Бруно Рош: „Софийска вода” ще инвестира 76 млн. лева във водния сектор за две години
Бруно Рош: „Софийска вода” ще инвестира 76 млн. лева във водния сектор за две години / снимка: DarikNews.bg
Бруно Рош: „Софийска вода” ще инвестира 76 млн. лева във водния сектор за две години
71634
Бруно Рош: „Софийска вода” ще инвестира 76 млн. лева във водния сектор за две години
  • Бруно Рош: „Софийска вода” ще инвестира 76 млн. лева във водния сектор за две години

С амбициозна програма за инвестиции и справяне с най-големите проблеми с водата на столицата идва новият директор на „Софийска вода”. От днес Бруно Рош официално пое ръководството на дружеството, което доставя вода на столичани, като така влиза в дома на всеки столичанин. Рош има дългогодишен опит в сферата на водите, като първоначално трупа опит във Франция. Също така дълги години е работил в Букурещ, където е участвал в решаването на основните проблеми с наводненията в града и пречистването на водите в него.

В първото си интервю за българска медия Рош заяви за Дарик, че намаляването на количеството на загубите на питейна вода е ключово за дружеството. Друг фокус в инвестиционната програма ще бъде подобряването на канализационната мрежа на столицата:


Г-н Рош, на базата на Вашия професионален опит какво Ви мотивира да дойдете в България предвид ситуацията, която е във водния сектор и по-специално в столицата?

Това, което ме мотивира, е, че идвам в една нова държава и в ново общество, но ще работя в сфера, която добре познавам, прилагайки един различен подход. Това е голямо предизвикателство за мен и затова дойдох в София.

С какви конкретни предизвикателства очаквате да се сблъскате тук, в София. Поемате една компания, която е доста противоречива пред обществото?

Запознах се с начина, по който е организиран водният сектор и бях предварително подготвен за ситуацията, която срещнах. „Веолия” е компанията - концесионер, която оперира във водния сектор в столицата на България. Това е най-големият град, което е още едно предизвикателство за мен.

Бихте ли направили една съпоставка - как заварихте водния сектор в Букурещ, където работихте дълги години и какво постигнахте там от една страна, а от друга - какво заварвате в София и какво очаквате да постигнете?

Концесионните договори в Букурещ и в София са сключени от една и съща фирма. „Веолия” е подписала тези договори през 2000 г. в Букурещ, а в София - през 2010 г. Пристигнах в Букурещ 2008 г. Имаше много неща, върху които трябваше да се работи, за да се подобрят услугите за гражданите. Имаше две основни предизвикателства - проблем с наводненията заради големите дъждове и с необходимостта от пречиствателна станция в града. Тук вече има такава станция. Нямам впечатления, че има наводнения, но имаме голям проблем с присъединяването на новите части от канализацията. За целта сме подготвили инвестиционна програма, в която сме планирали етапите на решаване на проблема. Това е много голяма задача за нас. И другото предизвикателство е да се намали важна загуба на питейна вода.

Каква е в момента загубата на питейна вода в столицата и какви са Вашите планове, за да редуцирате този проблем?

В момента сме с около 48 % загуба, което е доста. Ето защо ни предстои много работа, защото това са големи инвестиции, които не може да направим за една, две и дори три години. Това е една от най-основните задачи за бъдещите инвестиции: да продължим да намаляваме загубата на вода, защото това всъщност е загуба на важен ресурс. И това е нещо, което е от обществена значимост.

Бихте ли разгърнали подробно Вашата инвестиционна програма 2014-2015 г., която реално започва да се случва сега?

Имаме бизнес план за периода 2014-2015 г., който е на стойност от 38 млн. лева за всяка от двете години. Няма да прецизирам точка по точка тези инвестиции, но основно фокусът пада върху намаляването на загубите на вода и  решаването на проблема с канализацията. Това е амбициозна програма, която е нужна, защото основната философия на „Софийска вода” е да подобри тези услуги за жителите на столицата, да им осигури питейна вода 24 часа с достатъчно налягане. В същото време за нас е много важно пречистването на водата, но хората не знаят много за тази част от работата ни. За нас е важно да отвеждаме в реките чиста вода, а не както е било дълги години преди това.

Това, от което много хора се оплакват, е качеството на водата. Неведнъж Вие казахте, че това е приоритет за Вас. Неведнъж и „Софийска вода” е подчертавала, че водата, която доставя до блока, е много чиста - ако не най-чистата, то сред най-чистите в Европа.

Най-честите оплаквания, които имаме, не са за качеството на водата. Права сте, че имаме вода, която е с много добро качество. Нямаме никакъв проблем с това. По европейските стандарти качеството на чешмяната вода в София е едно от най-добрите в Европа. Най-големият проблем, който имаме в момента, е отчитането. Ние трябва да фактурираме и да отчитаме всеки апартамент, но ние нямаме контрол над тези водомери, защото се намират в частна собственост. Ние можем да отчитаме само водомерите на цял блок. Хората най-често се оплакват от разликата, която се получава от показанията на водомера на блока и сумарните показания на водомерите на всички апартаменти. Тази разлика трябва да се разпредели между хората от блока, като обикновено това е вода за общите нужди - например консумацията на вода за почистване на входовете на сградите, както и всички тези течове, които има във вътрешността на сградите. Затова има правила за това разпределяне на водата, но разбира се, не всички в една жилищна сграда са съгласни с това и затова постъпват толкова много оплаквания и по интернет, и по телефона.

Как смятате да разрешите този проблем?

Основното решение е да бъдем близо до нашите клиенти и да имаме поне един отговорник. Неговата задача е именно да осъществява комуникацията между съседите в блока и нас. По този начин ще успеем да разрешим проблема.

И да се върнем към въпроса за мръсната вода. Защо Вие доставяте до блока много чиста вода, а от чешмата тече мръсна?

Чистота на водата, която доставяме до жилищните сгради, е наша отговорност. Тя е контролирана всеки ден, даже по няколко пъти на ден. По този начин ние сме сигурни в качеството на водата. Но вътре в жилищните сгради „Софийска вода” не може да оперира, защото водопроводът става частен. Той е собственост на хората, които живеят в този блок и за него отговаря етажната собственост. Често тръбите са много стари, със замърсявания и течове. Поради тази причина от чешмата тече вода, която не е достатъчно чиста, защото в нея има частици от старите от тръби в блока. Но това не е само в София. Това, за което ме питате, съм го виждал и в други големи градове. Когато има много проблеми в една жилищна сграда, първото нещо, което се прави, е да се обадите на „Софийска вода”. Наша работа е да посъветваме хората как да се справят с проблема вътре в жилищната сграда. Има закон за това нещо, но също така трябва да има осъзната отговорност на жителите да се справят с този проблем.

Т.е. отговорността да бъде споделена между „Софийска вода”, която доставя водата до блока, както и жителите, които имат ангажимента да осигурят модерни тръби, които да не замърсяват след това водата.

Нашето задължение е да доставим чиста вода до блока. А задължението на блока е да отговаря за водопроводните си части. Ако имате водопровод в добро състояние, няма никаква причина да имате замърсена вода в сградата.