Главният секретар на МВР: Полицейски патрули ще компенсират мобилните камери
Главният секретар на МВР: Полицейски патрули ще компенсират мобилните камери / снимка: БГНЕС, архив
Светлозар Лазаров: Полицейски патрули ще компенсират мобилните камери
69950
Светлозар Лазаров: Полицейски патрули ще компенсират мобилните камери
  • Светлозар Лазаров: Полицейски патрули ще компенсират мобилните камери

Полицейското присъствие ще компенсира ролята на мобилните камери, които Върховният административен съд обяви за незаконни, каза пред "Дарик" главният секретар на МВР Светлозар Лазаров. Според Лазаров именно системи за видеонаблюдение биха могли да освободят и човешки ресурс за охрана на малките и отдалечени населени места. Ден след годишния отчет на силовото ведомство Лазаров коментира проблема с високите нива на битова престъпност, досегашните пропуски в борбата с контрабандата, както и скандалните разкрития след ревизията на шумните акции при управлението на Цветан Цветанов.

Интервюто със Светлозар Лазаров можете да чуете на Radio.DarikNews.bg

По време на отчета, който направихте на дейността на МВР за последната една година, отчетохте спад на битовата престъпност, заявихте, че кризата в този аспект е овладяна. Това предизвиква известни противоречия и въпреки всичко нивата остават изключително високи.

Аз не съм убеден, че някой е очаквал, че битовата престъпност като проблем може да се реши за няколко месеца, при положение че ние имаме един устойчив растеж на този проблем и това може да се потвърди с конкретни факти и цифри. Мога да ви посоча и материала, в който се съдържат те. Това е докладът на прокуратурата за дейността по разследването от 2012 г., където имаме един устойчив растеж на битовата престъпност и устойчива невъзможност на МВР да се справи с този проблем. Така че имаме един казус, който се развива за съжаление във възходяща линия и негативна за обществото в рамките на 4 години. Действително за 2013 г. имаме лек спад, той е с 1-1.5 процента. Но дори и да приемем, че това е в рамките на статистическата грешка, положителното в случая е, че всъщност този устойчив растеж на развитие на проблема битова престъпност на практика в момента е овладян.

Разкриваемостта обаче остава ниска.

Хайде да си говорим откровено, България има, така, една сравнително висока разкриваемост на престъпленията в сравнение с определени европейски държави, но аз не съм убеден, че това е действителната картина. Има голям брой престъпления, които остават нерегистрирани поради определени причини.

Хората не подават сигнали.

Да, поради липса на доверие на обществото. Нали не си даваме сметка, че това недоверие е, така, изградено в последните 7-8 месеца. Аз твърдя, че това недоверие е функция на два аспекта. Единият - на отношението на обществото към Министерство на вътрешните работи. Другият аспект е наистина недоброто отношение на някои колеги към гражданите. Все още има колеги, които продължават една тенденция, заложена в годините назад, да не завеждат или. . . тоест да не регистрират престъпления. Има различни механизми, които използват за повишаване на своите показатели. Така че ние по документи нямаме ниско ниво на разкриваемост, но остава латентна престъпност, остава незаявена престъпност, която е скрита.

А как ще обясните на хората, които живеят в населени места, където има по един патрул, че там един патрул е способен да се грижи за сигурността на тези хора, а в същото време в столицата стотици полицаи охраняват вече месеци наред както сградата на Народното събрание, така и наскоро приключилата окупация в университета, и 20 протестиращи души?

Значи, нали не. . . си даваме сметка, че 20 протестиращи души, както вие се изразихте, се охраняват от стотици полицаи?

Така изглежда.

Имаме 1500 служители от областните дирекции на МВР, които са командировани на българо-турската граница във връзка със справянето с кризата с нелегалните имигранти. От Столична дирекция на вътрешните работи не сме командировали хора. На практика чрез преразпределяне на ресурсите на Столична дирекция на вътрешните работи ние обезпечаваме протестите дори и в най-голямата си стихия, нали.

Която отмина отдавна. Но в същото време полицейското присъствие остава доста засилено. Срещате ли такива критики?

Покажете ми, има ли европейска столица, в която няма засилено полицейско присъствие. Нека да си спомним, че преди година и половина ние имаме терористичен акт на територията на Република България. Значи, една от мерките за противодействие на тероризма, освен оперативната работа, това е засиленото полицейско присъствие. Да не забравяме, че около жълтите павета са и парламентът, и президентството, и Министерски съвет на Република България. Тук са министерствата, тук имаме центрове за управление при кризи и т.н. Да се върнем към въпроса ви. Няма как до всеки български гражданин да сложим полицай и няма такава държава. Тук въпросът е друг, че ние изостанахме, като държава, в налагането на технически способи за решаване на конкретни проблеми. Има два модела. Единият е посттоталитарен модел с насищане на жива сила навсякъде, където е необходимо, който е най-скъпият и най-нецелесъобразният. Другият модел е, където има възможност, да се решават въпросите с технически средства, което предлагаме ние като ръководство - да се наложи система от видеонаблюдение освен по големите и средните градове, и по основните пътни артерии. По този начин ние ще придобием възможност да получаваме адекватна информация за движението на определени лица. Това ще даде възможност да се освободи човешки ресурс, който именно да поеме малките населени места. Защото не съм убеден, че там е целесъобразно. Имаме необходимата подготовка, технически средства и подготвени хора, които да работят с този инструментариум. Сега, да не говорим, че и по новия закон за Министерството на вътрешните работи, ако бъде приет, ще има възможност да се назначават и доброволни сътрудници и където наистина има желаещи хора, бивши наши колеги от Министерство на вътрешните работи и Министерство на отбраната, които отговарят на определени условия и живеят с проблемите на системата, да използваме техния ресурс, и пак подчертавам, в полза на обществото. Никой не иска да използва МВР в интерес на МВР. МВР трябва да работи в интерес на обществото и ние се опитваме да го правим.

Тия въпроси сега за нелегалните имигранти, вече заявихте неведнъж и многократно, и вие, и министър Йовчев, че кризата е овладяна, продължавате ли да получавате сигнали и оплаквания, имаше, така, концентрация в местата, където има изградени центрове за настаняване на чужденци от самите местни.

Българското общество и хората, които се оплакват от концентрацията на присъствие на нелегални имигранти в определени населени места, имат нужда да знаят истината в момента какво се случва с този казус. Включително всички български граждани имат нужда да разберат имало ли е български политици, които са злепоставяли страната си пред европейските институции и са обвинили българското правителство, че не допуска нелегални имигранти на наша територия. В Министерството на вътрешните работи действително имам писмо от Европейската комисия, в което се повдига този въпрос. И ако някой продължава да мишкува и да създава така напрежение в обществено-политическите и обществено-икономическите отношения на страната, българските граждани имат нужда да знаят кой е той. Представяте ли си какво щеше да се случи до момента, ако ние не бяхме взели тези мерки, колко хиляди нелегални имигранти щяха да се разхождат в центъра на София и в тези населени места. Ние предотвратихме една много, много тежка и много сериозна тенденция, много сериозни рискове и заплахи за националната сигурност.

За акцизните стоки, контрабандата, вчера заявихте на отчета, че сте оптимист за това, което предстои, което сте предвидили. Обяснете малко повече за това техническо оборудване. . .

Оптимист съм, защото тези въпроси наистина и в тях има политика. Оказа се, че има стотици хиляди контейнери, които са преминали през пристанищата на Варна и на Бургас, и не са проверени. Някой може ли да каже защо не са проверени? Някой може ли да обясни защо толкова години по нашите пристанища не работят рентгените, а някъде изобщо няма. За каква национална сигурност говорим, за какъв Шенген? Всички КПП-та ще бъдат оборудвани с камери. Тези камери ще наблюдават как се осъществява проверката на съответните транспортни средства. Бъдете уверени, че все още има и служители, така, в държавните институции, които не приветстват вземането на тези мерки. Убеден съм, че като му дойде времето, имаме конкретни факти и доказателства. . .

Ще вземете ли мерки за тези. . .

Ние сме взели мерки. Въпросът е кога тези мерки ще станат явни и видни за обществото.

Проверката, която анонсирахте отново на спецакциите в последните четири години, така, доста критично коментирате работата на предшествениците ви.

Ами аз, първо, ще отворя една скоба и много ми се иска тези 1400 операции на специализираните тактически звена, колко досъдебни производства са образувани, колко обвинения са повдигнати, колко разследвания са влезли в съдебна фаза и колко, така, осъдителни присъди имаме. Струва ми се, че картината ще изглежда още по-зловеща. Цялото българско общество знае как са действали служителите на МВР. Задържаш действащ прокурор, бивш министър в болница със специализирани тактически звена. Кое го налага? Ако имаш някакви въпроси, можеш спокойно да го извикаш в който и да е кабинет, той ще дойде. Влачиш лекари в болницата с белезници, просваш ги по очи, стресираш родилки, даваш прокурори и полицаи по бельо по телевизиите и до тях стоят маскирани служители на МВР. Това необходимо ли е да се връщаме. Трябва да се изгради система, това е държавническият подход и да няма никакво значение как се казва министърът на вътрешните работи, как се казва главният секретар, как се казват директорите на службите. Всяко залитане в друга посока, кой колко е добър, смятам, че не е удачно за системата. И всъщност това са и грешките, които са допускани в миналото.

Последно, но доста важно за по-голямата част от българите шофьори, вчерашното решение на Върховния административен съд за мобилните камери, които се оказват всъщност в разрез със Закона за движение по пътищата.

Значи, държавническият подход е следният и това е сигнал, който трябва да бъде отчетен от всички служители на Министерството на вътрешните работи. Решения и определения на съда не се коментират, те се спазват и се изпълняват. Но като тактически подход тази сутрин имахме разговор с министъра на вътрешните работи, аз смятам, че на местата, където няма възможност за стационарни камери, една от първите стъпки е наистина да се разположат патрули, които да бъдат на видими места, с видимо обозначение и наистина да не крият по храстите, а да присъстват и да бъдат явни за хората, които да намаляват скоростта на практика, отчитайки полицейското присъствие. Това е една от първите мерки, които смятаме да приложим. Иначе другото е лош сигнал. Ако започнем пак да прехвърляме всичко на съдебната система, ще заприличаме на едни други хора.