Караме по нов Закон за движение по пътищата наесен
Караме по нов Закон за движение по пътищата наесен / снимка, архив: DarikNews.bg

Въпреки приетите промени все още има доста пропуски в Закона за движение по пътищата. Това призна пред Дарик зам.-председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения и депутат от БСП Георги Свиленски.

Очаква се до шест месеца да има изцяло нов закон, в който да се обърне внимание и на решението на Върховния административен съд, който определи мобилните камери като незаконни. Магистратите постановиха КАТ да може да снима нарушенията на пътя само чрез стационарна техника. Ето какво още каза Свиленски пред Дарик:

Вземаме информационен повод от дебатите и гласуването на промените в Закона за движение по пътищата и от електронния фиш, който беше част от предложенията за промени на Министерския съвет, пак повдигаме темата за камерите. Знаем, че там имаше едно решение на Върховния административен съд в края на януари, едно тълкувание, което е радост за много шофьори, които са получили своя фиш, на база заснета снимка на камера. Да ни кажете как стои този казус, кога ще вземете предвид тълкуванието на Административния съд, кога да очакваме промени, ще има ли такива?

Тълкуванието на Административния съд, касаещо мобилните камери, задължително ще бъде взето под внимание, когато се разглежда новият Закон за движение по пътищата. А дотогава, ако Министерство на вътрешните работи или Министерски съвет решат, че трябва да внесат поредната поправка, те могат да го направят и по-рано.

Това, което разглеждахме обаче в сряда не касае решението на Административния съд, не касае мобилните камери. То касае стационарните камери, които в момента заснемат нарушенията за превишена скорост.

С предложението на Министерски съвет се предлага тези камери да могат да се използват и при движение в буслента, неправилно паркиране, преминаване на червен светофар. И такива нарушения да бъдат санкционирани също с електронен фиш. Вие казахте "радост за шофьорите", за това, че ще им отпаднат актовете. Аз обаче не искам да гледам от тази гледна точка, тоест да споделя тази радост, тъй като нали всички сме убедени, че извършвайки нарушение, карайки с превишена скорост, ние застрашаваме както собствения си живот, така и на пътниците, които возим, а така и на всички участници в движението. Така че тази радост мисля, че не е весел повод. По-скоро трябва да направим така, че всички участници в движението да спазват закона, да спазват ограниченията, тъй като, за съжаление, най-голям процент загинали по пътищата има именно от каране с превишена скорост. Ние като отговорни и загрижени за живота на хората сме категорични, че трябва да бъдат предприети такива законодателни инициативи, които да ограничават до минимум възможността за шофиране с превишена скорост, в нетрезво състояние, преминаване на червен светофар. Това са все много опасни деяния. Говорейки чрез вас, чрез медиите, а и ние като политици трябва да го разясняваме на хората, за да преценят, самите те да стигнат до извода, че правейки тези неща, вредят на себе си, а не толкова на останалите участници в движението.

Естествено е вашата работа да бъде насочена в посока превенция. Един от магистратите от Административния съд в края на януари, когато излезе тълкуванието, беше казал, че дали камерата ще бъде върху кола, скрита в храстите, каквато беше преди година практиката на катаджиите, или ще бъде на неизвестно на нас място и местена през седмица или през десетина дни, всъщност то не е превенция, то е почти едно и също нещо. В този ред на мисли, какво би накарало по-разумно шофьорите да не злоупотребяват със закона, карайки с превишена скорост. Защото знаете, че много от електронните фишове падат в съда именно поради казуса с подписите.

Действително много хора използват различни вратички в закона, за да оспорват един или друг съставен акт. Аз пак твърдя, че нашата работа е превенцията. Тук говорим какво може да накара шофьора да спазва правилата. За съжаление, българите, пък и не само българите, може би всички хора са така, това, което ги стряска е глобата.

Вие шофьор ли сте?

Да, от 24-25 години.

Ако аз се кача във вашата кола и карам с превишена скорост по Цариградско шосе, където се предполага, че има мобилни камери и съответно колата бъде засечена, вие ще получите акта за превишена скорост, а не аз?

Да, точно така. В момента, когато не е ясен нарушителят, актът се съставя на собственика. Така че отговорността на собственика в случая е голяма. Няма как всички тези неща да бъдат изчистени изведнъж. Може би ще се помисли в тази посока, но все пак да не забравяме отговорността на собственика на превозното средство. С това превозно средство е извършено нарушението. Разбира се, всяко нещо има изключения, не може всичко да е ок.

Още едно изключение, пак с вас за пример. Ако вие имате фирма и тя е свързана с няколко служебни автомобила, а аз съм служител във вашата фирма, карам с превишена скорост, но вие сте материално отговорното лице на тази фирма, тоест вие пак получавате фиша. Как ще следите графика, как ще намерите конкретния служител? Всъщност вие плащате пак глобата. И при юридически и при физически лица има проблем.

Фирмите си правят съответните тур организации. Знае се в кой момент, кой шофьор управлява колата. Проблемът с фирмите обаче е друг. Когато не само аз съм управител, когато сме двама или трима управители. Това е проблем - на кой от тримата ще се състави акт, тъй като и тримата се водят собственици. Тези нещо при обсъждането, което предстои, както ви казах, ще ги коментираме и ще направим така, че да няма двусмислие на закона, а да е ясно кой и защо носи отговорност. Но не мога да приема отричането на електронните системи, на камерите. В 21 век технологиите са толкова напреднали и мисля, че е смешно да се връщаме на това, контролът да се извършва само от човешки фактор, тъй като всички знаем, че когото има субективен фактор корупцията се засилва. Така че, въпреки тези недостатъци, които с вас се обединяваме, че ги има в момента в закона, мисля, че използването на технически средства би трябвало да продължи да се използва пълноценно.

Дайте някаква по-конкретна дата за шофьорите, защото сега е малко като период на безвремие - аз знам, че има тълкувание на съда, чакаме депутатите да вземат решение, а аз си казвам, добре, нека да си ме снимат, аз ще си карам с превишена скорост, ще обжалвам в съда, пък вие си променяйте закона.

Не, няма никакво безвремие. Законодателството и процесите в държавата не позволяват да има беззаконие. В смисъл, че в момента има мобилни камери, които, когато бъдете заснети, ви спират на място и ви съставят акт. Просто няма да получите за това нещо електронен фиш, както е било преди няколко месеца. Така че това не е проблем. Има си действащ Закон за движение по пътищата. Призовавам всички, които имат интерес, имат участие да се включат с предложения, с идеи за това какво трябва да се направи, за да се подобрят в рамките на тези няколко месеца, когато ще се пише новият закон.

Казахте до няколко месеца, но можем ли да кажем, че наесен с нова песен ще тръгнем по пътищата, с нов закон?

Аз мисля, че ако дай боже всичко върви нормално в държавата, парламентарната програма върви в своя ритъм, в рамките на 6-7 месеца законът може да бъде разгледан и приет от Народното събрание. Така че наесен мисля, че е един обнадеждаващ срок.