Данъчна ставка от 24 % за високите доходи стимулира укриването им
Данъчна ставка от 24 % за високите доходи стимулира укриването им / netinfo

Интервю на Йовка Йовчева с председателя на комисията по труда и социалната политика в Народното събрание Хасан Адемов в предаването "Дарик кафе"

Д-р Адемов, кое от предложенията в социално-икономическата програма на БСП би могло да бъде прието безрезервно от ДПС и към кое имате резерви?

Трудно могат да бъдат разделени тези предложения на такива, които да бъдат безусловно подкрепени, и такива, които по никакъв начин не могат да бъдат подкрепени – още повече, че тези предложения не са разглеждани в парламентарните групи на ДПС и на НДСВ.

Но когато говорим за предложения в социално-икономическата област, трябва да сме наясно, че всеки, който предлага такъв тип решения, трябва да се съобрази с фискалната стабилност и по никакъв начин да не създава каквито и да е условия за нарушаване на фиска.

От друга страна, в никакъв случай не трябва да остава впечатлението, че социалният профил по някакъв начин се употребява във връзка с предстоящи събития – в случая с изборите за Европейския парламент. Като имаме предвид, че в България винаги има избори, не можем да отнемем правото на която и да е от партиите в коалицията да излизат със собствени предложения, които да бъдат обсъдени в рамките на коалиция.

Най-добре е коалицията да излезе с общо предложение, като се запази идентичността на тези, които са вносители на съответното предложение. Ясно е, че всеки от тройната коалиция се стреми по някакъв начин да изпълни своите предизборни обещания и, от друга страна, да се хареса на своите избиратели – в това няма нищо лошо. Това трябва да бъде обаче съгласувано и да бъдат спазени в общи линии приоритети, които са залегнали в коалиционното споразумение от началото на мандата. Ако е необходимо това споразумение да бъде актуализирано, това вече е друга тема.

Остава ли у вас впечатлението, че БСП месец и малко преди изборите прави обещания и анонсира политика, в която да раздаде малко повече на работещите в бюджетната сфера и да намали данъците на хората с най-ниски и средни доходи?

Социалната политика трябва да бъде дефинирана като определени политики на базата на приоритети. Социалната политика не може да бъде оценявана като лява, центристка или дясна. Тя трябва да бъде разглеждана по-скоро като обратната страна на икономическата политика. Защото в едни случаи социалната политика е продължение на икономическата, а в други случаи – добрата социална политика предполага добър икономически растеж и конкурентноспособност.

Решенията са взаимно обвързани и не трябва да се разглеждат като такива, които да галят ухото на избирателя, а трябва да се разглеждат като предложения за реализиране на определен тип политика. Всяко едно предложение или стратегия могат да бъдат обвързани със избори – в случая, доколкото разбрах, става въпрос за една дългосрочна стратегия, която не може да се реализира дори в рамките на този мандат. Не можем да отнемаме правото на нашите партньори да излизат с предложения, които трябва да бъдат обсъдени в коалицията. На въпроса дали тези предложения и обещания са свързани с изборите – да, очевидно са свързани! Няма тайна в това и няма лошо в крайна сметка! Българският избирател е вече достатъчно интелигентен, за да може да прецени автентичността на отделните предложения - той вече се научи държи сметка за обещанията.

Как ви звучи идеята еднократната помощ за раждане да бъде вече 600 лева – не е ли твърде завишена тази сума?

Това действително е едно от най-драстичните предложения за увеличение. Става въпрос за еднократно плащане обаче и то за самото раждане. Големият проблем тук е обаче, че към момента тези 200 лева, които се получават при раждане на първо, второ и трето дете, са пари, които се дават независимо от дохода – на калпак. Единият от спорните въпроси е дали трябва да има подоходен критерий или да бъде възприет универсалния подход – тези пари да се дават на всеки на калпак. Мнението, което винаги съм защитавал, е, че трябва да има някаква диференциация. Ако примерно сложим един критерий 400 лева или 600 лева на член от семейството, за да сложим все пак някакъв диференциращ признак. Не може хора, които имат прилични доходи, да отидат в дирекция „Социално подпомагане” и да се наредят за тази сума. Има и други мнения – аз съм склонен да ги дискутирам.

Другият въпрос е дали точно във връзка с избора на двудетния модел трябва да се спрем на стимулацията на второ дете. Защото е известно, че по-големите разходи са за първото дете, а второто би могло да използва част от реквизита за отглеждането на първото дете. Това са неща, които подлежат на дискусия и ако приемем, че в България има 70 хиляди или очаквани сега 80 хиляди раждания трябва да си направим сметката колко струва тази помощ. Въпросът е дали всички тези средства ще бъдат подсигурени и дали източниците за тях ще бъдат надеждни.

Реалистични ли са предложенията на БСП като цяло или по-скоро колегите ви следват водената до момента политика в икономическата и социалната сфера?

Една част от предложенията са достатъчно спорни. Питахте ме за безспорните, но на мен ми е много трудно да отлича такива, които не подлежат на коментар или дискусия. От това, което видях в медиите, ми прави впечатление, че нищо или много малко се говори за реформирането на системата на здравеопазването, за образованието. Говори се за поетапно увеличение на здравната вноска от 6 на 8 процента, но не е ясно откога.

По темата дали звучат ляво тези предложения – да, звучат ляво. Но след това, което беше направено от началото на мандата, като че ли беше нарушен балансът между труда и капитала – преференциите бяха преди всичко за работодателите. Налице е един сериозен икономически растеж, макроикономическа стабилност и във връзка с повишените очаквания от членството ни в ЕС трябва по някакъв начин да се премине към реални стъпки и действия в политиката по доходите, за да усети българинът членството.

Т.е. идва време властта да помисли за дохода на средния българин или на този с най-ниски доходи?

Това са неща, които и друг път са дискутирани. Що се отнася обаче до скалата за облагането на личните доходи, прави впечатление, че доходите над 800 лева запазват един сравнително висок процент на облагане – 24 процента. Това при всички положения създава условия за укриване на част от тези доходи. Трябва да има яснота дали ще бъдат стимулирани хората да се осигуряват и да плащат данъци върху реалните си доходи. И ако ние продължаваме да държим високите ставки с такива нива, смятам, че това е един подход, който ще бъде много сериозно дискутиран и ако щете, критикуван от НДСВ, а защо не и от ДПС. Защото не може за сметка на една категория от българските граждани – тези с високи доходи и икономически активната част от населението, да бъдат облагани с такъв процент. Тези 24 процента за мен са много.

От друга страна, по този начин конструирана скалата води до един дефицит в бюджета за следващата година от 358 млн. лева, както каза шефът на бюджетната комисия Петър Димитров. Заедно с другите мерки, които са предвидени до 2009 година за решаване на въпроса със старите пенсии, финансовият ресурс, който се очаква като разход в бюджета, се оформя като изключително сериозна сума. Затова при всички положения трябва да държим сметка за фискалната стабилност. Не можем да предлагаме конюнктурни решения, защото социалната сфера трябва да бъде дефинирана и управлявана като система от политики, които да достатъчно трайни и стабилни. Социалната политика не може да служи за разменна монета за печелене на дивиденти – за нея трябва да се говори и преди избори, и по време на избори, и не само няколко месеца след тях. И не само да се говори, а да се упражнява тази политика в интерес на гражданите.