Московски: Не възрастта, а изминатите километри да са критерий за автобусите
Московски: Не възрастта, а изминатите километри да са критерий за автобусите / снимка: Sofia Photo Agency
Московски: Качеството на превозните средства трябва да гарантира сигурността на пътниците
42736
Московски: Качеството на превозните средства трябва да гарантира сигурността на пътниците
  • Московски: Качеството на превозните средства трябва да гарантира сигурността на пътниците

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски е в студиото на „Седмицата”.

Има ли вече по-голяма яснота за причината за катастрофата на магистрала „Тракия”?

Все още не съм информиран за готови експертизи от проверката.

Кой прави експертизи, и вашите органи ДАИ…

Наши колеги оказват съдействие на органите на… има там дежурен следовател, наблюдаващ прокурор и експерти от МВР.

Понеже версията за срязаната гума заради дупка на пътя вчера отново беше вкарана в обръщение… ако сте гледал „Панорама”, министърът на културата Вежди Рашидов подробно я разви, като обяснение, че трябва да се правят пътищата, в пълно противоречие с това, което цял ден говореше пък колегата ви, регионалният министър Росен Плевнелиев.

За съжаление, за съжаление, бях на път и нямаше как да гледам „Панорама”, но ме информираха. Всъщност това са си основните версии, едната е техническа причина на автобуса, другата е човешка грешка. Ако е…

А пътят? Защото това ще вкара всички приказки, които и сега ще изговорим с вас, в друга посока. Ако е в пътя, тогава защо ще говорим за автобуса?

О’кей, но те, така или иначе, са свързани нещата. Може да се окаже всъщност и дупка на пътя, която да е оказала влияние върху движението на автобуса. Но в крайна сметка, дори да е така, аз считам, че качеството на превозните средства, автобуси или по-малки бусове, трябва по някакъв начин да гарантира, поне в някаква минимална степен, сигурността на пътниците…

Вие веднага след катастрофата говорихте за версия за изкривена част, изкривен мост…

Така ме информираха. Първите наблюдения на произшествието са констатирали счупена греда на автобуса и спукана гума. Кое е първо, кое е второ, все още е рано да се каже.

За заспал шофьор версията остава ли…

И това се чува.

…или за отклоняване на вниманието, че вървял DVD филм?

Ами, не, това за филма не съм го чувал аз, но…

Прочетох в някой от вестниците.

Всъщност анализира се графиката на тахошайбата и оттам се правят някакви такива изводи какви са били последните реакции на шофьора. И затова, нали, има и хипотеза в тази посока, че…

Не е имало превишена скорост?

Не, превишена скорост не е имало.

А защо фирмата „Ентуртранс” се е водила нискорискова, според класификацията на ДАИ, а изведнъж след инцидента се оказва, че е огромен нарушител? Какво обяснение ви дадоха?

Аз получих една папка с над 10 съставени акта за период от около 7-8 месеца от служителите на автомобилна администрация към тази фирма. И няма нито едно влязло в сила наказателно постановление по тези актове.

Заради обжалване или заради отмяна?

Всичките са обжалвани. Ами, те тези, които са обжалвани и не са паднали, са все още всъщност в ход, а една част от тях са обжалвани и са паднали.

Вие сте склонен да обвините съда за това или хората, които са писали актовете…

Не, не, не…

…респективно наказателните постановления, защото може би в тях пък наистина има грешки такива процедурни…

Ами, да ви кажа, наказателните… Те повечето актове са свързани с нарушаване на маршрутния график на автобусите, т.е. нерегламентирани или спирания, или излизания от този маршрут, който е утвърден.

Т.е. минават през повече гладове, за да обират повече пътници?

Да, спират на нерегламентирани места, където или оставят, или взимат пътник. Така, две трети от актовете са по този член. Така че там според мен има… използва се вратичка в закона, в която… да кажем, компанията си води някакви свидетели, които твърдят обратното на инспектора, съставил акта. И предполагам, че по този начин падат, поне така ми обясниха…

Не, то не е вратичка, тези свидетели или лъжат, и тогава трябва да бъдат осъдени пък те за лъгане, или…

На практика колегите ми обясниха, че точно това се случва.

Най-голямото възмущение идваше от това, че нелицензирана фирма дала автобуса на фалирало дружество. Но това съгласно българските закони не е нарушение, или?

Не, не е нарушение. Значи, фирмата, която притежава лиценз, може да наема, да взима на лизинг и всякакви други такива механизми да използва, за да си осигури автобуси. Не е нарушение. Но това, което аз видях в деня на инцидента, тъй като се опитах по максимално голям достъп да получа информация за хронологията на събитията, беше ми предоставен един договор за наем между „Ентуртранс” и „Бургас Тур 90”, който е изтекъл на 1 април. Към него нямаше анекс за удължение. Тоест в деня на инцидента моята първична информация е, че такъв договор за наем между двете компании не съществува.

…в някои от органите тези договори?

Да, да, ние всички неща, които… По принцип договорите стоят в една картотека, която е във всички… е в офисите на всички регионални звена за съответните градове. Всъщност причината така бързо да взема решение да освободя и голяма част от колегите, беше точно тази, че те са правили комплексна проверка на фирмата едва ли не преди броени дни, в началото на месец юни, и на практика са пропуснали да констатират този факт, че договорът…

Че няма анекс. Или може да се окаже, че просто не е даден, не е взет, ако в случая има анекс, което ще е по-малко нарушение…

Договорът е изтекъл. Към документацията, която аз видях, нямаше такъв анекс, значи, договорът приключва на 1 април.

И тогава е трябвало да отнемат лиценза, защото нямат автобуси, така ли?

Вероятно на „Ентуртранс” все още има някакви автобуси, не съм информиран, но специално този автобус вече е нямало как да бъде част от…

Да се движи.

…техните маршрути.

Сега започнаха много предложения какво трябва да се прави, част от тях и вие ги давате. Едното е да има възрастово ограничение за автобусите. Всъщност каква е идеята, за извънградските или градските се отнася?

Тук нямам дори идеята това да го твърдя като голям експерт, по-скоро го казвам като нормален гражданин на държавата. И това е логиката, която аз следвам. Тежките дестинации, маршрутите, където гарантирано автобусите се амортизират по особено тежък начин, където годишно те изминават от порядъка на 300 000 км, не намирам логика да се движат автобуси 30 или дори 20 години стари.

Да, де, ама ето го примера с Бакаджика, там не беше дълга дестинацията. Т.е., ако ще говорим да няма стари автобуси, то тогава не трябва и в градския транспорт да има стари автобуси, защото той като е стар…

Ами, вижте, отнякъде…

…дали ходи дълго или кратко, все може да стане нещо, защото е стар.

Вижте, ние нямаме механизъм, с който дори да се вземе такова решение, то да стартира от утре. При всички положения трябва да се направи анализ на това по кои линии считаме, че не е редно да пътуват толкова стари автобуси, и след това, ако се вземе решение и се одобри промяна в закона в тази посока, при всички положения ще има гратисен период, при който поетапно да стане тази подмяна. Защото…

Не, аз не мога да разбера много логиката. Какво значение има линията и дали ще се возиш на един автобус 300 км или 30 км, защото ти, като си на стар автобус, и в 30-те километра може да загинеш по същите причини, както и 300-те?

Идеята е, че на по-големите, по-тежки дестинации амортизацията на автобусите е по-висока. Единствено това е.

Да, ама то тогава значи, че не възраст трябва да бъде критерият, а изминати километри. Според това, което казвате…

Да, разбира се. Ние…

Защото всички говореха - стар автобус… Значи, той може да е на 25 години, обаче да е пътувал градски транспорт…

Има механизъм, който дори няма да вкара думата възраст. Тук в последните дни разговарям изключително интензивно с всякакви експерти. Другата седмица, не мога да конкретизирам точно деня, но по наша инициатива ще организираме кръгла маса с участието на депутати от транспортната комисия, ще поканим браншовите организации, външни експерти, наши експерти от автомобилна администрация, юристи и там ще ги дискутираме тези теми. Но, казвам ви, има механизъм, по който примерно въобще не се цитират годините на автобуса. И единият от тях е, да кажем, въвеждане на изискване за Евро-3 и Евро-4 стандарт.

Това какво е?

Това означава, че един автобус трябва да притежава определен брой технически изисквания, за да бъде получен този сертификат Евро-3 или Евро-4.

И това имат само по-нови автобуси?

Точно така, такива технически параметри притежават по-новите автобуси, което автоматично от само себе си ще ограничи по някакъв начин годините.

Добре, а според вас редно ли е в градския транспорт да се движат автобуси, които не отговарят на Евро-3 и Евро-4? И те могат да се запалят, защото са стари, нали. Т.е. по тази логика трябва да се…

Лично моето мнение е, че не би трябвало да се допуска компромис. Вероятно с някакъв гратисен период, но според мен трябва да се въведат по-тежки рестрикции в тази посока. Защото 16 човека загинаха в Ямбол, цитирахте случая, сега 8 загиват. Просто не е нормално да е така.

Тоест вие сте склонен това да се разпростре, не на брой години, а като изискване, и то върху абсолютно целия обществен транспорт?

Да, абсолютно. Коментирам в момента…

Маршрутни таксита, другите таксита?

Понеже са в ресора на общините, не знам дали съществува при мен механизъм, по който аз бих могъл да ги задължа…

Не, със закон…

Но при всички положения ще ги поканим на тази дискусия. То ако влезе закона, така или иначе, както казвате, те всъщност ще бъдат задължени да го спазват.

И сега веднага другото възражение - може ли българинът да плати цената на този лукс да се вози в нов обществен транспорт? Защото очевидно е, че тези фирми, които ще трябва да купят новите автобуси, ще трябва да изплащат кредитите, с които са ги купили, или да си връщат инвестициите си. И това неминуемо означава поскъпване на билета. А хората пътуват със старите автобуси, защото там билетът е по-евтин.

Вижте сега, въпросът ви е много правилен и логичен. И в момента ситуацията е такава, че ако се търси бърз отговор на този въпрос, от другата страна стоят жертвите от тази катастрофа. И дори не изглежда, така, много целенасочено да тръгнем там да търсим логиката. Но при всички положения, дори има вече проведени разговори в Министерство на финансите… Вероятно някакъв компенсаторен механизъм трябва да съществува.

Добре, ама тази логика абсолютно нормално може да бъде продължена - добре, една стара лека кола може да предизвика катастрофа с нов автобус, и тогава въпросът е трябва ли България да забрани и движението на определени автомобили над определена възраст, неотговарящи на определени стандарти или над определени километри?

То по същата логика аз съм даже сигурен, че ще ме прехвърлите и на железницата, и там като започнем да коментираме и годините…

Там е още по-тежко…

Така е. Но нещо трябва да започнем да правим в тази посока. Аз съм далеч от мисълта, че ще извършим чудеса и ще подменим изцяло автопарка в тази държава, но нека да започнем в някаква посока. Защото в крайна сметка този процес, ако не можем изведнъж да го спрем, поне да стартираме процеса на неговото спиране.

Като изключим автомобилите, използвани за обществен превоз, всички останали коли в България, с изключение на по-големите, които са над 7 места… не се признава например данъчният кредит. Т.е. България не стимулира българите да купуват нови автомобили и да ползват ДДС. Склонен ли сте да предложите на министъра на финансите, за да не удари една стара лека кола един нов автобус, да бъдат възстановявани… да бъде възстановяван данъкът върху добавената стойност на всички фирми, които си купуват кола?

Те и в момента се водят разговори в Министерство на финансите. И съм убеден, че министър Дянков, така, на драго сърце ще подкрепи каквито и да е мерки, водещи до подобряване на ситуацията и гарантиране сигурността на гражданите. Разбира се, това може да стане в рамките на средствата, с които разполага бюджетът. Да се надяваме, че ще може да се създаде компенсаторен механизъм, който, така, да мотивира подновяването на…

Т.е. да разбирам, че вие искате, не както е в момента, само за джипове, баничарки, както ги наричат, микробуси, да бъдат… възстановяван данъчният кредит по ДДС, а абсолютно всички автомобили, които се купуват от регистрирани, защото може да е и частно лице, нали, данъчните настояват и физическите лица да се регистрират по ДДС, абсолютно всички автомобили ДДС-то да бъде връщано, за да има нов автомобилен парк в България?

Ами ние ще го поискаме. Сега, ако…

И се надявате, че министърът на финансите ще го приеме.

Ами не знам дали ще го приеме, но, да кажем, може да се върви в тази посока, да се мисли, може частично нещо да се измисли да се направи.

Не, защото то иначе само ще се приказва. Ако хората нямат стимул да вземат нов автомобил, заради това, че… иначе ги карат да плащат ДДС, което не могат да си възстановят.

Ние при всички положения трябва да вървим в посока уеднаквяване с европейските практики.

Трябва ли според вас возенето с автобус да е с колан на всички седалки?

Считам, че е редно да е.

И като погледнете, кой се вози на задна седалка в собствената си кола с колан. Това реалистично ли е да бъде проконтролирано, според вас?

То процесът е двустранен. Ние, колкото и да се опитваме да наложим някакво правило, което е в полза на безопасността, ако самите граждани и самите участници в процеса на транспортиране нямат желание и поемат този риск, тяхна отговорност, но аз съм свидетел в държави от Европа, почти 90% хората, сядащи на задните седалки на автомобилите, си слагат колани.

А в автобусите така ли е в Европа? Даже нямам спомен, ама имам чувство, че като съм се возил на автобус из европейски държави, не са ме карали… А, не, в Англия караха да се слагат в автобусите…

Колани.

…колани в автобусите.

За съжаление не съм ползвал автобус в Западна Европа в скоро време, но… ако поне да бяхме с техните пътища, за да може да кажем, че добре, няма нужда сега от колани. Те и пътищата не са ни като техните. Манталитетът на пътуване не ни е като техния. Така че по-добре е да имаме една мярка повече.

Не, понеже се правят веднага сравнения как е в Европа. Например за ограничението на възрастта веднага се възрази, ами няма никъде в Европа такова нещо.

Да, така е, в Европа няма такава практика, но там самият пазар изхвърля превозвачите, които са… които не предлагат качествена услуга.

Друга идея беше прегледи на автобусите като на самолети, преди всеки полет, прочетох. Това реалистично ли е? Те и влаковете май се преглеждат преди всяко тръгване.

Влаковете се преглеждат преди всяко тръгване, така е.

Ами защо за влака да важи, като някой път един влак има по 50 души, колкото има и в един рейс, пък за рейса да не важи.

Над 6000 регистрирани автобуса има в България, които извършват пътнически превози.

Това ще оскъпи билета също.

Със сигурност, ама физически дори не знам как е възможно да се случи.

Получихте ли вече сигнали от тези пощенски кутии, които разпоредихте веднага след катастрофата да се сложат по автогари, стикери да се залепят на автобусите къде хората да пращат свои сигнали за нередности?

Възложил съм да се даде поръчка за изработката на стикерите. Ще проверим само по наредба къде е възможно да ги залепим в автобусите, все пак да не правим и ние нарушения, но идеята считам, че е много полезна. Ще има т.нар. горещ телефон. Може и да не е горещ телефон, но ще има 24 часа в денонощието възможност на граждани, виждайки стикери в автобуси, т.е. ние ще се разпоредим всички автобуси да сложат тези стикери, и самите граждани, когато имат някакви съмнения, че техническата годност на автобуса не е както трябва, че се извършват нарушения по време на транспорта, превишава се скоростта или се изпреварва рисково, или неправилно, или се нарушава маршрутът и графикът на автобуса, те ще могат моментално да ни сигнализират. Целта е веднага съответно пък ние да реагираме чрез мобилните екипи и, когато получим един такъв сигнал, веднага да се обадим в региона, откъдето е дошъл, и мобилен екип да действа по възможно най-бързия начин.

Трябва ли да се намали броят на лицензираните фирми за вътрешни превози? Прочетох цифрата 930. Те се оплакват от свръхпредлагане. Това води до търсене на по-ниски цени с компромиси в сигурността.

Какво да ви кажа? Значи, ако отговарят на законовите изисквани, нали, дискриминационно ще звучи да, така, безразборно да почнат да се отнемат лицензи или да се намаляват, но…

То може да стане с увеличаване на законовите изисквания, така, че да отпаднат примерно половината.

Има три основни правила според мен, които трябва да се следват в тази посока, и всъщност това е европейската практика. Едното е гарантирана финансова стабилност и доказана от компанията, която иска да получи лиценз. Второто е наличие на експерти с необходимата професия и ценз. Третото обаче тука не е въведено, което ми се иска вероятно да бъде въведено, това е, така, имиджът на компанията. Тоест, когато една компания почне да става в несъстоятелност, извършва постоянно нарушения, съответно тя обаче не е предупредила автомобилна администрация, не ги е информирала дори, че влиза в процедура по несъстоятелност…

Тук само да ви възразя, но според действащия закон за търговския регистър несъстоятелността се вписва и пише в закона, че вече не е проблем на фирмата да уведомява, каквото и да е, след като е вписана в регистъра. Вашата администрация трябва всеки ден или да си изгради механизъм, с който да проверява дали в търговския регистър за някой нещо е вписано. Това… мина това уведомяване.

Затова казах… о’кей, вероятно сте прав тука в случая, аз затова казах, че основанията ми, така, да реагирам по-остро към колегите, е липса на превенция. Имах точно това предвид, защото примерно в страната картотеките на превозвачите не са, да кажем, както в София примерно няколко хиляди, а са, да кажем, няколко десетки. Не виждам никакъв проблем една администрация да си ги следи много стриктно, както и броя на пунктовете, техническите, за технически прегледи.

Не, те много хора сега даже казват, ами защо при несъстоятелност изобщо вървят такива фирми. От друга страна обаче…

Не е приключила процедурата.

…синдикатите дълго шестваха тук по „Дондуков”, по време на процедурата по несъстоятелност на „Кремиковци”, настоявайки, че трябва да бъде даден шанс на „Кремиковци” да работи. Може тая фирма да се спаси от това.

Представете си, че дружеството бъде оздравено в процеса на несъстоятелност…

В това е смисълът, то не е…

…и, нали, тука…

Не е толкова еднозначно.

Така е, но в крайна сметка пък истината е, че една такава процедура по несъстоятелност може да продължи дълго време, което също не е удобно.

Други идеи, свързани с пътищата. За част от тях говорихте вие. Вчера говореше и културният министър.

Аз искам само още нещо да добавя, което ми прави впечатление. Считам, че може би, не знам дали ние трябва да бъдем индикатор на това, но в бранша с превози съществуват 27 или 28 различни браншови организации, като там дори и три фирми да се съберат, пак може да си направят браншова организация. Общо взето, няма някаква стриктна последователност, да следват някакво изискване за критерии. Правя веднага сравнение с, да кажем, строителните фирми също са много на брой, така, и там е доста трудно да се обединят, но си направиха камара на строителите, и то по определени правила, и то по закон. Създаде се камара на нотариусите. И те са много на брой, и те можеха да са много на брой. Считам, че много добре ще подобри комуникацията и ще си бъдем много по-полезни едни на други, ако по някакъв начин успеят браншовите организации в този сектор да тръгнат към едно, така, по-, по-окрупняване.

А чакате те да тръгнат, или като цитирате тези специално камари, които имат регламенти законодателни, смятате да предложите държавата да натисне чрез закон за такова обединение?

Считам, че е разумно да се направи, ще си бъдем много по-полезни един на друг, още повече, че когато там са стабилни нещата, много голяма част от дейностите, които извършва в момента като административни дейности самото министерство, може да ги прехвърли това да си го извършва браншът. Говоря ви за шофьорски курсове, в смисъл за процеса на шофьорските курсове и след това издаването на шофьорски книжки, това изцяло може да се прехвърли на браншовите организации, те да си го правят. Достатъчно е министерството да притежава контролен механизъм да следи този процес. Не е нужно всичко да се извърша в министерството и всъщност в Европа е така.

Впрочем Красен Станчев от Института за пазарна икономика в една статия твърди, че според него част от проблема е изобщо в съществуването на ДАИ. Наистина, каза той, в Германия имало такава структура, но той твърди, че в доста държави в Европа няма нещо отделно от КАТ, както е при нас, а, от една страна, контролният орган на държавата това е полицията, независимо дали става дума за обществени превози, от друга страна, механизъм за контрол са и застрахователите, които плащат после обезщетенията. Как гледате да закриете ДАИ и всички функции да минат към КАТ?

Това предполагам, че е доста радикално и всъщност функциите на автомобилна администрация са разписани стриктно в закони и в наредби, но ви казвам механизъм, по който би могло да започне процесът на намаляване на чисто административните функции на тази администрация, ако браншовите организации… В Германия са две на брой. Какво пречи и тука да са две?

И на тях да прехвърлите…

Ще им прехвърля…

…включително книжките за шофьори, за…

Точно така.

…автобуси.

Ами, предстои да се въведе електронната листовка. Аз мога да ви изброя какви са предимствата на това нещо. Въпросите ще се визуализират на монитор. Кандидатите чрез докосване на бутон ще посочват верните според тях отговори. Системата ще отчита времето за решаване на листовката, ще оценява решените верни тестове и ще могат да проверява грешните отговори. При това положение…

Защо държавата да дава…

…почти е невъзможно да се манипулира изпитът. Браншовите организации имат по-голям интерес да гарантират качеството на тази услуга.

А защо е възможно да се манипулира прегледът на автомобила? Аз ходя в един пункт близо до Дарик. Те са с компютър, всичко се… излиза в този компютър, отпечатва се. Те самите хора казват, че нищо не могат да променят там и някак си много изненадващо звучи, че… за колите действа този принцип, а за… става дума за леките автомобили, а за автобусите не действа.

Е съвсем елементарно. Ако вие имате споразумение с работещите в този пункт, вие може да вкарате годна кола, съвсем друга от вашата, те да направят преглед, описвайки вашата.

А, т.е. заради това е идеята ви да се сложи и…

Да, затова е идеята…

А иначе и за автобусите действа този компютърен принцип?

Да, да, абсолютно за всички технически пунктове в страната, които имат лицензи, се въвежда онлайн видео връзка.

Т.е. сега какво, закарват един автобус и пет пъти го вкарват на името на пет различни автобуса?

Примерно.

Така става далаверата?

Вероятно така става, аз не съм бил свидетел.

И вашата идея е да сложите камери?

Ще сложим камери, не само обаче. Ще има записващо устройство и снимков материал на номера на автомобила или превозното средство, което влиза, ще се отчита в реално време времето, в което се прави техническият преглед.

Т.е. колко време се задържа автобусът или колата?

Да и… Точно така.

Това няма да важи само за автобусите? Значи тази промяна…

Не, за абсолютно всички…

…ще бъде за всички?

…за всички технически пунктове.

Това кога ще стане?

До края на годината системата трябва да заработи, но съм дал инструкции колкото се може по-бързо. Ако може да се скъси месец, два, три ще го направим.

Сега, тъй като България в момента строи ударно магистрали, според вас трябва ли да се помисли, то това звучи фантастично на пръв поглед за България, но българските магистрали да бъдат осветени, да се направи инвестиция. В Белгия например са осветени. В Гърция има доста големи участъци от осветени магистрали. В Сърбия всички кръстовища или детелини, как да ги наречем, входове и изходи, са, примерно, километър-два преди това до километър-два след това осветени, и то наистина светят, но то това трябва като го строиш още да го направиш.

Ами, вижте, ние когато стартирахме проектите, все още нямаше крайна директива от Европа относно… Значи, това, което казвате, влиза в т.нар. мерки за сигурност, сигнализация, осветление и т.н., маркировки, по-специални от нормалните. Тази директива излезе наскоро в краен вариант. Всъщност по тази директива ние ще трябва сега, където сме стартирали проекти без тези допълнителни изисквания, трябва да се добавят по някакъв начин.

Ама какво ще се добавя? Това е важно сега да го разясним…

Сега, осветление по цялата магистрала не съм, така, не съм много сигурен, че въобще е рентабилно и трябва да се прави, но при всички положения на определени участъци щом е необходимо и ситуацията, обстановката изисква там да бъде осветено, ще бъде, а допълнителни сигнализации, допълнителни специални маркировки, изискване за качеството на мантинелите…

То България има проблем не със специалните маркировки, а не знам осовите линии с какво се чертаят в България, но те нямат нищо общо с боята, с която са начертани на други места в Европа. Не знам нашите мантинели какви червенички такива лампички им слагат…

Чак толкова експертно не мога да ви дам коментар, но мерките, които са залегнали в директивата… изисквания на Европейската комисия, ще трябва да ги приложим и тук. И там до голяма степен влизат…

Контролът…

И там до голяма степен влизат елементи на това, което вие ми цитирате, т.е. осветление и сигнализация.

На всички входове и изходи например?

Задължително.

…да кажем нещо ясно, на всички входове и изходи, надлези над магистрали…

Да.

…да има осветление от определени километри преди и след това?

Така трябва да бъде. И където е пропуснато или не е било преди заложено като изискване, ще се направи.

Контролът върху влаковете преди летните пътувания. Там нещо извънредно ще направите ли? Според вас трябва ли да се направи, за да не стане…

За съжаление…

…не дай Боже, нещо…

…заради основно инфлацията ще се наложи да се вдигнат с 5% билетите, но въпреки увеличаването на цената влаковете ще останат най-евтиният вид транспорт за гражданите. Възложил съм допълнителни всякакви проверки преди летния сезон на влаковете. Надявам се да няма инциденти.

А това вързано ли е, примерно, с тези карти, които се издават на най-бедните хора. Ако не вдигнете пенсиите, примерно, заради инфлацията, а вдигнете влаковите билети, някак си не звучи честно. Това как го съгласувате с останалите министри?

Така е, ама БДЖ не са увеличавали цените на билетите в близките, не мога да цитирам колко, но 3-4 години не са увеличавали цените на билетите.

И сега няма да вкарат цялата инфлация в билетите? Само 5%.

Не, не, няма. Става въпрос за 5% увеличение.

Кои са вашите идеи за организацията изобщо на транспортната карта на България, за съотношенията автомобилен, железопътен, други видове транспорт? Ще се допълват или ще се конкурират влаковете и автобусите?

Цялата пътна карта на България следва общо взето Бялата книга, която е, така, важният документ в Европа. Всъщност…

Вашата идея каква е? Те са две възможни схеми. Едната е там, където няма влак, да се… там само да има…

Ами, това е вечният спор на кой транспорт да се дава приоритет. Сега, в Европа тенденцията е приоритет да се дава на железопътния транспорт поради ред причини, екологосъобразен е.

Е, то началото на изречението ви дава отговор. В България, ако си от Европа, значи трябва да стане така, че там където върви влак, да бъде неизгодно да има автобус.

Ами, ще ви цитирам директно, всъщност аз забавих да ви цитирам директно от Бялата книга, пътна карта за постигане на европейско единно транспортно пространство, десет целеви показателя за конкурентноспособна и ефективна транспортна система, която ще позволи намаляване на емисиите на парникови газове с 60% до 2050 г., сравнена с 1990 г. Целите са насочени към развиване и внедряване на устойчиви горива и системи за задвижване, оптимизиране работата на мултимодални логистични вериги, въвеждане на информационни системи и пазарни стимули. И например до 2030 г. се предвижда намаляване наполовина на автомобилите, използващи конвенционални горива в градския транспорт, постигане на практически свободна от въглероден двуокис градска логистика в големите градове и прехвърляне на 30% от товарите от автомобилния транспорт, над 300 км, към други видове транспорт. Има се предвид железопътен или воден, разбира се.

Да, но някак си изглежда, че в България се правят тогава несъизмерно големи инвестиции в автомобилен транспорт от частния бизнес, очакващ в по-дългосрочен план да го развиват, ако целите на Европа са тия…

Правят се и пропорционално толкова инвестиции в железопътна инфраструктура. Поне гледам в оперативна програма „Транспорт” какво е заложено. Всъщност 900 и няколко милиона са… 937 млн. са за пътна инфраструктура и около 600 млн. за железопътна, но ако прибавим и метрото, тъй като все пак то също е железопътна инфраструктура, инвестициите в инфраструктура са…

Повече за влакове.

Повече за влакове, точно така. Като в крайна сметка нека хората да знаят, че пари, които в Европа вече се дават за пътна инфраструктура, е за поддръжка на вече изградена пътна инфраструктура.

Да, логично.

А ние все още ги нямаме. Нека да ги направим тези… защото не навсякъде, да кажем, са магистрали. На някои места са четири лентови скоростни отсечки и пътища. Нека да ги построим, пък след това вече респективно ще са необходими по-малко средства за тяхната поддръжка. При железопътната инфраструктура нещата са… или поне бяха трагични, защото повече от, не знам и аз дали са 20 или 30 години, въобще в цялата система на железниците няма стратегия и целенасочено прилагане на инвестициите. И тук в случая даже не искам да влизам в някаква полемика, но правителствата, които декларираха толкова големи излишъци, преди нашето, много ми е чудно защо не са, така, не са проявили разум и не са извадили от тези излишъци средства, които да бъдат дадени на железницата, а точно обратното са направили, накарали са железницата да тегли едни огромни, тежки заеми, които в момента е почти невъзможно да бъдат изплащани.

Традиционно в началото на лятото започва дебатът за камионите, които ще бъдат спирани, за да може хората да пътуват за почивки. Вие ще продължите ли стратегията тези камиони, да кажа, няколко министри вече говорят за това, че камионите на Калотина ще се качват на влак и ще се закарват до Свиленград, това ще стане ли някога?

Аз се надявам да стане. Изграден е терминалът. В Свиленград мисля, че трябват някакви много малки технически корекции да се направят на тамошния и на практика няма причина да не се ползва Ро-Ла терминалът. Рестрикциите за… в уикенда камионите да не се движат, ще продължи да съществува. За съжаление обаче трябва да бъда коректен, но тук пак опираме до казуса човешки живот, гарантиране на сигурност, но за да приложим тази мярка, както я прилагаме в момента, респективно пък трябва да сме създали условия…

Къде да спират…

Точно така.

Е, тия камиони.

Затова, казвам си го, в смисъл това не го крия, защото то си е факт, казвам, че тук ние имаме доста какво да наваксваме и да съдействаме за… защото то всъщност не е само при нас…

Колко такива стоянки или паркинги има в България и колко трябва да има, за да е ясен мащабът? Не сте правили…

Не мога да ви дам точна цифра, но аз даже на една от срещите с браншовите организации дори обсъдихме вариант някакъв, по който да търсим включително и европейско финансиране. Сега то за изграждането няма да е, но поне за предпроектни проучвания и т.н., за да може, така, по-бързо, да ускорим процеса и да съдействаме за изграждането на тези паркинги, защото истината е, че не е коректно да… като налагаме такива мерки, те пък трябва да има къде да спрат.

Вие за забрана ли сте на спирането на автобуси между големите градове в селища с под 30 000 жители? Спор, който се води между големи и малки превозвачи.

Едва ли съм аз човекът, който може точно да отсъди, да каже, че… кое е правилно, кое не. Нека да се анализират аргументите и на едната, и на другата страна, който извади по-добри аргументи, в негова полза да бъде.

Световната банка ще даде ли заем за железниците или не, понеже четох изказвания от опозицията, че има опасност да не даде тези… всъщност различни цифри прочетох. . . между 140 и…

Хубаво е да обясним, хронологията е такава, че Световната банка, всъщност действително заемът е за преструктуриране и реформа в сектор „Железници”, но Световната банка ще даде заема на държавата, респективно през Министерство на финансите, заемът е срещу реформи, на отделни траншове, при постигане на определени индикатори ще се дава следващият транш, като ние в момента разговаряме с г-н Дянков за ползване на мостово финансиране от Българска банка за развитие, което впоследствие ще бъде покрито от заема от Световна банка. Проведох преди една седмица…

Т.е. преди да вземете парите от банката да… от Световната банка, вече да може да усвоявате пари…

Ние на практика със Световна банка през миналата седмица имахме среща. Ние вече нямаме… на 99% всичко между нас като ангажименти, споразумения, технически параметри, всичко е изчистено, да е останало нещо съвсем минимално, което в момента си върви кореспонденция, но няма проблем, в смисъл и двете страни сме приключили преговорите за този заем, разбира се, ние като краен бенефицент, говоря за железницата. Но схемата ще бъде така и на практика Световна банка ще вземе решение, може да вземе решение, юли месец има борд на директори, или мисля, че септември месец също има борд на директори. Кога ще стане това, трябва да говорим с г-н Дянков, да каже при него как… в смисъл какво той се договаря с тях, но така е схемата. В момента, в който ние се уточним с финансите, че ще ползваме мостовия заем от Българска банка за развитие, респективно те ще го покрият с транш от Световна банка.

И накрая да кажете какво направихте за усвояването на европейските фондове, след като дойдохте с тази задача като министър?

Доста неща направихме. Аз заварих 1,4% разплатени средства.

Единадесет души трябвало да разпределят, казахте преди известно време, 1 млрд. евро и сте се готвил да вземете още 15.

Това го казах във връзка с това, че в Агенция „Пътна инфраструктура” имаше една дирекция от 11, 12, някъде около там бяха, 11 до 15 човека, които всъщност трябваше да изготвят всички проекти, свързани с пътната инфраструктура, на стойност 937 млн., което за мен беше крайно недостатъчно, и всъщност това го казах преди да станат промените в пътната агенция. Колегите работят добре в момента и наваксват, така, бързо. Това, което направих, всъщност е при заварени 1,4% разплатени средства и договорени 9, в момента сме на разплатени 11% и договорени 54. Понеже много вървя дебатът и казваха - ама, ние бяхме тогава в началото на програмата и нямаше как толкова много да разплащаме. Сега ще обясня защо не е правилно да се коментира това. Защото нашата държава е разполагала с пари от предприсъединителната програма ИСПА и то значителна стойност, която е била предназначена точно за изготвяне на… и подготовка на проекти след 2007 г., когато ние сме станали член на Европейския съюз, и ако правителствата тогава, преди 2007 г., са имали такава политика и воля, те е трябвало да използват тези фондове от ИСПА, да подготвят всички оперативни програми, да подготвят проекти, които от 2007 г. вече трябваше да започнат директно строителство и разплащане. За съжаление заварихме нещо съвсем друго.

Добре. Къде ще почивате това лято?

Няма да почивам.

…щях да ви питам с какво транспортно средство ще идете и след всичко, което казахте за влаковете, трябва да дадете пример като министър на транспорта и с влак да идете на почивка.

Почти съм убеден, че няма да почивам, като виждам какво има да се прави.

Не възраст, а изминати километри или по-скоро даже стандарти трябва да бъде критерият за автобусите за обществен превоз. Те да важат за абсолютно всички, независимо от разстоянията, ДДС върху всички нови автомобили трябва да се връща на фирмите, за да подмени България автомобилния си парк, магистралите трябва да бъдат осветени поне в опасните участъци.

Така.