Красимир Стефанов отрече, че ще става шеф на НОИ
Красимир Стефанов отрече, че ще става шеф на НОИ / Sofia Photo Agency, архив
Красимир Стефанов
42218
Красимир Стефанов
  • Красимир Стефанов

Директорът на Националната агенция за приходите Красимир Стефанов в Седмицата” на Дарик.

Всъщност може би трябваше да ви обявя бъдещият управител на Националния осигурителен  институт, ако вярваме на част от днешните вестници. Ще оглавите ли НОИ?

Никой не е водил подобни разговори с мен и се надявам, че няма да бъдат водени такива, тъй като за мене българската поговорка „Всеки камък си тежи на мястото” е много вярна. Аз съм започнал в приходната администрация от 1996 г. и съм започнал от най-ниското ниво, прием на декларации, минал съм през цялата йерархия без каквито и да е протекции и съм стигнал до тук, и смятам, че познавам системата като петте пръста на ръката си и знам какво трябва да се прави и за  в бъдеще. Докато по отношение на материята с Националния осигурителен институт никога не съм се занимавал, освен че от 2006 г. събираме осигурителните вноски.

Т.е. разбирам, че дори да ви предложат, дори да проведат такъв разговор, вие ще откажете, защото смятате, че не там сте добър специалист.

Аз четох също тези публикации и доколкото, така, прочетох...

Да кажа в „Труд” много хубаво е заглавието – „Махат шефа на НАП...

Да, особено първата част, особено първата част е много правилна.

...запетайка... оглавява НОИ”.

Пак казвам, не мога да коментирам, тъй като, доколкото прочетох, и от Министерство на финансите министърът нито е потвърдил, нито е отрекъл подобна информация. Ако се водят подобни разговори, тогава вече можем да коментираме.

А защо казвате, че първата част е много правилна, т.е. очаквате да ви махнат?

Не, не, просто се шегувах. Махат шефа на НАП, слагат го на НОИ, това са просто медийни интерпретации, които междувпрочем, така, всяват сериозен смут в системата на НАП, доста колеги ми се обадиха притеснени. Такива подобни заглавия и подобни изказвания от политически партии, това, което могат да направят, е да дестабилизират работата на НАП в условията на, така, много тежък...

Ама той „Труд” цитира депутати от ГЕРБ, в смисъл не „Труд” е виновен за заглавието, а депутатите от ГЕРБ, защото със сигурност не лъжат, че някой им разказал от ГЕРБ.

Аз това, което казвам, че медии и политически сили, ако навяват такива внушения, просто могат да дестабилизират работата, а и без това има сериозни рискове по отношение на приходите, така че се надявам, че няма да има подобно...

За тях ще поговорим малко по-нататък, но по-големият въпрос е правилно ли според вас е подредена българската приходна администрация, ако в нея все пак в разширен план включим и работата на Националния осигурителен институт и дори на Националната здравноосигурителна каса? Виждате ли смисъл в идея, след критиките към управителя на НОИ, че лошо е сметнал осигурителните вноски, които вие събирате, НОИ и НАП да бъдат обединени?

Аз това, което си мисля в момента и сме обсъждали с моите експерти, е, че време е малко да успокоим топката по отношение на реформи и най-вече в приходната администрация, тъй като, както знаете, от 2006 г. събирането на осигурителни вноски премина от Националния осигурителен институт към НАП. Това беше едно сериозно сътресение. Преди две години премина и Агенцията за държавни вземания към структурите на НАП. Това също беше едно сериозно сътресение. В момента мисля, че тъкмо горе-долу сме напаснали механизмите и начина на работа, така че си мисля, че... особено когато има сериозни рискове по отношение на приходите, мисля, че трябва да оставим малко системите да улегнат и тогава да се мисли за евентуална подмяна.

Ще ви цитирам вас обаче: Не може някой да планира приходите по осигурителните вноски на друг, т.е. не мога аз да правя вашия семеен бюджет, тъй като осигурителните вноски се събират от НАП, а планът се прави от Министерството на труда и социалната политика или НОИ, и едва ли не колкото им трябва те си го слагат в приходната част и след това обвиняват напред и назад, че едва ли не НАП не си върши работата. Казвате преди месец вие, което е вече аргумент за обединяването, един да смята, един да събира.

Абсолютно това, което съм казал, заставам зад него и по повод на тези изказвания и разговори с вицепремиера Дянков, вече схемата на планиране на осигурителните вноски е променена, от следващата година планът ще се прави от Министерство на финансите, респективно от Националната агенция за приходи. Но това няма нищо общо с евентуално обединение с Националния осигурителен институт.

Е, добре, а какво ще прави НОИ всъщност, когато изцяло...

НОИ ще се занимава с разходната част, с обезщетения, пенсии, майчиства и т.н.

Т.е. според вас моделът, при който има отделна институция, която се занимава с разходната част на събраните пари по линия на държавното обществено осигуряване, е добър в момента.

Аз мисля, че не е сега моментът да се правят каквито и да е окрупнявания и вече реформи, тъй като според мен специално в НАП администрацията е изморена от подобни обединения, окрупняване, разделения, и особено когато има, пак както казах, сериозни рискове по отношение събираемостта на приходите.

Впрочем наш слушател и читател на Facebook, на „Седмицата”, Драгомир Драганов припомня, като подразбира темата на разговора, че за някои от по-паметливите изобщо създаването на НАП през 2006 г. е резултат на заем от страна на Световната банка в размер на 63 млн. долара и, доколкото разбирам, той вижда проблем в това, че тия хора са дали пари... Впрочем вашият министър е работил тогава. Там са дали пари да се направи една администрация и след това тя да се събира с други администрации.

Това, което мога да кажа, е, че наистина създаването на НАП е по проект на Световната банка и на Международния валутен фонд, и в множеството мисии, които те имат по повод наблюдението на това как се създава Националната агенция по приходи и след това как действа, оценките са винаги високо задоволителни по всичките компоненти.

А тогава водеха ли се дебати да се направи обща администрация...

Говоря за Агенция по приходите, т.е. никога не е ставало въпрос да се вкарват...

За агенция по осигурителните разходи.

...да, да се говори и да се вкарат и осигурителните разходи, пенсии и т.н.

Тогава не е ли логично същият принцип да се следва и при здравните вноски, Националната здравноосигурителна каса, и планирането им да не се прави от Националната здравноосигурителна каса?

Напълно е резонно. Аз пак казах, в резултат на всичките тези неща, които се случиха като грешно планиране в бюджета на НОИ, ние сме разговаряли с вицепремиера Дянков и аз се радвам, че той, така, разбра и прие идеята и следващата година, както казах, планът и за здравна каса, и за НОИ ще се прави от Министерството на финансите...

Т.е. и на здравната каса догодина ще се прави, не само на...

Да.

Но харченето ще остане в здравната каса, както...

Е, разбира се, разходите в здравната каса, а осигурителните вноски - пенсии, обезщетения, майчинство, в НОИ. И аз мисля, че е напълно резонно, и пак ви казвам - в условията на все още продължаваща криза и сериозни рискове по отношение на приходите в бюджета не е моментът според мен да се правят каквито и да е реформи.

Министърът на финансите не е доволен от вас. Четохте интервюто от „24 часа” сигурно. Към НАП съм казвал, че имам претенции, казва министърът и отбелязва, че е доволен от митниците.

Опитах се след това интервю да се свържа с него, но поради голямата му заетост не можахме да разговаряме, но аз...

Това, че не може да говорите, да не би да потвърждава първата част на интервюто?

Но аз ще си позволя да изкажа категорично несъгласие по отношение на тази оценка, тъй като ако трябва да говорим за постиженията на НАП, инициативността на НАП, там, където се говори, че НАП не е инициативна...

Той в три работи ви обвинява, вие зачекнахте темата за инициативност. Той казва, че всички всъщност идеи, които носят по-големи приходи, не идвали от НАП и дава за пример идеята за свързването на бензиностанциите с НАП, идея, която била на премиера, сега пък за аптеките, за свързването на аптеките идеята била на бизнеса, казва той в това интервю.

Ами, категорично не е вярно това нещо и аз исках точно по този повод да си разговарям с него, просто да му индикирам, тъй като при нас има официални документи, които показват, че още в 2008 г. Националната агенция за приходи пише докладна до бившия министър на финансите Пламен Орешарски по повод едно посещение на наши експерти в Сърбия, които също са свързали касовите си апарати със системите на НАП, и още тогава ние сме написали една докладна, с която предлагаме това да се случи. Няма да коментирам причините, поради които тогава не се е случило. В момента, когато дойде управлението на ГЕРБ, ние предложихме този вариант на вицепремиера Дянков и на премиера Борисов и тук друг е въпросът, че те коронясаха тази идея и премиерът направи така, че да се случат нещата по-бързо, да преминат през Министерски съвет, да минат през парламент, да бъдат гласувани и това вече да се въвежда в...

Сега обаче министърът ви вкарва в малко неприятното положение да кажете не Бойко Борисов измисли тази хубава идея...

Напротив.

...ние я измислихме, а той я взе.

Не, не, напротив.

Той това казва...

Напротив, това, което казвам...

...Бойко я измисли.

...премиерът е коронясал идеята и направи всичко възможно това да се случи час по-скоро, а документите показват... Значи, аз не говоря голословно, документите показват, аз мога да покажа и докладни записки от 2008 г. и т.н., и т.н. По отношение на инициативността. Всичките тези пакети законодателни мерки, които бяха приети в този парламент, по отношение на разплащанията в брой, по отношение на удължаване на срока, 60-дневния, за прехвърляне на фирмите, по отношение на достъпа до кредитните досиета, по отношение на осигурителните вноски да може да облагаме по налог, това всичкото са предложения на Националната агенция за приходите. По повод инициативността на Националната агенция за приходи бяха подписани споразумения с МВР, ДАНС, прокуратурата, Главна инспекция по труда, НОИ, Агенция „Митници”. Пак по инициатива на Националната агенция за приходи проведохме разговори с Румъния и Гърция на най-високо ниво. Вече с Румъния има подписано споразумение за взаимодействие по отношение на ДДС измамите. Има  контактни точки създадени, има възможност наши служители на място да ходят да проверяват в Румъния сделките. Пред финализиране сме с Гърция, до подписване и такова споразумение с Гърция. НАП е единствената администрация, с която всеки гражданин или фирма може да контактува изцяло по електронен път. Няма друга такава администрация, с която може да се контактува по електронен път. Няма друга администрация, която по собствена инициатива да е уволнила и отстранила вече над 80 души за корупционни схеми, така че това ви казах, че ако трябва да говорим за инициативността на НАП, поне три предавания няма да ми стигнат да обяснявам.

Да говорим за веригите за ДДС измами. Въпрос, също повдигнат от финансовия министър. Той казва направихме законови промени, вече не могат да се продават фирми ей така на клошари. Би трябвало да видим по-добра събираемост и оттам. Явно той не вижда...

Да, това е другото обвинение по отношение на работата на НАП, за което...

Има ли по-добра събираемост от фирми на клошари?

...аз също не мога да се съглася, тъй като това, което мога да кажа е, че в момента имаме покана от Европейската комисия наши експерти да участват в работна група, която изцяло да преразгледа законодателството по ДДС измамите в европейски мащаб, тъй като тяхната оценка е, че 12% от, общо, ДДС-то в Европейския съюз е обект на злоупотреби, така че това не е проблем само на България. Нашите оценки са, че ние се движим между 10 и 12%. Има държави, които са с 25%, има държави като скандинавските, които са като 4%.

Ние колко сме?

Нашите оценки са, че ние се движим между 10 и 12%.

Т.е. средното за Европейския съюз.

Средното за Европейския съюз. Но това, което искам да кажа, че ние... пак инициатива на НАП. За първи път в историята на приходната администрация е създаден специализиан ресор за борба с данъчните измами. Това е пак, искам да подчертая, по предложение на Националната агенция за приходите. Този ресор си партнира много добре с всичките останали институции, пак да не ги изброявам - МВР, ДАНС, прокуратура, митници и т.н. Само няколко цифри ще дам - за първите два месеца на тази година се извършват 1000 проверки, от които вече приключилите ревизии са установили 160 млн. лева неправомерно точене на ДДС, които са обезпечени, а от останалите се очаква от порядъка на около... от останалите, които са неприключили ревизии, се очаква от порядъка на около 310 млн. лева. Само за миналата година искам да ви кажа, че заедно с Националната служба по зърно и правоохранителни органи спряхме над 30 милиона по отношение на тези... зърнарите. 1700 лица за два месеца са предадени на прокуратурата. Споменах за всичките споразумения, които сме подписали, така че това, което искам да кажа, че Националната агенция за приходи е натиснала педала до край и оборотомерът е в червеното.

Втора слабост, казва финансовият министър, рисковите браншове за ДДС. Сега, вие казвате зърно, но той казва проблем, наследен от години, има много ДДС измами в определени сектори - захар, метали, горива, интернет, зърно.

Ами той ги знае от нас. Ние имаме специален доклад, в който сме идентифицирали 20 бранша, в които имаме... и са подредени по големите къде са най-големите измами, и всичките тези неща са му докладвани. Т.е. не той казва, че има тези браншове и ние не ги знаем, а напротив, ние сме ги идентифицирали и сме го алармирали.

Изпадате ли в положението на друг Красимир, Първанов, който влезе в несъгласие с министъра на икономиката Трайчо Трайков, и в края на краищата трябваше. . .

Не, в никакъв случай.

Вие можели да работите със Симеон Дянков, при положение че той говори едно, а вие го оборвате в момента?

Напротив, аз това, което искам да кажа, че ние много добре работим с вицепремиера Дянков. И аз затова бях много учуден, когато прочетох интервюто, и затова се опитах да проведа разговор. За съжаление не можахме, надявам се, че ще имаме възможност следващата седмица. Но това, което аз говоря, всичкото е подкрепено с факти. И това, което исках да кажа, е, че така говорейки, който и да е, без значение дали е г-н Дянков, или някой друг, просто демотивира тези 8 хиляди човека, които работят денонощно за 450 лева заплата. И без каквито и да е угризения ще кажа, че благодарение на Националната агенция за приходи миналата година държавата успя да си върже приходната част на бюджета. Така че аз благодаря на моите, на нашите служители за това, което вършат като дейност, за да може все пак правителството и финансовата част на държавата да бъде стабилна.

Има ли проблем със събирането на данъците?

Това, което мога да кажа, че към 17 май Националната агенция за приходи е събрала 4,8 млрд. лева, или с 360 милиона повече, отколкото е за миналата година.

То това с повечето, а спрямо планираното? Събрали ли сте почти половината до момента?

Това, което съм казал... Вижте, сериозните рискове, които отчитаме, това са в осигурителните вноски. Вие казахте причината, поради която там има сериозен риск, това вече имаше и последствия за управителя на НОИ.

То вие казахте тая причина, която аз цитирах.

Да, просто вие я анонсирахте, да. Другият сериозен проблем е риск и по отношение на събираемостта на корпоративния данък, но това е напълно естествено, тъй като корпоративният данък, който се плаща през тази година, е огледало на дейността на работата на фирмите през изминалата година. А там знаем, че пикът на икономиката беше точно тогава.

В смисъл пикът на кризата, не на икономиката.

Пикът на... да, на икономиката, така, пикът на кризата. В тази връзка ние сме предприели сериозни действия. Пак по инициатива на НАП за първи път правим централизирана селекция на национално ниво на големи данъкоплатци, средни данъкоплатци и вече сме идентифицирали 360 фирми, които със сигурност по един
или друг начин са направили така, че умишлено са стопили корпоративния данък... поради липса на ликвидни средства. Само 140 фирми са генерирали загуба в размер на 400 млн. лева, които според всички наши критерии, които ние сме наложили като матрица, със сигурност е изкуствена и това, което започваме, е един малко по-алтернативен, модерен метод на контакт с тези фирми, който се използва и в европейските държави, а именно разговори с тези фирми и опит да ги убедим, че ние знаем, че те умишлено са излезли на загуба или са укрили корпоративен данък, и ще се опитаме да ги убедим на направят корекция съответно на този данък и да си го платят.

Малко в пазарене това... казвате, че се прави в Европа така.

И в цяла в Европа, и в Америка.

Отиват данъчните и вместо да проверят кой какво скрил, влизат в разговор.

Нещо повече, даже в Америка и в много държави имат... приходната администрация имат възможност да се договарят и за размера на задълженията. Сядат и казват мога да платя толкова, не мога да платя толкова, защото иначе ще фалирам, ще оставя толкова хора на улицата, и т.н., но ние не сме доживели до това ниво. Та това, което искам да кажа е, че ние сме предприели и сериозни...

Но това не е ли демотивиращо, г-н Стефанов, такъв модел, за останалите, които казват - ами аз тогава ще чакам да дойдат да си поговорим, да им кажа колко хора издържам...

Вижте, в никакъв случай това не ги освобождава, в един момент, след време, когато влезем на ревизия, да си установим и всички останали грешки.

А, т.е. вие си спестявате в момента ресурса на една ревизия.

Един път, и втори път търсим краткосрочен ефект, тъй като имаме, така да се...

А и веднага да влязат...

...да, веднага да влязат тези средства. Другото, което е, е по отношение на ДДС-то. Трябва да се маркира за пореден път, че в никакъв случай не трябва да се разглеждат Националната агенция за приходи и Агенция „Митници” поотделно, и това при изпълнение, което се казва... на приходите на Агенция „Митници”. Всички финансисти знаят, че същият размер се проявява в Националната агенция за приходи. Т.е. през...

Това заради ДДС?

Тъй като ДДС-то от внос постъпва по сметките на Агенция „Митници”, но фирмите в същия месец си го включват в справките декларации да го ползват за възстановяване в Националната агенция за приходи. Така че тук също не трябва да се разглеждаме по отделно по отношение на приходите на ДДС. НАП и Агенция „Митници” тук трябва да се разглеждаме общо. И това, което аз мога да кажа е, че потвърждавам, че общо НАП и Агенция „Митници” планираното от 6,4 млрд. лева ще бъде изпълнено.

А като казвате общо, човек пък може да си помисли, че има хляб в идеята НАП и митниците да се обединят.

Няма да коментирам подобни неща. Това са такива политически решения, но моето експертно мнение...

Ако експертно...

Моето експертно мнение е, че в момента вече администрацията в последните 4-5 години е изтощена...

Изтощена от промени.

...от промени. Пак казвам, осигуровките, агенцията за държавни вземания, от 29 териториални дирекции на 6 и т.н., и т.н.

„Дневник” и „Сега” извеждат под глава в сряда, че българите обедняват и заради по-високи данъци, като разходите им за данъци и осигуровки са скочили с 50% за една година. Като се вземат под внимание имуществените данъци.

Значи аз си мисля, че това специално, що се отнася до данъците, които събира Националната агенция за приходи, е несериозно, тъй като ние сме държавата с най-ниските данъчни ставки и повече от това не знам накъде. Сега, ако имат предвид местни данъци и такси, това е нещо друго, което аз не мога да го коментирам, но по-добра данъчна политика и това, че това правителство има воля да я запази, мисля, че...

Има ли резултат от проверката на тъстовете на вицепремиера и вътрешен министър Цветан Цветанов?

Ревизията си продължава.

Те дали ли са съгласие данъчната им тайна...

Не, не.

...подобно на техния зет да бъде свалена.

Не са дали подобно съгласие, но това, което искам да кажа е, че никой не трябва да таи някакво съмнение, че нещо ще бъде покрито. Проверката премина в ревизия...

Вие за четири месеца направихте проверката на Цветан Цветанов, по-бързо, отколкото трябваше да стане...

Обикновено проверките на физически лица текат между 6 месеца до една година, че дори и...

Така, ще спазите ли същия предсрочен срок и в случая с тъстовете на Цветанов, защото той е възможно да бъде кандидат за президент, със сигурност е едно от важните лица на управляващата партия и вероятно е добре преди изборите да е приключила тази тема, да не остава за...

Няколко пъти казах, че не искам повече нито медии, нито партии, нито обществото да ме притиска във времето, за да може да си свършим работата.

Т.е. няма да успеете да свършите работата.

Не казвам, не искам да се ангажирам със срокове. Значи, пак ви казвам, това са кореспонденции с хиляди, не с хиляди, а със стотици администрации. Всичко е свързано с технологични срокове, включително и вносителите на сигнала „Ред, законност и справедливост”, когато дойдоха при мен и когато видяха същинско какво е направено като проверки, и те се убедиха, че този срок просто е бил преко... Ние сме направили и невъзможното да приключим в такъв кратък срок. Но по отношение на това ние...

Е, до изборите дали ще успеете?

Не искам да се ангажирам. Плюс това Красимир Стефанов не прави ревизиите в Националната агенция за приходи, има си екипи, има си координатори, има си възлагатели и т.н.

А Андрей Иванов, председателят на Столичния общински съвет, там всичко е наред?

На Андрей Иванов, доколкото знам, проверката т.е. е приключила, очаква се само някаква информация да бъде представена.

А финансовият министър бил обявил при парламентарен контрол миналия петък, че всичко е наред, поне според някои вестници, понеже...

Проверката е приключила, единствено в момента трябва да се изготви ревизионният... там протокола за извършената проверка.

И всичко е наред, след като казва финансовият министър.

Това, което аз имам като предварителна информация е, че в периода, в който ние проверяваме, няма никакви несъответствия, тъй като... ако говорим за... сега, ако ме питате за придобити имоти и т.н., тези имоти, знаете, че и в сигнала беше записано, че са придобити още 1995-1996 г., което е извън обхвата на проверката.

Вие проверявате пет години назад.

Само пет години назад, да.

Проверихте ли Джо Кокър, плати ли си данъците, Роксет платиха ли?

Тези големи събития още от миналата година са поставени...

Чакате ги.

...са поставени под постоянен мониторинг и ревизиите, които направихме през изминалата година, дават също добър ефект. Само в четири компании сме установили укрит доход от порядъка на приблизително 2 млн. лева.

Четири компании, които правят концерти.

Да. Сме установили...

Не, ама вие нали гонихте Мадона. Тя какво стана, даде ли... плати ли?

Ние не гоним Мадона, ние гоним нашите компании, които организират тези концерти...

Дали са й удържали на Мадона от хонорара 10%.

...и дали са удържали данък при източника, така че нас Мадона изобщо не ни интересува. Нас ни интересува българските фирми, организатори на...

Бяха ли й удържали, като проверихте?

Не, никой не беше й удържал данък, когато...

Не бяха. Ами те сега, то трябва да стане. Мадона да получи едно писмо от българската фирма да й кажат върни, моля те, 10% от тези пари, които ти дадохме, защото...

Ами, поканете ги българските фирми, пък ги питайте какви са им договорните отношения.

А за Джо Кокър и Роксет още нямате информация. А ваши хора по концертите...

Присъстват, да.

Ходят, броят.

Ходят, наблюдават, извън това, което се организира. Знаете, че там тече и много силна търговия на сувенири, на бири, на кебапчета и т.н.

Ходите за касови бележки да гледате.

Абсолютно, да.

Сега да се готви Стинг и Шиниъд О’Конър.

Да се готвят морските курорти.

А, това е.

Очаква се значителен ръст на туристите в България за тази година поради проблемите в арабския свят, така че започваме масирани проверки по морето.

Медиапул пише: в медиите има непрекъснато съобщения за проверки на личните доходи и платените или укрити данъци на различни групи високоплатени известни граждани, да сложим вътре и певците. Хеликоптери облитаха скъпи вили и имения, а ефектът от акциите така и не ставаше ясен на фона на направените разходи.

Разходите са минимални за тези акции.

Какъв е ефектът?

Значи, най-важният ефект, който е, че Националната агенция за приходи и държавата осъществява превантивен контрол и променяме поведението на тези групи фирми и граждани, които проверяваме, и на мен ми омръзна да обяснявам . . .

Т.е. вие няма да отречете, че...

...и на мен ми омръзна да обяснявам, че след нашата проверка футболистите от 240 лева, които декларираха, че взимат заплати и върху тях плащат данъци и осигуровки, вече няма футболист, който да е с под 1000 лева, а стигаме и до 50 000 лева, и върху се плащат данъци осигуровки. Всеки един човек, който може да смята, може да направи сметка 16 отбора по 30 човека персонал,  колко човека стават, като я вдигнем от 240, от 1000 до 50 000 с колко се вдига базата, която всеки месец се облага с данък общ доход и осигуровки.

Т.е. вие казвате, да, ние правим пиар всъщност.

Нищо не правим. Ние не правим пиар. Това, което правим, ние правим една...

Е, как, пиар е връзка с обществото.

Ние правим една по-агресивна, една по-агресивна политика по отношение на контролната дейност и го правим да бъде така прозрачно достояние за обществото, което между другото е и една световна практика. Вие виждате, че всеки път, когато проверяват някой от големите артисти,  футболисти, тенесисти и т.н., гърмят всички световни медии, а не само български медии. Включително ги вкарват и в затвора.

Т.е. вие наистина казвате това има голям пиар ефект от нашите акции.

Има не пиар, един голям превантивен ефект, че всички изпълнители, няма значение - естрадни, фолк, рок и т.н., над 50% от тях не подаваха декларации, другите подаваха по 5-6000 лева годишен доход. След нашите проверки само за два месеца всички надхвърлиха 50 000 оборот и се регистрираха по ДДС. Да не говорим пък хеликоптерната акция колко тя провокира и медиен, и обществен, и социален интерес, и провокира загърбвани проблеми през последните 20 години, като проблеми в законодателството, за незаконното строителство, като проблеми в законодателството от момента, в който се дава разрешение за строеж, до момента, в който се въвежда. Като говорим за проблеми - районирането на кварталите в София, в големите градове. Отделно от това голяма част от тези палати, които се водят и живеят собственици на фирми, се водеха на фирми. В резултат на нашите проверки от фирмите се префактурираха обратно на физически лица, коригира се ДДС-то. Всички режийни разходи за в бъдеще, които са се ползвали назад във времето, като за стопяване на корпоративния данък, вече няма да бъдат във фирмите. Така че всичките тези акции, които направи НАП, според мен обръща мисленето на българина. Нещо повече, в резултат точно на тези акции, насочени особено към физически лица и тяхното прозрачно представяне пред обществото, в условията на голямата криза, в пика на кризата през миналата година имаме над 22-ма българи, които са декларирали над 10 млн. лева данъци. В изминали години, ако някой декларираше над 1 млн. лева данъци, беше голяма сензация. Така че мисля, че поведението като цяло на НАП е правилно. Както казах, аз и моят екип, който е около мен, това са всичките професионалисти, които работят десетки години в администрацията, знаем какво трябва да се направи. Дано да имаме време да го направим.

Въпрос, който коментирахме и със земеделския министър. От Асоциацията на хлебопроизводителите твърдят, че управляващите нямат интерес от ликвидиране на сивия сектор в хлебопроизводството, защото той осигурява по-евтин хляб.

Не съм съгласен. НАП извършва десетки хиляди проверки и както казах и през изминалата година с Националната служба по зърното и правоохранителните органи сме направили десетки проверки на тези търговци. Над 30 млн. лева сме спестили злоупотреби с ДДС. Така че няма някой, който да бъде покровителстван от НАП.

31 март 2012-а ли остава срокът за свързване на всички касови апарати в НАП?

Засега сроковете нямат промяна. До 30 септември всички регистрирани търговци по ДДС...

По ДДС...

...трябва да си свържат касовите апарати със системите на НАП, а до 31 март 2012 г. всички останали търговци.

Сега започваме големия дебат за пакта за финансова стабилност. Вие мислите ли, че е добра идея правителствата да бъдат ограничени във взимането на решения какви данъци, преки, да плащат българите, защото има и обратната логика - това правителство го слагаш да управлява с обикновено мнозинство, пък му казваш, че ще може да промени данъци с квалифицирано.

Аз мисля, че българските фирми, а и чуждестранните инвеститори трябва да имат една стабилност, една сигурност, когато започват да правят бизнес или когато искат да влагат пари в България, те да знаят в дългосрочен план каква данъчна политика, какъв климат ги очаква в държавата.

Т.е. подкрепяте министрите.

Абсолютно.

Мислите ли за оставка все пак заради критиките, които получавате от вицепремиера и финансов министър?

Аз не оценям чак толкова големи критиките. Напълно е нормално министърът на финансите и вицепремиер на България да има повече изисквания от подчинените си агенции. Може би трябваше да проведем предварителен разговор по отношение на това доколко ние сме в нормалните граници за ДДС измамите в Европейския съюз, доколко ние участваме в работните групи в Европейския съюз. Може би трябваше да поговорим преди това, че специално за касовите апарати, че не е била инициативата в нас, че НАП още от 2008 г. предлага това нещо. Но явно нещо е станало разминаване. Мисля, че следващата седмица това ще бъде уточнено.

Вас ви питам, а искате ли общи данъчни с Европа? Понеже Жан-Клод Трише, шефът на Европейската централна банка, предлага общо финансово министерство, та, като се е почнало, как гледате на идеята направо да идете в Брюксел и оттам да се направи една обща данъчна администрация.

То си има, то си има множество комисии и в Европейската комисия, които контролират всички данъчни администрации. Има и формат Г-27, който всяка година се събира. И междувпрочем пак трябва да кажа, че миналата година в Талин на България беше дадена отлична оценка за проведените реформи и за законодателните инициативи, и всички контролни действия, които се извършват, така че оценките, които получаваме от международните институции са високо задоволителни, най-високите. Надявам се, че лекото недоразбиране между нас и министъра по отношение на дейността на НАП следващата седмица би трябвало да се изчисти.