Местан: Това по същество бе вот на доверие за премиера и кабинета
Местан: Това по същество бе вот на доверие за премиера и кабинета / Sofia Photo Agency

Заместник-председателят на ДПС Лютви Местан в интервю за предаването „Денят” на Дарик радио.

Кое попречи тези промени в кабинета според вас да станат по-рано, още при обявяването на приоритетите на актуализираната управленска програма в Хисаря? Днес изразихте известно съжаление, че стават едва сега.

Не беше израз толкова на съжаление, колкото на убедеността ми, че ако действително тези промени, структурни и персонални, бяха реализирани в пакет с актуализираните акценти на управленската програма от Хисаря, вероятно ние щяхме да лишим опозицията от доста сериозни основания да твърди, че тези промени не са осмислено управленско решение, а са съглашателство с конюнктурата. Едва ли не резултати на принуда, макар че България като страна - член на ЕС би следвало да приема малко по-спокойно сигналите, които идват от Европа. Да не ги смята непременно като заместващо националната политика подсказване отвън. Няма нищо лошо в съобразяването с препоръките на нашите партньори от Европа. Аз мисля, че това по-скоро е в духа на коректното партньорство. Но ние затова казахме, че адресат на структурните и персоналните промени, в които съзираме властови рефлекс на актуализираната програма за управление на страната от Хисаря, са на първо място българската общественост. Но не крием, и това е повече от естествено, адресат на тези промени са и партньорите ни от Европейската комисия. Защото не е тайна, че има известни съмнения в определени сфери, които ние сме длъжни да преодолеем не само със структурни и персонални промени, а преди всичко и с политики. Затова аз ще се съглася с ораторите днес, които казаха, че не по-малко важни от персоните са политиките, които те ще провеждат. Убеден съм също така, че същинската дискусия за това какви политики има да провежда тройната коалиция до края на своя мандат, същинските дебати предстоят веднага след великденските тържества. Ние ще предизвикаме разисквания в пленарна зала на готовия документ вече, наречен актуализирана програма за управление на страната до края на мандата на тройната коалиция, а някои от политиките са ориентирани и до 2013 година, без в това да виждате непременно желание за втори управленски мандат.

Казвате Брюксел, можеше ли така да изпреварим критиките на Брюксел, ако бяхме направили по-рано промените в правителството?

Знаете ли, по-важно е оттук нататък вече да обърнем поглед напред. Анализът на това какво би се случило, ако тези промени бяха сторени няколко месеца по-рано, няма да ни даде бог знае какво. По-важно е, че тези структурни и персонални промени преодоляха усещането за някакви нюанси на различия вътре в управляващата коалиция. Видяхте резултата от гласуването. Може би изненадващо за мнозина тройната коалиция не само бе абсолютно консолидирана и подкрепи предложените от премиера структурни и персонални промени, и това по същество беше вот на доверие за премиера и за кабинета след неотдавна гласувания вот на недоверие, но даже имахме 6 гласа извън управляващата коалиция. И този знак на разширяване на парламентарната подкрепа за кабинета е един важен ресурс за успешно реализиране на заявените политики. Мисля, че с тази внушителна парламентарна подкрепа от 154-155 народни представители кабинетът на Сергей Станишев може да бъде не просто спокоен, но може да си позволи една малко по-голяма интензивност, ако щете агресивност, при провеждането на политиките. Когато ние казваме, че може би за по-дълбоки структурни промени моментът е изтърван, това наистина не се прави 10-12 месеца преди следващите редовни избори, но това не означава, че няма да има сериозни структурни промени. Има структурни промени, които се легитимират с акт на Народното събрание, когато става въпрос за структурата на Министерския съвет. Но ние смятаме, че има много резерви по отношение на държавни агенции, на изпълнителни агенции, на други вътрешни звена по министерства, които биха могли да бъдат оптимизирани чрез трансформиране, сливане, а някои и чрез закриване, за да се динамизира работата на държавната администрация в съответствие вече с темповете, които и Европейската комисия очаква от нас.

Казахте за структурните промени. Обаче интересно е преди това персоналните. Известна оценка искам да ви попитам. Защо точно министър Кабил избрахте да се раздели с поста си от квотата на ДПС в управлението? С кои качества го превъзхожда новоизбраният министър Валери Цветанов?

Ние не бихме могли да ги поставим в сравнителна схема. По-скоро знаците, които носи със себе си тази персонална промяна са израз на високата политическа отговорност на ДПС. Когато една партия предлага смяната на един наистина успешен министър. Моля, позволете ми тук да отворя една скоба и да ви спестя съмненията, че може би повтаряме една до болка позната грешка от предишни ремонти, когато... на кабинети, които са били може би и по-радикални от тези, които днес бяха гласувани, но оставаше без обяснение защо са направени тези промени. Спомняте си, че 1999 г. г-н Костов благодари на всичките 9-10 министри, с които се раздели. По-скоро се оказа, че с част от тях те се оказаха кръвни врагове. Той скри истината за тази промяна. Ние в случая казваме съвършено коректно, че оценката ни за работата на екипа на Нихат Кабил е достатъчно добра, защото в резултат на сериозната работа, която извърши екипът на г-н Кабил, ние успяхме да преодолеем всичките девет зони на особена тревога от страна на Европейската комисия, т.нар. червени зони. Неизпълнението на който и да е от тези критерии означаваше минимум предпазна клауза, а можеше да има и за пряк резултат и отложено членство. Много добре знаете, че Европейската комисия през 1996 г. ни сравняваше основно с Румъния и непрекъснато твърдеше, че Румъния е по-напред от нас. Румънците бяха по-напред 1995-1996 г. в началото и в областта на земеделието. Сега обаче ние ги изпреварихме с една обиколка. Успяхме да изградим Разплащателната агенция. Тя получи акредитация. Вече функционира. През нея мина първият оборот от евросредства от заявяването им до възстановяването в българския бюджет. Това е огромна работа. Но когато въпреки това ние виждаме необходимост от персонална промяна и замяната на г-н Нихат Кабил с едно хабилитирано лице, със старши научен сътрудник, ние казваме, че българското земеделие се нуждае от едно по-интензивно вкарване на научен подход, на научните изследвания и се нуждае от едно стратегическо планиране, което ще разчита и на ресурсите на науката, за да може българската земеделска продукция да бъде конкурентноспособна на общоевропейския пазар.

Това е същината на персоналната промяна, а не само защото и ние трябваше да сменим един от министрите си заради коалиционна коректност или съобразяване с необходимостта всяка партия един вид да жертва по един свой министър. Аз вече казах и в изказването си, че дълбоко не споделям разбирането за персоналните промени като за санкция било за съответния министър или за политическата сила - каквито оценки, за съжаление, се чуха от наши коалиционни партньори. За нас този проект за решение, предложен от министър-председателя, мисля, че в този проект успяха да се срещнат възможното с необходимото. И затова смятам, че тези промени, независимо от злорадството или с независимо от... с негативните определения, с които са декорирани - хилави, бутафорни, принудени смени, мисля, че ще бъдат оценени достойно от европейските ни партньори и смятам, че в областта на Министерството на вътрешните работи, в областта на правосъдие и вътрешен ред ние ще получим един нов кредит на доверие и смятам, че тук кадровото решение в лицето на председателя на... бившия председател на парламентарната група на "Коалиция за България" г-н Михаил Миков е повече от удачна.