Кадиев: ДПС нямат вина - виновни сме ние, защото те взимат толкова власт, колкото им се дава
Кадиев: ДПС нямат вина - виновни сме ние, защото те взимат толкова власт, колкото им се дава / снимка: БГНЕС

ДПС нямат индулгенция върху данъчната политика на България и е въпрос на преговори дали ще се премине към прогресивен данък върху доходите. Това каза в интервю за Дарик депутатът от Коалиция за България Георги Кадиев. Той потвърди, че идеята е обсъждана в левицата, като уточни, че анонсираното от лидера на БСП Сергей Станишев като предложение не е точно „данък-богатство" - идея, срещу която веднага реагираха в ДПС.

„ДПС нямат вина в случая - те взимат толкова, колкото им се дава. Ако някой е виновен, това сме ние", коментира още Георги Кадиев по повод настроенията в средите на левицата. Според него не е късно и сега да се сключи коалиционно споразумение с ДПС - проблемът бил, че ръководството на БСП няма мандат от собствените си избиратели. По думите на депутата е добре да има вътрешнопартийно допитване в левицата за това искат ли членовете на партията такова споразумение. Както било добре да има вътрешнопартийно гласуване за това кой да влезе в листите за предстоящите евроизбори.

Според Кадиев НС не трябва да губи часове за дебати по искането на главния прокурор да бъде свален имунитета на Волен Сидеров - решението трябвало да бъде подкрепено, за да се заеме съдебната власт с казуса.

Как трябва да реагират БСП, ДПС и ръководството на парламента по казуса с Волен Сидеров? Като че ли засега се мълчи от най-високото място на Позитано. Вече има искане от страна на главния прокурор за снемане на имунитета на Сидеров.

Просто трябва да го гласуваме в парламента. Аз гласувам "за", когато има такова искане. В случая не става въпрос за политика, а за поведението на народен представител. Да си народен представител е отговорност, включително и в поведението към хората. Дори да е имало провокация, какъвто не мисля, че е случаят в момента, но дори да е имало, аз също съм получавал много провокации и едвам съм си сдържал нервите, но съм ги сдържал. И си мисля, че в такива ситуации човек, който не се окаже на висотата на позицията, която заема, трябва да си понесе последствията. Тоест никаква прошка.

Имунитетът на Волен Сидеров бе свален и след онзи скандал с инцидента на магистрала "Тракия". Тогава имаше дело, разследване. Аз съм убедена и се чу от представители на Атака, че те ще видят в това сериозен заговор срещу тях.

Е, вижте, винаги се търси някакво оправдание както и със снимките, които излязоха преди това. Първо се говореше, че били манипулация, фалшификати, след това самият Сидеров каза, че не са фалшификати. Сега ще измислят или ще кажат, че някой политически опонент го е направил. Така или иначе...

Енергийната мафия във Варна казаха, че ги атакува.

Това са прекалено.... Какво общо има енергийната мафия с това момче в автобуса, което му е казало, че се държи като простак и те са скочили да го бият. Ама дори няма нужда и да го коментираме чак толкова много. При толкова проблеми в държавата да се задълбочаваме около поведението на един политик, който и да е той... Ето, ако прокуратурата си е свършила работата, поискала е имунитета, ние просто го гласуваме в рамките на пет минути, дори няма и какво да го обсъждаме и оттам нататък е изцяло в ръцете на съдебната система.

Подозирам, че ще е огромен цирк обсъждането на това искане на главния прокурор. Знаете, камери, трибуна и това със сигурност ще отнеме часове пленарно време, което е ценно за куп други неща.

Би могло да отнеме... Предполагам, че самите колеги от Атака ще се опитат максимално да говорят в обратна посока, но пък ние всички останали си мисля, че нямаме никакъв интерес да отделяме време за това нещо, при положение че толкова важни неща ни чакат. Какво има да доказваме толкова? Има искане на прокуратурата, има свидетелски показания и оттам нататък нека съдът да решава виновен или невинен - тяхна работа. За мен фактът, че е имало агресия и то най-вече срещу жена... Няма значение дали е французойка или българка, особено в самолет - там хората винаги са по-внимателни заради евентуални опасности, терористични атаки и така нататък. Абсолютно неприемливо поведение, отвратително поведение, няма какво да крием. И пак казвам, тук не става въпрос за това да спасиш един политически партньор или да не го спасиш. Тук става въпрос, че при това ниско одобрение към парламента всяко такова поведение забива още един пирон в ковчега на парламентаризма в България. И не бива да се допуска по никакъв начин.

Доколко събитията, които се случват, тоест скандалът е наистина патент на тази политическа сила и лидерът й, но събитията от последните седмици доколко според Вас може да са част от някакъв сценарий за изолация на Атака от политиката?

Не, не мисля. Обикновено в България нещата се случват и после започваме да измисляме сценарии, според които са се случили. Включително и си спомням навремето, че имаше какви ли не сценарии за случилото се на магистралата, за което вие споменахте. Това са неща, които животът сам ни поднася. Никой не може да измисли такъв цирк, какъвто се е разиграл в този самолет. Колкото и да го планираш, колкото и да го предизвикваш, то винаги ще стане по някакъв различен начин.

Да не се ядоса сега Сидеров и да вземе да падне кабинетът, ако каже "Ами моят безценен глас..."

Кабинетът не може да се крепи на своеволията на Волен Сидеров. Той няма индулгенция да прави каквото си иска заради това, че е 121-вият глас. Ако ние се крепим на него, по-добре да отидем на избори. Същата беше и позицията ми, когато ни казаха "Или Делян Пеевски, или кабинетът пада". Ако ние се крепим на едно, друго, трето или четвърто назначение, а не на някакви принципи, които сме заложили, или мисия, която сме си изградили, тогава по-добре да отидем на избори и каквото решат хората.

Почивните дни донесоха новини и разночетения в рамките на редиците на управляващите. Първо се появи този анонс за данък "богатство" от лидера на левицата, маркиран във времето от 2015 година. Обсъждано ли е това в левицата - идея за отмяна на плоския данък и прогресивни ставки извън общите дискусии, които винаги са текли?

Това не е данък "богатство" в класическия смисъл. Това е преминаване към подоходен данък, допълнителна ставка за високите доходи. Да, това не само е обсъждано, а го има в нашата предизборна програма.

Прагът там не беше ли 4500 лева?

Мисля, че беше 4000 лева, но прагът не е толкова важен. Хората със заплата над 2400 лева месечно са всичко на всичко около 60 000 души. Тоест това като фискален приход не е кой знае какво - говорим за около 30 млн. лв. По-скоро е важно като сигнал, че трябва да има солидарност в обществото. Аз никога не съм харесвал плоския данък и съм считал, че прогресивният данък е по-добрата форма на облагане. И неслучайно в повече страни е прогресивен данък. Плосък данък обикновено се прилага в държави, в които има слаба данъчна система и по този начин изкарвате доходи от сивия сектор. Той вече работи пет години в България и свърши своята работа за изкарване на доходи от сивия сектор. Мисля, че можем плавно да преминаваме към прогресивен данък, като само една допълнителна ставка не е достатъчна. Би трябвало да се направи доста по-развита система. Данък "богатство" е друго нещо. Данък "богатство" може да бъде еднократен или на годишна основа. Във Франция например е 1,5 на сто от нетното имущество, което имате, независимо от доходите през дадена година. Вие може да сте милионер с къща, кола, яхта, да нямате никакви доходи тази година, защото сте решили да не работите и въпреки всичко ще платите процент и половина от вашето нетно богатство над определено ниво нагоре. Същото е положението в Швейцария, във Великобритания има различни форми. Това е различно нещо и го нямаме в програмата си, макар че аз си мисля, че това е дори по-добро като решение от въвеждането на допълнителна ставка за доходите над определено ниво.

Ако е само една допълнителна ставка?

Имам притеснения, че тези хора - 60 000 души, които обикновено са висши мениджъри на компании, хора от банковия сектор, хора в ИТ-компаниите, тоест хора, които ние искаме да задържим в България. И сега ще излезе, че едва ли не ще ги накажем, като им въведем допълнителна ставка.

Да не вземем да изгоним и тях.

Те не са и толкова много. Големият проблем на България е не това, че има 60 000 човека, които вземат 2400 лева, това са 1200 евро, нищо не е, а големият проблем е, че тези 60 000 души са малко. При седем милиона население трябва да имаме 1 млн. души с такива доходи, два милиона, три милиона, както е в Европа. Като се замислите, какво са 1200 евро доход на месец? Това е съвсем нормална заплата за всяка държава в Европейския съюз. И нашият стремеж трябва да бъде не толкова да наказваме хората с тези доходи, а по-скоро да направим така, че хората с по-ниските доходи да се качат на тяхното ниво. Това е голямото предизвикателство пред българската икономика.

Казахте, че е обсъждано плавно въвеждане на прогресивното облагане. Въпросът е как ще се преборите с категоричната съпротива на ДПС. Веднага реагира Йордан Цонев, че те държат на десятъка и това трудно може да бъде изчистено.

Въпрос на преговори. Примерно, ДПС беше категорично против намаляването на партийната субсидия. Но когато обществото иска нещо, ние успяхме да наложим нашата теза.

Макар и с малко.

Макар и с малко, макар и по различен начин от този, по който го предлагахме. Същото беше положението и с данъка за хазарта. ДПС внесе един закон, а се получи друг закон. ДПС нямат индулгенция върху данъчната политика в България. Данъчната политика се изработва от всички в парламента. И законът за хазарта беше приет включително с гласове на хора от Атака и с цялата парламентарна група на ГЕРБ и с гласове на БСП. И дори на първото гласуване имаше и два гласа от ДПС, които отпаднаха при прегласуванеуто. Има закони, които са приоритет на цялото общество и ако една политическа партия не умее да напипва тези закони и желания на обществото, както и типичният пример за партийната субсидия. Всички партии ще ви извадят хиляда аргумента, че не трябва да се намалява, но цялото общество иска тя да се намали и тогава трябва да се съобразите с това. Така че ДПС може и да не иска премахването на плоския данък, но ако обществото го иска и ако успеем да го направим, защото то върви в комбинация със семейното подоходно облагане....

Нещо, от което се бяга като тема от години.

Не се бяга, просто е трудно да се направи. Защото, ако влезете в тази схема за семейно подоходно облагане, веднага възниква въпросът, ако вие живеете с някого на семейни начала, но не сте семейство, полага ли ви се или не ви се полага. След това възниква въпросът как доказвате, че живеете на семейни начала. Сложно е. По-простият вариант е плоският данък и той затова се прилага в държави с ниско развитие на данъчни системи. Но аз се надявам, че България вече не е сред тези държави и може да си позволи да прилага и по-сложни данъци.

До неотдавна имахме прогресивно подоходно облагане.

Имахме и семейно, имахме възстановяване на част от данъка за деца.

Въпросът е, че казвате "обществото ако го иска". То обществото като че ли е вдигнало ръце и не му се мисли много кой вариант е по-добър за него, само казва по-високи доходи. Може би в тази дискусия трябва да бъде убедено кое е по-справедливо.

За съжаление като че ли разбирането за по-високи доходи е само държавата да дава повече на тези, които нямат достатъчно - най-вече на безработни, пенсионери, социално слаби. А всъщност някой трябва да ги изработи тези пенсии. А ако държавата трябва да направи нещо през следващите година, две, три, то е да пренасочи малко фокуса от социална дейност, който изцяло беше фокус за 2013 година, към реалната икономика и стимули в демографията, раждаемост, здравеопазване. Това са големите проблеми. Не може от 7 млн. души да имате 900 000 души с инвалидни пенсии. Значи тази нация е страшно болна или страшно корумпирана - едно от двете. Защото голяма част от тези ТЕЛК-ове са фалшиви - това на всички е ясно. Не може да имате близо 2 млн. здравно неосигурени.

Тук ще стигнем и до въпроса за реформите, защото ако голяма част от публичните средства се наливат в пясъка и нямат ефект от тях....

Силно се надявам това правителство да бъде реформаторско. За първите шест месеца не го е показало. И аз съм разочарован. Мисля да ги ръчкам много през следващите месеци, включително и с публични изказвания, защото тяхната роля не е просто да добутат до следващия мандат.

А така изглежда.

Тяхната роля е да направят реформите, които са трудни за политическите партии. Те са тип програмно правителство с всички условности, но трябва да извършат неща, които друг не би искал да върши, защото иска да спечели следващите избори. Те не искат да спечелят следващите избори. Те не са политическа партия, те са програмно правителство. Да направят цели, които..

Както каза Менда Стоянова - така и така рейтингът им не е висок, поне да направят нещо непопулярно.

Да си сложат главата в торбата, да. Има ситуации, в които всички ние трябва да си сложим главата в торбата и като политици. И за винаги съм бил на този принцип - важно е да си свършиш работата, независимо дали ще загубиш гласове от това нещо. Защото примерно последният закон, който приехме през миналата година, беше едно предложение - мое и на мои колеги, с което поправихме несправедливост, въведена от Искра Фидосова. Тя, вкарвайки се в един битов скандал с общински съветници в Монтана, отряза възнагражденията на всички общински съветници в страната до смешните 120-130 лева. Това са 5000 души, от които ние очакваме да вършат някаква качествена работа.

И ако може да пробутват под масата решения.

Да, това беше малко поведение тип като към сервитьори - аз ще ти дам малка заплата, пък ти ще си изкараш допълнително. Когато имаш такова поведение към общински съветници, които за мен са по-важни дори от народните представители и са истинските представители на властта по места, тогава стигаш до некачествена работа. И затова предложението, което направихме и съм доволен, че с много труд, едва ли не гласуване в последната минута и благодарение на колегите от всички парламентарни групи, успяхме да променим това нещо и в момента вече им дадохме възможност да преценяват възнагражденията си в определени лимити, които им сложихме. Но вече да дават стимули за участие в работни групи, в комисии - така се прави качествена работа. Политиката е професия, учи се с времето, трябва да получи адекватно възнаграждение и човек да има мотивация.

Връщайки ви към темата за плоския данък, не губите надежда, че към 2015-а може да се обърне схемата и това да се случи въпреки резервите.

Не губя надежда, но не мисля, че това трябва да бъде приоритетът на БСП или на правителството. Това е една мярка, която засяга около 60 000 човека и няма да оправи финансите на страната.... Хубаво е като знак, като символ и най-вече е хубаво като знак за това, че БСП си спазва предизборните обещания. Но много по-важно от предизборните ни обещания е строителството на "Белене" за икономиката на България и много по-трудно за постигане. Да въведеш допълнителен данък е елементарно, но да направиш един голям проект е сериозно.

Като казахте предизборни обещания, ДПС, още преди гласуването на бюджета вие не скрихте недоволството в левицата от онова, което има като ресурс, като територия ДПС, което се е полагало на левицата... Тези дни друг ваш колега заговори за прекалено голямата власт на движението. Как този...

ДПС нямат никаква вина в случая. Те вземат толкова, колкото им се дава. Ако някой е виновен, това сме ние. Слушах господин Лютви Местан, като каза "дайте ми пример за прекомерна власт на ДПС". Давам пример веднага - всички икономически комисии в парламента до една са на ДПС - комисия по бюджет и финанси, комисия по икономика, комисия по енергетика, комисия по транспорт... Като добавите и правната комисия, през която минават всички законопроекти, вече цялата икономическа политика на България по един или друг се ръководи от ДПС. БСП до голяма степен отсъства от това нещо. И това е нещо, което заслужава преразглеждане.

Казвате "виновни сме ние". Кои? Лидерът, ръководството, кой?

Всички ние, включително и аз, че не съм направил така, че да имаме повече участие.

Късно ли е вече след фактически консумиран брак да се подписва коалиционно споразумение?

Ако тръгнем да подписваме коалиционно споразумение, е малко късно, да, макар че има смисъл все още. Аз лично бих препоръчал това, което направиха социалдемократите в Германия. Те направиха две допитвания до собствената си партия. Първото допитване беше дали изобщо да се започнат преговори с християндемократите.

Тук вече в този смисъл е късно, да.

Не, напротив, правим едно допитване в БСП до членовете си, малко да ги посъбидим "Искате ли да започнем преговори с ДПС" и ако те ни дадат мандат, се изработва споразумение и след неговото одобрение от страна на ДПС минава и през второ вътрешнопартийно допитване през членовете на БСП. И когато вече се гласува, тогава ръководството има много по-ясен и силен мандат да отиде и да каже "Това сме го постигнали и сме го записали". И не говорим за парцелиране на властта. Напротив, говорим за това кой каква отговорност ще поеме.

ДПС обаче не искат. Казват "експертно ни е добре да си управляваме".

Аргументът, който чух от господин Цонев, беше, че сме се обединили около програмата на кабинета. Хубаво, ама премиер е Пламен Орешарски, който беше водач на листа на БСП и е приемал същата тази програма на БСП, която е по-различна от програмата на кабинета. Така че не може да пренебрегвате просто така програмата на БСП, понеже видите ли кабинетът бил програмен.

Казвате, че ако не се направи опит да се регулират тези отношения, не е изключено напрежението в левицата по тази ос да расте.

Не знам как ще се развиват събитията. За мен по-хубаво беше да го направим по-рано разбира се, но от друга страна това щеше да ни забави с два месеца със съставянето на кабинета, както виждаме, че се случи в Австрия и Германия. Не е късно и сега да се направи. Винаги съм считал, че няма никакъв проблем с преговори с ДПС. Всеки може да преговаря, когато има ясен мандат докъде са границите, в които може да се разположи и откъде нататък вече не може да прави компромис. Нашият проблем е, че няма този ясен мандат. А трябва да го имаме от нашите членове. Не от изпълнителното бюро, не от националния съвет, не от комисии, а с допитване до членовете. И моят призив към ръководството на БСП е да започне... Това, което ние забелязваме - че гражданите искат да участват в управлението на държавата с всички тези граждански съвети, комитети и така нататък, същото нещо искат да се случва и в БСП. Самите членове също искат да участват.

Ръководството да чуе своите хора.

Имаме в устава си процедура за допитване и никога не го правим включително и за подреждането на листата за евроизборите защо не направим допитване, дори вътрешнопартийно гласуване, да я подредим.

Може то да покаже правилните намерение на ръководството.

В един момент може да се окаже, че тези, които ръководството си мисли, че са лидери, са съвсем различни от тези, които хората си мислят, че са лидери. Няма нищо лошо в това. Напротив, това е начинът, по който се прави политика. Това е начинът, по който караш хората да участват в нея, защото всеки от нас, който е бил по партийните организации, постоянно е чувал упреци, че никой не ги чува.

С допитване да се посочат и първите лица в листите.

Допитването по отношение на това дали да има коалиционно споразумение. А първите лица в листите, би трябвало в идеалния случай да се посочат с вътрешнопартийно гласуване. Това е процедура. Синята коалиция направи нещо токова, когато бяха кметските избори. Не е кой знае колко трудно за организиране, но може да покаже неочаквани резултати.