Четири правила за икономическите предизвикателства
Четири правила за икономическите предизвикателства / сниимка: БГНЕС

“Моделиране на следкризисия свят” е мотото, под което се провежда тази година Световният икономически форум в Давос. За пръв път форумът, който е основан през 1971 г., e в условията на глобална икономическа криза. Участие са заявили повече от 2500 участници от 96 страни. Рекорден е и броят на държавни глави и представители на правителствата, финансови, външни, търговски министри, неправителствени, религиозни лидери и представители на социални организации. Ето и какво е мнението на един от участниците във форума, Джон Чамбърс, председател и мениджър на Сиско, по въпроси, свързани със следкризисното състояние на глобалната икономика:

Как могат компаниите да използват промените в световната икономика, причинени от финансовата криза, за да създадат конкурентни предимства чрез иновации?

Когато мислите за глобалните икономически предизвикателства винаги бихте предпочели да ги избегнете. Но когато те са налице има четири основни правила, които трябва да се следват. Направихме това като компания през 1993 – 1997 година, както и в периода 2001 – 2003 година. Надяваме се да го направим отново през 2009. Първото е, способността да се вгледаш в макроикономическите въпроси и да осъзнаеш колко щети си причинил самият ти на фона на това какво е било причинено от икономическите фактори. На второ място е много важно да се определи колко дълбоки са били икономическите сривове и колко време ще продължи всичко, за да бъде нагласено по правилния начин. Третото е толкова основно, колкото звучи – да се подготвиш за предстоящия момент на икономически ръст. И на четвърто място, да се използва като възможност да достигнеш до потребителите си. Това са правилата, които се следват по отношение на икономическите цикли.

Как може доверието в корпоративния сектор да бъде възобновено в света след кризата и каква роля би изиграло корпоративното глобално гражданство?

Когато се замислим за доверието, което бе изгубено както в корпорациите, така и в някои от лидерите на някои от корпорациите, мисля че е изключително важно всички ние да се съсредоточим върху това как може да бъде възстановено това доверие. Много основен елемент тук е да осъзнаем, че сме много далеч от съвършенството, но се опитваме да направим възможно най-доброто. И всичко, което правим както по отношение на нашите акционери, нашите потребители и нашите служители, е отношението ни към хората да е такова каквото бихме искали да е тяхното към нас. Да определим много ясно визията както и стратегията за бъдещето и решения, в които хората да вярват и да осъзнаваме, че това е добро за бизнеса. Освен това е добре да се направи правилното нещо по отношение на корпоративната социална отговорност. Мисля, че двете неща вървят ръка за ръка. Ако има едно нещо, което трябва да запомнят всички лидери е, че е много важно те да вършат това, което казват, че ще направят.

Какви лидерски качества и лични качества са необходими, за да се управлява на национално, регионално и глобално равнища?

Може би никога не е имало по-труден момент да си мениджър на организация от този сега. Това се отнася за лидерите както в бизнеса, така и в правителството. Преминаваме през това, което наричаме пазарни преходи, икономически предизвикателства, загуба на доверие и т.н. За да бъдеш ефективен като лидер днес, мисля че е много важно да се изправиш пред визията за това къде искаш да отведеш организацията си и то не в рамките на следващата година или две, а в рамките на следващите три, пет или седем години. И след това да разбиеш тази визия на стратегия, като план за това какво мислиш да правиш в следващите 12 до 18 месеца. Така, че е много важно да се очертае визия, да включиш останалите в нея, да осъзнаеш стратегията си за достигане до там и да се увериш, че това, което правиш в краткосрочен план, в следващите 12 до 18 месеца, е в съответствие с тази стратегия.

С какви проекти и инициативи ще се ангажирате в рамките на Световния икономически форум и какво провокира избора ви да си партнирате с форума по тези проекти?

Една от ключовите теми, които ще обсъждаме по време на форума, е именно лидерството. Беше даден отличен пример за създаването на партньорски взаимоотношения и нови начини на взаимодействие, които едва тепърва започваме да осъзнаваме като такива. Втората ключова съставка е да се изгради правилна представа за това кое е възможно и третата е изграждането на план за съвместна работа за постигане на резултати. Видях подобно нещо на Световния икономически форум във Франция. Излязохме с общо 17 компании от Световния икономически форум и изградихме инициатива за съвместно образование. Работихме съвместно с 11 неправителствени организации и за пръв път осъзнахме колко голяма е силата на това да работим заедно с компании, с изключително различни основи и с участието на изключително подкрепящо правителство, за да осъществим промяна.