ИНОВАТОРИТЕ: Волфанг Варнеке, старши технологичен мениджър за иновации в Shell
ИНОВАТОРИТЕ: Волфанг Варнеке, старши технологичен мениджър за иновации в Shell / Shell

"Откриваме иновативни начини да оформим бъдещето на транспорта, който да отговаря на нарастващото търсене и да бъде с ограничено въздействие върху околната среда". Това е мотото на Волфганг Варнеке - шеф на научния екип химици и инженери в Shell, занимаващи се с мобилността и нейното разумно прилагане. Един човек, съчетаващ в себе си страстта към високите скорости и същевременно търсещ иновативни решения за спестяване на енергия и гориво. Тези две на пръв поглед взаимоизключващи се неща обрисуват буйния нрав на съименника на Моцарт. Няма нищо случайно!

Още в детството си Волфганг Варнеке е запленен от скоростта. 53-годишният инженер е колекционер на коли и мотори и дори има работилница, в която ги реставрира. Преди време взима професионална книжка за управление на спортен мотор и веднага се впуска в 24-часовото рали в Нюрбургринг.

Завършва като машинен инженер и специалист по двигатели с вътрешно горене, а през 1987 започва кариерата си в Shell. Изучава развитието на доброто смазване и ефективността на двигателите, които тествал в Хамбург. Там той ръководи Технологичен център на Shell в Хамбург, от 1998 специализиран в разработката на горива и смазочни материали и развитие на автомобилната технология. Волфганг е също така и старши технологичен мениджър за горива иновации в Shell. През май 2011 той е назначен за главен учен по мобилност.

Волфганг Варнеке даде това интервю специално за проекта "Иноваторите" на Дарик, настанен удобно в креслото в кабинета си в Shell. Искахме да го хванем "на място", докато мъдри някоя щура идея заедно с екипа си, но той ни бе подготвил интересни факти именно от меката на иновациите.


Подхождате ли новаторски във всекидневната си работа? Изисква ли го професията ви, за да поддържате успеха си?

Да, аз смятам, че иновативността е особено важен елемент за нас. Тя е свързана с технологиите, а ние се опитваме да се различим от останалите чрез новите технологии и да бъдем лидери на енергийния пазар, особено когато става въпрос за гориво. Това, което правим всеки ден, за да бъдем по-иновативни, е да наемаме нови колеги - химици и инженери, които наистина са заинтересовани да мислят и да действат новаторски и така да раждат нови идеи.

Как се озовахте на работа в Shell? Помните ли първия си работен ден там?

Да, всъщност си спомням първия си работен ден доста добре. Бях млад инженер, когато започнах тук. Още първия ден шефовете ми казаха, че са получили обаждане от Mercedes-Benz и горивата на Shell не са били одобрени. Имахме голям проблем, двигателите не можеха да работят. Затова на втория ми работен ден трябваше да ида на среща с Mercedes заедно с всичките ми колеги от бизнеса с горива и да обяснявам слабостите на горивото ни, защо не е съвместимо с двигателите. Скоро установихме, че нито горивото ни, нито двигателите им са съвършени. Това беше едно чудесно начало на много близкото ни и ефективно сътрудничество с Mercedes. Така че това наистина беше един много интересен ден.

 

Коя смятате, че е причината за успеха ви и сега, в тези трудни времена?

Тайната е, че винаги сме много искрени с нашите партньори и потребители. Работим прозрачно и ги уверяваме, че сме осигурили възможно най-добрия продукт. Затова няма значение дали работим с обикновен потребител или с цяла индустрия, те знаят, че могат да разчитат на нас. Това е една много здрава връзка. Освен това мога да ви уверя, че правим солидно и технически добро разработване на горивата и маслата, които предлагаме.

Смятате ли, че късметът може да бъде от по-голямо значение отколкото новаторския подход, когато говорим за успеха?

Не, аз мисля, че в основата на това да си успешен стои технологичното новаторство в технологиите. Това е изключително важен елемент, когато предлагаш един продукт. Не става въпрос само за марката и възприятието й. Когато говорим за горива и масла, е много трудно да се откроиш пред потребителите. Те не могат да опитат маслото от двигателя на вкус, трябва на сляпо да се доверят на компанията и на техника, който е направил този продукт по-добър от предложенията на конкурентите.

Всъщност в Shell има специална група учени за това. Как бяха събрани те? Разкажете ни малко повече за тях.

При нас има различни учени. Най-общо те са две групи. Едните са химици, а другите инженери. Аз принадлежа към инженерите, така че знам сравнително малко за химията. Но например моите колеги се трудят над това да проектират нови формули и молекули. Тайната е, че когато разработваме нов продукт в Shell, тези две групи учени винаги работят в много близко сътрудничество. Аз помагам на колегите си химици, като им разяснявам как точно работи двигателят и кои са най-важните елементи, обяснявам им какви са очакванията ни за горенето и смазката, а те превръщат това в нови формули за гориво, което да направим заедно. С това взаимодействие ние научаваме много и така можем да доставим най-добрия продукт. Така осигуряваме най-добрата работа и издръжливост на двигателя, а и на превозното средство.

Shell също така говори и за умното придвижване. Кой е вашият любим град в това отношение и как е организиран транспортът в него - има ли ленти за автобусите, за велосипедисти?

Да, разбира се. Любимият ми град със сигурност е Тембърг, харесва ми да живея тук. Интересно е да се види промяната в инфраструктурата, която все повече виждаме - повече отделени ленти за автобусите и някои за велосипедистите. Имаме няколко бързи маршрута, които опасват центъра на града и служат за намаляване на движението. Убеден съм, че в България виждате нещата по същия начин. Разбира се, наситеността на движението постоянно расте и това е знак, че индивидуалната мобилност и пътният транспорт са изключително важни за нас. За да помогнем за придвижването на хората, ние измислихме тази идея за „умно придвижване", която включва новаторски продукти и хитри съвети за шофьорите, за да могат те да пестят горивото, и, разбира се, идеи за пътища, които да са част от една по-разумна инфраструктура.

Какъв е личният ви рекорд за спестено гориво?

Ние организираме едно предизвикателство, в което взимаме стандартни коли и се опитваме да обучим шофьорите, в това число и нас самите, как чрез едно икономично шофиране може да се ограничи разходът на гориво. Впечатляващо е да видим сравнението между нормалния ни начин на каране и нашия съсредоточен стил на шофиране. Много лесно можем да спестим до 20 % от горивото, като изминаваме същото разстояние, стига само да караме съзнателно. Затова бих препоръчал на всички да пробват тези методи и да опитат да удвоят резултатите ни.

А какви коли смятате, че ще караме в следващите примерно 20 години? Какви са новаторските подходи, които могат да запазят нивото на модерната индустрия?

Това е много добър въпрос. Дори за следващите 20 години нищо не е ясно. Не е само едно решението, ние трябва да търсим комбинация от много идеи, която да ни движи. Виждаме добро бъдеще за чистите дизелови двигатели с ниски емисии, защото те са много ефективни. Има чудесно бъдеще за малки турбо заредени газови двигатели, които са много добри заради ниския разход. Ще има много хибриди между бензинови и газови двигатели. Ще има и някои автомобили, задвижвани с електричество и батерии, особено от гледна точка на днешните новини, пригодените за каране в града такива коли, въпреки трудностите с батериите, ще бъдат търсени. Ще се опитаме да комбинираме придвижването без вредни емисии и дължината на дистанцията и в автомобилите с водородно гориво.

Българският отбор зае четвърто място тази година в Shell Еко Маратон с тяхната кола, задвижвана с водород. Какво знаете за новаторството в науката в България като цяло?

Това беше чудесно да се види. Всъщност в деня преди старта успях да разгледам внимателно колата. Тя беше много добре направена и беше чудесно да видя такова новаторство от българските студенти. Дизайнът беше красив, а технологията добра. Бях много щастлив да видя, че сред тази силна конкуренция на добре познати отбори от другите университети българите успяха да се справят и спечелиха четвъртото място. Лично съм запленен от младите хора в източноевропейските държави, които развиват в университетите нови технологии и са ентусиазирани да участват в предизвикателства като това. Разбира се, България, но освен това и още някои от вашите съседи участват. Това е много важно, за да може Европа да се разглежда като континента на бъдещето, континента на технологиите в различни сфери.

Тогава можем ли и ние да се чувстваме част от голямото семейство на новаторите?

Вие определено сте част от семейството на иноваторите и мисля, че това беше добре демонстрирано от българския отбор на еко маратона. Както казах по-рано, беше чудесно да видя как този отбор успя да се състезава срещу добре уредените тимове от Швейцария, които винаги са сред водещите. Те успяха с това и беше чудесно да се види.

Кое е по-важно за "умното придвижване" - да научим шофьорите как да спестяват повече гориво, докато карат, или да разработим по-енергийно ефикасни горива?

И двете неща са важни и в случая не става въпрос за едното или другото. Енергийно ефикасните горива са важни, но както казах по-рано, индивидуалното шофиране на всеки може да бъде много значимо също в допълнение на тези икономични горива. Така че не бива да се забравя тази възможност и всички ние трябва да следим какво можем лично да направим, да подобрим в начина си на живот.

Какви смятате, че са основните проблеми за живота в големия град в днешно време - освен трафика?

Необходимо е да се справим с прекомерното потребление на енергия в тези огромни градове. Така спестената енергия може да бъде използвана за разрешаване на проблема със смога и вредните емисии, били те от транспорт, отопление или индустрия. Транспортът, разбира се, много допринася за тези вредни емисии и това е едно от главните предизвикателства за големите градове в условията на урбанизация.

Какво си обещахте да постигнете тази година?

Тази година искам да си пожелая всичките ми колеги да бъдат здрави, да се предпазим от инциденти в работата, а и в живота, да бъдем в безопасност, това е много важно. След здравето ми се иска да ни видя като по-добри от нашите конкуренти, да създаваме по-добри продукти, независимо дали става въпрос за гориво или за масло. Искам да вървим значително напред, натам, накъдето сме се насочили - да направим шофирането от точка А до точка Б приятно, да могат всички да усетят удоволствието от това да караш кола. Искам да преодолеем препятствията като достъпа до енергия и да намалим емисиите, с които трябва да живеем постоянно. Мисля,че би било чудесно да постигнем това тази година.

Кое е най-ексцентричното нещо, което правите през работния ден?

С оригиналните ми колеги да мислим заедно върху някоя налудничава идея, да си представяме машини и да можем да работим по тях. Но точно тогава много често ни спира някаква администрация и се връщаме отново към онова, което толкова ни харесва - технологиите.

Кое е най-голямото ви професионално постижение досега?

Мисля, че е признанието на това, което правя всеки ден в Shell. Това е много приятно, особено в дългосрочен план да се развива с проекта за "умното придвижване". Освен това имах честта през 2005 година да бъда избран и да спечеля наградата за инженерство Ferdinand Porsche. И последно, но не по важност - скоро бях посочен като главния учен по придвижване в Shell и бях избран за посланик на придвижването.