Писмени отговори на Румяна Желева пред ЕП
Писмени отговори на Румяна Желева пред ЕП / снимка: Reuters

Писмени отговори на въпросника на Европейския парламент, адресирани до номинираната за член на комисията Румяна Желева

Обща компетентност, ангажираност към европейската идея и лична независимост

Кои аспекти от Вашата квалификация и опит са особено подходящи, за да изпълнявате функциите на член на Комисията и работите за общия европейски интерес, по-специално в областта, за която бихте отговаряли? Каква е Вашата мотивация? Какви гаранции за Вашата независимост сте в състояние да предоставите на Европейския парламент и по какъв начин ще гарантирате, че Ваши минали, настоящи или бъдещи дейности няма да породят съмнения във връзка с изпълнението на Вашите задължения в рамките на Комисията?

Образованието ми и професионалният ми опит, както и моята политическа кариера, показват европейската ми ангажираност. Като министър на външните работи на България, а и преди това като член на Европейския парламент, един от приоритетите ми винаги е бил засилване на сътрудничеството между ЕС и неговите държави-членки и активна защита на европейската кауза. Убедена съм, че изграждането на силен и консолидиран ЕС е от полза за всички нас. Това убеждение ме е ръководило по време на мандата ми на външен министър и за мен това е нишката, която съм следвала в политическото си минало и образованието си. Винаги съм вярвала, че ние в Европа можем да успеем, ако работим заедно и си сътрудничим.

След мащабните промени през 1989 г. и падането на желязната завеса бях особено благодарна за възможността да получа стипендия за обучение в ЕС. От тогава винаги съм гледала на това като отговорност да работя за включването на моята страна в Европейския съюз. Поглеждайки назад към политическата ми кариера, смятам, че може ясно да се проследи пътят ми от университетските дни до днес. Освен образованието ми по социология, опитът ми като преподавател по европеистика и социология оказа силно влияние върху мен. Възможността да обсъждам въпроси от областта на ЕС и свързани с това социални въпроси с млади студени от цяла Европа бе голям източник на вдъхновение за мен. Повече от всякога се убедих, че „идеята за Европа" е вечна и че ние, политиците и хората, които вземаме решения, трябва да изпълняваме очакванията на по-младите поколения.

Като последица от дискусиите с моите студенти, аз участвах в създаването на гражданско движение, призоваващо към реформи и подобрения в собствената ми страна. Връзката с Европа бе установена още с наименованието му - „Европейско развитие" за България. По-късно гражданското движение се превърна в политическа партия и аз се кандидатирах за първите избори за Европейски парламент в моята страна. Това, че бях избрана два пъти и работих в Европейския парламент, несъмнено е един от най-ярките моменти в професионалния ми живот до този момент. По време на мандата ми в Парламента натрупах съществен опит в международното сътрудничество чрез участие в мисии в различни страни като Египет, Грузия и Украйна.

Връщайки се назад, трябва да кажа, че самата европейска кауза винаги е била моя главна мотивация и движеща сила. Като човек, израснал в страна, където хората с десетилетия са се борили за свобода и демокрация, аз винаги съм вярвала в Европа и винаги съм смятала, че ние имаме обща кауза, която е по-значима от нашите лични каузи. Заедно ние можем да постигнем промяна. Именно поради това мое убеждение българското правителство ме предложи за член на Европейската комисия - пазител на Договорите. Силно желая да стана част от европейския процес и да дам своя принос за осигуряването на успеха му. В този контекст съм доволна, че председателят Барозу ми е възложил важния ресор на международното сътрудничество, хуманитарната помощ и отговора при кризи. Този ресор отразява общото европейско виждане за солидарност, сътрудничество и диалог. Затова той изцяло съответства на моята визия и разбиране за Европа.

Мога да гарантирам, че като член на Комисията аз ще бъда ръководена единствено от нашия общ европейски интерес. Съответно, аз ще спазвам напълно член 17, параграф 3 от ДЕС. Попълних декларацията за интереси съгласно кодекса за поведение и ще я актуализирам при възникване на промени. Освен това, аз ще спазвам напълно член 245 от ДФЕС, за да гарантирам независимост и етични принципи, както и всички изисквания, включени в кодекса за поведение на членовете на Комисията. Ще избягвам всяка позиция или ситуация, която може да постави под въпрос моята независимост, безпристрастност и разположение на Комисията.

Управление на портфейла и сътрудничество с Европейския парламент и неговите комисии

Как бихте определили Вашата роля като член на колегията на Комисията? В какъв аспект бихте се считали за отговорен(а) пред Парламента за действията си и тези на поверените Ви служби?

Като част от колегията на членовете на Комисията, аз се виждам в ролята на откровен защитник на общия европейски интерес. Колегията е от ключово значение за общата посока и визия на създаването на европейски политики. Тя е политическата сърцевина на Комисията. Затова смятам, че е много важно постоянно да обсъждам с моите колеги в колегията всички въпроси по открит и честен начин. Ние споделяме колективна отговорност и ще бъдем оценявани спрямо усилията ни да служим по най-добър начин на интересите на европейските граждани. По тази причина аз ще следя отблизо обсъжданията по всички въпроси, ще участвам и, ако счетаза необходимо, ще се опитвам да се намесвам винаги в дух на колегиалност и безпристрастност. В ролята си на комисар по хуманитарната помощ и отговора при кризи, аз съм решена да повиша вниманието към тези важни политики на ЕС и ще направя всичко, за да постигна това в рамките на колегията.

Вярвам, че напредък и по-успешни резултати от политиката можем да постигнем единствено чрез диалог. Това е един от основните успехи на европейското свободомислие и аз съм убедена, че новата колегия ще бъде добър пример за това. Аз очаквам да работя в тясно сътрудничество с новия заместник-председател и върховен представител по въпросите на външните работи и политиката на сигурност. Заедно с нея и членовете на Комисията, отговарящи за развитието, разширяването и политиката на добросъседство, аз съм ангажирана да защитавам европейските интереси по света. Аз ще си сътруднича тясно и с комисаря по вътрешните работи, отговорен за реакцията при кризи в рамките на Съюза, както и с други членове на Комисията, отговорни за многото инструменти за отговор при кризи, управлявани от Комисията. Въпреки че взаимодействието между нашите ресори все още предстои ясно да се дефинира, аз съм убедена, че ръководени от дух на колегиалност, ние ще осигурим оптимално представяне на ЕС на световната сцена и ефективното предоставяне на подкрепа от ЕС по време на кризи.

От личен опит в Парламента зная как Парламентът и Комисията могат по най-добър начин да работят заедно. Имам желание да приложа тези знания и да постигна резултати. Опитът ми в Съвета на външните министри също ще ми е от полза за улесняване на сътрудничеството с Парламента, тъй като в резултат на него аз съм добре запозната със спецификите на процеса на вземане на решения вътре в ЕС. В това отношение бих искала да подчертая, че приносът на Парламента е винаги добре дошъл и ще служи за основа на нашето сътрудничество. Няма нужда да споменавам, че ще поема пълна политическа отговорност за дейностите на службите на Комисията в моята област на компетентност.

Бих искала да ви уверя, че отношенията ми с бъдещия ми кабинет и служби ще се основават на лоялност, доверие, прозрачност, двустранен поток от информация и взаимопомощ. Често при много тежки условия, те се трудят усилено в полза на хуманитарната кауза. Вярвам, че всеки в ЕС съзнава това и аз, като член на Комисията, ще направя всичко възможно, за да ги подкрепям.

Аз съм изцяло ангажирана за конструктивен и плодотворен политически диалог между две от ключовите европейски институции. В тази светлина Парламентът, като единствена пряко избрана европейска институция, по своя характер има основна тежест в създаването на политиките на ЕС и аз надлежно ще отчитам този факт. Затова се стремя към сътрудничество, основано на откритост, прозрачност, взаимно доверие и редовен обмен на информация. Демократичният надзор на Парламента е нещо, което съществува не само на хартия, а напротив, това е крайъгълният камък и доказателството за нашата европейска демокрация.

Какви конкретни ангажименти сте готов(а) да поемете с оглед постигането на по-голяма прозрачност, по-тясно сътрудничество и предприемане на ефективни действия във връзка с позиции и искания на Парламента по законодателни инициативи, включително във връзка с влизането в сила на Договора от Лисабон? Готов(а) ли сте да предоставите на Парламента информация и документи на равнопоставени начала със Съвета по отношение на предвидени инициативи или текущи процедури?

Ако бъда утвърдена като член на Комисията, прозрачността и сътрудничеството с ЕП ще бъдат сред моите приоритети. Вярвам, че един комисар може да бъде успешен само ако работи в тясно сътрудничество с Парламента. В крайна сметка тясното партньорство само ще укрепи легитимността, отчетността и ефикасността на моята работа. Затова аз съм решена да прилагам изцяло разпоредбите на рамковото споразумение във всички негови аспекти, по-специално по отношение на информационния поток с цел осигуряване на прозрачност и засилване на информационния поток между нашите две институции и пълно прилагане на разпоредбите на Договора от Лисабон. Освен това, един от моите приоритети като комисар ще бъде да осъществявам близък контакт с обществеността. Тясното сътрудничество с Парламента и неговите членове е най-добрият естествен начин за съпричастност на гражданите и информирането им относно работата на Европейския съюз и ползите от него.

Бих желала да повторя отново, че междуинституционалното сътрудничество е от основно значение за осигуряване на оптималното функциониране на ЕС. С влизането в сила на Договора от Лисабон ролята на Парламента се засилва в това отношение. Аз приветствам тази промяна, защото тя подчертава демократичния принцип на ЕС, гарантира по-добър резултат от политиката на институциите и допълнително акцентира факта, че Комисията отговаря пред Парламента. Желая да изградя силни връзки с Парламента, и по-специално с комисиите, които обхващат областите, за които ще съм отговорна. Затова се ангажирам редовно да присъствам на заседанията на комисиите и да обменям гледища при обсъждането на начините за постигане на напредък по политиките от моя ресор. Уверена съм, че заедно ще постигнем най-добър резултат за тези, които се нуждаят от нашата помощ. В тази връзка аз особено очаквам да обсъдим идеите на Парламента относно създаването на рамката на операциите на ЕС по хуманитарна помощ и доброволния корпус за хуманитарна помощ, както е посочено в член 214 от ДФЕС. Освен това, аз силно ценя приноса на Парламента за успешното провеждане на европейската година на доброволчеството през 2011 г. Очаквам също да обсъдим с Парламента напредъка ни по укрепването на капацитета на ЕС за отговор при бедствия съгласно резолюцията на ЕП от юни 2008 г. и напредъка по прилагането на клаузата за гражданска защита от член 196 от ДФЕС. В допълнение, с цел постигане на истински обмен на гледища, аз очаквам да се срещна с отделни членове на Парламента или политически групи.

Въпроси по отношение на политиката

Кои са трите основни приоритета, които имате намерение да следвате като част от Вашия портфейл, като вземате предвид, при необходимост, финансовата, икономическа и социална криза, както и съображенията, свързани с устойчивото развитие?

Сливането на хуманитарната помощ и гражданската защита в новия ресор „Международно сътрудничество, хуманитарна помощ и отговор при кризи" е положителна промяна, тъй като се създава единна служба, която предлага на Комисията необходимите средства за засилване на нейната роля в областта на ответните мерки при кризи. Хуманитарната помощ внася в ресора бюджет от около 800 млн. EUR, силна експертиза и международна мрежа от експерти на местно ниво, докато гражданската защита може да мобилизира професионалните и специализирани умения на държавите-членки в случай на извънредни ситуации както в рамките на ЕС, така и извън него. Акцентът върху отговор при бедствия се основава на потребностите и предполага пълно спазване на принципите на хуманност, неутралност, безпристрастност и независимост като израз на солидарността на ЕС, която не трябва да се ръководи от други външнополитически съображения.

В допълнение към специфичните мисии в областта на международното сътрудничество, моите основни приоритети през следващите години ще бъдат:

- Създаване на добавена стойност чрез използване на възможностите, предоставени от Договора от Лисабон и обединяването в един ресор на хуманитарната помощ и гражданската защита.

- Преодоляване на възникващите външни предизвикателства в отговора при кризи;
- Повишаване на ефективността на хуманитарната помощ на ЕС;

- Засилване на европейското сътрудничеството в областта на гражданската защита.

Съчетаването на възможностите, предоставени от Договора от Лисабон и този нов ресор, ще позволи на Съюза, който е най-големият дарител в света, да разшири лидерската си позиция в областта на отговора при кризи и хуманитарната помощ по света, както и да увеличи максимално способността на ЕС за отговор при кризи в Европа в дух на практична солидарност.

За първи път в историята на Европа Договорът от Лисабон признава хуманитарната помощ и гражданската защита като самостоятелни политики. Следователно моето намерение е да не пропускам тази възможност да използвам напълно взаимното допълване, което съществува между хуманитарната помощ и гражданската защита, между Комисията и държавите-членки, за засилване на европейския отговор при хуманитарни кризи съгласно съответните разпоредби на Европейския консенсус относно хуманитарната помощ.

Центърът за информация и мониторинг (ЦИМ) и механизмът на Общността за гражданска защита са сред успехите на ЕС, като дават отговор на широк кръг от кризи, както в рамките на ЕС, така и извън него. Доколкото това засяга вътрешния аспект, аз ще работя тясно с комисаря по вътрешните работи.

Главните възникващи външни предизвикателства в отговора при кризи произлизат от нарушаването на международното хуманитарно право, свиването на хуманитарното пространство и въздействието от изменението на климата. Както държавни, така и недържавни участници все по-често и в по-голяма степен нарушават международното хуманитарно право. Сексуалните и основани на пола зверства са станали средство за водене на война. Неспазването на правата на цивилните и хуманитарните работници води до по-труден достъп до жертвите на конфликти, като понякога е невъзможно помощта да достигне до най-уязвимото население.

Аз ще използвам средствата на мое разположение, за да се застъпвам твърдо на политическо равнище в сътрудничество с Европейския парламент за спазването на международното хуманитарно право и да подкрепям нашите партньори в осъществяването на мерки за защита на жертвите на въоръжени конфликти. Ще започна също диалог с европейските политически и военни лидери, за да се гарантира, че в ситуации, при които хуманитарни участници от ЕС и военни сили от ЕС работят редом, съответните им роли ще бъдат ясно определени с цел да се избегне припокриване на отговорности, което може да създаде опасност за хуманитарната работа.

Увеличаването на честотата и интензивността на природните бедствия, дължащи се на изменението на климата, има вероятност да се ускори. Международната общност вече не е в състояние да реагира ефективно на всички тези бедствия. Затова гарантирайки, че нашият отговор при бедствия е възможно най-голям по обхват и най-ефективен при неговото прилагане, аз ще използвам хуманитарната помощ и гражданската защита за засилване на усилията на Европейския съюз за ограничаване на риска от бедствия с оглед на укрепване на способността за справяне на уязвимото население и капацитета на местните власти в страните, застрашени от бедствия. Ето защо ще продължа да давам предимство на програмите DIPECHO (Готовност при бедствия ГД ECHO) и на мерки за готовност и превенция. Във връзка с въпроса за ограничаване на риска от бедствия се поставя същественият въпрос какво се случва след възникване на криза и аз ще обърна внимание на прехода между хуманитарна помощ и сътрудничество за развитие, който свързва подпомагането, възстановяването и развитието. И в двете области аз ще работя тясно с номинирания за член на Комисията г-н Пиебалгс за възможно най-гладкото протичане на този преход.

Що се отнася до гражданската защита, програмата от Стокхолм и неотдавнашните заключения на Съвета определят ключови приоритети относно превенцията. Те включват разработване на насоки за оценка на риска и минимални стандарти за предотвратяване на бедствия. Трябва да продължи работата по по-добро предоставяне на помощта за гражданска защита чрез развиване на способности на ЕС за бърза реакция, както бе няколкократно поискано от Европейския парламент.

Постигнатото трябва да се използва като трамплин за модернизиране на средствата на наше разположение.

И накрая, но не на последно място, въпреки че хуманитарната помощ трябва да се основава единствено на нуждите, тя също така допринася за постигането на целите на хилядолетието за развитие. Малко известен, но важен факт е, че в своя анализ на световните хуманитарни нужди Комисията използва за оценка на нуждите ключови показатели, свързани с детската смъртност, недохранването, достъпа до здравеопазване и индекса за човешко развитие по полове. Повишаването на ефективността на помощта означава и по-голям принос за намаляване на бедността и, заедно с нашите колеги в сътрудничеството за развитие, по-добре организирано реинтегриране на жертвите на бедствия в обкръжение, позволяващо устойчиво намаляване на бедността и социално развитие.

Какви конкретни законодателни и незаконодателни инициативи възнамерявате да предложите и съгласно какъв график? Какви конкретни ангажименти можете да поемете, по-специално във връзка с приоритетите и исканията на комисиите, приложени към настоящия въпросник, които попадат в сферата на Вашия портфейл? Как лично бихте гарантирали доброто качество на законодателните предложения?

2010 година ще бъде ключова за областите на хуманитарната помощ и гражданската защита. Комисията ще направи средносрочен преглед на дейността по консенсуса относно хуманитарната помощ, която включва и гражданска защита извън рамките на ЕС. Целта на средносрочния преглед ще бъде да се прецени докъде сме стигнали и да се определят какви допълнителни мерки са необходими за повишаване на ефективността при предоставяне на хуманитарна помощ. Мерките могат да включват преразглеждане на Регламента за хуманитарната помощ, който е от 1996 г.

Комисията ще трябва също да направи оценка и да докладва за прилагането на решението за създаване на механизма за гражданска защита и неговия финансов инструмент. Тези задачи могат да бъдат придружени от съобщение до Европейския парламент и до Съвета, в което се посочват, ако е подходящо, бъдещи законодателни предложения.

В допълнение, член 214 от ДФЕС гласи, че се създава Европейски доброволен корпус за хуманитарна помощ. Комисията ще трябва да представи предложение за регламент, който да бъде приет от Европейския парламент и от Съвета, в който се определят правила и процедури за функционирането на корпуса. Като се има предвид, че наскоро 2011 г. бе определена за европейска година на доброволчеството, сроковете за предложението за създаване на Европейски доброволен корпус за хуманитарна помощ могат да бъдат съобразени с това.

Аз ще се постарая процесът на изготвяне на предложенията да бъде възможно най-прозрачен и отворен за участие.

Що се отнася до незаконодателните предложения, и в очакване на резултата от средносрочния преглед на плана за действие по европейския консенсус относно хуманитарната помощ, към който ще бъде асоцииран Европейският парламент, аз ще поема инициативата да установя съгласувани секторни политики, например в области като насилие на основата на пола, здравеопазване, гражданско-военни отношения, оценка на нуждите и други. В областта на гражданската защита ще бъдат изготвени насоки за предотвратяване на бедствия.

Предвид факта, че продължават последиците от световната хранителна криза, аз ще дам предимство на разработването на политика за хранителна помощ в извънредни хуманитарни ситуации, която ще бъде част от по-голям пакет от политики, който ще включва и въпроси на продоволственото обезпечаване. Отново завявам, аз ще работя тясно с номинирания за член на Комисията г-н Пиебалгс с оглед на подходящата координация с дейностите по продоволственото обезпечаване.