Плевнелиев: Борим се за всеки лев, в криза държавата трябва с малко да постигне повече
Плевнелиев: Борим се за всеки лев, в криза държавата трябва с малко да постигне повече / снимка: DarikNews.bg
Плевнелиев: Борим се за всеки лев, в криза държавата трябва с малко да постигне повече
44260
Плевнелиев: Борим се за всеки лев, в криза държавата трябва с малко да постигне повече
  • Плевнелиев: Борим се за всеки лев, в криза държавата трябва с малко да постигне повече

На отиване към морето до 30 юни 2012 г. ще се стига по автомагистрала „Тракия" поне до град Ямбол. Това обеща в съвместното предаване на Дарик радио и БНТ "Денят започва с Витамин" министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.Попитан дали ще участва в предстоящите президентски избори, Плевнелиев отново нито потвърди, нито отрече своя кандидатура. „Не коментирам хипотези", отсече министърът. Ето какво още каза той:

За мен парите винаги са били средство, а не цел. И когато си повярваме, че е така, следва другият голям въпрос: а какво правим с парите. Защото парите просто са само един инструмент.

Добре, и това е хубава гледна точка към парите като инструмент. Тунел ли ще има през Кресненското дефиле, където, разбира се, ще е автомагистрала „Струма", или четирилентов път, както иска премиерът Борисов.

Тунел.

Меко го казахте, „тунел", убедени сте, че ще има тунел.

Абсолютно съм убеден, защото в това дефиле оттук нататък по съществуващия път и един паркинг да се направи за няколко коли пак ще бъде голяма драма. Ние там сме не само в „Натура", там сме в национален парк. Каквото и да се построи по съществуващия път, освен че трябва да му платим цената, след това Брюксел ще ни глоби двойно. Така че за мен казусът с разширяването на този път стои категорично, тъй като оценката за въздействие върху околната среда, която е изработена заедно, следи се внимателно от колегите от Брюксел, е много категорична. Но трябва да разберете нещо много важно. Ние винаги имаме един изключително прагматичен подход. Борим се за всеки лев, по време на криза с малкото, трябва да успеете да направите повече. Когато премиерът разбра, че цялата магистрала няма да е хич евтина, разбира се, той ни постави задачата да търсим всякаква форма как да оптимизираме, защото държавата трябва с малко да постигне повече. Така че се обсъждат различни варианти. Хубавото е, че имаме експерти от Брюксел, имаме Европейската комисия, имаме различни дирекции на ЕК, които на много ранен етап вече работят заедно с нас. Резултатът ще бъде сглобен точно през октомври, когато ще имаме готовите форми и всички изследвания за кандидатстване за този прословут тунелен участък от Сандански до Благоевград, всичко останало е подредено, готово и започваме да го строим.

Нова оценка на околната среда ще правите ли? Ще искате ли нов анализ или тази, която имате, е абсолютно достатъчна?

Няма да правим нова оценка на околната среда, защото това ще ни забави поне с още две години. Казусът е и много чувствителен, защото много неправителствени организации, които следят за екологичния баланс в цялата тази зона, се занимават и следят внимателно процеса. Ние сме смели, нямаме какво да крием, търсим правилното решение. И от тази гледна точка поканихме всички тези неправителствени организации да бъдат заедно с нас в комитет за екологично наблюдение на процеса на подготовка и изпълнение на проекта.

Знаете ли, аз съм искрено впечатлена, че така се налага през последните седмици, вместо като министър на регионалното развитие и благоустройството да говорите за тунели, за лотове, за магистрали, вие говорите за птички, за смоци, за костенурки. Сега разбирам, че сме имали два уникални вида костенурки - обикновена блатна и каспийска блатна. Каква е разликата всъщност между обикновена блатна и каспийска блатна? Това е уникално за мен, аз така не съм чула да говори министър на екологията. Моите уважения, разбира се, към министър Караджова, тя тежи на мястото си, но вие ме впечатлявате с тези познания по екология, биология.

Знаете ли, аз съм широко скроен човек, който когато прави нещо, иска да го направи както трябва. Не съм никакъв експерт по костенурки, по гущери, по смоци, както и не бях толкова голям експерт по темата с примерно директното полагане на асфалт и всичките слоеве отдолу. Но аз съм доказал се в България и чужбина мениджър, който е управлявал големи процеси и един голям процес, един голям проект, той винаги е имал много аспекти. За да бъде той успешен, трябва да се съобразите с всеки един от тях. Ще науча не само за гущерите и за костенурките, но ако трябва всяка една билка и птичка и цветенце, което е по пътя на тази магистрала. Защото това е изключително важна европейска магистрала. А в Европа ние разбираме много добре, че сме заели нашата природа, нашите планини от нашите деца назаем. Ние трябва да им оставим, а не да унищожаваме.

Знаете ли, ние с Драго изповядваме тази философия, готови сме да поощрим всеки, включително като вас, който иска да разшири своите познания. Било то за птичките, тревичките или костенурките. Но в случая ние се концентрираме върху костенурките, защото те са ваша грижа, и ви подаряваме тази мъничка костенурка. Тя е бебе още, червенобуза е, не знам от какво им стават червени бузите точно на този вид, малка костенурка бебе, не е застрашен вид. Трябва да й направите специален плавателен тунел.

Много ви благодаря, наистина съм впечатлен. И много благодарен.

Всъщност, сега като виждам костенурката, бързай бавно, вярвате ли в този принцип?

Да, дълбоко вярвам. Но вярвам също в един още по-дълбок принцип. А той е, че светът след кризата е много по-различен. Някои държави, за да направят прогрес, точната думичка е прогрес, те ще трябва не да бързат бавно, а да падат бързо и колкото по-бързо паднат, толкова по-бързо ще се стабилизират и толкова по-бързо ще възстановят отново баланса. Това, което всички ние трябва да разберем, че оттук нататък растеж, милиарди нямат никакво значение. Това, което има значение, е стабилност и прогрес.

Колкото само до костенурката, ако вие е в грижа, може на синовете ви да я дадете, ще се забавляват с нея и ще се грижат.

Със сигурност тя ще стане любимата.

Казахте неотдавна, че вие сте човек, който не иска само краткосрочно да се съсредоточава, а да говори за дългосрочни планове. Другото ваше изказване е, че три дена предсрочно откриваме Южната дъга. Бъдещето и три дена, защо са важни тези три дена предсрочно?

Много са важни и именно това е доказателството как ние променяме подхода. Ние нито обещаваме за 800 дни, нито обещаваме, че „Струма" ще бъде готова в 2004 г., както обещаваха много предишни правителства. Ние не обещаваме, ние се ангажираме с конкретни резултати по национални приоритети. И сме смели да ги облечем в конкретни графици и срокове. От тази гледна точка още през септември 2009 г. аз казах пред всички българи: ще направим три магистрали, едната вече е готова - "Люлин", а "Тракия" и "Марица" в цялото си протежение се строят и са в срок. Но освен че обещахме три магистрали и се ангажирахме с конкретни графици, ние работим вече по шест още - и „Струма", и „Хемус", и съответно София-Калотина и Софийският околовръстен път са на ход. За всяка една от тези магистрали, бонус, десерт за българите повече от това, което обещахме, ние отново сме се ангажирали с конкретни срокове и виждате доказателството за Околовръстното на София, където се работи денонощно, гражданите виждат как изграждаме една двуетажна магистрала пред очите. Срокът беше 15-и и сега обсъждаме едни три дни, те са много съществени, много важни дали можем да спестим. Защото на 15-и ще имаме първия учебен ден, хората ще обикалят напред-назад и ако успеем малко преди това да настроим тази инфраструктурна ос на София, ще бъде страхотно. Искам да кажа още нещо за сроковете. Точно там на южната дъга в момента се изгражда ИКЕА, един слънчев, прекрасен, феноменален магазин, който радва децата и хората по целия свят и е един от лидерите в продажбата на мебели в глобален аспект. Преди две години, когато се срещнах със семейство Фурлис на едно посещение в Гърция, те казаха ние от 2003-а имаме парцел, искаме да строим огромен магазин ИКЕА. Кога ще бъде готово Околовръстното? И аз казах, аз ще ви дам срок и график. Те казаха: моля, вие сте първият министър, когото изобщо ние виждаме, който ни обещава срок и график. Казах да, не само че ще ви дам срок и график, аз ще си сложа подписа под него. Те казаха, ако вие направите това, ние ще стартираме ИКЕА.

Така ли се печелят инвеститори?

Така че печелят инвеститори. С конкретни, ясни ангажименти за подобряване на бизнес средата, за инфраструктура, с общи устройствени планове. Когато отидете в един град да инвестирате, вие трябва да знаете каква е неговата визия, кога до мястото, където ще сложите вашата фабрика, ще дойде градският транспорт, кога ще дойде качествен булевард, кога ще стигне метрото, как хората, на които вие ще създадете работни места, ще ходят на работа.

Г-н Плевнелиев, това обаче изисква не само увереност в собствените сили, но и увереност на екипа, който е около вас, и общо взето, всичко да е добре сработено. Към момента, когато дадохте това обещание, този ангажимент и дори към ден-днешен доволен ли сте от екипа как вървят нещата? Често пъти малките камъчета обръщат колата и малките спойки в екипи, с госпожа Фандъкова си говорихме за това как се губи понякога връзката.

Абсолютно сте прав, темата, която задавате, е много важна, но от някъде трябва да започнем. Администрацията не е перфектна, тя не е научена да работи по националните приоритети с ясни ангажименти, срокове, графици, вижте, 46 години ние не можем да довършим една магистрала. Обаче отнякъде трябва да се започне. Аз направих точно това, излязох честно и почтено пред българите и се ангажирах с конкретни срокове, приоритети и графици не защото бях сигурен и не защото знаех, че администрацията ще спази сроковете до дни и по часове. Но първо, трябва да направим промяната, второ, някой трябва да поеме риска и отговорността. Някой трябва да си повярва, тогава и останалите го следват. България е моментът сега да си повярва. Когато много държави падат, ние минаваме стабилно и достойно през най-тежките времена през последните 80 години. Ако само си повярваме, ако имаме дългосрочен план за действие, това, което направихме с магистралите, ние ще станем остров на стабилност и развитие за целия регион. Но не трябва да си бутаме къщичката. Тя може да е в момента панелка в Европа, тя не е перфектна, тя не е най-красивата и най-уютната, но ние стартираме и с програма за енергийна ефективност, т.е. тя ще стане енергийно ефективна, ще й сменим дограмата, ще й направим градинките, ще докараме метрото, ще докараме магистралите. България има план и единственото, което трябва да е ясно на всички оттук нататък, няма лесни, няма бързи решения в един свят на глобална нестабилност. Трябва сами да се дърпаме напред и да носим отговорност.

Каква е следващата стъпка, по този план да довършим. След като има магистралите, с какво е следващата стъпка?

Хоризонтът е огромен.

Огромен е нали?

Само в нашето министерство ние раждаме четиримилиардни големи неща, които имат огромен смисъл за България, за регионите, това е регионалната програма, с която ние правим интегрирани системи, транспортни, пътища втори и трети клас, метрото е в оперативна програма „Транспорт", енергийна ефективност е също милиардна програма, която ще помогне на България да има много по-добра среда на хората, много по-хуманна. Третият огромен проект, по който работим, са пътища, четвъртият огромен проект е водният сектор, където също както в пътищата трябва някой да поема отговорността, трябва да сглобим дългосрочна концепция и да я облечем в конкретни ангажименти. И независимо кой е на власт, той просто трябва да спазва този национален приоритет. Оттук нататък обаче хоризонтът се отваря още повече. Правителството иска да работи и за подобряване на бизнес средата, и за електронно правителство, което да облекчи хората, така че те да получават много по-качествени услуги и много, много други неща. Знаете ли кое ме въодушевява и много мотивира, а съм само две години в администрацията. Това, че каквото и да пипнете, можете да го подобрите, но можете първо да зададете дългосрочната посока, която да осмисли тази краткосрочна мярка.

Аз ще забия нос в ежедневието, как да кажа, в злобата на деня. Вестник „Дума": „Първите дефекти лъснаха по магистрала "Люлин". Питам ви, защото знам, че "Люлин" ви е слабост и страст. „Три месеца след откриването маркировката е изтрита, знаците са изчезнали, а фугите протекоха."

Росен Плевнелиев: Ние няма да правим политика върху магистралите, но има комисия, която всеки ден проверява какво се случва с магистралата, има договор, има отговорности по закон и има ясни гаранционни срокове. Каквото и да се случи там, ще бъде документирано и отстранено за сметка на изпълнителя.

Да припомня, че по повод две години от навършването на мандата на ГЕРБ от страна на опозицията се чуха упреците, че магистрали добре, но ви липсва фокус върху инфраструктурата извън магистралите. Така ли е наистина?

Точно обратното е. Ние в момента сглобяваме един план и изграждаме огромно количество обекти, които ще сглобят целия този план. Т.е. с едно изречение, да дам шанс на гражданите, на регионите и на държавата да има много по-качествена бизнес среда, която да даде възможност за работа, доходи и съответно инвестиции. Елементите на бизнес средата, разбира се, са много, един от тях е базисната инфраструктура. Базисна инфраструктура е също огромно понятие, там са железопътни линии, магистрали, пречиствателни станции, всичко, което трябва да направим, за да може да имаме елементарната база, на която да развиваме региони. Колкото и да говори опозицията и политиците на тази тема, в глобалния свят вие или сте свързан, или сте изолиран, България се беше самоизолирала. Нашият туризъм има нужда от пречиствателни станции. Ние само за миналата година построихме и въведохме в експлоатация шест такива. В момента се строят още 14. БДЖ няма как да е в по-тежка ситуация, защото от 20 години насам правителствата са гледали на БДЖ като на един инструмент за намиране на работа на 30 000 или 40 000 човека. Сега БДЖ трябва да се превърне в една модерна компания, която осигурява качествена услуга, а аз си мечтая хората да се качат на влака, да си работят на компютрите и да стигнат за три часа от София до Бургас, така както ще го направят и по магистрала "Тракия" от догодина.

Доколко имате възможност да работите по тази ваша мечта, специално за БДЖ? Тук може ли да дадете график и да се подпишете отдолу?

Абсолютно мога да дам график. Разбира се, трябва да знаем, че примерно една провинция на Германия като Долна Саксония е решила и е направила графици по всички подобни направления. Аз бях там, говорих с колегите, 26 години системни, последователни усилия, графици, ангажименти на няколко правителства, за да може това нещо да се случи. Това трябва да стане в България, ние имаме графиците за голяма част от тези неща, ще ги добавим и за останалите, но трябва да е ясно, че е необходим консенсус, да не си бутаме къщичката. Ако ще правим инфраструктура, който е на власт, да бъде така добър да спазва приоритетите и сроковете, а не да измисли, ако дойде на власт, нов Цанков камък и по тоя начин да утрепе две магистрали.

И все пак София-Бургас за три часа. Кога?

София-Бургас веднага отговарям. В края на юни София до Окоп, откъдето пък от Окоп по качествения път, това е малко над Ямбол, по пътя, който в момента рехабилитираме, първокласния път I-7, ще се стигне до Петолъчката. Т.е. на отиване към морето бяхме обещали през 2012 г. хората да стигнат през Стара Загора, Нова Загора готова нова магистрала, Нова Загора- Ямбол, готова нова магистрала, три месеца предсрочно, защото гръцката компания го обеща. Това ще стане. Оттам нататък сега и българският консорциум много здраво се е въодушевил, работят и искат да добавят още 14 километра след Ямбол, за да стигнем до път I-7, от който да завием наляво и да излезем на Петолъчката. Това ще бъде феноменално, ако успеем да го завършим към 30 юни 2012 година. А на връщане, аз бих казал това би трябвало да бъде някъде октомври, да имаме готов и останалия участък от последния незавършен лот, който е от Ямбол до Карнобат. Имаме конкретни срокове, дати по всеки един от проектите, които работим. Ще ви кажа честно и ясно, дори и да не спазим един срок със седмица-две, не е драма, но когато тези срокове не се спазват с 40 години, това е жестока драма.

Вижте с Драго колко внимателно ви слушахме. Защото всеки се интересува от това за колко време наистина ще стигне оттук до точка Б. Това е наистина изключително важно. Ще поискам вашата оценка за състоянието на строителния бранш. Защото преди няколко дни излезе един анализ на консултантската компания EC Harris, доста мрачна. Отлага се светлото бъдеще, светлите бъднини за строителния бранш. Всъщност във възстановяването на строителния бранш в Европа е започнало от ново забавяне, това е един от изводите. Така ли е?

Не само Европа, искам да ви кажа, че Америка беше буквално пред фалит на 3 август, същото се отнася и за някои други държави, за съжаление от развития свят, било то Бразилия или Китай, но ние вече влизаме в един друг филм. Китай се забавя, Бразилия се забавя, Америка трябва да икономисва, защото е харчила повече, отколкото може да си позволи. А Гърция е пример за това как едно поколение е раздавало едни пари, без да ги изкарва, без да ги създава, за сметка на кредит. Сега следващото младо поколение на Гърция за съжаление ще имат единствената функция да плащат кредитите на предишното поколение, което си е увеличавало заплати, бонуси, пенсии, но не по един устойчив и разумен начин. Светът е в съвсем друг филм и друга ситуация. Ние трябва да знаем, че важната думичка е стабилност и устойчивост. И нива на устойчивост, които да постигнем, за да има прогрес и растеж. Но този растеж, примерно, понеже питате за строителния бранш, който беше от 50-60 на година на година в годините, в които строителните компании отказваха строителни поръчки, в годините, в които предприемачите продаваха на една хартийка на зелено апартаменти, просто няма да се върнат, защото светът в следващите десет години ще трябва да разчисти последствията от този неустойчив растеж. Строителите минават в България по един много достоен начин през тези тежки времена за тях. Това е може би най-ударената индустрия в България, те намалиха обемите си с около 40 на сто на година. Но запазиха качествените хора, преориентираха се и все пак нещо много важно, инвестициите са в инфраструктура, където, разбира се, играят държавата и общините, тези инвестиции в България не се намалиха, а от 2009-а, 2010-а, 2011-а и сега за 20120-а дори ще се увеличат. По отношение обаче на високото строителство, това са молове, офис сгради, огромни жилищни комплекси там драмата е голяма, защото инвеститорите удариха здраво спирачката. Строителите се пренастройват, търсят външни пазари, дълбоко се гордеем с компании като „Главбулгарстрой" и други български компании вече печелят поръчки в чужбина. Примерно „Главбулгарстрой" спечели на Европейската комисия директен търг, с който те участваха в Брюксел, и строят новата сметна палата примерно в Прищина. Ние няма как да не се гордеем, че българите вече набират скорост, работят по европейски обществени поръчки, спазват европейските правила и печелят проекти. Другите български компании трябва също да се преориентират. Говорейки за „Струма" и за тунела, вчера имахме среща с българска компания, която строи тунели буквално из цяла Европа -тунели с 8 км дължина, с 40 км дължина и ние сме впечатлени, че българските компании вече устойчиво се пренастройват - качествен мениджмънт и разбира се, знаят, че няма да е лесно, много конкурентни цени, понякога буквално на нулата, но в криза е така.

Министър Плевнелиев, друга важна тема, в която се включихте, как да кажа, с летящ старт. Билбордовете по магистралите, които бодат очите ни, които са на всеки метър. Ето преди седмица говорихме с комисар Стратиев за новата стратегия за безопасност до 2020 г., в която включително пише и това: махнете тези билбордове или поне тези от билбордовете, на които не им е мястото там. Вие с какво може да помогнете?

На всеки 300 метра, защото такива са изискванията на закона. Аз имам още в началото на мандата много ясна визия, с която адресирах и парламента, през октомври 2009 г., когато казах, че трябва да помислим да организираме цялата тази система с билбордовете по пътищата. Статистиката показва, че имахме 7700 билборда, през 2010 г. премахнахме 700 незаконни билборда и в момента имаме около 7000. Това, което ще направим още от октомври, защото го стартирахме преди две години, но сега вече и асоциацията за пътна безопасност поде идеята и ни подава ръка. И КАТ, и МВР, и много други институции казаха време е, нека да седнем и да обмислим ситуацията. Ще поканим и медийните компании, ще поканим всички, които имат какво да кажат. Нашето министерство в последните две години промени над 60 закона, без един текст, в който да ни обвинят в лобизъм просто защото никого не искаме да изненадваме със законопроекти и промени в закони. Всичко на масата, който има да каже нещо, заповяда, след това сглобяваме схемата. Дълбоко вярвам, че трябват нови правила, които да дефинират от гледна точка на пътна безопасност къде как да бъдат позиционирани билбордовете.

Всъщност аз се сещам да ви питам вие ли махнахте билбордовете на РЗС. Чувам, че се оплаква доц. Семов, че са махнати тези билбордове, с които той с такъв жест уволнява премиера Бойко Борисов.

Тези билбордове не са наша тема по никакъв начин. Дълбоко вярвам, че хората отдавна са разбрали, че ако някой се накичи от София до Пловдив по стотици билбордове с фалшиви послания, това единственото е, че е контрапродуктивно. Те може би могат да уволнят собствените си секретарки, но едва ли могат да уволнят премиера на Република България, който е избран на честни избори. Един президент, а г-н Семов се бори за президент, един президент не може да уволнява премиера. Само по себе си това послание за мен е най-малкото некоректно, но нека си стои по тези билбордове, защото всички българи го виждат, че е така.

Нека като по рицарските романи да завършим с това, с което започнахме, за вашите думи, че не е важно утре и вдругиден, важно е да имаш визията след две, три и четири години. В личен план обаче обръщаме нещата, вие къде се виждате след три, четири или пет години?

Дотолкова, доколкото българите са ми гласували доверие, разбира се, и премиерът, с когото наистина работим заедно много интензивно, вицепремиерът, цялото правителство по тези приоритети, аз съм екипен играч. Аз съм там, където българите имат нужда от хора като мен да разширят хоризонта, да зададат дългосрочно посоката и да работят здраво по национални приоритети.

В краткосрочен план какви са ви плановете за 4 септември, това неделя се пада между впрочем? Къде ще бъдете?

Ами аз така като си мисля за неделя, това ще бъде един хубав неделен ден за всички български граждани, все пак е неделя, а вероятно за медиите ще бъде един интересен откъм новини ден.

Вие част от тези новини ли сте?

Не искам да коментирам хипотези, защото съм прагматичен и коректен човек, тогава, когато дойдат тези срокове, с които, както винаги в последните две години партията, премиерът и цялото правителство са ангажирани, а аз съм сигурен, че този срок ще бъде спазен, тогава ще има ясни тези, по които да се говори.

Знаете ли, в цялото интервю имаше определени моменти, в които ми звучахте като кандидат-президент в интерес на истината. Права ли съм?

Не може да обобщите по този начин, защото от първия ден, в който аз работя, аз правя това, което и вие усетихте и сега в това интервю. Дълбоко вярвам, че нито една краткосрочна, дори я наречете антикризисна мярка, нито един похарчен лев няма смисъл, ако той не е част от дългосрочна стратегия.

Знаете ли, преди няколко дни тук беше политологът Евгений Дайнов, говорихме си за политика, но и много свиреше той, не знам дали знаете, свири на китара, има си собствена група.

Страхотен басист.

Много готин. И с него си говорихме по-малко за политика, пак казвам, но той в нашето студио пред Драго каза, и добре, сега, ако сложат Росен Плевнелиев, ако го издигнат ГЕРБ за кандидат-президент, ако спечели и отиде в онзи бункер, той нарича така „Дондуков 2", и слънце няма да види пет години, човекът ви ожали. В смисъл да е спокоен ли г-н Дайнов?

Не коментирам хипотези.

Как ще кръстите костенурката, имате ли някакви идеи? Тя между другото много внимателно ви слушаше през цялото време, кротна се, не знаем дали е момче или момиче.

Трябва да ви кажа, като казахте за костенурката, видяхте усмивката ми стана ей такава, ще оставя на децата да вземат решение.

Имате трима сина, нали така?

Имам три прекрасни момчета.

Защо толкова малко говорите за семейството си? Може би защото само за магистрали ви питаме, или?

Дълбоко вярвам, че моите деца трябва да останат обикновени и добри хора, много се притеснявам, че светлината на прожекторите, изкуствената гордост, че баща им е някой, може да ги промени, затова съм и благодарен на медиите, които оставяха семейството ми на мира. Аз много се надявам моите деца да продължават да ходят боси по тревата, да имат една хубава усмивка, която да е естествена, а не някой да ги кара под светлината на прожекторите и камерите изкуствено да се усмихват и ще се боря категорично за това моят личен живот да остане мой личен живот.