Плевнелиев: Магистрала Тракия се строи наистина усилено
Плевнелиев: Магистрала Тракия се строи наистина усилено / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Плевнелиев: Магистрала "Тракия" се строи наистина усилено
41964
Плевнелиев: Магистрала "Тракия" се строи наистина усилено
  • Плевнелиев: Магистрала "Тракия" се строи наистина усилено

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев събеседник в „Седмицата” на Дарик:

Едва ли, един въпрос пред скоби, той обикновено се задава накрая, за вашите бъдещи творчески планове, но за да го приключим от самото начало - има ли магистрала, която да ви отведе в президентството?

Ами... не. Аз буквално съм захапал темата с трите магистрали. На път съм да ги направя...

А четвърта...

...и това ме мотивира страшно много...

...към президентството при 42% рейтинг, Кристалина - 52, но... Не, вие сте 45, Бойко Борисов с 42. И ако разсъждаваме логично, управляващата партия да извади най-силната си фигура според обществено одобрение, Кристалина Георгиева не може поради евентуални конституционни тълкувания дали има право да се кандидатира като не живяла в България през последните пет години, Бойко Борисов вече е с падащ рейтинг - 42%, излиза, че Плевнелиев е логичният кандидат за президент. Вие искате ли да станете президент?

Аз благодаря на всички хора, които подкрепят усилията на министерството, а го виждам и като подкрепа на усилията на правителството, защото този висок рейтинг означава това - подкрепа за това, което правим. Вие говорите за магистрала към президентството, говори се за кмет, говори се за министър-председател, изобщо се стреля в различни посоки. Това, което аз мога категорично да кажа, че не е имало такива разговори, че аз съм фокусиран, имам ясната цел. Екипът върви, даваме всичко от себе си. Така че към момента единственото, което мога да кажа е...

Искал ли сте някога да станете президент?

...че аз имам много ясна задача, която се надявам да изпълня до край.

Искате ли, не сега, искате ли да станете? Значи, познавам много хора, на които като им зададеш този въпрос те не намират работата на президента за хубава работа и не искат да стават. Аз затова ви питам. Искате или не искате?

Моят отговор е много елементарен - не съм мислим на тази тема, не съм разговарял на тази тема, нямал съм време изобщо да вляза в детайлите на това, което и вие в момента ме питате. Аз съм човек, който обича да дава ясни отговори и затова казвам - към момента има ясен фокус и ясна задача. Не знам...

Т.е. спестяваме въпросите и за премиера, и за кмета.

Абсолютно по същия начин. Цялата тази тема на мен ми е външна, към момента абсолютно чужда, не съм по никакъв начин навлизал в нея, за да мога да ви дам конкретен отговор. Но знам, че това, което правя, има голям смисъл и съм абсолютно убеден, че до 2013 г. това, което сме обещали, ще го свършим.

Да тръгваме тогава по другите магистрали, не към президентството.

Добре.

Първо „Люлин”. Сега, съзнавам, че има нещо не съвсем справедливо в това, което се изписа и изговори, и въпросите, които сега и аз ще задавам за магистрала „Люлин”, защото в края на краищата най-важен е фактът, че беше направена и че има такава магистрала, но някак си това вече се прие като даденост много лесно и никой не се занимава с положителната новина...

Бързо се свиква с хубавото.

...така че да започваме с въпросите за несвършеното. Днес е датата, която беше дал премиерът, да бъдат отстранени проблемите на всички селища около магистрала „Люлин” заради нейното строителство. Отстранени ли са?

Точно така. Над 95% са отстранени. Имаме комисия, която заседава всяка седмица, която прави пълна проверка на всичко, което е поето като ангажимент от всички страни, които са в този процес. Остават едни малки пет процента, които в следващите дни ще бъдат...

Кои са те?

...изчистени.

Кое не е свършено още около магистралата?

Все още има да се плащат някои обезщетения на хора, но бъдете сигурни, че тук единствено всичко зависи от тези хора, които трябва да си съберат документите, трябва да ги предоставят на съответната компетентна служба в пътната агенция, оттам, за да може турският консорциум да ги изплати. И, разбира се, има още малко техническо изпълнение по тази и онази, нали, пътен участък. Но на 95% всичко е изпълнено.

Понеже имаше кметове, които протестираха, че табелите на селата им са бутнати, пътищата са разбити, нали, целият диапазон, всичко това е оправено. Щетите били за 2 млн. лева.

Всичко, което...

...бил сметнал кметът на Голямо Бучино.

Всичко, което е написано в споразумението, а всичките тези кметове са част от споразумението, от хората, които са участвали в неговата подготовка и подписване, ще бъде изпълнено. Остават 5%, така че ние сме към един успешен финал.

Втора основна критика. Тя се обобщава много хубаво от заглавието в „Пари” - „Магистрала „Люлин” премества задръстването. Общо взето, нямаше ли вариант, докато България прави магистрала „Люлин”, успоредно с това да мисли малко по-далеч, както правят на запад, откъде влизаш в една магистрала и къде слизаш от нея, а не да тръгва от нищото и да свършва в нищото? Проблемът със София е доста сериозен в „Люлин”, нали?

Магистралата тръгваше от нищото и свършваше в един хълм точно преди три години. Сега ние имаме една готова магистрала от началото до края, която изпълнява своята функция. По нея се движат 14 000 коли на ден и вместо за час стигат до 10 минути до София. Между другото много бързо забравяме жестоката трагедия и драма във Владая, която продължаваше години наред, и в Княжево - колко камиони влизаха в дворовете, в къщите на хората, всеки втори ден там имаше пътно-транспортно произшествие. Всичкото това е вече отминало. Отварям една голяма скоба. Спомнете си как отворихме кръговото движение на моста убиец на Русе. В деня, в който отворихме кръговото движение с невероятни мерки за сигурност, специални табели, светещи нощем, денем, в мъгла, какво ли не направихме там. За съжаление в деня на откриването там един камион, ако си спомняте, се обърна на кръговото движение, посипаха ни отвсякъде отново с пепел. От този ден досега там няма едно пътно-транспортно произшествие, което е огромен прогрес спрямо всичко, което беше в миналото.

Добре, какво ще направите, така че да се влиза в София не със задръстване...

Отговарям конкретно на вашия въпрос. Аз съм живял дълги години в Германия, тогава, когато тя изграждаше своята магистрална мрежа, включително и тази на Източна Германия, която тръгна почти от нищото. Жестоки бяха задръстванията там, аз съм плакал в задръстване. Така че мога да кажа следното нещо: Германия имаше 20 години време, за да си изгради една перфектна мрежа, България ще го направи за 10. На туй отгоре, че ние имаме в момента ясната визия какво ще стане със западната тангента, която ще отпуши това задръстване, за което в момента ние говорим, ние там сме на финала с документацията. След това идва северната тангента... Калотина - София. Към 2015 г. ще има един страхотен околовръстен магистрален пръстен. Нещо, което много други европейски столици са получавали за много по-дълъг период от време. Но не може в един ден, още повече че има такива огромни закъснения от миналото, ние да решим всичко, с магическа пръчка.

Докъде стигна „Тракия”?

„Тракия” се строи наистина усилено. Аз съм много впечатлен от темповете на работа по магистралата. Всички компании, които работят там, са в срок, в график, в бюджет. Ние разплащаме ударно, вече над 100 млн. лева са разплатени. Така че единственото, което аз мога да кажа за „Тракия” - това е един обект, който е в срок, в график и в бюджет.

Какво стана с пробите за качеството на насипите - има ли пепел или няма?

Вие видяхте как се взимат проби. Между другото аз си направих труда...

Те ги взеха, ама аз, честно да ви кажа, може би и аз съм изпуснал нещо, ама не видях какъв е резултатът, последният.

Резултатът ще дойде след 45 дни. А всъщност от тези 45 дни вече 30 минаха, така че към 15 юни ние ще имаме резултат.

Защо?

Искам две неща да разкажа. Именно това много ми е интересно, разберете. Дори и в ситуацията, в която... ето, аз имам голямото желание тези резултати да дойдат много по-рано, защото аз съм в комфортна ситуация. Ако има проблем, да бъдат така добри да го отстранят веднага и да си носят отговорност по договор, договорът е много силен в полза на държавата. Ако няма проблем, искам да чуя г-н Станишев и г-н Михалевски как ще се извинят пред целия български народ за това, което направи. Но, вижте важното нещо. Първо, видяхте ли как се взимат проби? Медиите посочиха местата на абсолютно случаен принцип, дойде един огромен камион, натовари специално почвата оттам, откъдето се взима, имаха измерителни уреди, имаха лазери, имаха специален багер. Взеха по специален начин пробата. От другата страна с една кола едни представители на опозицията с едни лопати взимаха проби. Аз дълбоко вярвам в професионализма на експертите в България, включително и на тази независима лаборатория, която ще извади резултатите. И всъщност... само нещо, може би на вас ще ви бъде интересно, попитах не може ли вместо 45 дни да бъдат 35 дни, 30 дни, кога най-после ще излязат тези проби? Не може, защото такава е технологията.

Т.е. средата на юни?

Средата на юни месец, по всички правила на една професионална лаборатория, независима, ние ще видим какъв е резултатът.

По-големите съмнения са дали натискането на цените надолу, към което вие се стремяхте, цените на строителството, е било добро решение. Защото тази седмица чета в „Класа” председателя на българска браншова асоциация "Пътна безопасност" Николай Иванов, който твърди например, че магистралата няма да отговаря на европейските изисквания за безопасност като мантинели и маркировки, защото и там се е гонила цена, и ще трябва да се оскъпява. Също може впрочем да се отнесе и към строителството. Ако търсиш ниска цена, взимаш евтини материали... и пепел, ако трябва, ще ползваш.

Абсолютно некоректно поставен въпрос и гледна точка. От гледна точка, първо, на пътната безопасност - ние имаме един стар проект на магистрала „Тракия”, никой не го крие, той е такъв и мантинелите са такива, каквито са проектирани към датата на изработване на проекта. Европейската комисия излиза с нова директива за пътна безопасност, която предписва вече нова технология и нов вид мантинели. Да, разбира се, ние ще се съобразим с това нещо и ще реагираме адекватно. Но нали се сещате, че това не е било валидно към 2002, 2003 г., когато е правен проектът. Така че...

Т.е. заради това потвърждавате, че ще поскъпне магистралата.

Не, аз изобщо не казвам, че магистралата ще се оскъпи, нито казвам, че ще има анекс със строителните компании, които работят там, а държавата адекватно ще реагира на новата директива за пътна безопасност и ще вземе съответните мерки, за да бъдем в синхрон с нея. Вероятно означава допълнителна, независима обществена поръчка, която да адресира...

За мантинелите...

Разбира се. Това е много важно да се разбере. По същия начин ние започваме в момента и одитите на други пътища в България по темата пътна безопасност, защото тази европейска директива ни казва именно това. Другото, което запитахте, което е изключително също съществено, свързано с магистралата, отново се връщам на тази тема, че това е магистрала „Тракия” - ние не пишем офертите, както на магистрала "Марица", както и на магистрала „Струма”, на строителните компании. Ние променихме изцяло правилата и създадохме една страхотна предпоставка за конкурентно състезание. Видя се, че не могат да се уговарят с когото и да било по веригата и 55 компании играят честно и подават оферти на един-единствен лот, което само по себе си никога в България не се е случвало. Когато имате толкова конкурентно състезание, когато тя е гарнирана с криза, разбира се, вие имате такива цени. Държа да заявя, че ние по никакъв начин нито казваме на компаниите какво да пишат, нито носим отговорност за това. Така че те да бъдат така добри... Но това, което те ще очакват, е да очакват един професионален подход от държавата.

Не, въпросът беше друг. Вие не смятате, че са оферирани и съответно сте приели по-лошо качество материали в името а това да е по-евтино.

Няма нищо общо с това. Магистралата, забележете, първо има свой проект. Проектантите носят отговорност за това, че се спазват българските и европейските стандарти. Нещо повече, тръжната процедура проактивно и предварително се съгласува с куп институции, поне три компетентни министерства, включително и две европейски институции. Те са одобрили тази тръжна процедура. Защо постоянно въртим и сучем, и се чудим как да посипваме с пепел тази магистрала, която се строи в европейските и българските стандарти, в срок и в бюджет.

То е все едно да кажем, че пък и едно време, като се е строяло, много хубаво се е строяло, защото човек, ако мине сега от магистралата Пазарджик до Пловдив, която е още от соцвремена, ами то, общо взето, нещата изглеждат... ние сега едно строим, то друго вече се е развалило. Кога ще оправите магистралата до Пловдив?

Така е. Аз искам да кажа нещо много важно. За мен е важно в моята работа да виждам прогрес. Между 1985 и 2000 г., и съм абсолютно убеден в това, което ви казвам, в пътния сектор в България фактически настъпва тоталната разруха. Това са 15 години, в които по цифрите, по данните, по информацията, с която ние разполагаме, практически нищо не е правено. Но ето, аз сега, дори и да нямаме магистрала „Струма”, аз пътувам до Кулата. Спомняте ли си как пътувахме до Кулата 1995-1996-1997 година, какво беше състоянието там?

Много дупки имаше по Кресненското дефиле.

Там беше тотален ужас. Не само Кресненското дефиле, ами пътят от Драгичево надолу, и така. Затова България прогресира бързо със своята магистрална и пътна мрежа. Ние сме много по-добре през 2011-а от тогава, когато сме били през 2000 г., и още по-добре през далечната 1990 г., и полагаме системни усилия. Затова адресираме не само темата с магистралите, които са кръвоносната система, но и с пътищата втори и трети клас. Даваме всичко от себе си там също да има драматична промяна.

Та кога ще се ремонтира пътят до Пловдив?

Пътят до Пловдив, отговарям веднага...

Четох, че сте обявили за 40 км, че ще се оправят, в района на Пловдив и на Пазарджик.

От 30 години от Пазарджик до София не е сменян асфалтът.

То му личи, че не е сменян.

Това се опитвах да кажа. А вие нормално на всеки 10-12 години трябва да правите това упражнение. Когато между 1985 и 2000 г. нищо не е пипнато, след това вече големите кръпки и дупки. Затова ние сме фокусирали и тази тема, и подготвяме апликационна форма за до 50 млн. евро, за да можем да рехабилитираме този участък.

Т.е. това във времето кога ще стане?

Във времето - през 2012 г. започваме ремонта там.

„Хемус”, „Струма” и „Марица”. Защо трябва да се прави нова компания за тях? Впрочем и в професионалните среди край вас имаше редица възражения защо трябва да се дублира Агенция „Пътна инфраструктура” с една друга компания, която ще прави същото, ама само за три магистрали?

Не дублираме, по никакъв начин не отнемаме правомощията на пътната агенция. Това, което ние правим, е ускоряваме и адресираме по един адекватен начин три много по-различни проекта. Истината е, че „Струма” няма ама нищо общо с „Тракия” или с „Марица”. „Тракия” и „Марица” са наистина от гледна точна на строителни технология и изпълнение едни доста елементарни магистрали. Докато „Струма” е много тежка. На това отгоре „Струма”, „Хемус” и „Черно море” имат много голяма необходимост да бъдат коцептирани и подготвени по правилния начин с абсолютното съдействие на Европейската комисия, европейските институции. И затова те са един много по-различен модел. Там имаме голяма драма с казуса „Натура”. Магистрала „Черно море” буквално в една трета минава през „Натура”. „Струма”, знаете много добре, това са огромни тунели, това са национални паркове, това са защитени зони, това е "Натура" и всичкото това нещо трябва да се адресира по един нов начин. Между другото това, което искам да ви кажа, е, че ние работим денонощно по казуса със „Струма”. Европейската инвестиционна банка ни подкрепя, имаме експерти на Европейската инвестиционна банка. Единият от тях дойде в България с карта на Кресненското дефиле от 1892 г., немски инженер.

Не е намерил нова или?

Не, не, не, напротив. Представете си каква е институционалната памет на една Германия. Когато идва немски специалист по линия на Европейската инвестиционна банка, която ни подпомага, човекът идва...

...се е подготвил...

...120 години назад в историята на Кресненското дефиле, което за нас беше феноменално. Истината е, че ние срещаме страхотна подкрепа от европейските институции и Европейската инвестиционна банка, без това ние не можем да се справим и затова и създаваме специалното дружество - държавната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”. Там Европейската инвестиционна банка ще има силна дума, тя ще кофинансира проекти за 3 милиарда.

А и затова ли...

Това означава поне 600 милиона...

...заглавия, че те дават и длъжностни характеристики на хората, които трябва да работят и искат чистачка да може да говори английски.

Ние сме...

Това звучи смешно, но като се замислите, ако там работят хора, които говорят английски, ами, те трябва да могат да кажат на жената, която чисти, какво искат да изчисти.

Абсолютно.

Нали трябва да ги разбира. Може да звучи смешно, но...

Така е. Ние искаме да подскочим наистина доста здраво напред. Държавното предприятие ще бъде една структура, в която рамо до рамо ще работят европейски и български международни специалисти. Ние няма да правим разлика между това кой какъв е, а Европейската инвестиционна банка е наш партньор. Ние сме длъжни да съгласуваме с нея всичко, включително и длъжностните характеристики, за да може да гарантираме коректното финансиране през еврофондовете и изпълнението на тези три стратегически най-важни проекта в пътния сектор на България до 2020 г.

Обявихте пак тази седмица начало на ремонт на „Дунав мост”  при Русе?

Много се...

А как изглежда ремонт на... Кой плаща? Не трябва ли румънците да си направят от тяхната, ние до средата да го направим?

Точно така. Много се гордеем с това, което направихме, защото спомнете си таксата на „Дунав мост”, където българското правителство...

Ама, не трябва ли... Това за таксата после ще ви питам. Как ще става ремонтът първо да обясним.

Изключително компетентен и точен е вашият въпрос...

Защото, ако румънците не направят тяхната страна, а ние го правим, за да не падне, то половината мост ще падне, т.е. ние трябва да сме се разбрали с румънците.

Значи, този мост няма да падне. Това, което ние правим, е рехабилитация, за която сме отделили един милион лева, защото в момента там има едни ужасяващи фуги, дупки и чудесии и всичко това е гарнирано с хиляди ТИР-ове на ден, които преминават.

И от румънската страна е сигурно същото.

Включително и от румънска страна.

А румънците ще дадат ли да...

От наша страна ние ще направим една бърза и качествена рехабилитация, за да можем наистина да помогнем на региона, а и на цялото черноморско крайбрежие, защото по този мост миналата година минаха два пъти повече румънски туристи, отколкото...

С риск да бъда...

Румънците, веднага искам да ви кажа, румънците не се движат с това темпо, с което ние се движим. Но това не означава, че дори и да направим половината мост, той трябва да остане пък целия в състоянието, което е в момента. Говорим с румънската страна. Между другото знаете ли какво забелязах? И по отношение на таксата, и по отношение на ремонта ще стане същото. Румънците до последния момент изчакват, изчакват, изчакват, нищо не правят и накрая ще ги хване срам и ще си свършат и те работата - и с винетките, и с таксите стана същото нещо.

Таксите България ги сваля от 1 юни...

Сваляме ги категорично от 1 юли...

...от 6 на 2 евро за леки коли.

От 1 юли.

А, 1 юли?

Първи юли, да.

Така. Значи след месец. А румънците?

Румънците, докато на централно ниво... Знаете, че ние имахме много тежки преговори, в крайна сметка, след като не се разбрахме, ние едностранно намалихме таксата и показахме много ясната воля на българското правителство да работи за обединяването на крайграничните региони от двете страни и да работи за икономическия просперитет както на румънската, така и на българската част. Румънското правителство започнаха първо на ниво префекти да звънят, след това на ниво зам.-министри да звънят и в крайна сметка да кажат, че всъщност това е една много добра идея. Ние очакваме румънската страна също в скоро време да...

Не трябва ли таксата да се определя на база на това колко трябва да се издържа едно съоръжение, респективно да се формира и някаква нищожна печалба, когато става дума за държавен мост? Защото, където съм минавал по мостове и тунели по света, да ви кажа, нямам усещането, че са евтини и са по 2 евро. Т.е. не е ли по-логично този, който минава, а не цялото население през държавния бюджет да плати тези един милион лева например за ремонт, т.е. би трябвало парите да се се събрали от тези, дето минават, примерно ежедневно през него?

Точно така. Ние събираме през моста достатъчно много средства, за да можем да си позволим и този ремонт.

Т.е. стигат по 2 евро на ден...

Стигат, да, категорично.

...вие казвате, че ще стигат на България да си поддържа моста...

Точно така.

...без да плаща бюджетът.

Точно така. И имайте предвид все пак, че дори ние планираме голям ремонт, който ще струва десетки милиони...

И пак ще имате...

Този мост е на 55 години в момента, така че парите ще стигнат и за това.

А „Дунав мост 2” докъде е? Защото и там ходи премиерът...

Премиерът ходи, не бях там, но уговорката е, че строителите ще дадат всичко от себе си до средата на 2012 г. да са готови...

А въпросът с подходите, вие, като се занимавате, в Русе и лекция четох, че сте изнасял, със сигурност сте видял как изглежда качването на „Дунав мост” от българска страна, пътят, който върви по протежението на Дунав. Той сега ще кажете, че е общински...

Ние правим, ние правим пълна рехабилитация...

Обаче той е... аз такова езеро не съм виждал на път никъде.

Големият проблем там, голямата тапа на „Дунав мост 1”, говорим, е един железопътен прелез, който буквално е толкова тесен, че създава жестока тапа. Всичко останало ще бъде отпушено. Ние в момента правим реконструкция на пътя Русе - Разград, който е част от този път, така че нещата изглеждат по-добре. Помолил съм областният управител и областното пътно управление в Русе да направят и план за организация на движението по отношение на „Дунав мост 1”, но то трябва да се съгласува с МВР, митници и всичко на куб и на квадрат. Знаете, че там е граничен все пак пункт. Това, което е важно, е, че министерството на транспорта работи по отпушването на тапата. Тоест един железопътен прелез трябва да се бутне и трябва да се построи нов мост, което си е сериозно.

Не, то въпросът с пътищата не само в Русе, че караш, караш по един хубав път, който е направил Плевнелиев, държавата, и като влезеш в селото, където си отговаря селото, започваш да караш през дупки. Това как виждате да се...

Голяма аномалия, наследство от миналото, когато е разделено явно кое финансира държавата, кое финансират общините. Ето, сега ние правим наистина един страхотен път към Старосел, който отпушва, второкласен, третокласен път, отпушва туристическия трафик, има голям смисъл от него. И отново, като минете през две села и виждате, че там дупките се чудите как да ги заобиколите.

Т.е. се обезсмисля този път, дето го правите. Не може ли да...

Променяме, променяме процедурите, променяме закона. Държавата ще има възможност да финансира подобни отсечки в бъдеще.

Тази седмица правителството прекратява едностранно договори за концесии на три плажа по Черноморието, два от които изобщо не изглаждат малки - Кранево централен и Бургас север. Кой ще се грижи за тези плажове?

Има различни модели. Там, където имаме възможност, ги отдаваме краткосрочно под наем. Там, където имаме интерес, ги отдаваме на концесия, считаме, че това е най-добрият вариант. Но и...

То въпросът е, че сега започва сезонът.

Вижте пък какво се случи с Бургас - централен плаж, където имаше едни незаконни ресторанти, където не се знаеше кой е стопанинът. Дойде общината и каза - ние искаме да се грижим за нашия плаж. Отидете да го видите в момента как изглежда. Ние подкрепяме категорично усилията на общините и на областните управители, когато искат да поемат отговорност. Така че ще имаме пълната палитра и, разбира се, ще имаме и доста неохраняеми плажове, но аз и миналата година имах възможност да кажа, добре е да има и плажове, на които няма кебапчета, няма кюфтета.

Тази година каква част от плажовете...

Около една трета.

...ще бъдат без стопанин?

Около една трета са на концесия, една трета вървят процедури за наем или се отдават на общините и около една трета...

И ще остане за тази година. Една трета ще бъдат почти без охрана...

Да, в което няма изненада, в смисъл винаги е било така.

Дават се европейски етикети за иновации и добро управление на 13 български общини. Това какво значи, този етикет с пари ли върви или?

Не, не върви с пари, но върви със самочувствие и с имидж, което е голям проблем на България. И аз дълбоко се радвам, че отново ние проправяме пътя. България е първа. Съветът на Европа преди две години каза - окей, въвеждаме етикет и съответно 12-те принципа на доброто управление. Ние бяхме абсолютно първото европейско министерство, което въведе тези принципи и създаде механизми, комисии, независими одити. И в крайна сметка 13-те общини, които получиха този етикет, са първите европейски общини, България е първата европейска държава, която въвежда етикетите за добро управление, което рано или късно ще стане навсякъде. Това е много добре за нашия имидж. България може в нещо и да е първа.

Друг срок, който ви сложи колегата ви Томислав Дончев, отговарящ за еврофондовете. Той каза на 2 април, че до края на май правителството ще е готово с проект за ново административно териториално деление на България. Колко области ще има България?

Категорично, категорично заявявам, че абсолютно нищо такова, в смисъл очевидно са... не се разбират правилно думите на министър Дончев, както и контекстът, в който той работи. България има 264 общини, 28 области и 6 региона. Те са толкова и ще останат толкова. Те са забити, на това отгоре отговарят на много параметри и специални критерии на европейската квалификация за региони на второ ниво и на региони на трето ниво.

Ако Европа смяташе, че така трябва да бъде, нямаше да дели България на 6 региона, нали?

Не, вижте, тези шест региона, които в момента са региони за планиране, те категорично отговарят на много важни и специални критерии и ще бъдат толкова, няма пипане.

А защо да не са и 6 области? Защо трябва Европа да планира по-глобално за България, а самата България да не планира така?

България има 28 области. Тези области са наследените окръзи от неотдавна.

Ама, то не е съвсем вярно исторически това. Всъщност една дълга справка в „Труд” показва, че повечето от времето България изобщо не е имала 28 окръга или области, говорим след освобождението от турско робство.

Вижте, ще ви кажа още нещо, в което дълбоко вярвам. Не вярвам, че революциите вършат голяма работа, но еволюцията върши цялата работа. България има 28 добре работещи области, които имат ясни областни управители и съдържание, и те трябва да получат просто повече компетенции. Те има и много важната роля да контролират кметовете надолу по веригата. България има общини, области и шест региона. Шестте региона ще останат толкова, защото те отговарят на специални критерии. Това, което министър Дончев иска да направи, а и това, което аз искам да направя, са в една и съща посока. Аз искам да налея повече съдържание и държавни услуги в шестте региона на България. Това е важно, за да може да имаме повече демокрация и по-близко взимане на решение до обикновените хора. А министър Дончев иска да направи шест регионални оперативни програми или междинни звена в регионите, за да могат те да изградят компетентности и да имат съответно възможност собствените си приоритети да ги финансират чрез еврофондове.

Да, ама така излиза, че България ще направи още едно административно ниво, т.е., вместо да пригоди съществуващата администрация към това, което Европа разбира - да имаш шест големи области, ние ще сложим още едно равнище на управление.

Категорично заявявам, че няма такова нещо и че няма да бъде създадено едно допълнително работно място. Напротив, България върви по един път, който досега за съжаление не е следван и не са полагани системни усилия. Ние ще прехвърляме държавни услуги и ангажименти от София към регионите. Това е изключително демократично и прогресивно. По този начин намаляваме суперцентрализацията, че за всяко нещо българите трябва да отидат до София, за да им се свърши работа, изнасяме правителството в регионите. В някои от неговите функции това вече се случи. Аз изнесох шест регионални ДНСК. Министърът на земеделието в момента прави шест регионални горски компании. Има огромен смисъл. Създаваме работни места в регионите, но не за сметка на допълнителни пари от бюджета, а изнасяйки ги от София, и преди всичко създаваме възможност регионите да имат собствени
приоритети и да могат да ги изпълняват, а не за всяко нещо кметовете и областните управители да се молят на министъра.

Така, ясно.

28 области, шест региона, 264 общини. Промените не стоят на дневен ред, но това, което ние правим, е: напълваме със съдържание прогресивно и всяка година регионите и областите, даваме допълнителни функции и правомощия.

Как ще се определят кметовете на курортите? Ще бъде ли променена ситуацията на предстоящите избори, понеже нали има идеи от икономическото министерство, което отговаря и за туризма, големите курорти - Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена, Боровец, Пампорово, да станат самостоятелни териториални единици?

В момента не мога да ви дам категоричен отговор на този въпрос, но ако и министерство на икономиката има работеща идея, със сигурност ще я адресираме.

А звучи ли ви логично това не Самоков да управлява Боровец например, не Несебър да управлява Слънчев бряг?

Искам категорично да ви заявя и съвсем откровено, че в момента не мога да имам мнение по този въпрос, докато не съм чул различните аргументи на хора по веригата, които разбират от тази тема, защото ще се извади от контекста. Аз мога да имам в момента някаква идея, че е хубаво Боровец да е независим от Самоков, но има много аспекти на това решение...

Ако минете по улиците на Боровец и видите в какво състояние са тротоари и улици, със сигурност ще...

Ще оставим...

...със сигурност ще смятате, че парите, които се събират там, няма смисъл да ходят в Самоков.

Всяка идея, която е дошла до нас, ние сме я адресирали. Така стана с моста убиец. Така стана с таксите на „Дунав мост”. Много други неща... Забележете, това правителство тихомълком колко много добри неща прави. Ами забележете примерно, че ние променихме закона така, че...

Може би с всичко бих се съгласил, но с тихомълком - не.

Добре. Защо медиите не говорят за това, че правителството промени закона така, че всички административни такси оттук нататък да бъдат разходогарантирани. Защо не се говори за това, че това е първото правителство на България от 20 години, което промени закона така, че да се въведе принципът на мълчаливото съгласие. Вие знаете ли какво означава това за бизнеса? Революция. Принципът на мълчаливото съгласие трябва да бъде въведен във всяка една от услугите, които държавата предоставя. Аз се учудвам, нали, от това отношение, на това, че медиите в България не пропагандират, това е едно изключително прогресивно решение. Същото е с административната реформа, по която работим. Изключително съществена и важна тема.

Това за пропагандиране... хайде да водим този спор.

Добре. Същото е с регионите.

Преди две седмици падна един балкон в София, който впрочем поставя отново сериозния въпрос за изобщо балконите, които незаконно са остъклявани. Той не падна заради това, обаче представете си колко балкони са преустройвани, без никой да проверява каквито и да е архитектурни или конструктивни въпроси. Вие вече веднъж пред ужаса какво ще ви се случи, ако кажете, че остъклен балкон е незаконен строеж, както е по Закона за устройство на територията, казахте, че няма да се занимавате с балконите, обаче балкони падат.

В конкретния случай вие видяхте, че балконът не падна, парапетът падна. Но в София и сгради са падали, спомнете си това на „Алабин”, което се случи. Така че...

Чух някъде да казвате в Германия, че се чудите как в Германия сгради на по 300 години не падат.

Ами, да, исках да адресирам следния много елементарен въпрос. В България хората си мислят, че панелките след 20-30 години ще започнат да падат, че част от останалите сгради... Хората си мислят, че една сграда има живот. А всъщност животът на... ЗУТ не се занимава с тази тема. Животът на една сграда зависи от начина, по който вие се грижите за нея. От начина, по който я поддържате. И от тази гледна точка аз казах, че в Германия има сгради на по 300 години, които хората, като ги поддържат добре, те си стоят. Половината сгради в центъра на София са гредоред. Това не им пречи да са стабилни и здрави, защото са мислени и се поддържат. Искам да адресирам много важен проблем, а той е, че хората в България трябва да разберат, че трябва да се грижат. Покупката на един апартамент е само началото. След това идва ежегодната грижа за инсталациите, за поддръжката и тогава той може спокойно да бъде ползван и 100, и 200, и 300 години. Няма живот за панелките, някой да казва 70 години и след това падат.

Преди да стигнем до санирането, все пак да приключим с балконите. Вие продължавате ли да мислите, че остъклените балкони по комплексите не само в София трябва да продължат да си стоят в този вид.

Абсолютно всички сгради в България, знаете по закон трябва да получат своите паспорти до 2014 г. Това включва и така нареченото структурно обследване. Ще се покаже там, когато експертите влязат и изследват сградите, включително те ще са длъжни да изследват и балконите. Така че аз като министър единственото, което мога да кажа, е, че законодателят е взел мерки, дал е срок до 2014 г., общините трябва да проконтролират този процес, хората трябва да знаят, че в хода на проверките до 2014 г. за паспортизацията на сградите е възможно тези инженери, проверявайки сградите, да кажат „предписваме допълнителни мерки” и тогава вече тези допълнителни мерки ще трябва да се изпълняват.

А естетическата гледна точка?

От естетическа гледна точка...

Като се влиза в София, толкова е грозно, всеки си е остъклил, както си е намерил.

Е, сега стартираме програмата за многофамилните сгради, така че се надявам след няколко години благодарение на тази перспектива, която в момента изграждаме, нашите градове да изглеждат по друг начин.

Коя програма? Тази за 50% субсидии за саниране на блоковете. И веднага, пак четох коментари: ами, то хората, като нямат пари, като им дадеш 50%, те откъде да вземат другите 50 и пак нищо няма да стане.

Тези бедни българи, на които постоянно много политически партии им повтарят колко са бедни, колко са неможещи, колко са незнаещи, но ние пък искаме да сме от другата страна - ние да изградим перспективата на тези българи, които решат да прогресират и да вървят напред. Все пак да не забравяме, че последното изследване показа, че в България има 7,3 милиона българи, които имат 2,8 милиона семейства, които притежават 3,8 милиона жилища и 3,1 милиона автомобила. Всъщност ние сме в категорията на 20-те процента най-богати хора на тази планета. А по тази категория бием и германците. Значи, при нас едно семейство има 1,5 жилища, а в Германия има половин жилище. Т.е. половината германци изобщо нямат жилища.

Или са под наем.

Те са под наем, 42% от германците имат собствено жилище. Но както и да е. Връщам се на тази много важна тема. Ние сме си направили труда в последната година и половина да направим схема, която да е много адекватна на България, на финала сме, съгласуваме я с Европейската комисия и куп други институции и считаме, че тя е възможно най-изгодната, която някой изобщо е оферирал в Централна и Източна Европа. Субсидията е до 50%, във всички останали държави е била до 30%.

Сидия означава подарък.

Подаряваме енергийното обследване, подарък, и подаряваме и структурното обследване на сградата. Какво повече да направим? Ще има...

Т.е., чакайте, подарявате първо, така да се каже, да ти кажат какво трябва да направиш.

Точно така, трябва да има проект.

Това е подарък. И отделно на хиляда лева сте готови да дадете 500 подарък на блокове, които искат да се санират.

Точно така, като отварям скобката и казвам - до 500, защото предстои окончателно да преговаряме с Европейската комисия, но съм в момента абсолютно убеден, че първите 50, 60, 100 блока ще получат 50-процентовата субсидия и се надявам и за останалите...

Има ли вече кандидати, всъщност къде е този проект? Вече събират ли се проекти?

До края на юли ние ще сме готови с условията за кандидатстване. Във времето до края на тази година ние ще подготвяме проджект мениджърите, процедурите, ще правим обществените поръчки за избор на всички хора по веригата, които ще вършат работата, енергийни обследвания, структурни обследвания...

За обследванията ясно, а самото изпълнение ще се избира от блока...

Самото изпълнение планираме от март.

...или вие ще имате набор от фирми, които вие ще сте избрали?

Ние няма да дадем възможността на хората да избират сами строителната фирма, защото се притесняваме, че ще създадем предпоставки за нередности и Европейската комисия след това ще може да ни санкционира. Така че ще оставим в ръцете на експертите, на проджект мениджърите да решават кой ще строи...

Те ще бъдат избрани с обществени поръчки.

Единственото, което очакваме от хората, е да осигурят 50-процентовото съфинансиране и, разбира се, да направят решението...

А какви условия ще слагате, ще има ли примерно да ти е много стар блокът? В смисъл може ли някакъв блок от 1985 г. да кандидатства?

Не. Абсолютно всеки може да кандидатства, единствено това, което хората трябва да знаят, е, че за разлика от много други оперативни програми, начинът, по който те функционират, тук ще бъде на принципа първият дошъл получава. Т.е. ние няма на конкурентен принцип да чакаме да се подадат хиляди оферти и след това от тях да изберем най-добрите.

Т.е. вие ще го правите, докъдето стигнат парите.

Първите... докъдето стигнат парите. Първите, които подадат, отговарят ли на условията, отговарят...

За целта ще трябва да има сдружение блокът или етажната собственост в този, стария вариант, който съществува, също ще може...

Точно така. Абсолютно и 50% от парите осигурени.

Общо събрание на блока, общо събрание на блока.

Абсолютно. И искам отново да кажа на българите, значи, ние трябва... ако излезем...

Е, за колко блока ще стигнат парите?

Около 500-600 с тези 63 милиона...

За цялата страна.

За цялата страна.

Колко милиона - 63...

63 млн. лева на разположение, да. Отново искам да кажа, че ние трябва да се научим, за да забогатеем, трябва да се научим да си правим сметката, включително и на стотинката. Германците казват - не се забогатява с милиони, забогатява се със стотинки. Ако това е така, аз съм наистина... държа да информирам всички ваши слушатели, български граждани, че 54-те блока, които ние вече рехабилитирахме по пилотен проект, който ще прерасне в тази програма, при 5000 лева инвестиция от хората, още 5000 лева додава държавата, те получават икономии от 1220 лева на година. Това означава възвръщаемост, печалба от 25%. Банките в момента дават 5-6% лихви.

А какво точно ще се...

И българите имат 27 млрд. лева по сметки в банките.

Какво точно ще се прави в тези блокове? Понеже тук преди време гостува един експерт, който казваше, че не е достатъчно само да се облепи блокът, а че трябва да се изследва връзка по връзка, връзката между панели.

Веднага отговарям. Това ще кажат експертите. Те ще направят енергийното обследване, те ще направят структурното обследване. Каквото предпишат в проекта, това ще се прави.

Т.е. това ще е блок по блок...

Блок по блок. Категорично е, повече от ясно е, че един блок трябва да се опакова тотално отвън - нов покрив, нови фасади, нови прозорци и, разбира се...

И дограмата ще влиза, значи. Тоест вие какво предлагате - да смените дограмата на блоковете, на 500 блока, 500-600 блока в България, да смените дограмата, като платите половината. Горе-долу, за да... Не, защото хората, като кажеш стълбищата и може и да не са чисти, обаче като ще е за неговия си прозорец, вие ще смените и прозорците вътре в жилищата, така ли?

Отново казвам изцяло нови фасади. Блоковете ще изглеждат отвън като нови. Петдесетте блока, които се рехабилитираха, те са сложени на сайта на министерството, нека всеки да си направи труда да ги види. Просто те изглеждат по един страхотен начин. А гледката на София откъм летището, за която си говорихме, ако специално тези блокове също кандидатстват, ще изглежда по друг начин.

А кога, кога започват да се приемат исканията за включване в тая програма?

Ние ще имаме готовност да обявим условията до края на юни месец и оттам нататък вече хората могат бавничко, спокойничко...

Докато... не бавничко...

...до края на годината. Искам да кажа.

Трябва бързичко, защото...

До края на годината все пак имат няколко месеца да си вземат решението и да си съберат парите. Ефективното изпълнение на програмата стартира от, във втората половина подготвителни работи, а строителството от март 2012 г.

А намерихте ли търговски банки, които да отпускат безлихвени кредити на етажните сдружения, защото рискът би бил нулев, казвате преди време, отговаряйки...

Преговаряхме надълго и широко с тях. Решението в момента е следното: от тези 63 милиона 13 милиона ще отидат в специален фонд, който ще бъде гаранционен, за да може...

За тия, дето няма да си върнат другите 50%.

За тези, които не могат да извадят парите, тези 5000 лева, които са необходими, които не могат да ги извадят, те ще вземат кредит от търговска банка, но гаранцията ще бъде дадена от гаранционния фонд.

Т.е. и тук ще има голямо улеснение. Няма да си залагат телевизорите.

Абсолютно. Вижте, просто аз съм изключително благодарен на екипа в Министерството на регионалното развитие и специално зам.-министър Захариева, които бяха много креативни, много работливи, измислили са нещо, което е уникално за Европа. Дай боже да проработи.

А под блок какво разбирате? Ако блокът е от 10 входа? Трябва и десетте ли, или може един от входовете, който е по-инициативен, защото това е също част от проблем. Според българското законодателство под етажна собственост по пилотния проект се разбира целият блок...

По пилотния проект бяха правени отделни секции от по-големи блокове...

Т.е. няма проблем един вход, сплотен, независимо че съседите му са мърляви и не се включват, един вход да се организира и да кандидатства.

Това се надявам вече, когото излязат до края на юни изискванията, които трябва да ги съгласуваме с Европейската комисия, да е факт. Отварям малка скобка - по пилотния проект беше така. До края на юни се надяваме да бъде така и след последните уговорки с Европейската комисия.

Колко панелни блока остави комунизмът на България?

18 700 многофамилни сгради, от които около 70-75%.

Т.е. вие можете да оправите с тия пари 3% от тях?

Искам отново да кажа, че тази програма е за многофамилните сгради, не само за панелките. Тя се отнася и за всички останали многофамилни сгради, т.е. сгради, в които има...

Е, то многофамилна е, в която бабата и дядото са на единия етаж, на другия етаж са децата...

Разбира се, в условията ще има дефиниции за това кои са потенциалните бенефициенти, които могат да участват.

Но т.е. и по-малки къщи, в които живеят няколко фамилии, също ще могат да кандидатстват. И изобщо не е нужно да са панелни...

...но, разбира се, трябва да се направи разлика между къща и многофамилна сграда.

И не е задължително да са панелни...

Едното е къща, другото е сграда. Не е задължително изобщо да са панелни.

Добре.

Голям шанс за България. Значи, аз искам това да кажа. Всъщност моето министерство, ние отговаряме за десет съществени политики за държавата. И вие виждате в момента, че ние коментирахме надълго и нашироко две от тях - пътния сектор и жилищната политика и енергийната ефективност, но ние отговаряме също така и за ВиК инфраструктурата, която доподготвяме с МОСВ мащабна реформа. Работим също така и по темата с регионалната програма, по която ние имаме в момента 1,6 млрд. евро в услуга на българските общини, области и региони, където ние в момента изпълняваме наистина огромен обем, над 500 проекта. Така че от десетте огромни политики, с които министерството се занимава, добавям незаконното строителство, устройството на територията, възможностите България да планира правилно своето бъдеще, четири от тях са наистина милиардни, големи програми и ние се гордеем, че отваряме такъв голям хоризонт.