Московски: Работещите в БДЖ знаят, че няма алтернатива за спасяване на дружеството
Московски: Работещите в БДЖ знаят, че няма алтернатива за спасяване на дружеството / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Транспортният министър Ивайло Московски в „Седмицата” по Дарик – 26.11.2011
47493
Транспортният министър Ивайло Московски в „Седмицата” по Дарик – 26.11.2011
  • Транспортният министър Ивайло Московски в „Седмицата” по Дарик – 26.11.2011

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски - гост на „Седмицата”.

Трети ден на стачка. Както навсякъде по света впрочем, се разминават сериозно данните на синдикатите с онези, които огласява властта, да кажем, или ръководството на БДЖ в конкретния случай. Според вас къде е истината, какъв процент от хората протестират?

Неслучайно… даже току-що колегата ми донесе актуалните данни, които всъщност обявяваме от министерството. Те винаги се различават от тези на синдикатите, затова даже не искам и да коментирам процент на стачкуващи, брой на стачкуващи. В крайна сметка това е тяхно право, могат да си защитят интересите и правата по този начин, така са решили, така го правят. Различаваме се, концептуално имаме сериозни различия по това как да бъде спасено и оздравено дружеството. Исканията на синдикатите, колкото и да са… всъщност трябва все пак да се направи едно разделение, тъй като действително хората, които разбират от железници, са тези, които работят там, и аз твърдя до голяма степен, че самите работещи са абсолютно наясно, че алтернатива за спасяването на дружеството няма.

Защо стачкуват тогава?

Тук мога да изразя лично впечатление, че според мен това е провокирано по-скоро до голяма степен от ръководството на синдикатите, тъй като пък те от своя страна, реализирайки ние тези мерки, които сме предприели, за тях е непопулярно, тъй като съответно пък те ще загубят позиции. Но както и да е. Това за мен е дребнотемие, тъй като проблемите са изключително сериозни, те са извън обема и обхвата на тази стачка. Те са извън обхвата въобще на всякакви синдикални искания. Проблемите са изключително тежки и ако кредиторите предявят по-сериозни действия, дружеството на практика изпада в несъстоятелност.

Чух ви в началото на стачката да казвате в интервю за националната телевизия, че няма да има транспортен хаос. Няколко дни по-късно вестник „Сега” ви се присмя за начина, по който сте реагирал, че държавата няма да се ангажира да осигури алтернативен транспорт в местата, където железницата е единствен такъв.

И аз до момента не считам, че съществува транспортен хаос. Автобусните превози така или иначе не возеха с пълен обем, на някои места дори с едва 30%. Сега ще ни обвинят пак веднага, че сме пренасочили хората умишлено чрез тази стачка към автобусния транспорт. Декларирам, че това не е така. Не виждам да има транспортен хаос.

Разраства ли се протестът, не искате да казвате данни, и все пак, или протестиращите свиват знамена, виждайки колко сте категорични в намерението си да реформирате БДЖ?

Считам, че в железниците протестът не се разраства. Като цяло обаче протест може би ще има и по-голям, тъй като виждам, че има сериозна активност от страна на зърнопроизводители. Най-вероятно ще се стигне и до по-сериозни стачни действия заради реформата, която правим и с пенсиите.

Няма преговори, има стачка, заявиха във вчерашния ден представителите на синдикатите, възмутени от факта, че втори ден на протест никой не ги е поканил на разговори. Смятате ли, че при евентуални разговори би могло да се стигне до смекчаване на позициите?

Вижте, ние много подробно сме си изяснили позициите. Чисто формалното канене, даже не мога да кажа точно какво трябва да се направи като действие, за да има чисто формална покана, но те вратите винаги са отворени, постоянно, така че… И считам, че и ръководството, тъй като всеки ден е специално тук, по Централна гара и по депата, те така или иначе си комуникират, не е нужно да се… Или пък, ако е нужно, ще се оформи документално, но какво значи преговори? Ние сме заявили категорично позицията си. Ако синдикатите приемат тези наши мерки, които са изключително и само насочени за спасяване и оздравяване на дружеството, няма никакъв проблем да се подпише такова споразумение. За съжаление обаче исканията на синдикатите са доста по-широкообхватни и ние няма как да се съгласим с тях.

Появиха се съмнения около законността на стачката през вчерашния ден. Ако е незаконна тя, какво следва за хората, които са се включили в нея?

Аз казах, че уволнения лично аз няма да допусна да има заради тази стачка. Ако обаче се окаже незаконна, най-вероятно някакъв тип административни наказания ще бъдат наложени.

Какъв е процентът на хората, които към момента са подписали тези доброволни…

Мисля, че двеста и няколко човека.

От 2000, които трябва да съкратите. От БДЖ съобщиха, че около 800…

А, не, доброволните, не, доброволните споразумения за… Не разбрах въпроса, прощавайте. Доброволните споразумения за напускане са подписани от над 800 човека вече.

Как ще селектирате кого да освободите от железницата? Ясно е, че това е в прерогативите на изпълнителния директор и на борда на БДЖ, и все пак…

Направен е анализ, направен е анализ. Основно там, където се счита, че има до някаква степен дублиране на дейности, там, където се счита, че могат да бъдат оптимизирани дейности, и респективно около 500 човека от администрацията.

Съотношението администрация - хора, които работят на терен, както се казва…

Една четвърт, една четвърт администрация, останалите са от експлоатационния състав.

Казвате, че разбирате хората, които протестират. През седмицата гледах един много въздействащ репортаж за възрастен мъж - около 50 години, който работи от 20 години в железницата, самотен баща, грижи се за двете си дъщери и казва, че ако загуби тази работа, в икономическите условия, в които се намира страната ни, той остава на практика без каквато и да е перспектива.

Аз не съм щастлив и не се радвам, че на мен ми се падна моментът, в който трябва да се вземат тези непопулярни мерки. Опитали сме се, доколкото може, да се създадат компенсаторни механизми. Няколко пъти казах, между 300 и 500 човека, тук става въпрос наистина за експлоатационен състав, могат да бъдат пренасочени, това, разбира се, касае само за съжаление регион София, към софийското метро. За останалите хора има процедури за преквалификация към Министерство на труда и социалните грижи. Задействана е такава процедура, може да бъдат, да се възползват от нея. Но за да изляза от темата за конкретния човек, искам две изречения все пак да кажа като ангажимент нашето правителство какво прави за железниците. И всъщност упреците на хората нека да бъдат справедливо разпределени за последните 20 години и не само към нас, тъй като, пак казвам, не се радвам, че трябва да ги правя тези реформи. Над 1,5 млрд. лева по линия на оперативна програма „Транспорт” се инвестират в „Железопътна инфраструктура”. Ако успеем да оздравим дружеството то поне да не е на загуба в следващите две години, 2014 г. получаваме безвъзмездна помощ от Европейската комисия 600 млн. лева за нови влакове и това са абсолютно категорично разписани ангажименти между нас и Европейската комисия, и те ще се случат. За да стане това обаче, това дружество трябва да е здраво, да може да излезе от кризата, в която се намира, да повярват в него както донори и кредитори, така и самите хора, а за да се случи това, на първо място, ние трябва да стопим неговата оперативна загуба. Направили сме го, за последните две години от 47, близо 50 млн. оперативна загуба текущо за годината тази година дружеството ще бъде между 25 и 28 милиона. Целта ни е следващата година да бъде близко до нулата и затова прилагаме този пакет от мерки, който ние си носим отговорността, ако не се случи, но считаме, че това са мерките, които ще позволят дружеството да бъде с резултат, близък до нулата, следващата година.

Отново представители на компанията, така нареченият от вас експлоатационен персонал, твърдят, че тези съкращения на 2000 човека, в детайли ще говорим за цифрата, която предстои да бъде съкратена от числения състав на БДЖ, но ще застраши сигурността на компанията. Убеден ли сте, че това няма да се случи?

По никакъв начин не виждам как ще застраши сигурността на компанията. Пак казвам, разчетите за тези съкращения са направени основно на базата на оптимизация на видове дейности, които се дублират, т.е. дейности, които гарантират сигурността, няма да бъдат оставени без персонал.

Не, защото споменът за влака факла София - Кардам, ако не ме лъже паметта, при онази численост на персонала в крайна сметка шафнерът спеше и нямаше пожарогасител, и това се случи.

Аз няколко, няколко пъти слушам коментари, които твърдят, че правим някакви неща на парче без цялостна визия. Пак искам да го повторя и да го подчертая, тъй като и на мен ми е болно, обикалях през последните няколко месеца и по различни депа, наистина държавата е оставила последните 20 години този сектор от транспорта в тотално безсилие. Целият подвижен състав…

Обаче, когато казвате държавата, дайте конкретни виновници, защото със сигурност познавате документацията по начин, по който и синдикатите не я познават.

Последните две правителства бих казал, че абсолютно с нищо не са допринесли, въпреки че са имали възможността. Когато имаш възможност нещо да направиш и не го направиш, за мен това е по-лошо, отколкото когато нямаш и да искаш.

Злоумишлено водено ли е към фалит това дружество?

Не мога да твърдя, но аз пак ви казвам, на фона на тези огромни бюджетни излишъци, които демонстрираха последните правителства, на фона на тези сключени договори за самолети, за хеликоптери, за катери, за… два ербъса бяха поръчали за правителството, добре че успяхме единия да го върнем. Такова, такова харчене с широки пръсти на фона на умиращата железница. И всички са знаели, че „Кремиковци” потъва, че 40% от обемите на товарите на железниците намаляват, никой не си е направил никакво усилие да помогнат. Напротив, задължили са ги да теглят нови и нови, и нови кредити, които всички са били наясно, че няма как да бъдат изплащани.

Сега да говорим конкретно за резултатите от протеста. Към момента, говоря за икономическите анализатори, които, да кажем, не са пристрастни и не са страна в конфликта, казват, че БДЖ печели от това, че пътническите превози са намалели, калкулирайки по-малки загуби, разбира се, ако това може да се нарече печалба. Но ако стачката продължи повече от десетина дни, икономисти се опасяват, че това би довело до сериозен отлив на хора, които да ползват железницата и да утежни положението.

Това е вярно. В краткосрочен план ще се икономисат разходи, в дългосрочен план обаче това не е решение. Губи се цялостно потенциалът на този вид услуга. Неслучайно една от мерките, които сме заложили, е повишаване цените на билетите. Те не са пипани от 2008 г. И за бизнес превозите увеличението е с 15%, в смисъл приложили сме диференциран подход, за някои влакове ще е по-голямо, за други по-малко, съобразили сме се със социалните функции. Въпреки това увеличение обаче, което ще въведем, продължавам категорично да твърдя и е направено изчисление, и това е така, влакът ще остане най-евтиният вид транспорт.

И най-лошият транспорт обаче, защото чух ви вчера в парламента да се съгласявате с онези, които ви задаваха въпроси от залата депутати, за това, че ние дори нямаме вагони, нямаме пари, за да ремонтираме онези, които са в депата за ремонт. Другите са толкова стари, че не могат да бъдат експлоатирани…

Подвижният състав е на по 25, 30, 35 години, абсолютно амортизиран. Под всякаква критика е, с неимоверни усилия се пускат вагоните в някакви що-годе прилични, така, в приличен вид…

Ама знаете ли какво значи да каже министър в що-годе приличен вид?

Да, така е…

Това означава риск за хората, които пътуват.

Това е истината. Няма никакъв смисъл да говоря колко е хубаво, колко, значи, БДЖ предлага транспортна услуга. Тя е свързана с време за пътуване и с качество на пътуването. И затова толкова, толкова остро критикувам тази сделка с новите влакове „Сименс”. Тя просто е безсмислена. Средната скорост на железниците е 44 км в цялата държава. Защо се купуват новите влакове, вместо да се подобри първо инфраструктурата и чак тогава да се вземат? То е безсмислено. Купуват се едни нови влакове, абсолютно чист популизъм, за да се каже ето, вижте, сега купихме едни нови влакове. Те по никакъв начин не подобряват, не подобрят транспортната услуга. Скоростта…

Защо отивате тогава на преговори другата седмица? Не можеше ли да стане като с ербъса? Да преговаряте, да върнете част от тях, за да се ремонтират наличните вагони, ако могат въобще да…

Ами, защото проблемът вече не е чисто междуфирмен. Проблемът вече става и политически, тъй като сделката, както е направена, тя от страна на България не е държавно гарантирана. За да обезпечат по някакъв начин тази сделка, немската компания и немският фонд правят, минават през „Хермес”, държавна застрахователна немска компания, и сега в момента този случай касае вече пряко немския бюджет. Защото ние като не плащаме, KfW си изисква парите от немското Министерство на икономиката, което трябва да ги извади от техния бюджет. И проблемът е доста сложен, защото тук вече се касае и за взаимоотношенията на чисто политическо ниво между България и Германия. Затова отивам следващата седмица да проведа тези разговори, да обясня на хората…

Какво ще искате впрочем? Разсрочване?

Ще искам отсрочване, ние така или иначе най-вероятно януари или февруари месец ще подпишем със Световната банка заемното споразумение, но ние трябва да докажем, че компанията е жизнена и ще може да обслужва. За този заем от Световната банка трябва да е ясно едно - той не се дава на БДЖ, той се дава на българската държава, държавно гарантиран е, моментално влиза в дефицита на бюджета. Това означава, че когато държавата го предостави на БДЖ, той трябва да бъде обслужван. За да бъде обслужван, БДЖ трябва да е здрава компания.

Добре, дайте простичък план, опитвам се това предаване да не звучи институционално, а разбираемо за хората. 2000 работници от компанията си отиват. Какво още, за да бъде здрава компанията?

За да бъда честен, трябва да кажа, че 2000 сега, вероятно следващата година, най-вероятно ще има допълнителни съкращения, не в такива обеми, разбира се…

И все пак в какви?

Вероятно от порядъка на до 500 човека следващата година ще се наложи да бъдат съкратени, но…

Администрация, или?

Да, разбира се. Целта ни е да оптимизираме изцяло дейността на дружеството. Целият пакет е доста комплексен. Тук се появяват всякакви мъдреци в последните дни, които… те са имали цялата възможност и ресурс - и финансов, и всякакъв - да направят тези мерки, но понеже са непопулярни, никой не е смял да ги прави.

Обаче сега не ми отговаряте на въпроса, 2000 човека до края на годината през следващата 500 души и какво още?

За следващите 500, това искам да кажа, че там няма да има проблем да бъдат обезпечени с някакъв вид социален пакет, тъй като това ще бъде част от преговорите ни със Световна банка, като подпишем януари-февруари…

Какво, брой заплати, които ще получат при…

Разреждане на влаковете. Социалният пакет може да бъде много, много широкообхватен, не става въпрос само за пари. Това ще се договори допълнително. Но освен това мерките са следните, аз пак го казах, инвестиции в инфраструктура, гаранция за 600 млн. за нови влакове 2014 г., през това време оздравяване на БДЖ, приватизация на „Товарни превози”, оптимизация на дейностите в „Пътнически превози”, оптимизация в енергоемкостта в Национална компания „Железопътна инфраструктура” и конкретните мерки, които са, не знам дали шокови да ги наречем, или каквито и да са, но сега, които трябва да се направят, съкращения на 2000 човека, намаляване на броя на движещите се влакове със 138, продажба на неоперативни активи и повишаване цените на билетите.

Повишаването, онова, което калкулирахте сега ще има ли друго повишаване на цените през следващата година? Планирате ли такова?

Чисто от гледна точка на методологията на изчисление на разходите в БДЖ не планираме. Разбира се, ако има някакви драстични повишения на цените на енергоносителите, тогава може би ще трябва да се индексират.

Ако „Пътническите превози” губят по-малко заради стачката, от вчера…

Това е само в краткосрочен план.

Ясно, но от вчера се включиха и „Товарни превози” в протеста. Това води ли до сериозни загуби за дружеството?

Да, включването на "Товарни превози" води до сериозни загуби.

Как ги изчислявате на ден, по колко?

На база обема на товарите, които се превозват.

Например през вчерашния ден имате ли някаква информация?

Не, нямам, нямам такава информация. В понеделник ще имам.

Приватизацията на „Товарните превози” е сигурна.

От наша гледна точка да.

Фалит на БДЖ и създаване на ново дружество - според икономистите това е по-добрият план пред предприятието. От опозицията вече се усъмниха, че вие водите дружеството умишлено към фалит, за да изиграете „Балкан” номер 2.

Ами, ето затова правим всички усилия да оздравим съществуващото. Теоретично е възможно да се капитализира ново дружество и то да започне да поема функциите на железница в България, но е… Не искам в момента да мисля в тази посока, тъй като това е тежко решение. Трябва да мине едни, така, дълги и сложни процедури. Това трябва да бъде съгласувано с Европейска комисия, трябва да се одобри, трябва да се инвестират средства, които за бюджета са изключително трудно и тежко да намери, защото то, ако и в момента имаше, най-вероятно щеше по, така, не толкова консервативно да преглежда всяка една процедура за реформа в железницата, така че…

Накрая по темата БДЖ, за да преминем към другата тема от вчерашния ден, моля да кажете имена на двама транспортни министри, които според вас имат лично отношение в негативен план за състоянието на БДЖ.

Всички министри от последните две правителства според мен си носят вина за сегашното състояние на железницата.

Впрочем вече имаше искане прокуратурата да се занимае с дефицита в бюджетите на железницата през годините. Смятате ли, че може да се стигне и до наказателна отговорност?

Нека да си свърши работата прокуратурата, каквото решат, това да правят. Аз гледам чисто икономически на ситуацията и правя това, което считам за правилно, като, пак подчертавам, аз си нося отговорността за тези действия.

Не ми казахте нищо за отговорността на предшествениците си. Смятате ли, че има…

Ами, аз не мога да кажа. Считам, че хората трябва да знаят кога, как, защо железницата е доведена до това състояние. Несериозно е да се твърди, че това ръководство на министерството и на железницата има вина при положение, че аз съм министър от пет-шест месеца.

Предшественикът вашият?

Определено вероятно и той има сериозна вина за състоянието, макар че трябва да кажа, че, тъй като виждам едни доклади, които са писани навремето по негово време, лично, говорим за г-н Мутафчиев, е, така, провеждал сериозни консултации с холандски железници, с включително и Световна банка. Мерките, които са били препоръчвани, не са по-различни от тези, които прилагаме в момента. И считам, че може би не е била достатъчна политическата воля на цялото правителство тогава, за да бъдат подкрепени тези мерки, които той е предлагал всъщност.

Аз говоря за друг министър, за г-н Цветков.

Ами, нямам коментар. Сега, ако той си е вършил както трябва работата, щеше да е още министър.

Кажете за този гаф от вчера - Цецка Цачева да гледа как самолетът излита и как официалното й посещение в Индия трудно ще се реализира. Кой сбърка, че тя остана зад борда?

Последната информация, която имам от ръководството на летището, е, че вината е на администрацията, която обслужва VIP салона. Извинявам се от името на министерството, от името на летището за този неприятен инцидент. Ще бъдат наказани всички.

Кои всички?

Ами, всички, които са част от администрацията, обслужваща VIP салона, ще им бъдат наложени…

Чрез уволнение или не?

Е, ще им бъдат наложени най-вероятно административни наказания.

Тази случка е смешна, неудобна или симптоматична за страната ни?

Е, не бих искал да я квалифицирам като… Случват се такива неща по цял свят.