Намери ли нови инвеститори в България посланическото роуд  шоу в Америка?
Намери ли нови инвеститори в България посланическото роуд шоу в Америка? / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Намери ли нови инвеститори в България посланическото роуд шоу в Америка?
41970
Намери ли нови инвеститори в България посланическото роуд шоу в Америка?
  • Намери ли нови инвеститори в България посланическото роуд шоу в Америка?

Скот Позил, търговското аташе на САЩ в София, и зам.-председателят на Американската търговска камара Атанас Гаров - гости в „Седмицата” на Дарик: Превод: Христина Нинова.

На български ли, г-н Позил? Колко време сте в България?

Скот Позил: Три години.

Христина Нинова ще помага с превода. Кои са новите инвестиции, които идват от САЩ след обиколката на посланиците Поптодорова и Уорлик?

С.П.: Мога да ви кажа, че със сигурност ще има нови инвестиции, които ще дойдат в България. Не бих могъл понастоящем да назова конкретни имена на компании, но мога да ви кажа, че водим разговори с тези компании и ги насърчаваме да дойдат тук. Срещнахме се с различни американски компании от сектори, които са от интерес за България - енергийният сектор, възобновяемите енергийни източници, здравеопазването, високите технологии, и подчертахме, че България е изключително добро място за бизнес, където компаниите могат да пожънат успехи, и че досега компаниите, които са имали бизнес в България, са били много доволни. И затова ще продължим да насърчаваме компании да правят нови инвестиции тук.

Дайте да минем по отделните щати. В Чикаго коя беше най-силната среща?

С.П.: Там имаше работен обяд, организиран от Международната търговска асоциация на Чикаго, където участваха 50-60 компании. И бях изключително впечатлен от въпросите и тяхната задълбоченост. Задаваха много конкретни въпроси по отношение на данъчните режими тук, също така въпроси, свързани с труда, и също така процесите, свързани с регистрирането на бизнес тук, в България. Отново мога да кажа, че имаше интерес, проявен от страна на компании от сектори, които са от интерес и за България, и за САЩ.

Хюстън, Тексас.

С.П.: Всъщност Хюстън е щатът, характерен за бизнеса в областта на петрола и на газа. И всъщност там бяхме организирали работен обяд именно в тези области. Някои от най-големите компании участваха там и също така и някои компании, които се водят среден и малък бизнес и които в следващите години се надяват да отбележат отново растеж поради наближаването на края на кризата. И има сериозен интерес, заявен от тях, по отношение на инвестиции в България, но също така и да изнасят американски технологии и услуги насам.

Финикс, Аризона, най-уестърн щата, каубойският щат на…

С.П.: Всъщност аз съм роден и съм израснал в Финикс, Аризона, и за мен беше удоволствие да се върна там и да посетя фирмите там. И всъщност най-голям брой участници имаше там. Там бяхме направили един прием за установяване на контакти, за нетуъркинг. И бих казал, че около 70-80 представители на фирми дойдоха. И беше много интересно, че единият от участниците в събитието е собственик на най-голямата компания, свързана с водопровод и канализации, и всъщност български предприемачи са шефовете на тази фирма. И беше много интересно да разберем как са се установили в САЩ и са създали такъв франчайз в САЩ. Т.е. те са отбелязали голям успех в бизнеса в САЩ.

И накрая златният щат - Калифорния, Сан Франциско, Силициевата долина или както малко неправилно българите заради английското име й викат Силиконова. Но това не е силикон, за който говорим ние… силиция…

С.П.: Да, имахме възможност да отидем до Силициевата долина и там имахме работен обяд с компании от сектора на информационните и  комуникационните технологии. И отново имахме хубав микс от големи компании, но също така и от малкия и среден бизнес. И за нас беше изключителна възможност да демонстрираме и да направим презентация как България вече отбелязва отново напредък и отново си възвръща позициите като център за информационните технологии. И всъщност мислим, че именно това е сектор, където наистина искаме да привлечем американските компании да допринесат за това развитие. Ние вече в България виждаме големите американски компании в тази област, но малкият и среден бизнес в Америка разработва понастоящем много иновации, които биха могли да бъдат доразработени и разширени именно тук, в България. Така че това беше една от целите на този работен обяд в Силициевата или Силиконовата долина, както казваме ние.

Г-н Гаров, каква е картината в момента на американските инвестиции в България? В енергетиката са най-много, нали?

Атанас Гаров: Да, определено енергетиката е водеща, но, както и г-н Позил сподели, информационните технологии е, така, изключително добре представен на американската…

Дайте да го преведем по-практично. Какво значи…

А.Г.: Информационни технологии, фирми, които се занимават с високи технологии… софтуерни решения, хардуерни решения, телекомуникационни решения…

„Хюлет Пакард” са известни с регионалния си център.

А.Г.: Точно така. Освен…

Кои други големи играчи?

А.Г.: Освен „Хюлет Пакард”, други фирми, които са тук с големи офиси, това са Ай Би Ем, Ви Ем Уеър, като пример… от американските фирми. И в общи линии всички големи фирми, като „Сиско” например, имат освен офиси, които се занимават с търговската част на фирмите, така и офиси, които поддържат под някаква форма бизнеса на фирмите им в региона или в световен мащаб…

А виждате ли в перспектива по-малки американски фирми, което изглеждаше като цел на тази обиколка, да дойдат в България и да правят, защото „малък” за Америка е „голям” за България.

А.Г.: Да, определено. И това беше една от целите на срещите, които имахме. Не бяха поканени само големи фирми, напротив, малки и средни американски фирми. Това, което се опитвахме като делегация да представим, е защо да дойдат в България, какви са плюсовете да дойдат в България, как това ще благоприятства и техния бизнес.

Защо американците биха дошли да правят бизнес в България, г-н Позил, защото питат какви са данъците и им харесва, че са ниски, защото знаят, че има американски войници в съвместни бази с българите, или?

С.П.: Освен ниските данъци и също така и благоприятен трудов пазар на доста добре квалифицирана работна ръка, тук има и други причини, които да привлекат фирмите. Например едно от предимствата е, че някои от тези компании могат да използват България като платформа, за да навлязат на пазара на Югоизточна Европа. Някои от компаниите вече имат производство както в САЩ, така и в България и изнасят из региона. Също така имат центрове тук, които да координират дейностите им. Също така имаме компании, които са установени тук и които разширяват дейността си, да обхване целия регион. Например „Крафт”, които се занимават, както знаете, с шоколад. Така че е много добре за България да създаде за себе си реномето на регионален център за такива фирми. И това беше и една от темите, обсъждана в САЩ.

Нещо по-конкретно като инвестиции? Изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов говори пред вестник „Пари” тази седмица за американски интерес към концесия на летище „София”, споменавайки конкретна фирма, мисля, че от Хюстън. Кое е най-голямото, което вие виждате като интерес след тази обиколка, което е ново?

С.П.: По принцип може би най-интересният елемент е, че се срещнахме с изключително интересни компании. Аз не бих могъл да коментирам конкретика по отношение на проведените разговори. Но това, че се срещнахме с компании от сектори, които са развиващи се сектори тук, в България, и наистина проспериращи, и това, че успяхме да намерим общ интерес между двете страни, е важното нещо. Но ние естествено не навлязохме в конкретика за пристъпване към подписване на конкретни договори. Целта беше повече да информираме компаниите, да засилим техния интерес и да стартираме този диалог с надеждата, че те ще дойдат тук, в България, на място и сами за себе си да се уверят какви са възможностите, които са налице тук за тях.

Вие сте по-свободен, г-н Гаров, от един дипломат да говорите по-конкретно… Коя голяма инвестиция според вас се очертава в България от Америка като следваща?

А.Г.: Аз не бих казал нещо много по-различно от това, което г-н Позил каза, защото наистина целта на това роуд шоу не беше да се върнем с договори. Според мен нещото, което като държава все още не правим достатъчно, е да информираме потенциални инвеститори, да информираме потенциални търговски партньори за това какъв е потенциалът на България. И това роуд шоу беше с такава цел - да се свържем с фирми и да започнем разговори. Аз самият след това роуд шоу продължавам тези разговори по имейл, получавам също и отговори от някои от тези фирми, с които се срещнахме. Т.е. започнахме един разговор. Не отидохме с цел да подпишем конкретен договор.

Смятате ли, че е реалистично българи да дойдат като американски инвеститори, понеже на тези срещи участваха много българи, които вече са американски граждани и имат собствени фирми там?

А.Г.: Това беше една много добра идея, която дойде от посланиците и конкретно от посланик Уорлик, да ангажираме българските общности в градовете, в които идваме. И в повечето градове имаше една наистина добра дискусия с успели българи, например в Сан Франциско и във Финикс си спомням конкретно, които се интересуват живо как могат да продължат да развиват бизнеса си или бизнеса, в който работят, свързано с България. Имаше доста хора, които конкретно се интересуваха от възможностите да се върнат и да работят в България и да правят кариера в България. Така че със сигурност има потенциал, има интерес. Просто е въпрос и на ангажиране на тези хора.

Какви български инвестиции имат шанс в САЩ, г-н Позил? Само едностранен ли е разговорът, американци да идват тук, или според вас български компании имат шанс в Щатите? Да говорим впрочем за инвестиции, различни от тези, които България вече е направила под формата на стотици хиляди млади българи, които работят в Щатите. България е инвестирала много мозък в Щатите.

С.П.: Много благодаря, че зададохте този въпрос, защото всъщност участвам и в промоцията и насърчаването на американци да отидат и да реализират свои дейности в Съединените щати.

Българи, българи.

С.П.: Да, български компании, които да инвестират в САЩ. Аз нямам конкретна информация, но… (бел.ред. - не се разбира) …компании, които имат производство тук, в България, имат желание да разширят своята дейност към други пазари, включително и САЩ, биха могли да открият, че би било от доста голяма полза да установят тяхно производство и в САЩ и да инвестират там. Всъщност вчера прочетох за една компания в България, които са производители на тези изкуствени стени за катерене. Това е един великолепен продукт и би било чудесно да могат да го внесат в САЩ, защото този тип продукт е изключително популярен сред американците като вид спорт, който се практикува. Така че такъв вид продукти, които биха били атрактивни за американския потребител и американските бизнесмени, би било много добре. Така че трябва да се види кои продукти, които се произвеждат в България, биха били от интерес за САЩ. Също така в IT-сектора има иновативни българи, които са разработили продукти, които биха могли да бъдат пренесени в САЩ и евентуално да създадат производство и в САЩ.

Кои продукти от България според вас, г-н Гаров, ще вървят в Америка?

А.Г.: Така, от личен поглед, от свой поглед бих казал, че в Америка наистина има възможност да се експортира почти всичко. Това е един огромен пазар, в който, стига да можеш да предложиш нещо различно, нещо добро, винаги има пазар за него. Но една от срещите, които ми направи много добре впечатление и която за мен лично беше много добър пример за това как българи и българският бизнес, или по-скоро българските научни среди биха могли да експортират в Америка, беше срещата с „Амджен”, най-голямата фирма за биотехнологии в световен мащаб, които съвсем директно казаха, че те самите са изключително отворени за коопериране с учени от цял свят, включително и с българи, за това да продължат да развиват конкретни продукти, които да отговарят на нуждите на пазара. Тоест може да не се изнесе конкретен продукт, но може да се изнесат решения, които да помогнат в създаването на един продукт също така.

Стигаме до деликатния въпрос с развитие и от тази седмица. Стигат ли до инвеститорите в Америка негативните оценки на американските политически представители в България за България, публичните критики към съдебната власт или заради корупцията, или пък необявените публично критики като тези в докладите, които разпространява Уикилийкс, доклади на американски посланици, в които например за българския премиер се казва, че американците никога не трябва да забравят с кого си имат работа?

С.П.: Мога да кажа, че по време на тура ни в САЩ, презeнтациите, които направихме, бяха много умерени. Възможностите, които представихме на американските компании, бяха изнесени, но също така представихме и някои от предизвикателствата, които биха могли да се изправят пред американските компании, но това са предизвикателства, които са валидни за различни страни по света. Винаги има някакви предизвикателства, които трябва да се преодолеят. Американските компании не са наивни в това отношение и очакват това. Така че, когато има желание от тяхна страна да инвестират на даден пазар, те имат и готовността да преодоляват предизвикателствата. Така че ние бяхме изключително умерени в нашия подход към американските компании, когато им обяснявахме, от една страна, възможностите, от друга страна, и някои от предизвикателствата. Те ги разбират, те четат вестниците, чуват новините, знаят какво се случва. Но отново искам да подчертая, че България е един изникващ пазар, където е много добро място да се прави бизнес, така че винаги могат да се преодолеят някои от негативите, които евентуално съществуват.

Впрочем истината е, че посланик Уорлик на това роуд шоу не каза нищо от това, което говори тук, в България, за България като негативни оценки. Толкова пламенна защита на България дори българите не правят. Все едно различен човек от публичния образ, който има в България, на много критичен човек към българите.

С.П.: Аз всъщност не съм, разбира се, слушал всяка една дума, която американският посланик казва, но съм чувал изключително често как нашият посланик винаги е давал положителна оценка по отношение на бизнес средата в България. Аз не бих могъл съвсем конкретно да сравнявам какво казва тук и какво е казал по време на тура, но конкретно винаги е казвал, че България е едно място, където американски компании могат спокойно да дойдат и да правят бизнес. И това е посланието му както в САЩ, така и в България, и мисля, че той винаги е бил много открит, откровен и е представял една умерена позиция, и това направи и когато разговаря с американските компании по време на тура в САЩ, и това е в съответствие и с посланията, които дава тук, в България.

Г-н Гаров, според вас европейското членство на България предимство или спънка е за американските инвестиции, защото Щатите имат сложни отношения с Европейския съюз. Даже да вземем последните седмици, някои тълкуват личната история на Строс Кан в един глобален мащаб, че това е част от противопоставянето на САЩ и Европа, например коя да е резервната валута - дали да бъдат доларите или еврото.

А.Г.: Аз отново ще говоря от чисто бизнес гледна точка. Според мен членството на… и според Американската търговска камара в България членството на България в ЕС е огромен плюс за бизнес отношенията с американския бизнес и американските компании. Няма как да не е плюс, при положение че България, бидейки член на този Европейски съюз, отваря пазар на повече от 450 милиона…

А трябва ли им на американците да се отварят през България? Защо да не се отворят през по-близката Великобритания или Франция?

А.Г.: За някои индустрии България е добро място, от което да обслужва европейския си бизнес. И точно това е едно от нещата, което се опитваме да изпращаме като послание. Такъв пример, както вие казахте, е центърът на „Хюлет Пакард”, който основно е фокусиран върху поддръжка на европейския си бизнес.

Г-н Позил, ще направи ли американски радар на връх Ботев по-сигурни американските инвеститори? Въобще военният аспект има ли някакво значение за инвестициите, които правят американците?

С.П.: Не съм много сигурен, може би имате предвид…

Не, понеже четох българските вестници, че се е обсъждало да се сложи американски радар. Не знам дали това е и вярно, може би не е и най-важното. Едва ли и вие като търговско аташе може да го коментирате.

С.П.: Разбирам, разбирам сега какво имате предвид. Мисля, че това е един въпрос, който по-скоро трябва да зададете на нашия посланик или на колегите от военния отдел, защото аз не съм конкретно информиран…

Въпросът към вас е друг.

С.П.: …по отношение на противоракетната система и този радар.

Гледа ли американецът, гледа американецът, като реши къде да инвестира, дали там има американски военни? Това плюс ли е, важно ли е?

С.П.: Не мисля, че компаниите базират своите решения за инвестиции по отношение на това къде се намират американските военни. Те базират решенията си относно това къде биха получили най-добра възвръщаемост по отношение на инвестициите си. И България със сигурност е място, където биха могли да получат добра възвръщаемост за инвестицията. Така че не бих казал, че военният аспект на нещата е фактор за тях. Мисля, че по-скоро разглеждат други по-важни фактори - данъчен режим, подкрепа от правителството, от инвестиционната агенция, от общините. Това са всъщност факторите, въпросите, които са най-важни за компаниите.

Инцидент като този пред джамията миналата седмица ще има ли ефект за отлив от инвестиции на чувствителните към етническа и религиозна нетолерантност американци?

С.П.: Отново не съм добре запознат конкретно с този въпрос. Но не бих казал, че това са… такъв вид инциденти са основното нещо, което влияе на решенията на американските инвеститори. Мисля, че както вече казах, най-основното, бих казал, е икономическите и търговските аспекти на нещата, когато се решава по дадена възможна инвестиция, каква ще е възвръщаемостта, какво би означавало това за нашите дейности както в България, така и за целия регион. Това е най-важното, което те разглеждат, когато разглеждат даден пазар.

Вие как мислите, г-н Гаров, влияе ли на американците това къде имат войници, къде имат… къде в една страна се държат лошо с религиозни или етнически малцинства?

А.Г.: Аз мисля, че това, което г-н Позил каза, е сто процента това, от което всички фирми, било то американски, европейски, се интересуват. Естествено, част от преценката на една среда е доколко тази среда е сигурна от гледна точка на бизнеса, т.е. доколко мога да защитя инвестицията си. Но мисля, че всички хора, които се занимават с бизнес, могат да правят разлика между чисто политически събития, които са теми на деня, от тези, които са дългосрочно важните политики, които една държава следва.

Кога е следващото роуд шоу… следващият лов на инвеститори в САЩ?

С.П.: Ами, и двамата посланици, посланик Поптодорова и посланик Уорлик, искат още догодина да направят едно такова роуд шоу или тур на САЩ. Така че отново… сега, бих казал, е подходящият момент да се насърчават такива инвестиции, така че догодина отново ще направим такова турне.