Изрично да забранят на финансовия министър да се разпорежда с партийните пари
Изрично да забранят на финансовия министър да се разпорежда с партийните пари / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Изрично да забранят на финансовия министър да се разпорежда с партийните пари
43343
Изрично да забранят на финансовия министър да се разпорежда с партийните пари
  • Изрично да забранят на финансовия министър да се разпорежда с партийните пари

Двегодишното управление на ГЕРБ стана повод Институтът за модерна политика да излезе със своята оценка за работата на депутатите. Организацията вече две години излиза с редовни доклади за качеството на законодателния процес. Един от членовете на консултативния съвет на института, бившият депутат в два поредни парламента, Владимир Дончев обобщи пред Дарик основните характеристики на управлението до момента. От института потвърждават правените и до момента констатации, че се приемат некачествени закони, както и че се прокарват лобистки проекти през Народното събрание. Владимир Дончев - събеседник в „Денят” на Дарик за работата на парламента и  отношенията между властите:

Владимир Дончев: Изключително високото ниво на лобизъм и клиентелизъм на приеманите закони, трудно ми е да ги изброя всичките, като почнем още от историите със закона за нотариусите, които бяха пряко подготвени в интерес на кантората в Монтана, говоря за кантората на Фидосова, като минем през онази вопиюща подигравка с фалшифицираната поправка в закона за наркотичните вещества, а пък най-скорошното -  законът за концесиите, във връзка с далаверата с „Юлен”, необяснимото и укоримо законодателно бездействие на този парламент и на това мнозинство във връзка с корупционните практики в Министерството на вътрешните работи, негласно узаконени от ръководството на Министерството на вътрешните работи чрез системата на т.нар. дарения. Всъщност един прикрит държавен рекет върху определени фирми, които са задължени да си плащат в натура, дали в бензин, дали в канцеларски материали, дали чрез предоставяне на луксозни автомобили и джипове за шефовете на РДВР-тата за ползване, като по този начин те си получават някакво спокойствие. Всъщност вътрешният министър и изпълнителната власт не дават дума да се каже за уреждане законодателно на тази материя. Регистър все още не съществува. За минало време всички дарения, които са направени, ние ще кажем кои са направили даренията, но само ако те са съгласни. Значи, ако фирмата на Златко Баретата и той не е съгласен да му се каже името, а той не обича, обикновено нали знаете и качулка си слага на главата, фирмата няма да се... Но това е не просто нарушение, това е създаване на огромна корупционна ниша в самото Министерство на вътрешните работи и това не е просто правен нихилизъм. Това си е просто нарушение на закона, за което тези управляващи ще отговарят. Няма начин да не отговарят. Парламентаристите изрично да уредят тази материя и да се забранят изрично такива дарения от следствени, хора с висящи производства от фирми, които са съдени и т.н.

От ГЕРБ биха ви отговорили, че част от тези съществуващи практики с даренията в МВР, пък и дори с лобистките закони, ги е имало и по ваше време.

Да, разбира се, действително опити да се правят подобни заобикаляния на закона съществуват по времето на доста правителства назад. Но никога не сме имали такъв фрапиращ правен нихилизъм. Никога не сме имали такова всезнайство от страна на вътрешния министър, който излиза и, така, с лека ръка прави правни квалификации, обяснява какъв трябва да бъде законът и защо не трябва да има закон, защото той бил примерно издал заповед. Особен пример в това отношение, на това неглжиране, е и това, което вътрешният министър прави по отношение на съдебната власт - изявленията по посока на съдиите, неприкритите заплахи, раздаването предварително на присъди. Прословутата акция, която беше преди няколко дни за залавянето на банковите обирджии. Министърът, от една страна, направи едно много, така, бодряшко изявление, че, ето на, хванали са пет банди накуп, нали, всичките са ги закарфичили почти на местопрестъплението, но заедно с това той щял да назовава имената на съдии, които били пущали подобни обирджии на свобода. Аз пък искам да ви кажа, че и тези, които са задържани в момента, съдът с чиста съвест ще ги пусне, защото МВР не си е свършило работата както трябва. Ако си бяха свършили работата и бяха ги хванали вътре в банката, щяха да ги хванат на местопрестъплението, при извършване на престъплението, тогава тяхната квалификация, на тяхното деяние щеше да бъде много по-тежка.

Да, но хората споделят много от тезите на министър Цветанов и казват, да, ето, полицията работи, хваща ги, пък този лош съд…

Искам да кажа като човек от практиката, защото аз съм работил и като съдия, много добре знам, че за една осъдителна присъда са изключително важни събраните доказателства от МВР. Когато има корупция и когато има нежелание да бъде осъден един престъпник, неправилното, неточното и процесуално неиздържаното събиране на доказателства води или до оправдателна присъда или до многократно отлагане на делото. Не може, от една страна, да обвиняваш съдиите, от друга страна, да си затваряш очите за прокуратурата, че вкарва некачествени актове. Заедно с това обаче си стискаме ръцете и се прегръщаме с ВСС, който е конструиран по един политически принцип, да, от тройната коалиция, обаче този ВСС, конструиран от трайната коалиция, е изключително удобен в момента на сега управляващите и той направи всичко възможно да се сгъне, да клекне и да изпълни техните желания в крайна сметка. Имам предвид скандала с Янева, всичките тези семейни истории и т.н.

Само тези отношенията между тези две власти ли са в криза? Изпълнителната как действа спрямо парламентарната?

Има едно неглижиране на парламентаризма.

Винаги е имало опити от страна на изпълнителната власт.

Винаги е имало такива опити от страна на изпълнителната власт, но когато има вот на недоверие, нормална и утвърдена европейска демократична практика е министър-председателят да бъде наред със своите министри срещу народните избраници. И да напуснеш това полесражение, да отидеш, за да срежеш още няколко лентички на обекти, които дори и не знаеш кога, кой и как ги е правил, как ги е финансирал, е най-малкото обидно за парламентаризма.

Твърде пресният скандал със субсидиите, партийните, във ваше време ли почна този…

Това е по време на тройната коалиция. Твърдя, че не се числя към тройната коалиция и никога не съм се числял, тъй като аз бях изключен от моята парламентарна група по време на управлението на тройната коалиция. Историята, първо, с увеличението на субсидиите за партиите се случи по време на тройната коалиция, беше вече преполовен мандатът. Тогава управляващите неколкократно увеличиха субсидията за политическите партии. Финансовото министерство се опитваше и тогава, и сега, каквото прави и Дянков, да управлява този процес със субсидията в интерес на управляващите, за да може естествено да образува едно изкуствено мнозинство допълнително, един буфер, от независимите депутати, които да могат чрез финансовия кокал да бъдат привлечени към управляващата партия.

Т.е. това се е правило още по време на мандата на тройната коалиция?

Правеше се по време на мандата на тройната коалиция. Това беше изключително грозно. Ние се противопоставихме на това и когато напуснахме парламентарната група на НДСВ, образувахме собствена парламентарна група - Българска нова демокрация, която не знам дали знаете, не получи нито лев субсидия. Какво се случва сега? Твърди се, че парите следват депутата, това не е така. Това подменя волята на избирателите. Това е грубо нарушение и на действащия закон в момента, субсидията е определена в закон. Начинът на разпореждането с нея е определено от закона. Едноличните разпореждания на финансовия министър са грубо нарушение на закона и аз твърдя, че за тях той трябва да носи съответната отговорност. Ако има ред и справедливост в тази страна, министърът на финансите всъщност би следвало да бъде подведен под наказателна отговорност. Аз виждам, че…

Налага ли се законодателна поправка?

Да, според мен трябва да има изрична законодателна поправка, която да забрани на финансовия министър да прави подобни разпореждания. Макар че законът по същество е ясен, но явно, че трябва законодателно тълкуване със самия закон, с текстове от самия закон, за да стане това абсолютно ясно. Цялата тази дискусия показа всъщност какви огромни, невероятно огромни пари се източват от държавния бюджет, за да отидат по посока на партиите. До голяма степен…

Всеки ще каже, не ядохте ли и вие?

Аз съм бил и секретар на партия, която е била в управлението, и трябва да ви кажа, че ама никога бюджетът на партията не е бил съставен от милиони. Аз съм боравил с бюджети до един милион. Сега от това, което виждам, и от сметките, които са направени, излиза, че управляващата политическа сила ГЕРБ получава 22 милиона годишно. Политическите партии получават около 50 милиона годишно. Така се държи голяма партийна армия в подчинение… такава олигархично-партийна структура не води до нищо добро в крайна сметка - води до социален взрив.

Няма да ни остане време в детайли да поговорим и за огромните суми, които се оказа, че депутатите прибират като консултанти, нещо, което като че ли в годините лавинообразно нарасна като сума.

Ами, защото не се санкционира. Минахме малко в тази крайност, да позволим на всички да бъдат консултанти, да си вършат работата и т.н., но по този начин всъщност прикриваме  корупция. Защото консултантските договори какво са, ако не корупция. Има някакъв скрит лобизъм, през който се източват някакви големи пари. Не твърдя, че в предишните управления не е имало такова. Спомням си добре, имаше там една докторка и разни такива. Но това нещо трябва да се забрани. Ако си хирург, можеш да отиваш примерно да упражняваш професията, но ако си консултант, ей, богу, откажи се от това нещо, ако искаш да упражняваш парламентарната си практика.