Плугчиева: Има видими резултати, но са по-малко, отколкото очаквах
Плугчиева: Има видими резултати, но са по-малко, отколкото очаквах / снимкa: Sofia Photo Agency

Какво става с европарите? Вицепремиерът Меглена Плугчиева в предаването "Седмицата" на Дарик.

Какво става?

Какво става? Има напредък, има и проблеми. И трябва да говорим конкретно за всяко нещо поотделно.

Хайде конкретно. ФАР - на 10 феврури Европейската комисия ще започне одитна мисия по казуса със стопираното финансиране за 323 милиона евро. Какво точно ще се проверява и ще ги имали тези пари или няма да ги има?

Да кажа, че месеците на 2008 година от юли до края на годината минаха под мотото "управление на кризисна ситуация". Трябваше едновременно да се правят контролни проверки, да се правят структурни, персонални и организационни промени и паралелно с това да се работи. И в крайна сметка има видими и ясни резултати, но те си признавам, че са по-малко, отколкото аз очаквах. Но конкретно на въпроса ви, за да не говорим общо. По програма ФАР. В понеделник, още от 9-и, пристига мисията, вие знаете, че аз онзи ден имах среща с генералния директор Майкъл Лий в Брюксел и това е договорката ни от месец декември с г-н Майкъл Лий за тази мисия, която започва от понеделник. Като тя има следната задача: в този период от време е направена пълна проверка на всички проекти по ФАР за периода до времето, когато делегацията е била в България, на Европейската комисия, разбирайте до юни 2007 година и за периода юни 2007 - юни 2008 година. Всички тези проекти в агенция ФАР на Министерството на регионалното развитие се проверени плюс тези, в Министерството на финансите. И има готовност от страна на нашия национален ръководител, плюс двете агенции да те са групирани в три групи проектите. Тези, които са без проблеми. Тези, които са абсолютно неспасяеми, с проблеми. И една трета група, където може да се спори.

Коя е най-голямата група? На неспасяемите, на спасяемите?

Не, слава богу, на спасяемите е най-голямата група и, разбира се, окончателната оценка за тези 323 милиона, за които говорите, ще се вземе в края на следващата седмица, когато мисията ще приключи, а трябва да припомня, че преди една седмица имахме изпратена една независима външна проверка пак от генерална дирекция "Разширяване", която направи и долу по места проверки. Така че тук до една седмица вече...

За да се ориентират слушателите ни, дайте примери за големи спасяеми проекти по ФАР и за какви пари става въпрос.

Така, точно такива са в инфраструктурния сектор. Това са проекти, пътни проекти, които...

Спасяеми?

Спасяеми, които в Министерството на регионалното развитие, от 10 проекта 5 са спасяеми, 5 са абсолютно неспасяеми. Разбира се, по ФАР има различни видове проекти. Има в инфраструктура. Има в правосъдие, има във вътрешен ред. Има в социалната сфера.

А вслушвате ли се или ще ви трудно сега да кажете спасяем, неспасяем, пък да знаят, кой път да не го чакат хората.

Нека да изчакаме окончателно да мине мисията, за да бъдат препотвърдени и от двете страни оценките, и ние ще изнесем тези данни на интернет страницата, за да е ясно.

А защо не бъдат спрени парите по спорни проекти от самите ръководители на...

Те са спрени.

България сама да се откаже, както стана с една техническа помощ. Или няма воля за това както предполага, къде четох, в "Медияпул" четох, че всъщност ръководителите по ФАР в двете министерства не искат те да поемат тази отговорност и сами да се откажат от пари.

Напротив, оценката на проекта ще покаже кои от лицата, които носят отговорност, трябва да бъдат пратени в прокуратурата, а друг е въпросът самият пътен проект да бъде завършен. Защото този пътен проект е нужен на България, на гражданите на България и не може да наказваме гражданите на България заради нарушенията на отделни лица. Така че трябва да разграничим нещата и съответно проекта, особено пътни проекти, които трябва да бъдат довършени, от които има нужда страната ни, трябва наистина да бъдат приключени, щом се налага, и с национални средства.

А като разделяне на парите по ФАР, фифти-фифти ли ще бъдат тези 323 милиона - спасяеми и неспасеми, или съотношението е друго.

Не, не, съотношението във всеки случай от това, което ми е докладвано, е добрите, безпроблемните проекти във всеки случай преобладават. Така че това е като доклад от българския национален ръководител, а съответно... затова казвам, нека да изчакаме още една седмица и тогава ще може съвсем конкретна да бъде информацията - колко броя проекти са наистина неспасяеми, на каква стойност.

А какво ги прави неспасеми?

Прави ги неспасеми нарушението на процедурите.

Къде са, има ли системна грешка например по ФАР правена или това са уникални хитрини, които се прилагат.

Това са при отделните проекти има различни нарушения - именно замисълът и след всичко, което направихме като промени в последните месеци на 2008 година, да гарантираме системите като такива работят по процедури правилно, без да бъдат засегнати системите, защото за нас това е важно в агенция ФАР да се опитаме да възстановим акредитацията на СFСU защото ние имаме още да управляваме...

Да го преведем.

Това е централното звено за управление на проекти по ФАР в Министерството на финансите, което все още управлява средства по инструмента "Шенген". И съответно има и други още ангажименти за управление на проекти и затова е важно при мисията, която идва, ние да докажем, че системите, след всичко, което сме направили, наистина са гарантирани и работят. Това е едната задача, а другата е свързана с конкретната оценка на проектите.

ИСПА?

ИСПА.

Там, вярно ли е заглавието на "Дневник" - "Няма закон за конфликт на интереси, няма и европари".

Не е докрай вярно.

Условие ли е законът за конфликт на интереси да дойдат европарите по ИСПА, както впрочем беше цитиран и комисарят по регионалната политика Данута Хюбнер.

Данута Хюбнер. Значи, нека наистина да я цитираме г-жа Хюбнер точно. Тя направи следната оценка за всичко, което е изпълнено по ИСПА през последните месеци. Тя казва "аз изразявам предпазлив оптимизъм". И каза, че всичко което е направено по трансформацията на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", създаването новата национална агенция "Пътна инфраструктура", всички промени, които са направени там, дават наистина основание за сериозен оптимизъм. Това, което тя очаква още, е наистина да има подписани декларации за липса на конфликт на интереси. И за да има гаранции, че всички, които сега работят в Национална агенция "Пътна инфраструктура" и ръководните ключови фигури долу по места на същата тази агенция съответно декларират, че не са в конфликт на интереси.

Ама това няма как да стане с новия срок. Тези декларации няма да бъдат подписани защото депутатите удължиха срока.

Така, значи, аз вчера съм имала срещи с надзорния съвет, с председателя на надзорния съвет на агенцията и с г-н Янков. Такива декларации още следващата седмица от всички ключови фигури в агенцията ще бъдат представени и аз имам ангажимента да пратя копия от тях...

В национална агенция "Пътна инфраструктура".

"Пътна инфраструктура" и аз имам ангажимента да ги пратя на г-жа Данута Хюбнер и в генерална дирекция...

Ама тя техните ли декларации чака или иска да разбере в цялата българска власт кой с кого се е свързал.

Коректен е въпросът, тъй като ме питате за ИСПА, аз конкретно отговорих за ИСПА. Това е свързано с ИСПА. И на тази база очакваме г-жа Хюбнер да се произнесе по ИСПА в началото на март. А що касае закона за конфликт на интереси, трябва да призная, че при всички срещи с всички комисари, аз се срещнах с всички, съответно това беше първият въпрос, който ми беше поставен и трябваше да дам обяснение защо се стига до удължаване сега на срока за преработка на закона. Смятам, че изчерпателно обясних наистина, че има такива заложени текстове, които не са приложими и блокират цялата ни страна и особено засягат кметовете и т.н., и те трябва наистина да бъдат преработени. Но от нас се очаква този закон наистина час по-скоро да бъде съответно тези членове да бъдат преработени и той част по-скоро да влезе в действие. Защото това е гаранция за Европейската комисия, че наистина България сериозно и отговорно се заема с борбата с корупцията.

Некадърност или злонамереност има в решението на парламента според вас да приеме такъв закон за конфликта на интереси, че той да не работи.

Надали аз имам право да правя оценки за работата на парламента. Във всеки случай факт е, че това е един фалстарт, че това е политически лош сигнал и съответно трябва час по-скоро да коригираме това поведение, защото... вижте, сравнявам нацията като един човек. Когато един човек е направил преди това някакви грешки и има подозрения към него, значи той трябва да се старае да бъде много по-самовзикателен към себе си и самодисциплиниран, за да не трупа нови грешки.

Иван Костов предлага да бъдат възстановени сроковете. В това има впрочем някаква здрава логика. Знаете ли, аз си спомням историята с БиБиСи, дето била записала незаконно как Иван Славков иска подкупи за олимпийските игри. В законите има някакъв здрав смисъл, дори когато пише в един закон, че не може да записваш незаконно, това очевидно, че няма да се отнася за огромен обществен интерес, когато една световна обществена телевизия прави репортаж за подкупни хора. Не можеше ли и този закон за конфликт на интереси да бъде тълкуван в здравия му смисъл и всички тези депутати, кметове, общински съветници да декларират конфликта си на интереси, без да се влиза в такива детайли, които да го блокират.

Господин Вълчев, нали разбирате, че и да водим този разговор сега защо и какво е трябвало, няма, няма за съжаление голяма стойност. Единственото, което има стойност, е час по-скоро и аз се надявам, че парламентът съответно гледа достатъчно отговорно на този въпрос и сериозно и ще бъдат съкратени сроковете, които сам парламентът си е дал, за да бъдат направени съответните корекции и да има работещи текстове за приложим един сериозен закон за недопускане конфликт на интереси.

Вие обаче не сте чели, защото бяхте и в Брюксел тук публикациите, които разказват как не само няма да бъдат съкратени. Те ще бъдат удължени тия срокове поради физическата липса на хора, които са съгласни да влязат в нужните комисии, които да работят по този законопроект.

Не ми се иска да вярвам, че е воден такъв дебат тук в тези дни, докато бях в Брюксел.

Той не е официален, разбира се.

Да.

Така пишат колегите по медиите.

Защото това звучи като самоубийство за България. Това във всеки случай трябва да подчертае, че този закон има ключово значение в момента и наистина се поставя като допълнително условие за т.нар. и очаквана положителна оценка на съответствие на оперативните програми. Така че, ако нямаме задействан и добре работещ закон за недопускане конфликт на интереси, трябва да сме наясно, че ние няма да получим независимо какво друго ще направим, всичко друго, което ще изпълним като ангажименти по оперативните програми, ние няма да получим положителна оценка на съответствие, което означава, че това темпо, с което работим сега, ще ни доведе в един хубав момент, че няма да можем да разплащаме по оперативните програми. Така че аз смятам, че така ясно формулиран, ангажиментът към България остава единствено да бъде изпълнен.

Тоест да ви разбирам ли, че вие сте готова да подкрепите, независимо че идва от средите на опозицията, предложение дори за възстановяване на сроковете?

Няма значение от кого идва предложението. Аз застъпвам позицията, която е в интереса на България. И нещата са простичко формулирани - този закон е ангажимент на България. Този закон час по-скоро трябва да влезе в действие.

Той е условие за парите.

Той е условие за продължаване на работата по оперативните програми, за усвояване на средствата по еврофондовете.

Е, то сега всъщност какво излиза? Тия политици, дето гласуваха удължаването на срока за конфликта, очевидно една част от тях се притесняват, че имат някакви конфликти на интереси, а много искат да вземат едни пари чрез тия, с които са в конфликт на интереси. От друга страна, за да вземат парите, трябва да приемат закона за конфликта на интереси и да се подпишат. И те горките сега влизат в един цайтнот до изборите как хем да вземат парите, които ще дойдат, ако има закон за конфликт на интереси, хем да няма закон за конфликт на интереси, за да могат да ги вземат.

Значи, знаете, че няма и вълкът сит и агнето цяло. И трябва да е ясно, че трябва да се престане с всякакви хитрини, с всякакъв опит за надлъгване, че трябва да се научим сериозно и отговорно да се държим като нация и като държава. Има ясно формулирани ангажименти. Ние искахме искахме да станем страна членка. Ние имаме нужда от тези средства. Има определени ясни, формулирани, задължителни условия, които ние трябва да изпълняваме, и точка.

Има ли конфликт на интереси между министъра на земеделието и Мартин Банов, който е посочен от него като ръководител на САПАРД?

Господин Вълчев, вие ми задавате въпроси, на които нито мога да отговоря, нито е в моите задължения да отговоря, но това става с деклариране, с деклариране от страна на съответното лице дали е в конфликт на интереси или не.

Ще даде ли Брюксел парите по САПАРД ако бивш съдружник на министъра на земеделието стане ръководител на САПАРД?

Разбирам, това беше увод, за да минем към темата... е въведение към темата САПАРД. Казвам веднага - аз имах среща с комисаря господа Фишер Боел и нещата са също ясни. Госпожа Фишер Боел е сериозно разтревожена и разочарована от последното напрежение и лошо развитие в програма САПАРД като скандали, като нестабилност, като промени на по-ниското ниво под титуляря и очаква от мен и съответно от министъра на земеделието този въпрос час по-скоро да се приключи и да има сигурен и постоянен партньор Като за сетен път беше обърнато внимание, че трябва да е ясно, че трябва назначенията да стават, както във всички европейски страни, на това експертно ниво заместници, това да бъде на принципа на конкурс, на принципа на професионализъм, на принципа на липса на конфликт на интереси.

Тоест проблемът тук е, че няма конкурс, на първо място.

Да. И второ, няма декларация за липса на конфликт на интереси. И трето, това беше поставено многократно като въпрос и от Генерална дирекция "Земеделие", и от Генерална дирекция ОЛАФ, че в Държавен фонд "Земеделие" не може да се даде ясен отговор защо има толкова заместници, които в момента... и въпреки всичко имат тази нестабилност в работата на агенцията.

Добре, като ви питат защо има толкова заместници, какво обяснявате? Просто вас човек да ви ожали. Отивате и се виждате и казват - обяснете. И вие представяте България и трябва някакъв логичен отговор да има.

Така. Тъй като аз този въпрос съм го коментирала многократно, и не бих искала сега чрез вас или чрез "Дарик" радио да комуникирам с министъра на земеделието. В понеделник... аз имах среща вчера с ръководството на фонд "Земеделие".

Ще ви цитирам, че сте обещали да коментирате какво ще поискате от Цветанов след разговора си с него в петък. Значи, ето това е идеален момент сега да го коментирате.

За съжаление, тъй като министър Цветанов се оказа, че вчера е в чужбина, имах среща само с ръководството, с госпожа Ализан Яхова и с националния ръководител, а в понеделник ще бъде срещата с министър Цветанов. Но там трябва да имаме ясно и категорично решение в следващата седмица, ако искаме да приключим всичко, което сме свършили по програма САПАРД в последните месеци, а то никак не е малко, и то беше в голямо степен уважено с удължаване на срока на програмата и е по-важно. Вместо да се губи енергията в ето такива разправии, трябва да се съсредоточат усилията на екипа на агенцията, за да може час по-скоро да се правят и по най-бързия начин оценките на проектите на хората и да се осигури разплащането на проектите. Защото хората в тази криза финансова и, така, по-рестрективния режим, който въведоха банките, те са застрашени. Така че от тези за съжаление лоши кадрови, така, решения или съответно напрежения, скандали, всичко това се отразява. На първо място губят българските граждани.

Тоест там решението според вас е конкурс за това кой ще ръководи САПАРД...

Да.

...и намаляване на безбройните заместници на Фонд "Земеделие".

Да, да.

Това е персоналното решение.

Да, кратко и ясно и това е не само мое мнение, това е мнението и очакването първо на еврокомисията и се очаква стабилност. Пак повтарям - стабилност на системите. Непрекъснатите смени на хора, това създава напрежение, това се отразява лошо на работата, това води до сътресения и отделно буди подозрение в комисията. Хората работят с години с едни и същи личности. Изграждат се отношения на доверие, за да има гаранции в работата. И ние трябва да се научим че трябва да работим систематично, последователно и с постоянни хора. А не може непрекъснато на 2 месеца, на 5 месеца да се сменят кадрите, особено долу на експертно ниво.

Стигаме до оперативните програми, по които България очаква около 12 милиарда евро до 2013 година. Едното условие спешно е закон за конфликт на интереси, който да действа. Друго условие са персонални назначения, които да бъдат експертни и да не зависят от избори.

Да, това е принципното условие.

До какво ниво, до какво ниво? Например шефът на фонд "Земеделие" политическо назначение ли е или трябва да бъде експертно назначение? Ръководителите на тези звена, които управляват европарите по ФАР, по ИСПА, които после ще се занимават с управлението и на оперативните програми, политически назначения или експертни трябва да бъдат според Брюксел?

Вижте, значи има съответно ниво, което е политическо, както във всички страни, и оттам надолу в Закона за държавния служител е формулирано кои са държавни служители и кои се ползват със защитата на този закон. Има все още няколко структури, които са извън този закон, извън действието и извън обхвата на този закон. Препоръката на Брюксел е, че тези структури ключови също би трябвало да станат...

Говорим за кои структури?

Значи това е Агенция "Пътища", това е Фонд "Земеделие". Има такива, които са извън действието на закона.

И работещите в тях трябва да станат държавни служители, за да не може всяко следващо правителство да си ги сменя?

Това е препоръката на Европейската комисия.

Но човек би си помислил, че в това е в изгода на сегашните управляващи, да го направят час по-скоро и интересно защо не го правят? Защото може да си предположи човек пък, че сега тези, които са назначени по тези структури, са хора на тези, дето сега управляват. И всъщност тези, които сега управляват, могат да ги бетонират за години напред, независимо дали ще дойде после Бойко Борисов, Иван Костов или Волен Сидеров.

Така, да. Може да се развие темата...

Тогава се чуди човек, защо не ви помагат?

Така. Значи, те не на мен трябва да помогнат, а трябва да помогнат на България. Значи, това е единият въпрос. Това, което, да ви върна на оперативните програми, г-н Вълчев, и да кажа, че нека... защото ние говорим само и за проблемите, и както виждате, съвсем открито ги споделям. По оперативните програми нека да кажем, че в момента има и много голям напредък, защото сме стигнали сключване на договори на една стойност 2 милиарда и 600 милиона. Преди няколко месеца с вас коментирахме тук едни скромни 90 милиона лева. Така, че това трябва също да бъде подчертано, да бъде казано на висок глас, защото това е резултат на усилията точно на тази администрация и на волята, на политическата воля на министрите и по-добрата комуникация и взаимодействие. Във всеки случай нещата могат да бъдат и трябва да бъдат много по-добри. В момента това, което правим за оперативните програми, аз бях поела срока до 10 февруари, е прецизиране, и оптимизиране на сегашния модел на управление на еврофондовете с цел опростяване. Опростяване например на процедурите и изискуемите документи, които се искат от бенефициентите, от общините основно, да се намали броят им на тези документи. Второ, в оценителните комисии да има присъствие на външни експерти, за да има гарантирана прозрачност и обективност при оценките, да няма опити за злоупотреба, дискриминация и т.н.

Това трябва да стане с промяна в закон?

Това трябва да стане с промяна на, така, познатото 121 постановление, което сега, в...

Тоест Министерският съвет трябва да запише задължително, че всяка комисия, която оценява проект за европари, ще има външни хора?

Точно така, едно от нещата.

Външни, неправителствени организации, експерти.

Те са много промените, които предлагаме. Те са консултирани на една много широка база. Разпратени са сега и на членовете на обществения съвет, който е към мен. Разпратени са на Сдружението на общините, на бизнеса, за да могат те също да се произнесат, да дадат своите предложения, за да може максимално най-добрият механизъм на работа на сегашния модел да се направи и да продължи. Значи, ние не променяме модела такъв, какъвто е в момента и е акредитиран от Брюксел, в смисъл 7 управляващи органа, 7 оперативни програми, аграрният сектор отделно и т.н. Него не го пипаме като основен модел. Но процедурите, които работят, тях се мъчим да опростим, да ги направим по-прозрачни и да засилим контролния механизъм, за да е гарантирано, че всичко, което сега се сключва като договори, след 10 месеца няма да гърмят нови проекти и няма ОЛАФ да каже...

Кога ще стане това опростяване, за което говорите?

Затова казвам, че тези промени в момента, са направени, подготвени, получаваме, дали сме срок до понеделник вечерта на нашите икономически и социални партньори...

Тоест правителството в четвъртък трябва да приеме промени в, кое казахте, 121-во постановление на Министерския съвет.

121-во постановление. Да.

И влизат външни хора във всяка комисия.

Не само, това е едно от нeщата, които променяме. Те са пакет от различни мерки, които са насочени в тези направления, както казах, повече улеснения за хората, които кандидатстват, повече прозрачност и гарантиране на контролните механизми. Това е с широко обсъждане с икономическите, социалните партньори и с общините.

Ще се увеличат и авансовите плащания предвидени по оперативните програми, и сега тук лошият начин на задаване на въпроса може да бъде, понеже идват изборите, сега авансовите плащания да се увеличат.

Напротив, ето винаги се търси нещо с лошо, нещо с умисъл, че се прави. Как не може един път да се повярва, че с добро се прави. Защото всички се намираме, г-н Вълчев...

Ще го разберете заради наследството, което вие самата наследихте, затова така, човек е склонен да си помисли винаги.

Нека да се опитаме с малко... да, ама не може само с предубеждение. Ние се намираме в условия на криза и е съвсем логично правителството да прави всичко възможно, за да подпомогне хората и бенефициентите, всички, които кандидатстват по тези програми. Брюксел също ни е разрешил, първо, основната сума, която ни се дава като цяла сума за авансови плащания, се увеличава с 2 процента.

От 2 на 4 процента.

Точно така, което значи 267 милиона евро. Второ, по самите проекти авансовите плащания, които в момента са 20 процента, искаме да ги увеличим на 25 или 30 процента и в четвъртък правителството ще се произнесе, на 12 февруари. Което дава също допълнителна възможност...

А досега са до 20 процента?

До 20 процента.

Вие искате да ги вдигнете до 30?

До 30 да ги вдигнем, така. Ами, Унгария е вдигнала до 40. Другите страни са вдигнали също - до 25, до 30. Нормално, надявам се, че те не водят такъв разговор избори или без избори...

Вижте как изглежда и нашият разговор. Значи, като стигаме тези, дето управляват парите, да декларират конфликта си на интереси и да има там правила, по които да го правят, там нещата се отлагат за след изборите. Така изглежда. Като трябва да се раздадат обаче парите авансово, там се действа бързо. Това не прави впечатление, включително в Брюксел. Да вземем парите бързо. Постановлението ще го оправим бързо.

Може, може и така да се интерпретират нещата, но аз се опитвам да покажа каква логика ни е водила. От една страна, да дадем на хората възможност за прости, лесни процедури. От друга страна, да им помогнем в старта на проектите, подготовка и изпълнение на проектите, когато имат нужда от финансиране, така нареченото мостово финансиране. Затова виждате с абсолютен натиск форсирахме нещата по задействане на фонда ФЛАГ, който е изключително важен за общините.

Който ще подпомага писането на проектите?

Не, който ще помага финансирането на общините, за да стартират проектите.

За да пишат проекти. Така.

Второ, Европейската инвестиционна банка имаме заем от 700 милиона и съответно тези 700 милиона са също... са осигурени, за да могат да се подпомогнат отново главно общините. И сега на Министерството на финансите съм им възложила да разработят точния механизъм как могат да се ползват тези средства. Трето, има съответно направени разчети какво е националното съфинансиране, което от бюджета можем да дадем, за да се подпомогнат пак общините, пак публичният сектор при проектите в сферата на околната среда, главно водният сектор и отпадъци, за да могат те там да ускорят нещата. Защото тези проекти изискват време за подготовка, време за изпълнение. Те не могат да се сравнят с проектите в Конкурентоспособност или Човешки ресурси. Тук те изискват много повече време, а и самото изпълнение, строителни фази и т.н. също изисква време. Така че са направени пакет от мерки от правителството. Освен това да припомня, че под патронажа на премиера направихме в началото на декември специална конференция срещу кризата. В която поканихме икономически и социални партньори, чужди инвеститори. Всички предложения бяха анализирани и са в няколко направления - във финансова сфера, икономическа и социална. И сега, на 26 февруари, ако не греша, във всеки случай до края на този месец, предстои да се проведе втората част на тази конференция, на която правителството да покаже всичко, което е анализирало, като пакет от мерки срещу кризата, реално как стартира да се изпълнява. Да ви припомня, че премиерът пое ангажимента и се изпълнява този пакет от 5 милиарда и 600 милиона допълнително, специално за 2009 г. средства за капиталови разходи, и всяко едно министерство е предложило, и е разгледан проект по проект, поименният списък на тези проекти по сектори, за да могат те да стартират сега, а не в края на лятото или края на годината, както обикновено става. И молбата ми е да не го свързвате с изборите, а да го свържете с добрата воля на правителството да противодейства на кризата.

С какви пари трябва да се дострои магистрала "Тракия" според вас?

Вижте, аз вчера имах среща, както ви казах, с г-н Янков, с г-н Иван Атанасов, а и беше при мен и немският експерт г-н Щоле. И трябва да ви кажа, че предложението, което се оформя, за да стартира, да се използват... проектът "Тракия" да бъде включен към оперативната програма Транспорт... че също звучи с аргументите много добре. Във всеки случай вие знаете за несполучливите процедури, които са били досега. Този проект не беше част от оперативните програми. Значи, в момента аз съм им дала срок да подготвят експертно плюсовете и минусите, но това трябва да стане спешно, на възможностите, когато "Тракия" да се финансира от оперативната програма, което се оказва, че явно има такава възможност, и да стартира час по-скоро. Или другият въпрос е, да се стартира нова процедура, така, както има...

Обществена поръчка с бюджетни пари на България?

Да. Но тук е въпросът, доколко бюджетни средства могат да бъдат отделени при новата ситуация. Имаме нова за съжаление по-неблагоприятна финансова ситуация за националния бюджет и не можем да си позволим всичко да натоварваме върху националния бюджет. А по оперативната програма има такава възможност. И затова тази седмица те трябва да дадат своите предложения за единия и другия вариант. Естествено, че трябва да се говори с министъра на финансите и съответно по най-бързия начин да се стартира. Този проект отдавна е трябвало да започне.

От министъра на регионалното развитие, ако се тръгне с модела европари, това ще забави още "Тракия".

Аз имах същите притеснения, но разговорите, които са водени с Европейската комисия, дават надежда да не се, да няма забавяне на старта на проекта, а съответно консултациите с еврокомисията обнадеждават, че този проект без дълга процедура може да стартира, което, при положение че това се препотвърди в близките дни, естествено, че ще търсим това решение - хем бързо, хем със средства от оперативната програма.

Условие ли е на Брюксел, за да отпуска пари за българските пътища било по предприсъединителните, било по оперативните програми, отмяна на всички договори на Батко с Братко, пак ползвам заглавие от "Дневник". Има ли такова условие?

Вижте, европейската... пак се връщаме на темата, изчистване, саниране на всичките ни системи и гарантиране, че няма свързани лица, че няма изтичане на европейски средства в джобовете на едно или друго лице или в тъмни канали, цитирам буквално. Затова всички тези лица, които са отстранени административно, за които обаче има съответно съмнения за, не само за нарушения, но и за престъпления, и които са предадени на прокуратурата, се очаква и реакцията от съответно нашата правораздавателна система. Най-общо така трябва да формулирам нещата.

Тоест отговаряте по дипломатичен начин, че да, условие е.

Че е очакване дали... може да бъде формулирано като условие, като очакване, защото разберете, че ние носим един много тежък черен етикет на страна с повече корупция, с повече нарушения, с повече злоупотреби и ние трябва да изчистим това име на страната ни. То се изчиства с факти и с резултати. И с работа.

След около два месеца България ще влезе в предизборна кампания. Вие взехте ли за вас решение какво ще правите през следващите месеци, дали самата вие ще се включите в такава кампания било за евродепутат, било за народен представител в България или ще жертвате политическата си кариера в името на това през тия месеци България да има изцяло отдаден на темата за европарите вицепремиер?

Значи, аз първо, че не съм имала време и не съм... има прекалено време, много време, смятам, до изборите. Второ, това е въпрос, който аз трябва да обсъдя с министър-председателя. Но това, което аз мога да кажа - че смятам, че работата, която може да се свърши в тези месеци в полза на страната, за да не спира управлението на средствата и да може максимално да се приемат нови проекти, не смятам, че това е жертва или саможертва от моя страна, а, напротив, смятам, че това е най-доброто, което аз бих могла да свърша, и смятам, че това е най-добрата кампания, която може всички политически партии да свършат. Колкото по-малко, ми се струва, така, класическа предизборна кампания и колкото повече работа се свърши, толкова по-добре. И смятам, че от делата няма по-добра кампания и по-добри доказателства за хората в полза на една или на друга партия.

Стигнахте ли границата на отчаянието? Знаете ли, тая седмица от някои от изявленията ви за пръв път улавям, че гневът ви, който преобладаваше през последните месеци, май стига граница на отчаяние. Казвате "очаквах, че ще се оправим по-добре за това време".

Вижте, аз виждам, че има няколко въпроса, по които ултимативно трябва вече да бъдат поставени нещата, и има само или - или, или се свършват, или не се свършват.

Я да ги изброим ултиматумите тогава за финал.

И съответно другият въпрос, който трябва да коментирам, е, че аз нямам инструментариума, значи, аз не искам да изпадам в ролята на, както вие казвате, човекът, който...

Човекът, който иска власт.

Не, не, първо, който само препоръчва и стои и гледа как това, което е препоръчано, не се изпълнява. А в същото време аз, като отида в Брюксел, всеки казва...

Се червите вие, това е идеален модел за България.

...вие отговаряте за това, госпожо Плугчиева, а се оказва, че аз отговарям...

Вие ще отговаряте.

... аз отговарям, но не мога да променя нещата, защото не разполагам с този инструментариум. И казвам веднага, че тази тема с административния капацитет и с промените на хора... аз съответно ще поискам всички управляващи органи, техните назначения и уволнения да бъдат задължително съгласувани и с мен, защото иначе аз не мога да нося отговорност за нещо, за което нямам право да...

Тоест всички, които боравят с евро пари, ще го правят след подпис на вицепремиера, който отговаря за това.

Съгласувано с вицепремиера. Тук става дума за институцията, тук не става дума за лицето Плугчиева.

Това е единият, да го наречем, ултиматум. Другият - конфликтът на интереси в какъв срок го поставяте като...

Вижте, аз на парламента не мога да поставям ултиматуми. Нещата тук опират до политическа отговорност и зрялост, и аз затова казах, че очаквам наистина след този горещ дебат и след всичко, което от Брюксел прозвуча достатъчно ясно, в следващите седмици наистина да има решение по този закон и този закон да влезе в действие. И не бих искала да използвам медиите, за да водя аз разговора с когото и да било. Нито към министрите, нито към парламента, а съответно това се прави и е мое задължение да го направя в съответната работна обстановка. Но едно е ясно - че нещата са формулирани, очакванията са ясни, то е в наш интерес и че не бива... трябва едно да разберем - че ние непрекъснато правим нещо, заради... казваме "правим го заради Брюксел". Трябва да е ясно, че това го правим заради нас самите и че ние променяме по този начин нас самите, начина ни на мислене и го правим в полза на гражданите.

Добре, за конфликта на интереси ние само не уточнихме докога очаквате решението за втория, за вашия подпис като условие за назначаване на хора, работещи с европари?

Значи, това е съответно, всичко се очертава в тази седмица, която предстои.

Това част ли е от постановление 121 или ще бъде... по друг акт ще бъде решено?

Не, то е отделен акт. Значи, когато нещата са простички, господин Вълчев, когато се дават отговорности на един човек, трябва да му се дадат и възможности да ги изпълнява.

Тоест вие казвате ли сега, че ако не го получите това, което звучи абсолютно логично и е нормално да бъдете подкрепена в обществен план, ако не го получите, вие се махате?

Значи, ако аз не мога да изпълня съответните ангажименти, да, трябва да помисля върху този въпрос дали не трябва да се оттегля.

Това наистина звучи като ултиматум.

Не, не, не, не искам да звучи като ултиматум, не искам да звучи като някакъв вид заплаха. Напротив.

Но всичко си има граници, нали така?

След като носи съответните отговорности, трябва да може и да ги изпълнява. Значи, говорим за реална управленска практика. И вижте, тъй като имаше съответно един период, в който нещата наистина бяха на пожар, сега сме в период, в който, ето, работим и се мъчим да прецизираме и да оптимизираме системите и процедурите, и правилата. И тук става дума точно за това. И не става дума, пак казвам... разделям нещата от личността, говорим за институцията, която носи отговорности. Значи, тя трябва да може да разполага и с инструментариума, и това е... вие знаете, че тази, в това отношение има политическата воля, декларирана от тримата лидери на партиите. И това е препоръката на еврокомисията и това беше препоръката и на европарламента. Така че в момента, без да правим сензации, просто изпълняваме с тези промени, за които тук говорим, изпълняваме именно тази препоръка - и на еврокомисията, и на европарламента, и смятам, че ще дореализираме волята на тримата политически лидери. Пак казвам - не правете сензацията от това. Важното е да свършим максимума работа и да престанем да се опитваме хем да не си изпълним ангажиментите, но хем да получим някакви пари. Няма да стане.

И хем друг да е виновен.

И хем друг да е виновен. Няма да стане.

В случая се очертаваше вие да сте удобният виновен.

Е, не, не смятам и нямам намерение да бъда, така, мишена на упреците и на, така, на Европейския съюз или на обществото... Просто смятам наистина с ясно разграничените пълномощия и инструментариум да мога да декларирам и ясно изпълнение на ангажиментите.