Очаква се ръст на куриерския бизнес в България през следващите години
Очаква се ръст на куриерския бизнес в България през следващите години / netinfo

Арнолд Шрьовен е изпълнителен директор и член на Управителния съвет на водещата международна куриерска компания DPD. Компанията доставя над 2,5 милиона пратки на ден по целия свят. Шрьовен е съосновател и настоящ председател на организацията Club of Logistics e.V. (Клуб Логистика), в която членуват редица водещи мениджъри от бранша. Арнолд Шрьовен пристигна в София, за да представи инициативата „DPD доставя българската култура в Европа" - дарение на 400 тома историческа и детска литература, които ще бъдат доставени от куриерите на DPD в българските културни институти в страни от ЕС.

Г-н Шрьовен, какви са резултатите на DPD за 2011 г. и какви са Вашите очаквания за развитието на куриерския бизнес в България и в Европа?

Миналата година беше много успешна за куриерския бранш и в частност за DPD. Пазарът в Европа нарасна с около 4% през 2011 г., а темпът на растеж на DPD е близо 7%. В близко бъдеще очакваме ръст в сферата на международните куриерски услуги, което ни дава огромни възможности, защото DPD има най-ефективната сухопътна транспортна мрежа в Европа и можем да предложим атрактивни международни услуги. По отношение на куриерските услуги в България, очакваме среден ръст на пазара от 5% през 2012 г. и следващите няколко години. Резултатите на DPD в страната са много по-добри от средните за бранша, като нашите очаквания са, че тази тенденция ще се запази през идните години. За периода от юни 2011 до юни 2012 г. в България DPD удвои пазарния си дял по брой международни сухопътни пратки, а за 2012 г. очакваме повече от 50% ръст в този сегмент от дейността на DPD в България.

Прогнозите Ви звучат оптимистично. Какви инвестиции планирате, за да оправдаете очакванията си за по-добри резултати през следващите години?

През 2012 и 2013 г. възнамеряваме да инвестираме сериозно в изграждането на нови дистрибуционни центрове и депа в цяла Европа. Кризата промени поведението на клиентите - пазарът на експресни пратки по въздух намаля значително, за сметка на сухопътните пратки, в които DPD е специализирана. Това е обяснимо, защото освен около пет пъти по-ниската цена, съвременните средства за комуникация позволяват бързи доставки да се правят и чрез сухопътни услуги. Затова DPD инвестира още в развитието на иновативни решения като проследяване със съвременни баркод технологии, интерактивно управление на доставките и други.

Казахте, че кризата е променила поведението на клиентите. Това даде ли сериозно отражение върху куриерския бизнес като цяло?

В DPD не изпитахме отрицателни ефекти през последните десет години. А през 2011 г. компанията Геопост, която е мажоритарен собственик на DPD и дъщерно дружество на Ла Пост във Франция, отчете нарастване на приходите от близо 7% до 3.668 милиарда евро. Що се отнася до България, икономическата криза имаше отрицателен ефект върху куриерския бизнес, но въздействието бе по-слабо в сравнение с други сектори на икономиката като строителството и финансите. Спадът в бизнеса беше през 2009 г., но България отбеляза значителен ръст на износа през последните няколко тримесечия, което имаше положително влияние върху куриерския бизнес.

Привлекателна ли е България за чуждестранни инвеститори?

Да, България е интересна за чуждестранните инвеститори, при условие че продължи да прилага европейските стандарти по отношение на социално балансирана икономика, демокрация и прозрачност. Важни са не само темповете на растеж и ниските разходи за труд, а също и намаляването на бюрокрацията. Собственият ни опит с нашите служители и партньори показва, че българите са много инициативни и отворени за иновации и промяна.

А какви са плановете на DPD за развитие и позициониране в България?

Нашата стратегия е да подкрепяме българските производители и износители чрез предоставяне на ефикасна услуга на изгодна цена. За да постигнем целите си на българския пазар, разчитаме на нашите силни партньори от „Спиди". Те дават на клиентите достъп до високо ефективната и надеждна сухопътна транспортна мрежа на DPD, която предлага кратки срокове на доставка и атрактивни цени. С нашите партньори се допълваме отлично: „Спиди" е водеща компания на българския пазар, а DPD разполага с първокласна международна мрежа.

Какво ви прави предпочитан избор за доставчик на пратки на бизнеса?

Всички клонове на DPD споделят общи новаторски технологии, транспортна мрежа и стандарти за качество. Но наред с това, компанията ни е децентрализирана и нашите клонове имат свобода за разработване на специализирани услуги, които отговарят на конкретни местни нужди. А със своите 60 центрове и 800 депа, DPD разполага с най-голямата транспортна мрежа за пратки в Европа, което ни позволява да осигурим бърза, надеждна и ценово ефективна услуга.

Разкажете ни повече за мащабната инициатива „DPD доставя българската култура в Европа", заради която сте в България. Правили ли сте подобна кампания досега?

Инициативата „DPD доставя българската култура в Европа" е идея на българския офис на DPD, в рамките на която даряваме и чрез нашите куриери ще доставим 400 тома историческа и детска литература до българските културни институти в Берлин, Братислава, Будапеща, Варшава, Виена, Лондон, Париж, Прага и Рим. За нас е чест да помогнем културното ви богатство да достигне до българските общности в чужбина. Тази кампания е уникална, но всъщност много отива на цялостната политика на DPD - да свързваме хората, да инвестираме в бъдещето, в знанието и културната идентичност на всяка държава в Европа. Радвам се, че успяхме да я осъществим и в партньорство с Медийна група България холдинг. DPD e социално отговорна компания, която развива инициативи в различни сфери и в цяла Европа. Една от новите линии на компанията е „зелената" Total Zero, която ще гарантира, че всяка наша пратка е въглеродно неутрална. Въглеродните емисии се изчисляват в DPD от 2006 г. и оттогава непрекъснато намаляваме тяхното количество, чрез използването на сухопътен транспорт (отделящ до 8 пъти по-малко въглеродни емисии от въздушния), използването на велосипеди, електрически превозни средства и влакове, микробуси на сгъстен природен газ. Намаляваме и енергийното потребление в нашите центрове и депа, организираме дори обучения за еко-шофиране на нашите куриери.