Future.talk 2011: В търсене на новите телекомуникационни тенденции
Future.talk 2011: В търсене на новите телекомуникационни тенденции / ®

„Future.talk” не е просто разговор за бъдещето, а откровена дискусия за предизвикателствата и възможностите, които предлага утрешния ден. Организирано от 2001 г., годишното събитие на Telekom Austria Group е нещо повече от конференция, на която умни хора споделят мненията си, докато останалите слушат. Сър Боб Гелдоф, Ал Гор, Кофи Анан, Стив Возняк от Apple и един от създателите на Facebook Крис Хюз - всички те са били основни участници във „future.talk” през годините.

Тази година присъствието беше не по-малко впечатляващо. Ако се търси отговор на въпроса „кой управлява интернет обществото” не е ли логично най-меродавния отговор да дойде от сър Тим Бърнърс-Лий, основател на World Wide Web в далечната вече 1989 г.? Създател и на HTML, той получи титлата „сър” от кралица Елизабет II през 2004 г. Тази година сър Бърнърс-Лий беше основен лектор и модератор на „future.talk 2011”.

Събитието „future.talk 2011” беше открито във Виена от Тим Бърнърс-Лий и от Ханес Аметсрайтър, главен изпълнителен директор на Telekom Austria Group. Буквално минути преди старта на „future.talk 2011” Дарик се срещна с г-н Аметсрайтър, за да чуем неговото мнение за развитието на мобилните телекомуникации през следващите години.


Казват, че в голямата си част телекомуникациите са бизнес, който се основава единствено на технологични разработки, иновации и т.н. Мислите, ли че късмета също е от значение?

Като във всяко едно нещо в живота, късмета е от значение. Трябва да уцелиш точния момент, трябва да направиш верния избор. Няма как да знаеш всичко, поради което ти трябва известна доза късмет, за да успееш. Има една известна реплика на известния спортист Гари Плейър, който казва, че „колкото повече работи и тренира, толкова повече късмет има”. Вярвам, че това е точно така.

Някой от най-успешните лидери в областта на телекомуникации казват, че не вярват във фокусните групи и в изследванията, а създават продукти и услуги, които те самите биха използвали. Има ли нещо в бизнеса на телекомите, което лично вие бихте искали да използвате, но все още не е достъпно като продукт или услуга?

Бих желал да правя повече плащания с моя мобилен телефон. Защо да не е възможно мобилния телефон да се използва вместо кредитна карта? Наистина бих се радвал, ако мога да плащам с него. Защо трябва да нося непрекъснато монети и банкноти със себе си, когато мога да плащам с мобилния си телефон. 

Работите ли по този въпрос в Telekom Austria?

Да.

Колко време ще отнеме това?

Ние сме един от водещите оператори в света що се отнася до плащанията чрез мобилен телефон и нека кажем, че този вид транзакции ще се увеличат значително в бъдеще.

Преди време достъпът до Интернет беше онова скъпо перо в сметката, което на практика генерираше приходи за мобилните оператори. Сега все по-често се забелязва неограничения достъп до Интернет като част от месечния абонаментен план. Кое ще е следващото нещо, което ще носи приходи на операторите?

Мисля, че в близко бъдеще гласовите услуги и преносът на данни ще останат съществено перо, но също така и транзакциите, за които говорихме, ще играят роля. Засега това е малка част от приходите, но ние виждаме възможност в това. Какво още? Нека изчакаме и ще видим - доброто нещо засега е, че имаме глобална платформа с достъп до всяко едно кътче на света, толкова много хора използват мобилни телефони. Ще има още много услуги, които ще се предлагат.

Продължавате ли вие лично да използвате класически услуги като изпращането на sms например?

Да, разбира са.

Защо все още цената на sms не намалява?

Не мисля, че е толкова скъпа. Изборът е на клиента дали да изпрати имейл или sms. Едни предпочитат sms, а други имейл. 

Какво внимание обръщате на образованието? Очевидно е, че след няколко години децата ни няма да носят куп учебници в ученическата си раница, а само един iPad. Каква ще е ролята на мобилните компании в това?

Мисля, че ще е далеч по-добре да даваме iPad-и на учениците, отколкото книги. Вярвам, че информацията трябва да бъде на един основен, централен сървър. Така ще имаме възможност за достъп до тази информация, където и да се намираме. У дома ще може да използвате оптичната връзка, както е в България с помощта на Спектрум Нет и Мегалан. Навън - през мобилния телефон или iPad-а. Говорим за т.нар. cloud computing с централизирано съхранение на съдържание, до което трябва да бъде осигурен много бърз достъп. И това ще е бъдещето на мобилните компании.

Казахте по-рано по време на официалната пресконференцията, че искате да бъдете иновационен лидер, а не компания, която следва развитието на нещата. Избройте три иновационни неща, в които Telekom Austria е пионер.

Представяме се по-добре от останалите в областта на мобилните разплащания. Опитваме се да бъдем по-бързи от другите, когато става дума за представяне на нови услуги като LTE (високоскоростен достъп от четвърто поколение със скорости около 100-130Mbps) от например. Също така се стараем да слушаме по-внимателно от останалите и да помагаме на клиентите си.

Един личен въпрос - ако имате ограничение да провеждате само един телефонен разговор дневно, на кого бихте се обаждали?

Не мога и да си представя да провеждам само един телефонен разговор дневно. Бих желал да имам свобода и говоря колкото си искам.

Коя е най-голямата ви ексцентричност по време на работния ден? Странност, хоби, навик?

Не бих казал, че има такова нещо. По-скоро се опитвам да правя нещата така, както аз ги виждам и не смятам, че те са ексцентрични. 

Какво ви прави щастлив по време на работния ден?

Успехът ме прави щастлив, защото е добре да имаш екип и да успявате заедно. Също така е важно да празнувате успехите и това се опитвам да правя.

И какво ви изнервя?

Изнервя ме, когато някой не иска да разбере нещата. Някой, който работи и мисли бавно.

Futuretalk 2011 В търсене на новите телекомуникационни тенденции
netinfo


*** future.talk е конференция, която се провежда всяка година във Виена. Организира се от Telekom Austria. Повече информация на: www.futuretalk.com.