не е в такъв списък и от тази гледна точка туристите в България са много доволни от храната - и от количеството, и от качеството, и като цена.

Появиха се съмнения, че част от хотелите, особено малките семейни хотелчета купуват стоки, които са с изтекъл срок на годност или с изтичащ срок и ги предлагат на туристите. Възможно ли е това да е вярно, в нелегалния сектор например?

Възможни са такива неща. Няма кой да ги отрече или да ги потвърди. Един от проблемите по Черноморието е със снабдявавето. Т.е. няма достатъчно качествени фирми, които да доставят достатъчно висококачествена храна, за която мениджърите на ресторантите да са сигурни, че това е храната, която те търсят, за да предложат на своите туристи.

От храната изключително много зависи отношението на туристите и съответно това хотелите или ресторантите да бъдат пълни. Няма хотелиер или ресторантьор, които да са заинтересовани да предлагат нискокачествени храни или с изтекъл срок, защото те моментално ще си изгубят туристите.

В момента за всяко легло в хотелите има по шест стола в ресторантите, т.е. има изключително голяма конкуренция по отношение на привличане на туристи в ресторантите, които видимо са малко по-празни. Конкуренцията печели и пълни са онези ресторанти, които предлагат изключително добра кухня, висока култура на храненето и най-важното - храната да си струва парите. Има такива ресторанти, в които се чака на опашка. Не много, защото организацията е супер, но все пак има такива места.

Каква част от една ол-инклузив оферта се формира от цената, която плаща туристът?

Под 25% е от цената, която плаща туристът.

Всички знаем, че остава много храна, която е неконсумирана след предлагане. Какво се случва с тази храна?

Унищожава се. Общо взето храна, която е изписана за деня, извадена от кухнята, било сервирана или несервирана, но неконсумирана, като цяло се унищожава. По принцип това го прави всеки професионален готвач, няма компромис, защото наистина животът на всеки ресторантьор или хотелиер зависи от доброто отношение на туристите, той може да спечели туристите единствено с добро обслужване, високо качество на храната и предлагането и конкурентна цена. Това е съотношението цена - качество, при което туристът се чувства изключително доволен от това, което придобива като туристически продукт.

Т.е. искате да кажете, че се унищожават дори хлебчета или някакъв вид сирена, които са предложени, но туристите на са консумирали. Те са достатъчно трайни, така че да изкарат до следващия ден.

Абсолютно - всичко, което е извадено и е минало през въздух, защото въздухът окислява храна. Във въздуха, както знаете, има и много бактерии, замърсители и т.н. Това не само че не е редно, но това е и един от принципите в ресторантьорството - храна, която е извадена, независимо от много добрия й вид и това, че тя може да се консумира, като цяло е качествена, тази храна минава за унищожаване.

Какви са Вашите очаквания за летния сезон?

Летният сезон се очертава да бъде по параметъра брой туристи да бъде с 14% повече към момента. Потвърждават се заявките на туроператорите за леглова база и за допълнителни седалки в чартърните полети. Ние вече навлизаме в основния сезон и няма нищо, което да говори за това, че няма да бъдат изпълнени ангажиментите на туроператорите. От тази гледна точка ние ще имаме ръст по този параметър. Но като цяло впечатлението за празна леглова база и празни ресторанти остава, тъй като ние имаме свръхзастрояване. Ние като цяло имаме 33% заетост на легловата база, което означава много слаба заетост и износ на национален продукт, тъй като повечето хора получават много малка заплата и не могат да се възползват от всичко, което им предлага туристическият продукт. Съответно легловата база и съответно ресторантската база продължава да остава празна.