Искра Фидосова: Вотът показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ
Искра Фидосова: Вотът показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ / снимка: Sofia Photo Agency
Искра Фидосова: Вотът показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ
42739
Искра Фидосова: Вотът показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ
  • Искра Фидосова: Вотът показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ

Зам.-председателят на парламентарната група на ГЕРБ Искра Фидосова в студиото на „Седмицата”.

Защо скрихте дебатите по вота?

Това е вторият вот, който внася опозицията в лицето на БСП и ДПС в…

И първият, който не са го давали БНТ и БНР.

…41-вото Народно събрание. Да, може би е първият, който не са го давали. Но нека да не забравяме, че това, което дължим да предаваме пряко по БНТ и по БНР, е парламентарният контрол. И там е истинският дебат по отношение на това какво прави изпълнителната власт, спазва ли разпоредбите, които са записани в отделните закони, върши ли си работата. И там… пряко се предава всеки един парламентарен контрол, петъчен, и всеки български гражданин може да види. Първо - това. Второ, не ги скрихме, защото в реално време ние предаваме от повече от година не само вот на недоверие, парламентарен контрол по другия ред, но и всяко едно пленарно заседание. И всеки български гражданин, който иска и се интересува от тези дебати, влиза на сайта на Народното събрание и в реално време по интернет го наблюдава.

Не, създадохте прецедент…

Българска национална телевизия и Национално радио, особено в ден на траур, тогава, когато скърби целият български народ за тази трагедия, и моите съболезнования към всички близки на загиналите в тази трагедия, е най-малкото моментът по двата национални ефира - и телевизията, и радиото, да се излъчва вотът на недоверие. Не са лишени от това да видят българските граждани този дебатът, защото той върви в интернет, както върви в момента и вашето предаване.

Впрочем, като казахте за деня на траур, някак си изглежда, че няма особен принцип. По Великден, когато загинаха шестима младежи, от които четирима абитуриенти, държавата не беше в траур. Понеже нямаше вот на недоверие, може би ще каже някой. Някак си няма последователност в тази работа.

Нека да не свързваме трагичните инциденти. Неуважително е към българските граждани да има един такъв прочит на нещата. Имаше една много тежка трагедия, която се случи тази седмица. Бяхме длъжни всички ние, политиците, Министерски съвет да излезе с такова решение за обявяване на ден на траур. Да, може би има…

Има дни, между другото…

…логика и основание за това…

…гледах статистики, има дни, в които в България, само че не в една катастрофа, но загиват и повече хора.

Точно така, загиват много хора.

България трябва да е в непрекъснат траур и… А траурът беше използван и политически за това да се каже - ами, заради траура няма да се чуе вотът.

Но причината да се обяви ден на национален траур не беше вотът на недоверие. ГЕРБ не се притеснява от вот на недоверие. Няма защо да се притесняваме. Този вот на недоверие вчера и онзи ден, дебатите по него, показа, че е вторият пореден не само неуспешен, но зле, лошо подготвен и режисиран вот на недоверие, с който се цели дестабилизиране на правителството на премиера Борисов, на правителството на „Граждани за европейско развитие на България”. Но този вот за пореден път показа, че няма алтернатива на управлението на ГЕРБ. Кое е алтернативата. . .

Нито една…

Нито една алтернатива…

Нито една полезна дума ли не чухте от опозицията? За всичко сте вие прави и нито една думичка, която ви казаха, вие няма да дадете ухо да чуете и да кажете - абе, има нещо?

Нека да започна с мотивите на опозицията, които бяха разписани в искането на вот на недоверие. Те сочат едни данни и цифри, които имаха грешна интерпретация в тези мотиви. Какво говорят официалните данни на „Евростат”? Към началото на 2011 г. България се възстановява със скорост, която е измерена спрямо натрупаната по време на кризата загуба на брутния вътрешен продукт… е близка до скоростта на възстановяване на повечето държави членки на Европейския съюз. Ще ви дам за пример други страни, които са в ЕС, по отношение на заплати, пенсии, данъци, данък добавена стойност, данъци върху доходите. Какво направи нашето правителство в момент на такава тежка икономическа криза? Запази доходите на българските граждани, запази заплатите, запази пенсиите…

Ако говорим обаче за инфлация, не сте запазили…

…сега ще кажа и за инфлацията… не увеличи данъците, не приехме нов вид данъци. Вижте какво се случва в Европейския съюз, в другите страни. Унгария - заплатите не са увеличени, увеличен е данък добавена стойност. Полша, Полша, която е една от страни, която най-малко бе засегната от икономическата криза, заплатите са без промяна, т.е. няма увеличение на заплатите, няма и намаление, без промяна са пенсиите, няма увеличение на пенсиите, но увеличават данък добавена стойност. Австрия - без промяна на заплатите, без промяна на пенсиите, без промяна на ДДС, това, което се получава при нас. Великобритания - без промяна на заплатите, и там няма увеличение, няма увеличение на пенсиите, обаче има увеличение на данък добавена стойност. Една Естония, която се даваше за пример многократно в дебата в четвъртък - намаление на заплатите през 2009 и 2010 г., 2009 г. с 6,5%, 2010 г. с 3,4%, замразяване на пенсиите за този период, от 2009 до 2011 г., и увеличение на данък добавена стойност. Испания - намаление с 5% на заплатите през май 2010 г., замразяване през 2011 г., замразяване на пенсиите през 2011 г., обаче увеличение на данък добавена стойност, както и на други данъци. Безработицата, вижте…

Т.е. нито една полезна дума от опозицията, нито едно нещо, за което ще кажете - прави са ето за това нещо. Обещавам ви, че после със Сергей Станишев ще говорим за това пък той една добра дума ли няма да каже за управлението.

Това, в което са прави, е само едно. Прави са, че на хората не са увеличени доходите. Това е така. Но тези доходи са такива не сега от настоящото правителство, те са такива от тяхното, по-предното правителство.

Знаете ли, вие… за пенсиите опозицията казва нещо друго. Не става дума за увеличение, става дума, че пенсионерите, които и без това живеят бедно… през 2000 г. България постига съгласие, постепенно развито с промени в Кодекса за социално осигуряване, че каквото и да става, колкото и да сме зле, всяка година пенсионерите ще получават пенсия, с която да могат да си купят същото количество храна и лекарства. Те за повече нямат. И вашето правителство, вашето управление, се отказа от това съгласие, постигнато през годините, не да увеличава пенсиите, изобщо не става дума за увеличение, става дума за… думата, която се използва в кодекса, е осъвременяване. И това е така нареченото швейцарско правило.

Точно така.

Не мислите ли, че там са прави, че в България трябва всеки български… Каква е идеята на кодекса? Не със Закона за държавния бюджет всяка година да викат - ами, тази година ще вдигаме, другата няма да вдигнем, идеята е, че всеки финансов министър, всяко управление, като смята бюджета, точно от правилото, че пари за осъвременяване на пенсиите на най-бедните българи ще има… и оттам нататък ще решаваме какво ще строим - дали пътища, дали зали, дали музеи, всичко това е нужно на младите, но няма да вземем от родителите си, от тяхното лекарство и от тяхната храна. А вие се отказахте от това. Не мислите ли, че опозицията е права за това?

Не, ние не сме се отказали от това, ние искаме да увеличим заплатите искаме да увеличим пенсиите. Не е така…

Не, не да ги увеличите, да ги осъвремените.

Вижте какво завари правителството на премиера Борисов и правителството на ГЕРБ лятото на 2009 г. Едно решение, взето за увеличение на пенсиите от предишното правителство, от правителството на премиера Станишев…

Съобразно швейцарското правило…

Да, съобразно швейцарското правило, но взето на едно от последните заседания… за увеличение на пенсиите. И нашето правителство…

Ами, то преди 1 юли, то така пише в закона…

…правителството на премиера Борисов започна да изплаща тези пенсии. Предишното правителство не е започнало изплащането реално на тези пенсии. В момента започват разговори тази седмица във формат г-н Дянков като финансов министър, Съвет за тристранно сътрудничество, за увеличаване на вдовишките пенсии, това, което ние поехме като ангажимент в нашата програма.

Не, те няма да се увеличат, те ще станат същите…

Не, напротив, ще се увеличат…

…те ще станат същите, каквито са били, те ще могат да купят същото, което са купували в миналите години…

Не точно същото. Защото инфлацията, ако погледнем данните, те излязоха преди няколко дни от Националния статистически институт…

Колко е за две години натрупаната инфлация?

Към май месец спрямо декември 2010 г. е 2,6. Май месец към май 2010 г. е 4,8 инфлационният процент…

„Труд” пише 9% за…

Аз чета това, което е официално в статистиката на Националния осигурителен институт. Нека да не забравяме нещо друго, че в България процентът на инфлация идва основно от суровини, петрол и храни…

Да, храните са 9 и нещо в публикацията…

Голяма част от… Ние върху цената на суровините и на петрола не можем да влияем, и въпреки това… Забележете нещо друго, инфлацията, инфлационният процент в България е малко над средния за Европа, който е 2,8-3%.

Аз се опитвам друго да ви попитам. Вие съгласна ли сте, че трябва да има принцип, който да не е свързан с милостинята на което и да е управление, дали ще се дава на пенсионерите увеличение, както вие го наричате, а истината е дали ще се осъвременяват пенсиите според инфлацията…

Съгласна съм…

…и този принцип, независимо дали ще е след два или три мандата вие като сте управлявали, да се спазва от всички следващи, а не всяка година да се води пазарлък или да се упреква Станишев, че е спазил принципа, защото той това е направил?

Съгласна съм, но не и за сметка на нарушаване на финансовата дисциплина, опасност за фалиране на държавата. Вижте какво се случва в нашата съседка Гърция в момента. Ние искаме да увеличим, искаме да спазим тези ангажименти, които са поети и са разписани в кодекса, но ние увеличаваме пенсиите и заплатите, и основната работна заплата, въз основа на това, с което разполагаме като финансов ресурс, за да ги увеличим.

От нищо не може да се лиши България…

Ние не можем да увеличим с повече, защото ще доведем до фалит държавата.

От нищо не може да се лиши, защото по тази логика…

От кое да се лиши България, от парите за болниците, от парите за пътищата?

Примерно, знаете ли, в едно семейство никой няма да си купи нов телевизор или нова кола, ако дядото и бабата не могат да си купят лекарството, което са си купували миналата година. Значи, нужно е да има България хубава спортна зала, по това спор няма, обаче така ли ще направи едно семейство?

Да, но, вижте, в България живеят и възрастни, и млади хора. Ако не направим спортните зали, както и други неща, които са необходими за хората в активна възраст, за младите хора, те напускат държавата и не се връщат. След още 10 години…

Например България, гледах…

…няма да има нужда от всичките тези неща, ако продължават да напускат страната…

Според статистиките България е на 57-мо място по използван ресурс от брутния вътрешен продукт, 57-мо място в света от 266 държави, за военни цели, а иначе сме като територия и население 99-101 място. Значи може би това е един ресурс…

Да, и ние затова намалихме…

Защо трябва да сме по-напред с 50 места…

Ние не сме…

Ами, това е статистиката на… и вчера имах повод да я цитирам…

Да, но това е на базата на използваните… тя е на базата на използваните…

…на ЦРУ. Всички държави ги класират кой колко дава. Защо сме на стотно място по територията, а пък на 57-мо място по даване на пари за военни цели?

Да, но тя не е на базата на дадените през 2010 г., а на дадените преди това, включително и…

Те са на базата през 2010 г….

Не само на базата на 2010 г…. Ние намалихме значително, ние направихме структурни промени и намалихме разходите за отбрана. Да, аз също смятам, че… трябва да има баланс, не трябва да загърбваме националната сигурност за сметка на останалите неща. Трябва да съумеем да намерим баланс. Трябват ни пари и за лекарства, и за храна, и за детски училища…

От нищо не може, вашата теза е, после ще говорим със Сергей Станишев…

…и за детски заведения, и за училища, и за пенсионерите.

Вашата теза е, че България не може от абсолютно нищо да се лиши, за да даде на възрастните хора това, което са получавали, за да могат да си купуват храна и лекарства миналата година, от нищо не може?

В момента правим намаление на разходите в администрацията. Министерство на финансите търси финансов ресурс, за да увеличим пенсиите на тези хора, които са сами… т. нар. вдовишки пенсии. Това можем да направим. Това го каза г-н Дянков преди повече от година, че тогава, когато види събираемостта в държавния бюджет, когато има възможност, ще започнем такова поетапно увеличение. Дай боже, на година, когато приходите са повече, да увеличим не само на тези пенсионери, които са вдовец или вдовица, а на всички.

Не, но логиката е, че това не е швейцарско правило. Швейцарското правило е, че няма да решава… това, което искате да направите, нали вие сте председател на тази комисия, вие искате да направите за дефицита например…

Сега ще обясня и това.

…общо правило…

Точно така…

Нали, идеята е същото общо правило да действа не само за разходите, но и за доходите на хората. Впрочем министърът на труда миналата седмица каза, хайде да въведем в конституцията, казано в кавички, правило, подобно на това, което Дянков предлага за дефицита и данъците, и за ръста на минималната работна заплата…

Да.

…според производителност на труда. Взимаш процента и автоматично, не защото Бойко Борисов или Искра Фидосова дават, а автоматично се увеличава, както с швейцарското правило автоматично се увеличава пенсията…

Съгласна съм, и това е правилно, но ние в момента имаме едно форсмажорно обстоятелство, това е световната икономическа криза, която се отразява и на България. И в такава икономическа криза ние трябва да имаме изключителна финансова дисциплина и не можем да си позволим да харчим повече от това, което имаме, това, което можем да похарчим, защото ще стане по-лошо. Но, когато говорим…

Ама си позволяваме за много други неща да похарчим.

Не, момент да обясня. Когато говорим за Пакта за финансова стабилност, когато говорим да въведем изискване да не пада… дефицитът да не пада под 2 или 3 процента, когато говорим за 40% разходи от брутния вътрешен продукт, ние говорим като правило, което трябва да се спазва и от нас, и от следващо, и от по-следващо правителство. Но при форсмажорни…

А швейцарското правило не трябва ли да се спазва?

…момент, но при форсмажорни обстоятелства, извънредни обстоятелства, винаги трябва да се направи преоценка на това и да има възможност да се реагира адекватно от българското правителство.

Много важно нещо казвате, т.е. вие и идеите на Симеон Дянков за пакт за стабилност ще ревизирате и ще запишете форсмажор…

Трябва да има форсмажорно обстоятелство. Никой не може да предвиди какво форсмажорно обстоятелство може да се случи…

Е, то всеки, който иска тогава да излезе извън тези правила, ще вика - има форсмажор. То все има нещо…

Вижте, вижте, форсмажорното обстоятелство може да има дефиниция…

…я в Япония земетресение, я гръмнала банка в Америка…

Да, правилен е… Ами, ето, това е примерът. Кой може да предвиди…

Ами, то винаги има нещо някъде по света, я Гърция фалирала…

Да, но това означава ли, че, не дай си боже, утре, ако има земетресение като в Япония, да не се случва това нещо в България…

Не, въпросът е…

…ние не трябва да реагираме адекватно, не трябва да извадим от резерва пари и да помогнем за възстановяване?

Трябва ли да… идеите на финансовия министър за стабилността?

Не, напротив, ще гарантираме финансова стабилност.

Защото някъде по света винаги има земетресения…

Вижте, навсякъде в света, където има такъв борд за финансова стабилност, такъв пакт за финансова стабилност, има изключение за форсмажорни обстоятелства. Няма правителство, което да не си дава сметка, че може да има такова обстоятелство. И трябва да се реагира съобразно и адекватно това обстоятелство, последиците, които то е донесло. Ако има земетресение, се реагира по друг начин.

Чувствате ли се неприятна на премиера? Защото той каза, че сте му неприятни и затова няма да идва на вота…

Не, премиерът не каза, че ние сме му неприятни…

Той не каза кои, каза, че в парламента са му неприятни, не каза…

Не, не…

…Фидосова ми е приятна, другите са ми неприятни.

Напротив, премиерът, когато прочетох и изгледах внимателно неговото изявление…

Аз гледах само…

…беше извадено едно изречение от контекста…

…репортажите…

Той го каза на фона на тези, които искат вот на недоверие, че са му неприятни да ги гледа с техните…

А, т.е. вие сте му приятни, а те…

…популистки обяснения, защото тези точно хора, г-н Станишев, който ще дойде след малко в това студио, беше човекът, начело на държавата като премиер, който девет месеца лъжеше българските граждани, че няма криза в България. Криеше се от бизнеса. Ами, ако тогава, в тия девет месеца неговото правителство беше приело мерки, финансови мерки, антикризисни мерки като цяло, за по-лесно приемане и излизане от кризата, в момента щеше да ни бъде много по-лесно. Нямаше структурни реформи. В момента ние правим реформи, които за това, че са забавени, са много по-болезнени и за нас, и за всички български граждани. Но ние…

Прав ли беше премиерът да не…

…сме длъжни да го направим.

…дойде на вота на недоверие?

Ами, след като най-големите популисти в тази държава, и тук визирам определено г-н Станишев, с този вот на недоверие изопачиха цифри, официални на „Евростат”. Всъщност те като цифри част от тях са верни…

Т.е., ако един гражданин го вика един…

…но тяхната интерпретация не е вярна.

Да направим сравнение, един гражданин го вика един контролен орган, му изпраща покана да се яви за нещо, за което гражданинът смята, че не е вярно и не му е приятно да ходи, трябва ли да ходи при това положение, след като не спорим…

Когато става въпрос…

…вие може би сте права, че не е права опозицията да вика премиера на вот на недоверие, но трябва ли един гражданин, който смята, че в съда, като го викат да не ходи, защо не му е приятно…

Премиерът има задължение, по конституция, да дойде, когато е парламентарният контрол. И българският премиер, г-н Борисов, всеки петък, когато има въпроси, зададени по отношение на него, той е в българския парламент, отговаря на тези питания и въпроси. Българският гражданин, включително и премиерът, включително и аз, и министрите, и който и да било, когато са извикани от един контролен орган, сме длъжни да се явим там…

Тоест, ГЕРБ няма да има нищо против след много мандати управление, когато обаче и вие рано или късно по неумолимите правила на демокрацията минете в опозиция, нямате нищо против следващият министър-председател, примерно пак Сергей Станишев, да не идва на вашите вотове?

Да, нямаме нищо против, но, дай боже, да не стигаме скоро до това положение и до тази ситуация, и нещо друго… Аз не допускам, че ние ще влезем в ситуацията, в която те влязоха, във вот на недоверие да не могат да си напишат и да си разпишат ясно мотиви, които, когато седнеш да ги защитаваш, когато седнат българските граждани да четат и да чуят тези мотиви, да им стане ясно защо искат вот на недоверие. Вотът на недоверие е инструмент за опозицията, политически инструмент да излязат и да кажат къде са слабите места на управление на правителството, да предложат алтернатива, да предложат конструктивни идеи, които са различни от това, което прави правителството и да покажат алтернатива на това правителство. Какво се случва в момента? Аз миналата седмица чух едно изявление, беше в друг блок, в друга медия, от г-н Местан, който каза тогава, когато се лутаха и се чудеха, абе вота за недоверие дали да го правим по секторна политика или да го направим като цялостен вот на недоверие за цялостната политика на правителството…

На края и двете.

На края и двете, обаче то е, за да се реабилитират и да се чуе за тях в момента в обществото. Но имаше една знакова реплика, която чух в национален ефир, на г-н Местан. Той каза, ние искаме избори 3 в 1, не само вот на недоверие, той самият не е достатъчен, защото няма алтернатива на това управление, няма алтернатива на управлението на ГЕРБ. Когато един опозиционен лидер в парламента, който се е подписал под вота на недоверие, преди да го внесе излиза и казва, че това правителство няма алтернатива, защо иска вот на недоверие? За това е вотът на недоверие, за да покаже алтернатива на управление…

Имат ли цена независимите депутати и тяхната подкрепа за ГЕРБ. Какво отговаряте на тези, които казват, че сте ги купили?

Прекалено много се спекулира по тази тема.

Сега ще влезе Волен Сидеров. Той също твърди това.

Да, чух г-н Сидеров, чух и други изказвания. Независимите депутати, всеки един от тях даде достатъчно ясни обяснения защо напуска съответната парламентарна група и се разграничава. И голяма част от тях, това, което аз съм чула и прочела, имат основания. И няма как да не се разграничиш от едно такова поведение, каквото беше пред джамията преди две или три седмици, което се случи, например, или пък друго, което се случи преди това при разпада на друга парламентарна група, имам предвид в началото на РЗС. ГЕРБ няма никакъв ангажимент по отношение на независимите народни представители. Всеки един от тях е взел лично за себе си това решение и по никакъв начин ГЕРБ не обезпечава тяхното гласуване в пленарна зала.

Има ли по-подходящ за президент от Бойко Борисов?

Бойко Борисов безспорно е подходящ и за президент, защото…

Т.е., ГЕРБ няма да даде най-доброто на България за президент? Или има по-добър от Бойко Борисов?

Вижте, в България президентството не е единствената институция, която има сериозни правомощия…

Ясно, но има ли по-добър, който да олицетворява всички българи, от Бойко Борисов? Сега много, много труден отговор.

Г-н Борисов е един изключително добър премиер на страната.

Но има по-добър.

Той пое кормилото на кораба и движи кораба в правилната посока като премиер и има отговорността и ангажимента към всички нас, към всички български граждани, да изведе България от кризата. И той трябва да довърши този мандат. Иначе това означава бягане от отговорност. Има достатъчно добри кандидатури в ГЕРБ…

Ама, толкова ли добри, колкото… По-добър има ли от Бойко Борисов?

Има достатъчно добри кандидатури в ГЕРБ, които ще бъдат достойни за президент на Република България.

Протестът на хилядата съдии, които искат оставката на ВСС. Какво мислите?

Първо, не е приятно това, което се е случва последните две седмици във формат…

Трябва ли да подаде оставка ВСС?

Вижте, аз смятам, че това е много крайно и под влияние на…

Първите, които го казахте, бяхте вие от ГЕРБ.

Не.

Спомням си, вътрешният министър Цветан Цветанов задаваше въпроса не е ли най-добре този ВСС, преди година и половина, да си тръгне? Сега, какво отговаряте ГЕРБ на въпроса?

За да си тръгне ВСС, това трябва да е един добре обмислен акт. Не може да се остави цялата съдебна система, която безспорно има проблеми, която предстои да бъде... и се реформира в момента, заради която търпим наистина критики и упреци от Брюксел, чакаме доклада да излезе след няколко седмици…

Добър ли е този ВСС?

Аз не бих дала оценка дали е добър или лош. Ние между другото тази седмица гледахме доклада за дейността на ВСС в комисия по правни въпроси…

И като го гледате, какво оценка давате? То вие го…

…за 2010 г. Да…

…гледате за оценка. Добър ли е? Добър ли е ВСС…

Не мога да кажа с една дума дали е добър или лош и не бива да давам такава квалификация. Но това, което е записано в Закона за съдебната власт, това, което има разписано като правила по отношение на организация и дейността на съдебната власт и дейността на ВСС, в огромната си част те го изпълняват. Има подобрения, има множество проверки направени, констатации по отношение на работата на магистратите. Има много наложени дисциплинарни наказания. Това сочи докладът. Т.е., ако преди три години е имало пет дисциплинарни наказания, сега има 105. Това означава, че се работи в правилната посока. Има много какво да се желае по отношение на прозрачността...

А защо тогава се забавихте година и половина с нови, с двамата членове на съвета…

Защото ние излязохме…

…които трябва да избере парламентът?

… защото ние излязохме и казахме, че трябва да има нови правила по отношение на избора на членове на ВСС. И януари месец…

От година и половина ги писахте, повече от изборния кодекс.

Не, това е ангажимент, който беше на Министерство на правосъдието. Те ги написаха декември месец. На последното заседание, преди Коледа, вечерта късно, ако си спомняте, ние приехме и последния текст от закона за съдебната власт. Влязоха в сила януари месец. Обявихме и инициирахме преди три месеца попълване на квотата на ВСС от парламента. Вчера изтече срокът за подаване на предложения от народните представители за попълване на тази квота…

ГЕРБ подали ли са?

ГЕРБ не е подал кандидатури. Нашето политическо решение е да не подаваме…

Това е новина.

…такива кандидатури, защото достатъчно упреци получихме до този момент, че има вмешателство от наша страна в съдебната система.

Остава се на опозицията да предложи членовете на ВСС…

Да, оставаме да видим какво има предложено, в понеделник ще видим какви са предложенията. Между другото, по тези нови промени в закона за съдебната власт от понеделник, тъй като датата сме я гласували, която ще бъде за самия избор за гласуването, 20 юли, 30 дни имената на тези, които са предложени, ще стоят на сайта на Народното събрание, с техните автобиографии, с техните приложени документи. Всеки един български гражданин, всеки един магистрат, всеки един представител на съдебната власт може да дойде и да представи било някаква информация, допълнителна, за тях, в положителна или отрицателна светлина. Всичко това е обект на коментар, на дебат, на дискусия. Парламентарната група на ГЕРБ ще се срещне с всички кандидати, които са предложили колегите от парламента, и ще прецени кого да подкрепи на 20 юли.

По такъв ли прозрачен, правилен начин беше избран председателят на Софийския градски съд Владимира Янева?

Вижте, аз това, което знам и което съм видяла и от медиите, че достатъчно време първо се заговори кои ще бъдат най-вероятните кандидати за председател на Софийски градски съд. Може би повече от три месеца - четири, преди самия избор. А това, което на мен ми направи впечатление, много голямата разлика, с която на балотажа е избрана г-жа Янева, 18 гласа „за”, за другия претендент 5 гласа. Това…

Не, ама прави впечатление, 1000 съдии обаче протестират срещу това.

Чакайте малко, нека да обясня. Това не трябва да се подминава като факт. Вижте, това е един колективен орган, който ръководи съдебната система. 18 на 5 са повече от три четвърти. Това е повече от квалифицираното мнозинство две трети, което го имаме като изключение за приемане на промени в конституцията. И не смея да си помисля, че при такова голямо, като мнозинство постигнато във Висшия съдебен съвет, нещата са толкова непрозрачни, недемократични, според изказването на тези съдии, които напуснаха Висшия съдебен съвет, тези двама членове, които напуснаха, или това, което са разписали Съюзът на юристите. Аз смятам, че…

Впрочем вие сте…

…не само ние, политиците, но и техните структури не трябва да има вмешателство при кадровите назначения във Висшия съдебен съвет. Както не приемам който и да било от политическите лидери и партии да дава изявления кой трябва да бъде назначен и не трябва да бъде назначен, така смятам, че е недопустимо и вътре в самата система, от самата система да има натиск върху това кой да бъде…

Там в проблем се превърнаха декларираните приятелски отношения с вътрешния министър.

Да, наистина, стигна се до някаква абсурдна за мен ситуация, и защо това нещо не се каза предварително. В момента за мен са… аз как чета това, което се случва. Едно малцинство от няколко човека се опитва да надделее, тропа с крак. Една част от колегите, които… особено тези, които напуснаха, най-малкото, че са жени, се държат точно като ощипани госпожици за това, че тяхното не е станало. Не можаха да се наложат…

Добре, бяхте един от добрите известни български юристи. В интерес на вашето чисто професионално мнение трябвало ли е да си направи отвод от делото срещу ръководители на фирмата „Софийски имоти” новият председател на Софийски градски съд, след като с тези ръководители е подписвала като пълномощник на баща си договори за покупки на имот?

Аз не съм запозната, държа да кажа, с фактите по това…

Става дума за принципен, да, принципен въпрос. То страшен дебат се отвори по медиите.

Това, което съм чула, е само от медиите. Но какво означава конфликт на интереси, когато имаш такива взаимоотношения, от които би могъл да получиш някаква… имаш частен интерес, това означава конфликт на интереси, и не би могъл да получиш някаква имотна облага. Това е и легалната дефиниция в закона, и това, което ние трябва да ползваме. Защото това, което на мен ми прави впечатление, последната година непрекъснато се правят интерпретации и се залита в една друга крайност - всяко нещо, което не се харесва на някой, получава, така, клеймото конфликт на интереси.

Но разбирате ли, сега с всички защити, които правите на този избор, ГЕРБ става съмнителен.

Не, аз не защитавам, аз не защитавам никой. Ако има основания, като факти, на, нека да си направи отвод или е трябвало да си направи отвод г-жа Янева. Най-малко аз съм човекът, който може да каже. Аз не познавам нито делото, нито е моя работа да навлизам в дейността на съдебната власт и на Висшия съдебен съвет.

Но трябва да кажете…

Ако има частен интерес, трябвало е да си направи отвод, това казвам.

Ще смените ли правилата за избор на Висши съдебен съвет? Смятате ли, че трябва да се тръгва към по-широка, дори конституционна промяна?

Аз смятам, че проблемът не е в промяна на конституцията, проблемът… сега, за да променим…

Предлага се Народното събрание да има една трета, а не една втора от членовете, по-малко от 25 души да бъде съставът, мандатът да е 3, а не 5 години, 12, а не 15 години да е изискуемият стаж за влизане. Само съдебната квота да си избира съдиите, респективно прокурорите да се избират от прокурорската, защото сега става прокурори си избират съдиите, по които се явяват с дела…

Точно така, една част от тези неща ги подкрепям. Ние този дебат сме го водили в формати с членове на Висшия съдебен съвет и с представители на съдилищата, на Министерство на правосъдието. Ако се тръгва да се прави някаква по-сериозна реформа по отношение на формата на Висшия съдебен съвет, трябва да има достатъчно широк дебат за това с участието на всички. Не трябва да се затваряме нито ние от законодателната власт, нито изпълнителната, нито пък сама за себе си само съдебната власт. Но без това нещо да се иска от съдебната власт, не трябва да им се налага насила, защото пак няма да успее. За мен е логично и бих подкрепила да има по отношение на кадровите решения отделно за съдии, отделно за прокурори и следователи. По отношение на мандата е въпрос конституционен, който нямаме мнозинство в момента дори да започваме такъв дебат. По отношение на това дали броят 25 е малко или много, най-малко там е проблемът. Другото, което видях, е, че предлагат с квалифицирано мнозинство две трети да се избират членовете на Висшия съдебен съвет. Това е опасно залитане, заиграване, защото квалифицирано мнозинство от две трети означава в повечето случаи блокиране и невъзможност изобщо да се изберат членове на Висшия съдебен съвет. И тогава…

Е, сега както чакате от опозицията да ви ги предложат, ще изберете най-добрите от ГЕРБ, ще изберете…

И тогава става блокиране изобщо на съдебната система.

ДПС искат Конституционният съд да отмени изискването за хикса в избирателната бюлетина.

Да, искат, направили са… всъщност искане до Конституционния съд няма, но има внесено миналата седмица предложение за изменения на изборния кодекс по отношение на хикса, не да отпадне…

Ще го подкрепите, да стане по-ясно всяко пресичане на линии да се смята за хикс…

Ние това нещо сме го коментирали и в правна комисия, когато гледахме изборния кодекс, и в залата…

Съгласни ли са?

…и това е текст, който ще бъде в решението на Централната избирателна комисия. Такъв текст няма място в кодекса. Но аз съм обяснявала…

Т.е. хиксче… хиксче и нещо, което прилича на коя буквичка?

Вижте, хиксът е Х, в едно квадратче като сложите Х и като завъртате листа на всички посоки, все си е Х. Дали е хоризонтално…

А ако не го сложиш в средата, те нали в първи клас децата като пишат, така, в средата трябва да уцелиш. Ако малко хиксът ти е, така, нагоре?

Пак ще бъде Х. Ще има решение на Централната избирателна комисия.

Да, а ако вече отива почти към Т, към Т почти отива, пак ли ще е Х?

Ако е Т, не е Х. Но ако има пресечена линия…

Да, ама ако лекичко стърчи, ще се брои.

…ако има пресечна точка между линиите, ако са изкривени линиите, все е Т. Но защо направихме ние тоя знак Х? Защото това е част от една от основните мерки за намаляване на контролирания и купения вот.

Това сте го много пъти, да, обяснявали…

Да. Обяснявали сме го и аз не смятам, че българските граждани няма да разберат. Напротив.

Къде ще почивате това лято?

Не съм мислила за почивка. Имам много тежка законодателна програма, която трябва да изпълня до края на месец юли, и в партиен план имаме доста ангажименти с предстоящите местни и президентски избори.