Два са изпратените доклада в ЕК - по ИСПА и по ФАР
Два са изпратените доклада в ЕК - по ИСПА и по ФАР / снимка: Sofia Photo Agency
Обявихте, че сте изпратили вече доклада до отговарящия за разширяването на Европейския съюз Майкъл Лий, в който обяснявате какво прави България, за да гарантира прозрачното усвояване на европейските фондове. Какво всъщност написахте в този доклад?

Нека да направя уточнението, че писмото на генералния директор Майкъл Лий касае единствено програма ФАР и съответно констатирани нередности по действието на четирите агенции на програма ФАР в Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие, Министерството на икономиката и Министерството на труда и социалната политика.. .

Тоест вие изпратихте. . .

. .. така че в случая говорим. . .

. . . отговор. . .

. . . само за тази предприсъединителна програма.

Тоест изпратихте отговор само по ФАР.

Само по ФАР. Искам да ви. . .

Доколкото си спомням. . .

. . . уверя, че съответно в доклада, който изпратихме до г-н Майкъл Лий, има няколко групи с мерки, които са задействани. Едните касаят докладването на всички нередности, тук влиза цялата проблематика, целият списък, съответно системата за ранно предупреждение. В това отношение искам обаче да направя уточнението, че сме поискали допълнителна експертна помощ от Европейската комисия и от страните членки, защото нямаме достатъчно опит особено по изграждането на т.нар. черен списък или на критериите за неговото съставяне. Освен това има една втора част, която касае административния капацитет, има една друга част, която касае съответните кадрови промени, които бяха направени в Министерството на финансите, в централното звено за финансиране и контрол. Да припомня заместник-министър Ананиев беше натоварен с допълнителни функции на програмен ръководител, в Министерството на регионалното развитие. За да не изброявам всичко, тези различни мерки, и да ви припомня, че аз докладвах всеки петък на отделна пресконференция. Така че сега, с изпращането имам договорка с г-н Майкъл Лий и с комисаря Оли Рен, с когото имах среща в последния петък в Брюксел, те да се запознаят, да анализират доклада и съответно да дадат своята оценка доколко ние отговаряме и сме възстановили, така, нарушените критерии и ги спазваме. Като за мен е много важно не само да изпълним, така да се каже, механично тези мерки, а да гарантираме, че процесът остава постоянен, стабилен и че системата ще работи и в следващите месеци до края на програма ФАР, която изтича в края на тази календарна година.

Докога чакате отговор, казахте до седмица, така ли, до петък?

Очаквам, да, по най-бързия начин, като, разбира се, те ще направят своя анализ и го чакам по най-бързия начин, защото за нас е много важно да довършим различните проекти по програма ФАР. Това е един сериозен финансов ресурс, над 200 милиона евро. И, разбира се, че никак не са без значение за България.

Има ли въпрос без отговор? Доколкото си спомням това, което беше написано в писмото на Майкъл Лий беше в 25 точки, 25 конкретни въпроса. Има ли въпрос без отговор?

Няма въпрос без отговор. Има въпроси, които имат своето или. . . отговори, които имат своето продължение като действие. Например законът за конфликт на интереси, промените в Закона за обществените поръчки, това са стартирани от правителството съответно закони, които знаете, че влизат в парламента и там не можем да се месим в работата на независимото Народно събрание, но очакваме, че с аргументите и мотивите, които даваме, тези закони ще бъдат подкрепени и още повече те да бъдат гласувани преди лятната ваканция, преди излизането на парламента в отпуска.

Има нещо, което остана неясно от изявленията ви, вероятно медиите не ви разбраха. Става дума за въвеждането на т.нар. система ЛОТАР за прогноза, наблюдение и управление на европейските пари във всички български министерства. Част от медиите тълкуват това като наказание за България и като особен вид наблюдение, който не се прилага в останалите държави. Каква е истината? В Румъния действа ли ЛОТАР, в Малта има ли ЛОТАР, в Кипър има ли, от новоприсъединилите се, действа ли тази система в Германия, откъдето вие идвате като посланик?

Точно, точно за това става дума, че не се разбрахме с медиите, защото медиите тълкуват всичко, което идва от Брюксел в последно време като някакво скрито оръжие на санкция, като някакъв нов контролен механизъм, докато аз всичко, което идва от Брюксел го приемам като вид. . . в различен вид и форма помощ. Затова не се разбрахме. Бързам да направя, първо, това уточнение. И съответно системата ЛОТАР, на която искам да ви поканя и чрез вас всички ваши колеги в петък в "Шератон", където ще бъде Комитетът по наблюдение, на заседанието на Комитета по наблюдение на националната стратегическа референтна рамка, екипът, който ще се ръководи от г-н Селер, това е заместник-генералният директор на Дирекция "Регионално развитие", от екипа на на г-жа Бенита Хюбнер, ще представи точно тази система. Това е една система, с която се прави наблюдение. И първо, че се завеждат, въвеждат параметри на съответната оперативна програма, разбирайте финансовите параметри, след това бройка проекти, обем, финансов обем на отделните проекти, наблюдението по изпълнението на тези проекти и съответно разплащането по тези проекти. И за мен това наистина е едно облекчение, един прозрачен и работещ инструмент за управление на проектите по различните оперативни програми. И това е само в наша полза. И в никакъв случай не го приемам като някакъв санкциониращ, нов контролен механизъм.

Това безпрецедентно ли е за Европа? Има ли други европейски държави, в които се прилага, или европейците, другите европейски народи бяха принудени заради нашето приемане да измислят системи като ЛОТАР?

Значи, първо. .. да, трябваше да ви отговоря, че в Германия няма как да го има, защото Германия е стара страна членка и източните провинция бяха, както знаете, в привилегировано положение. Трябва да проверя за Румъния, защото другите страни членки, разбирате, че Европейският съюз и той се развива и не е една догма и нещата имат своето нововъведение и модернизиране на всички тези процедури, така че в случая не мога да кажа, че това е специално изобретено само за нас, но мога да кажа само, че тъй като поисках, и аз поисках съответно съдействие и помощ, защото знаете, че говорим тук от един месец за недостатъчна информираност, за недостатъчна прозрачност, и аз знаете, че внесох доклад в Министерския съвет за състоянието на отделните програми и прогнозите, които следват до края на годината и до края на мандата, вместо да го правим това, така да се каже, на ръчно управление, имаме една подходяща форма това да става в съответния начин, по електронен вид да се следи в компютъра във всеки един момент как се развива управлението на всяка една програма. И затова мога да кажа, че можем да бъдем само благодарни.

Така, за ФАР обяснихте. За ИСПА друго ли писмо ще пишем?

За ИСПА знаете, че там голямата битка с фонд "Републиканска пътна инфраструктура", да ви припомня, че има решение на Министерския съвет и има финализиране на решенията на Министерския съвет в смисъл, че се създава нов орган, който ще се нарича национална агенция "Пътна инфраструктура", която ще има изпълнителни функции и ще бъде към Министерския съвет, и ще бъде на еднакво разстояние от Министерството на регионалното развитие и от Министерството на транспорта, които ще правят политиката по транспорта в България, а тя ще има само изпълнителските функции.

Става дума като комуникация.

И отношенията по оперативните програми "Транспорт и регионално развитие" между агенцията и двете министерства ще бъдат скрепени със специални споразумения. И слабото място, което беше досега - контролът, ще бъде съответно коригирано със създаване на специален надзорен съвет към тази агенция. И освен това знаете, че аз помолих от Германия да дойде консултант съветник към мениджъра на тази нова структура, така че. . .

Какво ви отговориха?

. . . това е по темата ИСПА. Разбира се, има и няколко проекта, с които отделно се занимаваме.

А какво ви отговориха от Германия, идва ли експерт?

Ще дойде, да, само че ни предстои разговор, последен разговор с федералния министър, и се надявам това да бъде по най-бързия начин.

Но за ИСПА още не сте пратили писмо с обяснение на всички тези стъпки или вече изпратихте?

Ама, не, по ИСПА ние нямаме писмо, на което да отговаряме. Просто по ИСПА това е темата фонд "Републиканска пътна инфраструктура". А ако ви интересува доклада на KPMG, одитния доклад, който министър Орешарски беше възложил да се направи, или одитът, който трябваше да се направи във фонд "Републиканска пътна нфраструктура", искам да ви информирам, вие сте първият, който информирам от медиите, че докладът и този одитен доклад замина днес също за Брюксел, както аз бях поела ангажимент пред екипа на г-жа Данута Хюбнер.

Т.е. днес два доклада са изпратени?

Днес два доклада, да, така е. Трябва да се работи. . .

Един по ФАР и един одитен по ИСПА.

. . .трябва да се работи постоянно, трябва да се работи последователно и да се работи прозрачно.

Казахте, че в петък тук ще има пак европейски експерти за този комитет по наблюдение.

Да, има комитет по наблюдение по националната стратегическа референтна рамка и има мисия от Брюксел.

Ще ги водите ли в събота или неделя в Рилския манастир предвид последните ви изяви да лобирате Рилския манастир да бъде на монетата на еврото?

Чрез вас използвам тогава подадената, за което благодаря, подадената реплика и се опитвам да призова или желая да призова всички с поклон пред тази светиня и в същото време с поглед към бъдещето да обединим нашите гласове за тази българска светиня, с която ще стъпим и в бъдещето, и да стане символ на България.